Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Jeugdbendes terroriseren Rotterdamse wijken
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Jeugdbendes terroriseren Rotterdamse wijken
BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2002 20:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

- vrijdag 18 januari 2002 @ 14:55 - Bron: De Telegraaf
De groepsverkrachtingen die al enige tijd de Rotterdamse wijken Crooswijk en Kralingen treffen, maken deel uit van een stelselmatige reeks misdrijven. Groepen jeugdige daders maken zich dagelijks schuldig aan (vooral) straatroven, zedenmisdrijven, afpersingen en asociaal gedrag. Ze hebben geen enkel mededogen met hun slachtoffers.

De Rotterdamse politie heeft weinig greep op de daders, omdat ze zich na een arrestatie spijkerhard opstellen. Ze gedragen zich als volleerde criminelen, hoe jong ze ook zijn. Het gaat vooral om jonge knapen van 12, 13 en 14 jaar oud, van met name van Surinaamse en Antilliaanse afkomst.

Ze richten zich altijd, in groepjes, op blanke Nederlandse kinderen van dezelfde leeftijd of net iets ouder. De slachtoffertjes worden tegen de muur gezet en volledig 'gestript'. Onder bedreiging van messen en neppistolen eigenen de crimineeltjes zich alles van waarde toe: gsm's, sieraden, de wat duurdere kleding en geld.

Wijkbewoners weten talloze ernstige incidenten op te noemen die allemaal weer opspelen door de publiciteit omtrent de massaverkrachting in de Kralingse wijk De Esch. Daar werd vorig jaar juli een 12-jarig meisje door een groep van minstens tien knapen (12-17 jaar) uit de wijk misbruikt. De politie maakte dat pas vorig week bekend.

De terreur wordt door de lokale autoriteiten doodgezwegen, omdat de daders vrijwel allemaal allochtone jongens zijn én omdat de politie geen vat op hen heeft.

Met dank aan 4]-[ Highlander die ons dit via de newssubmit meldde en het artikel uit de krant overtypte. [incidenten uit het artikel weggelaten. R@b]

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2002 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Wijkbewoners weten talloze ernstige incidenten op te noemen die allemaal weer opspelen door de publiciteit omtrent de massaverkrachting in de Kralingse wijk De Esch. Daar werd vorig jaar juli een 12-jarig meisje door een groep van minstens tien knapen (12-17 jaar) uit de wijk misbruikt. De politie maakte dat pas vorig week bekend.

Toevallig weet ik van die massaverkrachting in de Kralingse wijk De Esch wat meer af omdat ik op een school in deze wijk werk. Bovenstaande heeft inderdaad plaatsgevonden.

Wel moet worden opgemerkt dat het in dit geval wat de daders betreft om een gemengde samenstelling gaat en een x-aantal meisjes zich op een aantal hangplekken regelmatig zeer uitdagend opstelt. Dit praat het niet goed, maar hoort wel bij het totaalplaatje.

Goethe zei het al: afkeer is passief misnoegen en haat is actief misnoegen

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 18 Januari 2002 om 22:16 uur]
BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2002 22:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wat bedoel je nou John? Is het gezamenlijk 'doktertje spelen' niet goed bevallen en zijn de meisjes thuis en vervolgens bij de politie gaan klagen?

Ik heb niets over deze zaak vernomen.

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2002 22:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niet alles komt direct in de publiciteit robT. Hangt ook van de aangifte en wellicht ook van de wensen van de slachtoffer(s) af. Het meisje dat zoveel malen verkracht of aangerand is deed pas na langere tijd aangifte. Overigens weet ik niet of zij één van die meisjes was die aanstoot gevend en behoorlijk vergaand uitdagend gedrag ten toon heeft gespreid. Maar van dat laatste schijnt dus wel regelmatig sprake te zijn in tegenwoordig ook dit soort buurten.

Overigens staat deze zaak redelijk uitgebreid beschreven in jouw eigen krant, waarop ik dus zelf geabonneerd ben: het Rotterdams Dagblad en wel op pagina 3 van woensdag 16 januari 2002.

Titel van het artikel: "Het is rustig in de wijk na bekendworden verkrachtingen" (Slaag er niet in om het te 'linken'.)

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 18 Januari 2002 om 22:35 uur]
BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2002 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik zit al een tijdje 'geblesseerd' thuis maar zal het even nalezen...

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 0:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Wel moet worden opgemerkt dat het in dit geval wat de daders betreft om een gemengde samenstelling gaat en een x-aantal meisjes zich op een aantal hangplekken regelmatig zeer uitdagend opstelt.

Ja hoor, we zijn er. Moesten ze maar eerbaar een hoofddoekje op doen of zo. Die sletten krijgen waar ze om vragen. Trouwens, we hoeven de oerdriften van die jongens toch niet te smoren? Dat is ongezond.
Ze was waarschijnlijk trouwens toch al geen maagd meer, dus wat geeft het?
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 1:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nina, het gedrag van die jongens wordt niet goed gepraat door mij. Ik geef alleen het totaalplaatje aan. Mijn gedachte gaat ook niet naar sletten of zelfs sletachtig gedrag uit. Dat soort jongens zitten helemaal verkeerd. Daar moet ook fors tegen opgetreden worden: liefst vooraf en in ieder geval zeer zeker achteraf.

Maar er zitten meer kanten aan deze zaak en dat mag best wel genoemd worden.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 01:20 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Ze was waarschijnlijk trouwens toch al geen maagd meer, dus wat geeft het?

Dit is trouwens een walgelijke uitspraak van je, die geheel voor je eigen rekening is.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 1:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Maar er zitten meer kanten aan deze zaak en dat mag best wel genoemd worden.

Ja, het zijn dus altijd deze dingen die worden genoemd om aan te tonen dat het de schuld van de vrouw zelf was dat ze werd verkracht. En het argument dat meisjes geen maagd zijn wordt er wel degelijk bijgehaald, ik verzin dat niet zelf. Net zoals het feit dat vrouwen na donker alleen over straat gaan.

Er is geen enkele reden voor om iets te zeggen over het uiterlijk en het gedrag van het slachtoffer, om nog maar te zwijgen over de woordkeus, 'uitdagend'. Ik weet niet wat daar mis mee is, ik weet niet wat er mis met seksualiteit en ik weet niet wat er mis mee is dat mensen seksuele aantrekkingskracht op elkaar uitoefenen, en dat ze dat leuk vinden. Ik weet alleen dat je niet deugt als je meent dat je je seksuele verlangens met geweld mag uitleven.

Wat is dat nou voor onzin, je overweldigt met een hele groep een meisje, en dan zeg je: ze stelde zich zo uitdagend op. Niks uitdagend, deze jongens hebben gewoon een fundamenteel gebrek aan respect, voor het meisje zowel als voor zichzelf.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door nina op 19 Januari 2002 om 01:53 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 2:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nina, ik heb niets tegen sexuele vrijheid. Wat ik je echter zeer kwalijk neem is dat jij suggereert dat ik het gedrag van deze jongens goedkeur of niet voldoende laak. Ook leg ik nergens de schuld bij het meisje in kwestie of andere meisjes uit deze wijk, er is van mijn kant ook geen insinuerende beschuldigingende vinger naar vrouwen in het algemeen gewezen.

Ik geef door wat er in uitgebreidere zin in deze wijk gespeeld heeft zonder het te veralgemeniseren.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 10:44 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 2:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Ik weet niet wat daar mis mee is, ik weet niet wat er mis met seksualiteit en ik weet niet wat er mis mee is dat mensen seksuele aantrekkingskracht op elkaar uitoefenen, en dat ze dat leuk vinden. Ik weet alleen dat je niet deugt als je meent dat je je seksuele verlangens met geweld mag uitleven.

Nina, als je er een algemeen discussiepunt van wil maken vind ik het best, maar suggereer niet dat ik tegen sexuele aantrekkingskracht ben en daaraan verbonden plezier, lust of genot. Ook ik vind aantrekkingskracht en uitdaging niet uit den boze. Integendeel zelfs. En natuurlijk deugt het niet dat meisjes of jongens aangerand of verkracht worden.

Verlies niet uit het oog dat twee belangrijke klippen binnen de pubertijds- en adolescentiefase overmatige (lees hier: obsessieve) aandacht voor erotiek en ongeremde of niet voldoende geremde (niet in juiste banen geleide) machtszucht en agressie zijn. Een combinatie van die twee, erotiek met een obsessief karakter gekoppeld aan machtszucht en agressie, is zeer schadelijk; psychisch-lichamelijk en sociaal-maatschappelijk.

In toenemende mate zijn er nu eenmaal mensen, ook kinderen en jongeren, die misbruik maken van situaties en naïeve of roekeloze gedragingen van anderen. Naïef of roekeloos te noemen vanwege de labiliteit en kwaadaardigheid van een potentiële dadersgroep, waarvan je het meestal niet van het gezicht af kunt lezen. (Gelukkig is niet iedereen zo en gelukkig is het niet overal even erg.) Daar is hier met name sprake van geweest. Ik ken die buurt, ik werk er en ik leef en begeef me in buurten waar het misschien soms zelfs nog erger toe kan gaan.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 11:21 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het Algemeen Dagblad een landelijke krant met een groot afzetgebebied in Rotterdam en omstreken besteedt vandaag ook aandacht aan deze kwestie.

Ik vind het goed dat de betrokken jongeren vervolgd zullen worden, dat hoop ik althans, en dit soort gedragingen en misdaden ten strengste worden afgekeurd. Daar mogen hoe dan ook geen excuses voor bestaan.

Zie: Jeugd wist van verkrachtingen

Of lees direct:

Citaat:
Jeugd wist van verkrachtingen

Door Daan van de Staaij en Jikke Zijlstra

Buurtgenootjes zien weinig kwaad in de groepsverkrachting van Jennifer (12) in Rotterdam. Als een meisje er zelf om vraagt, is het toch niet verkeerd?

Rotterdam - Op het schoolplein spelen Rudolf (11), Brian (12) en Patrick (11) een potje voetbal. Ze vinden het jammer dat Jennifer (12) weg is. Het was een aardig meisje, met vrolijke vlechtjes. Een paar maanden geleden is ze plotseling verhuisd, samen met haar broertje. De kinderen weten waarom het meisje weg is uit hun wijk De Esch in Rotterdam. Een groep jongens uit de buurt met wie ze altijd omging, heeft haar iets misdaan. Wat precies lijken ze niet helemaal te begrijpen.

Drie jongens in de Bavinckstraat, twee 19-jarige Antillianen en een 20-jarige Kaapverdiaan, weten wel van de hoed en de rand. Ze zeggen alle verdachten te kennen. Het zijn normale, rustige jongens. Ze hebben niks fout gedaan, vindt de oudste. Hij neemt het op voor zijn 13-jarige broertje, dat ook werd opgepakt. De jongens hadden meerdere keren orale seks met Jennifer, vertelt hij schaamteloos. Drie keer, telkens met een groep.

Het was geen verkrachting, zegt hij onder instemmend geknik van zijn vrienden. Justitie maakt een fout. Het meisje wilde zelf. Wat zou jij doen als een vrouw je vraagt of ze het met je mag doen? Als je steeds achter die jongens aanloopt en met hen meegaat naar huis, dan wil je het toch zelf?

Vinden ze het normaal om zoiets met een hele groep te doen? Als het hun wordt aangeboden, waarom niet? Die jongens zijn nog klein en speels, die zien de consequenties niet in van wat ze doen, zegt de Kaapverdiaan, die intussen een telefoontje afhandelt. Dat er ook jongens meededen die vijf jaar ouder zijn dan het slachtoffer, gaat ze bij nader inzien wel wat ver, ja. Dat kan eigenlijk niet, grinnikt de gezette jongen.

Over de jonge jochies kun je twisten, maar vanaf een jaar of 14 kan zoiets eigenlijk niet meer, valt zijn leeftijdgenoot hem bij. Beiden zijn getooid met gouden oorbel en gouden tand.

Justitie maakte vorige week bekend tien jongens van 12 tot 17 jaar oud uit de wijk te vervolgen voor verkrachting. De verdachten hebben enkele dagen tot anderhalve maand vastgezeten en verschijnen in het voorjaar voor de rechter. In dezelfde deelgemeente Kralingen-Crooswijk blijken zich nog twee zedenzaken met tieners te hebben afgespeeld. Ook hierover zwegen politie, justitie en scholen om onrust te voorkomen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 10:49 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Jongens dienen hun grenzen te kennen. Ok als een meisje zich uitdagend opstelt. Dit neemt echter niet weg dat ook de dames hun grenzen moeten kennen. Indien een jongen er op in gaat, en het meisje schakelt in de 'nee'modus, dient de jongen zich terug te trekken.

Het is waar dat tegenwoordig als 'wraak' steeds vaker naar het middel aangifte gegrepen wordt door meisjes. Hier dient dan grondig onderzoek verricht te worden hoe de vork werkelijk in de steel zit.
Het schort daar nogal aan, beide richtingen op. Zowel komt het voor dat serieuze aangifte's van verkrachtingen en aanrandingen niet serieus genomen worden, alsmede het omgekeerde.

Door o.a. de media en slechte opvoeding wordt het sommige jongeren (helaas steeds meer)niet duidelijk gemaakt hoe het leven in elkaar (hoort)(te) ste(e)k(t)en. Door verwrongen denkbeelden gaan zij rare grappen uithalen. De samenleving als geheel dient zich hiervan bewust te worden en een mentaliteitsverandering dient ingezet te worden.
Om te beginnen de commerciële omroepen, die het ranzige niveau van veel van hun programma's naar beneden dienen te draaien.

Juridisch gezien dient er ook harder opgetreden te worden en de politie moet meer mogelijkheden krijgen voor monitoring en aanpak.
Simpel gezegd: meer blauw op straat!

http://home01.wxs.nl/~breet040/home.html Just the facts ma'am!
BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2002 8:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Jonge berovers hebben Rotterdam in de greep
22 januari 2002

- Van onze verslaggever Ron Meerhof

Het aantal straatroven in Rotterdam stijgt explosief. De daders worden jonger - 10 jaar is geen uitzondering - en gebruiken steeds meer geweld. De eerste cijfers over de afgelopen jaren duiden erop dat Rotterdam aan de vooravond staat van 'Amsterdamse toestanden'.

Traditioneel voert de hoofdstad de lijst van aantallen straatroven aan met jaarlijks zo'n vierduizend aangiften aan het einde van de jaren negentig. In 2001 deden echter alleen al in het district Rotterdam-Centrum ruim 1200 mensen aangifte van berovingen op straat.
Daarbij komt het frequente gebruik van bijna terloops geweld door vooral groepen jongeren. Vaak worden slachtoffers van berovingen in elkaar geslagen of gestoken nadat ze hun geld, pin code, gsm of sieraden al hebben afgegeven.

Een buitenproportioneel deel van de straatroven komt voor rekening van allochtone groepen. Vooral Marokkanen en Antillianen gaan regelmatig 'lopen' - slang voor rondhangen op straat in groepjes totdat een geschikt slachtoffer wordt gevonden. Antillianen zijn het vaakst betrokken bij berovingen waarbij wordt geschoten of gestoken.

De leeftijd van de betrokkenen daalt snel. Sommige daders en meelopers zijn niet ouder dan een jaar of tien. Half januari werd een 20-jarige Rotterdammer beroofd en gestoken door een groep jongens van 10 tot 15 jaar.

Afgelopen najaar stelde de politie in Centrum een speciaal straatroofteam in, maar ondanks honderden arrestaties daalde het gemiddelde aantal aangiften nauwelijks. Pas na een 'eindejaarsoffensief' werd op de valreep nog succes geboekt. In december zakte het aantal aangiften van gemiddeld rond de 95 naar 71. Daarvoor waren toen inmiddels wel 246 mensen opgepakt; het overgrote deel minderjarigen.

kranten.com

18.000.000 inwoners in 2035? In 2010 zal je bedoelen!!!

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door patrick22 op 22 Januari 2002 om 08:34 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2002 17:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Misschien moest Charles Bronson maar eens een tijdje in Rotterdam rondlopen...
Is slechts een gedachte.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door jorden op 26 Januari 2002 om 20:54 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2002 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wil er gaarne een Charly Bromsnor opstaan?

Dat kan toch, Jorden?
Er is alleen één klein nadeeltje namelijk dat het onwettig is.
Overigens lopen ,of liepen, er al discussies over een soort van ninja achtige commandogroep die nauwlettend de straten in de gaten houd, op gaat naar crimmie's, en deze op heterdaad terplekke liquideert.
De uitkomst van de discussie tot nu toe is dat de crimmie's zich ook gaan bewapenen en er een soort van wild-west tavereel ontstaat.
Dus de ninja's nog beter bewapenen en in omvang laten toenemen zou een oplossing zijn, maar dan?
De crimmie's vertrekken waarschijnlijk naar een andere plaats zodat het spelletje weer opnieuw begint.

Ik zou dan eerder pleiten voor een strafkamp ter groote van Rotterdam in de Flevopolder ofzo, en daar de hele mikmak huisvesten en heropvoeden.
De doodstraf invoeren werkt niet want daar zijn de automobilisten alleen maar de dupa van als ze te snel rijden. (gezien deze groep zwaarder worden gestraft als de criminelen in Rotterdam)
De illegalen direct het land uitsturen gebeurd al maar komen met het eerste de beste vliegtuig weer terug vol met ingeslikte bolletjes, dus ook dat is geen oplossing.
Het ijsselmeer laten leegdwijlen op een houten boot is misschien wel een oplossing maar niet humaan.

Dus als je een oplossing weet dan kun je rijk worden!

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2002 21:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een strafkamp met een omvang van Rotterdam voor de opvang van pakweg 300 Antilliaanse, Marokkaansen en Turkse straatrovertjes lijkt me nogal overdreven.

Maar wat mij betreft mogen deze jongelui, die een ernstige terreur uitoefenen op de openbare weg, stevig worden aangepakt in heropvoedingsinstellingen.

Laten we in die richting de oplossing zoeken.

...bent u daar nog...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 26 Januari 2002 om 21:45 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2002 23:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik denk dat de politie wat minder op auto's moet letten en wat meer op dit soort criminelen. De top die dat verhinderdt (Spee etc.) direkt vervangen door agenten met gezond verstand. Verder moet justitie een beroving, hoe klein dan ook, behandelen voor wat het is namelijk een beroving. Of dat nu een bank is of de snoepcentjes van een kind.

jorden
BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2002 16:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

...en intussen natuurlijk ook gewoon op auto's blijven letten.

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2002 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dan moet je agenten aannemen met ogen in het achterhoofd.

jorden
BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2002 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ergens op dit forum (ik denk bij Justitie, in een discussie geopend door Jan Hoekema van D66) heb ik al eens voorgesteld om de politie in 2 delen te splitsen: verkeerspolitie en ordepolitie. (of hoe je ze ook wilt noemen)

Ik denk dat het respect voor (orde)politie ineens omhoog gaat wanneer die deling gemaakt wordt, want die respect is ver te zoeken vandaag de dag. Gisteren zag ik nog een TV-uitzending over een onderzoek naar criminaliteit in het uitgaansleven in de regio Brabant. Voornamelijk Helmond en Eindhoven. (Lees ik hier misschien niets over op Weerwoord omdat in dat onderzoek er een duidelijke meerderheid autochtoon geweld uit bleek?)

Er werd een politieman geinterviewd in Eindhoven op zaterdagavond om 4 uur 's nachts. Continu liepen er halfzatte Brabanders door het beeld en sommigen begonnen uit het niets de agent te beledigen, uitmaken voor roddelaar of leugenaar oid. Zoiets moet je eens in andere landen proberen bij een Guardia Civil of Carabinieri. Dan verzinnen ze wel iets om je hard aan te pakken en te bekeuren. In Nederland zijn daar trouwens ook opties voor: openbare dronkenschap, verstoren van de rust en (bestaat dit nog?) beledigen van een ambtenaar in functie.

Het ging trouwens om 800.000 geweldsdelicten op jaarbasis. Het zo genoemde 'zinloze geweld'.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen op 15 mei 2002!
BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2002 17:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

zero tolerance heet dat geloof ik. Wordt het wel tijd voor langzamerhand.

jorden
  Weerwoord forum index » Actualiteiten