Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » NOS gevraagd naar opheldering 'beeldmanipulatie'
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
NOS gevraagd naar opheldering 'beeldmanipulatie'
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 13:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Feyenoord supporters hebben de NOS om opheldering gevraagd over de samenvatting van FC Utrecht - Feyenoord van afgelopen zondag. In die samenvatting was opmerkelijk genoeg de volgorde van een aantal beelden van de wedstrijd omgedraaid. Na een gemiste vrije trap werd een wegwerpgebaar van Van Marwijk getoond, waarbij de verslaggever suggereerde dat Van Marwijk vond dat niet Paauwe maar Van Hooijdonk de vrije trap had moeten nemen. In het live verslag van Canal+ was het wegwerpgebaar echter zo'n 5 minuten voor de vrije trap te zien bij een overtreding van FC Utrecht. De NOS heeft nog niet gereageerd op de vraag om opheldering van de fans.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 13:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dit gebeurt heel vaak, shots van de trainer worden altijd op verschillende momenten in de wedstrijd gemonteerd, zonder dat het de actuele stand van zaken is.

Weet je wanneer je het goed ziet: als rechtsboven voortdurend de speeltijd in beeld is. Ik heb het al meerdere malen gezien, je ziet bijvoorbeeld rechtsboven in beeld Fey-Utr 2-2 85:17, en dan ineens zie je een shot van de trainer met rechtsboven Fey-Utr 1-0 37:56 en vervolgens gaat men weer verder met beelden van de wedstrijd en staat er weer gewoon Fey-Utr 2-2 85:35

Ditmaal echter trapte de verslaggever zelf in de gemonteerde samenvatting en ging er ook nog eens zijn commentaar aan hangen.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen op 15 mei 2002!
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 13:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Overigens kan ik me nog een uitzending van Pisa herinneren... jaja dat was lang geleden hè Niels. Ergens eind jaren '80. Het duo Spaan en Vermegen had toen een primeur om een wedstrijd (voor de grap, dat wel) zo te monteren dat de uitslag compleet anders was.

Destijds was beeldmanipultie nog lang niet zo ingeburgerd als nu. Spaan en Vermegen hadden een wedstrijd tussen Ajax en PSV (eigenlijk uitslag 1-0) zo gemonteerd dat het 3-3 werd.

Erg grappig, zeker omdat het op maandag werd uitgezonden en sommige mensen de wedstrijdsamenvatting op zondag gemist hadden.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 14:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Raar is dat. Ik herinner mij het beeld en de opkomende associatie nog goed. Van Marwijk zal de straf voor de overtreding wel te laag vinden dacht ik echt.

Ik zag die beweging helemaal niet als een afkeurend gebaar naar z'n eigen spelers over het nemen van de strafschop (ik bedoel natuurlijk 'vrije' trap).

Vandaar dat mij de beeldmontage niet is opgevallen waarschijnlijk?

Hoe paranoïde kan men worden?

...bent u daar nog...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 30 Januari 2002 om 17:56 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou paranoïde....
Heden ten dage valt het mee, maar enkele jaren lang bleek er bij de meerderheid van de Hilversumse en Amsterdamse media met SS voorop een duidelijk niet objectieve verslaggeving t.o.v. de topclubs te gelden (P$V en Feyenoord vs. öjöx).
Het grappig was dat degenenn die normaal als 'fout' worden betiteld in dit geval het meest objectief waren. In dit geval de Telegraaf en super AFC en öjöx fan Jack van Gelder.
Ik heb het in het laatste jaar van Danny Blind eens een seizoen lang geturfd. Een eigen goal van öjöx werd altijd als domme pech betiteld, daar waar het bij P$V en Feyenoord het altijd lag aan een gebrek aan inzicht of techniek.
Maar goed, zoals gezegd. Tegenwoordig merk ik daar weinig meer van op basketballer Smeets na.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Niels, inderdaad is de partijdige verslaggeving in 'Hilversum' een beetje naar de achtergrond gedrukt. Maar ik kan mij ook nog herinneren dat men daar heel openlijk en lacherig over deed.

In de trant van: 'We schakelen nu over naar een vermoedelijk zwaar balende Jack van Gelder in de Kuip bij de wedstrijd Feyenoord tegen ....' Klopt dat Jack?'

Men sprak zijn voorkeur inderdaad wel eens heel onprofessioneel uit.

Ach, het is maar sport dacht en denk ik dan altijd...

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 22:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben meerdere malen achter de schermen geweest van Studio Sport, een vriend van mij heeft op de eindregie gewerkt. Ik heb daar toen eens rondgevraagd (zo'n 3-4 jaar geleden) waarom Studio Sport zo bar weinig van Formule 1 liet zien, en waarom Mart Smeets altijd zo minderwaardig deed over deze topsport.

Het antwoord was duidelijk van de medewerkers (waaronder Humberto Tan, die wel houdt van Formule 1): Sjefbaas Mart Smeets, een enigszins dictatoriaal type, heeft GEEN rijbewijs en verafschuwt alles wat met autosport te maken heeft. Hij is liefhebber van de trein.

Wat moet ik daarmee? Als ik naar de mooiste races van het seizoen heb gekeken heeft hij het in de samenvatting over 'de speelgoedautootjes knallen weer op elkaar'. Tegenwoordig doet Van Stekelenburg de samenvatting van 5 minuten, maar ook hij heeft het over Verstappen als Bernoldi in beeld is en andersom. Vreselijk.

Studio Sport doet gewoon aan huiskamerverslaggeving. Net zo partijdig dus als wij in de huiskamer zijn.

Weerwoord forum index » Actualiteiten