Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Jonge asielzoekers verlengen ultimatum
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Jonge asielzoekers verlengen ultimatum
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 17:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

WOOMERA - De elf Afghaanse tieners die uit protest tegen hun behandeling in het Australische asielzoekerscentrum Woomera dreigen zelfmoord te plegen, hebben hun ultimatum met 24 uur verlengd. Dat meldde de Britse zender BBC dinsdag.

De minderjarigen hadden de autoriteiten gedreigd om vijf uur 's middags (dinsdag 07.30 uur Nederlandse tijd) zelfmoord te plegen als ze niet zouden worden overgeplaatst uit kamp Woomera of niet zouden worden vrijgelaten. De elf Afghanen, in leeftijd variërend van twaalf tot zeventien jaar, zitten zonder ouders in het geïsoleerde kamp.

"Ik denk dat de kinderen begrijpen hoe langzaam onze regering werkt ondanks het serieuze dreigement dat haar boven het hoofd hangt", aldus advocaat Rob McDonald. Volgens de raadsman had in de nachtelijke uren wel een zestienjarige Iraakse jongen geprobeerd zich van het leven te beroven. Hij probeerde zich te verhangen aan een hek maar bewakers grepen in.

Volgens het ministerie van Immigratiezaken is het aantal jongeren dat een zelfmoordpakt heeft gesloten, inmiddels geslonken tot negen, vier Irakezen en vijf Afghanen. Advocaten van de asielzoekers klagen dat ze geen toegang krijgen tot de groep.

Asielzoekers voeren in Australië al weken actie tegen het strenge beleid van de regering en de lange wachttijd bij het afhandelen van asielaanvragen. Honderden mensen zijn in hongerstaking gegaan uit protest tegen de barre onmenselijke omstandigheden in het grootse detentiekamp Womeera. Het complex ligt in de woestijn zo'n 475 kilometer ten noorden van Adelaide waar de temperaturen op kunnen lopen tot ruim veertig graden Celsius.

De vorig jaar door de Australische regering ingestelde onafhankelijke adviescommissie die moet rapporteren over de omstandigheden in de detentiekampen, heeft Woomera bezocht en zegt dat het centrum gesloten moet worden. Een van de commissieleden omschreef Woomera als "een extreem zware omgeving".

Volgens minister Ruddock van Immigratiezaken kan het kamp echter vooralsnog niet gesloten worden. Eerst moeten er andere faciliteiten gebouwd worden waar ze ondergebracht kunnen worden. De bewindsman verklaarde zich niet onder druk te laten zetten door de acties van asielzoekers.

Zijn collega op Buitenlandse Zaken, Alexander Downer, was nog stelliger in zijn verzet tegen veranderingen. "Bedreig nooit maar dan ook nooit Australiërs. Je kunt een hoop landen bedreigen, maar je wilt nooit Australiërs bedreigen", aldus de bewindsman.

nieuws.nu

18.000.000 inwoners in 2035? In 2010 zal je bedoelen!!!
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 17:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Toch zit de wereld hier met een flink probleem.

Asielzoekers die in Australië jarenlang worden opgeslagen in een kamp in de woestijn. Geen ontsnappen mogelijk.

Asielzoekers vlak voor de Frans-Britse Kanaaltunnel die iedere nacht weer een poging doen door de tunnel te raken.

Asielzoekers die hun identiteitspapieren vernietigen zodra hun vliegtuig naar een westerse bestemming is opgestegen.

Wat gaan de bewoners van de superrijke werelddelen doen om die arme drommels toch een beetje te compenseren?

Of laten we ze gewoon allemaal rotten in hun door ons zo slim kunstmatig arm gehouden werelddelen?

Hou er dan wel rekening mee dat ze niet meer met slechts enkele duizenden maar met vele tienduizenden (zoniet miljoenen) deze kant uitkomen!

Over het sluiten van de ogen voor de feiten gesproken!

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ze komen toch zelf naar westen!! Daar wordt niet om gevraagd!!

Ik geef Australie groot gelijk. Gewoon niet aan toe geven!

18.000.000 inwoners in 2035? In 2010 zal je bedoelen!!!
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een paar honderd jaar geleden waren de Australiërs nog asielzoekers. Het kan snel verkeren.

Ik heb beelden gezien van dat kamp, en ik denk dat dat kamp eens goed onderzocht moet worden door mensenrechten organisaties. Ik kan me niet voorstellen dat in een land zo groot als Australië er geen betere locatie beschikbaar is.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen op 15 mei 2002!
BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2002 19:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Laten we het vooral simpel houden Patrick!

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 1:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Op RTL5 zag ik beelden van de jochies die werden overgeplaatst naar een ander kamp na zelfmoorddreiging. Wat een schoffies, en maar grijnzen en gillen: Visa! Visa! De overigen zouden morgen om 7:00 zelfmoord gaan plegen, laat me niet lachen.

een dag niet geconsumeerd is een dag niet geleefd
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 1:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

RobT:

Citaat:

Asielzoekers die hun identiteitspapieren vernietigen zodra hun vliegtuig naar een westerse bestemming is opgestegen.

Je mag aannemen dat ze bij het instappen in het land van herkomst nog geldige identiteitspapieren hadden, dus waarom zouden bonafide asielzoekers hun identiteitspapieren vernietigen? Het zijn niet de allerarmsten die zich een ticket kunnen veroorloven. De echte arme drommels hebben niet eens het geld om maar in de buurt van de luchthaven te komen. Ik heb het sterke vermoeden dat het geen bonafide asielzoekers zijn. De marechaussee moet direct aan de gate controleren op geldige papieren; kunnen zij die niet tonen dan gaan ze onmiddellijk retour met hetzelfde toestel. Zodra het 'slechte' nieuws zich in de landen van herkomst verspreidt, zal je zien dat het aantal 'asielzoekers' drastisch zal afnemen.

Citaat:
Wat gaan de bewoners van de superrijke werelddelen doen om die arme drommels toch een beetje te compenseren?
Of laten we ze gewoon allemaal rotten in hun door ons zo slim kunstmatig arm gehouden werelddelen?

1) Er moet forse druk worden uitgeoefend op de (vaak dictatoriale) regeringen van de landen waar de meeste economische vluchtelingen wegkomen. Er wordt door de regimes in die landen krankzinnig veel geïnvesteerd in wapensystemen, gevechtshelikopters, straaljagers, tanks, alles om een verpauperde bevolking die in opstand dreigt te komen, te onderdrukken. Die regimes storten hun landen in de economische afgrond door miljarden-schulden op te bouwen, die de bevolking nog generaties lang zal achtervolgen. Sanctie: het blokkeren van de exorbitant hoge buitenlandse bankrekeningen van de machthebbers. En het blokkeren van de ontwikkelingshulp rechtstreeks aan de regimes. Geef het geld maar aan de NGO's (zoals Novib, Artsen zonder Grenzen, etc.).

2) Er moet natuurlijk ook door het Europese parlement forse druk worden uitgeoefend op de Europese wapenproducenten en handelaren, om niet te leveren aan die regimes. dat zal nog moeilijk worden, want de wapenlobby is machtig en rijk (steekpenningen). Hier ligt een uitdaging voor de Europese parlementariërs: hebben zij de ballen om de strijd aan te gaan met de lobby van de Europese wapenindustrieën?

3) met name in Afrikaanse landen moet men investeren in fabrieken, die landbouwproducten (bijv. cacao-bonen) kunnen omzetten in half-fabrikaten (cacao-boter, cacao-massa, cacao-poeder). Die half-fabrikaten brengen veel meer geld op dan de rauwe landbouw-producten.

4) Ik ben voor de oprichting van een pan-Afrikaans leger met goedbetaalde (!) soldaten, een soort Afrikaans NATO-leger, dat bij meerderheid van stemmen kan ingrijpen in landen, waar het volkomen uit de hand dreigt te lopen. Ik denk hierbij aan Zimbabwe, waar de paranoïde Robert Mugabe de economie verwoest en de oppositie monddood maakt met zijn terreurorganisatie, alleen om zijn persoonlijke macht te behouden.

Citaat:
Hou er dan wel rekening mee dat ze niet meer met slechts enkele duizenden maar met vele tienduizenden (zoniet miljoenen) deze kant uitkomen!

Integendeel, Rob: als de Nederlandse regering en de immigratie-dienst welwillend de deur openzetten voor economische asielzoekers, dan verspreidt het goede nieuws zich razendsnel in de landen van herkomst en zal het aantal economische asielzoekers explosief groeien. Ontmoediging is een noodzakelijk kwaad, om niet overspoeld te worden door honderdduizenden economische asielzoekers. Wij, westerse landen, moeten die arme drommels zo veel mogelijk ter plekke, in hun eigen omgeving, helpen met het opbouwen van infrastructuur, fabrieken, scholen, ziekenhuizen. Een voorbeeld van hoe het niet moet is Suriname. Heel veel hoog opgeleiden zijn bij de onafhankelijkheid naar Nederland gekomen (gespreid bedje?), de arme sloebers en enkele idealisten (zijn er nog idealisten daar?) zijn daar gebleven, maar hebben de moed verloren, dat het ooit nog wat wordt met de economie in Suriname. Wat wil je, als de hoop van het moederland (Suriname) in het vaderland zit (Nederland)!

BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2002 5:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Daedalus: ...waarom zouden bonafide asielzoekers hun identiteitspapieren vernietigen? Het zijn niet de allerarmsten die zich een ticket kunnen veroorloven. De echte arme drommels hebben niet eens het geld om maar in de buurt van de luchthaven te komen.

Ik heb het niet over 'niet bonafide' asielzoekers gehad. Naar mijn mening zijn álle asielzoekers tesamen mét de vluchtelingen 'bonafide' vanuit hn oogpunt.
En wat je laatste zin betreft geef je blijk het hele probleem niet echt serieus te nemen.
Rijke en gestudeerde asielzoekers die in eigen onderhoud kunnen voorzien zijn hier meer dan welkom. En arme ongeletterde asielzoekers die door familie of dorpsbewoners zijn uitgezonden om voor de hele groep te gaan werken worden door ons opgejaagd. Dat zijn de types die plotseling hun papieren kwijt zijn. Waardoor ze hopen hun verblijf hier te rekken om uiteindelijk toch nog eens kans te maken hun schulden aan familie- of dorpsbewoners af te betalen.

Op de andere zaken ga ik later in. Eerst pitten.

...bent u daar nog...
  Weerwoord forum index » Actualiteiten