Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Voor U gezezen,en ongelofelijk bevonden..
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Voor U gezezen,en ongelofelijk bevonden..
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 13:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Islamitische godsdienstles op Haagse basisschool
door Paul-Kleis Jager
2002-01-29

DEN HAAG - Kinderen van de openbare Van Ostade basisschool in Den Haag krijgen vanaf deze maand islamitisch godsdienstonderwijs.

De school heeft over de inhoud van de lessen niets te zeggen, de docent is geselecteerd door de Stichting Haags Islamitisch Platform (SHIP). Ouders die niet tevreden zijn met het vak 'algemene levensbeschouwing' kunnen vragen om onderwijs dat aansluit bij de eigen levensovertuiging. Zij moeten dan wel zelf de docent betalen. Zo staat het in de Wet op het primair onderwijs (Wpo).

Directeur R. Gunsch van de Van Ostadeschool had nog nooit van de regel gehoord. Hij noemt het 'gek en frustrerend' dat hij niet weet wat er in de koranles wordt gezegd. Het bestuur van de school, de gemeente Den Haag, weet ook niet welke 'geloofsrichting' de Van Ostade-school in huis heeft, geeft rayonmanager J. Overmeijer toe. ,,Mijn indruk van het lesprogramma is niet dat er een fundamentalist voor de klas staat. Het SHIP is bovendien een platform van alle richtingen en etniciteiten in de islam. Maar wij controleren de kwaliteit van de lessen inderdaad niet en ook de inspectie heeft die bevoegdheid niet.''

Overmeijer benadrukt dat op andere openbare scholen al vele jaren docenten van buiten de school humanistisch vormingsonderwijs en christelijk godsdienstonderwijs geven. ,,Het is dus eigenlijk helemaal niets bijzonders. Alleen ken ik nog geen openbare scholen met islamitisch godsdienstonderwijs, dat is alles.''

Voorlopig krijgen alleen de kinderen uit groep 7 en 8 op de Van Ostadeschool een keer per week 45 minuten koranles.

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Tja.. dat krijg je ervan met godsdienst onderwijs. Ik denk dat men eens serieus moet gaan denken over al die 'aparte' religieuze richtingen in basis onderwijs. Een katholieke school, een hervormde school en nu dus islamitische les.

Het wordt tijd dat deze lessen eens goed door de arbeidsinspectie bekenen moeten worden en er goed opgelet wordt of er sprake is van 'inprenting' of objectief onderwijs.

Ik pleit voor alleen openbare scholen met een vak als 'religie' of 'levensbeschouwingen'. In dat vak moeten alle geloofsrichtingen informatief aan bod komen.

En stoppen met al die aparte schooltjes. Het is niet de taak van de overheid om 'godsdienst inprenting' te geven, maar als ouders dat willen is dat hun verantwoordelijkheid. Stuur je kinderen dan maar naar katechesatie (hoe spel je dat?) of de moskee buiten schooltijd om.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen op 15 mei 2002!
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou het meest kwalijke is nog dat de school de inhoud niet kent en geen idee heeft welke stroming of opvatting onderwezen wordt. Een school is tochverantwoordelijk voor haar lesprogramma?
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 21:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hmmm....ik zou ook zeggen: Controleer of er ook geweld wordt gebruikt of daarmee gedreigd wordt naar de kinderen toe.

Kinderen die les krijgen in de moskeeen worden (nog steeds) geslagen door leraren/imams. Ouders vinden dat schijnbaar normaal en als er al een is die daar tegenin gaat doet ie geen aangifte.

Oooh....snik.

Een man een man, een woord een woord!
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 22:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Op wat voor manier gaat dat er aan toe Layla? Ik heb namelijk vroeger ook menig klap voor mijn kop gekregen van mijn vader en moeder, en daar ben ik ze tot op de dag van vandaag dankbaar voor

Zelfs de leraren wilden nog wel eens slaan, maar dat ging ze nadat ik een jaar of 12 was minder af.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen op 15 mei 2002!
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 22:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Godsdienst is een prive-aangelegenheid en die behoort op geen enkele manier in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs te worden geintegreerd. Ouders die hun kinderen in een of ander geloof willen opvoeden moeten darvoor op de een of andere manier maar zelf voor zorgen. De kerken hebben er zelf voldoende belang bij hun schaapjes bij elkaar te houden om in voorlichting van de jeugd zelf te investeren.
Ik vind op de eerste plaats dat een openbare school alleen aan het bijbrengen van algemene kennis aandacht moet schenken, zonder de jeugd te beinvloeden in enige religieuze richting. Dat kan beter als een buitenschoolse aktiviteit worden georganiseerd.
Op de tweede plaats gaat de enorme verzuiling in het onderwijs gepaard met enorme verspilling van gemeenschapsgeld. Elke denkrichting een eigen school(tje) met eigen leraren, met op de eigen idee gebaseerde schoolboeken..... De tijd van de schoolstrijd ligt intussen ver genoeg achter ons om, als wat meer geemancipeerde maatschappij, onszelf nog maar eens achter de oren te krabben over de vraag wat het bestaande stelsel aan waarde toevoegt aan algemeen openbaar onderwijs, waardoor het aantal scholen aanzienlijk kan worden teruggebracht, de bevoegde leerkrachten doelmatiger kunnen worden ingezet en een hele resem op onderdelen verschillende schoolboeken kunnen worden uitgedund tot een overzichtelijk en vooral ook beperkt aantal onderwijsuitgaven per schooljaar.

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dat is wel heel radicaal Melisz. Ik bedoel, ik vind het wél goed dat het gegeven wordt. Maar dan wel objectief, en dus geen koranles, en dus ook niet specifiek bijbelstudie. Nee, meer algemene overview van wat de relimarkt ons te bieden heeft. Dat geeft mensen inzicht in zaken. Waarom moet je dat uitbannen? Je krijgt toch ook geschiedenis? Daar wordt toch ook de godsdienst van de Maya's en de Azteken behandeld...???

Galgenhumor: "De vrijheid is aangevallen!!!" (Bush, 11/9/2001)
  Weerwoord forum index » Actualiteiten