Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Godsdienst als examenvak
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Do Jan 24, 2002 7:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Godsdienst als examenvak
'De overheid zal zich niet met de lessen bemoeien'
van onze redactie onderwijs
2002-01-19

DEN HAAG - Godsdienst mag een echt examenvak worden als scholen dat willen. Staatssecretaris Adelmund (onderwijs) heeft dit voorstel overgenomen van de protestants-christelijke Besturenraad.

Het lijkt vreemd, een pleidooi voor een extra examenvak in een tijd dat het mes diep in lesprogramma's gaat om overladenheid en versnippering tegen te gaan. Maar scholen kunnen er voor kiezen, benadrukt M. Beelaerts van de Besturenraad, de vereniging van protestants-christelijke schoolbesturen.

Volgens de staatssecretaris is het een 'langlevende wens binnen het veld, en overigens niet alleen in het bijzonder onderwijs'. ,,Het vak komt niet in het centraal examen, de afsluiting zal altijd plaatsvinden binnen de school. De overheid zal zich er niet mee gaan bemoeien'', aldus Adelmund.

Volgens Beelaerts is er 'juist in deze tijd' veel behoefte aan een serieuze plek voor godsdienstonderwijs. ,,Het is een vak dat bijvoorbeeld veel aandacht geeft aan normen en waarden, aan vragen rond leven en dood en aan de verschillen en spanningen tussen christendom en de islam. Scholen willen niet dat leerlingen met een blinde vlek voor dat soort kwesties het onderwijs verlaten.''

Godsdienst, of sociaal-ethische oriëntatie zoals het op openbare scholen heet, is al jaren een vak in de marge; leerlingen nemen alleen examenvakken echt serieus. Die begeerde status zat er nooit in, omdat vanwege de vrijheid van onderwijs de overheid zich niet in mag laten met de inhoud van dit identiteitsgevoelige vak. Adelmund heeft dat bezwaar nu laten vallen. Er komt een bevoegdheidsregeling en landelijke afspraken over de eindtermen en kwaliteitseisen zijn in de maak. De Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en een aantal universiteiten gaan de kwaliteit controleren. De onderwijsinspectie toetst op haar beurt deze controles.

Ondanks de landelijke eisen blijft de leraar de baas. Zolang ze zich maar aan de afspraken over de inhoud houden, zegt Paul Boersma, studiesecretaris van de Unie voor Christelijk Onderwijs. ,,Ook andere religies moeten aan bod komen, en zeker zo belangrijk is ethiek. Leerlingen moeten leren een mening te vormen over normen en waarden. Wat mag wel, en wat niet? We voeren discussies over bijvoorbeeld drugs, euthanasie, zelfmoord en homoseksualiteit.''

,,Ten derde is de religieuze ervaring belangrijk. Hiervoor regelen we uitstapjes naar bijvoorbeeld kloosters. De eigen verbeelding kunnen leerlingen uiten met kunstzinnige opdrachten.'' Als laatste moeten leraren volgens Boersma laten zien dat godsdienst 'in verbanden wordt beleefd': ,,Mensen zitten bij een sekte, of zijn deel van een geloofsgemeenschap''.

Volgens Beelaerts van de Besturenraad is het uitgesloten dat een orthodox christelijke of een islamitische school een leerling laat zakken omdat deze niet het 'enig ware geloof' onderschrijft. ,,Kennis hebben van opvattingen en eigen opvattingen kunnen formuleren hoort expliciet bij de eindtermen'', aldus Beelaerts.

Volgens een onderzoek van de Unie voor Christelijk Onderwijs is bijna 70 procent van de directies van zowel openbare als protestants-christelijke scholen voor het idee. Dertien procent ziet er niets in: zij zijn toch bang dat de overheid niet van de lessen af kan blijven.

trouw.nl

18.000.000 inwoners in 2035? In 2010 zal je bedoelen!!!
Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Do Jan 24, 2002 18:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Mooi, dan word ik ook leraar en geef ik les in satanisme!
Volgens de wet mag het en het is ook een vorm van geloof.(geloof ik)
En baghwan roepen we ook weer tot leven, rood staat mij wel.

Het volk blijft dom.
(wat een eik*ls)

groeten uit......Holland?
Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2002 0:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik zie er niets verkeerds in. Er is tenslotte ook een studie theologie (misschien kan Theo daar iets over zeggen ). Het probleem is echter vaak dat dit soort studies niet leiden tot een beroep waarmee men in eigen levensonderhoud kan voorzien.

Maar met de studie op zich is niets mis, mij lijkt theologie ook best interessant. Parttime dan.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen op 15 mei 2002!
Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2002 22:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Met die studie is alles mis. Normen en waarden aan m'n hoela, die heeft de godsdienst echt niet uitgevonden. Willen ze nu ook al op de openbare scholen kinderen de leugens van de kerk inpompen? Waar zijn we dan nog veilig voor dat soort indoctrinatie?

Ik heb trouwens ook op een openbare school godsdienstles gehad, en daarom weet ik dat er werkelijk geen woord van kritiek wordt geuit. Al hun leugens en verzinsels worden voor waargebeurd verteld.
Allemaal hallelujaverhalen die de werkelijke geschiedenis aan het oog onttrekken.

Geen woord over hoe vrouwen uit alle godsdienstige functies zijn gewipt, en hoeveel er moesten worden vermoord voor het net leek of ze er nooit een aandeel in hebben gehad.

Geen woord van kritiek over alle moord, haat, doodslag en godvergeten eigendunk waar de bijbel vol mee staat.

Kinderen bijbrengen dat er zonder godsdienst geen respect bestaat. Mensen inpeperen dat alles wat er mis is de schuld is van de goddelozen. Bah.
Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2002 23:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou Nina, dan heb jij een hele andere godsdienstles gehad als ik. Bij mij werd er geleerd over alle wereldgodsdiensten en stond de religieuze waarheid absoluut niet centraal. Het was meer in de vorm van 'kijk, dit volk gelooft zus, dat volk gelooft zo'.

Ik heb op een christelijke lagere school gezeten en op een christelijke middelbare school. Op de lagere school was de 'inpepering' iets sterker aanwezig, zover je kinderen van 6-12 iets in kunt peperen. Ik denk dat religieus besef pas in de pubertijd komt. En voor mijn godsdienstleraar op de HAVO heb ik alle respect: we hadden voortdurend discussies over allerlei maatschappelijke en religieuze zaken, waarbij de 'absolute waarheid' nooit centraal stond.

Hij vertelde zelfs een mop over gereformeerden...

Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2002 1:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Op openbare scholen heb je het ook over maatschappelijke zaken. En er wordt je zeker niet iets geleerd in de geest van 'alleen atheisme is fraai, en godsdiensten deugen niet', of zo. Integendeel, je leert respect te hebben voor iedereen die er andere ideeën op na houdt. Kinderen leerden althans in mijn tijd met elkaar discussiëren over hun wederzijdse opvattingen over diepgaande problemen, zoals drugs, arm en rijk, rechtspraak enz.

Wat het nut is van religieuze zaken weet ik niet, ik kan me daarbij geen voorstelling maken.
Maar in dat artikel hieronder staat heel duidelijk:
Citaat:
Het is een vak dat bijvoorbeeld veel aandacht geeft aan normen en waarden, aan vragen rond leven en dood en aan de verschillen en spanningen tussen christendom en de islam. Scholen willen niet dat leerlingen met een blinde vlek voor dat soort kwesties het onderwijs verlaten.

Kortom, wie niet met godsdienst is opgevoed, heeft een 'blinde plek voor dat soort kwesties'. Duidelijker zou ik niet kunnen aangeven waarom ik de gelovigen zo arrogant vind. Alsof zij de compassie voor de medemens hebben uitgevonden.

Het is misschien nog wel interessant om kinderen iets bij te brengen over de verschillende vormen van godsdienst over de hele wereld. Maar waarom dan uitsluitende godsdienst? Waarom niet ook aandacht voor andere economische vormen of zo?
En moeten de kinderen ook niet worden gewaarschuwd voor het onrecht dat mensen onder het mom van godsdienst wordt aangedaan? In plaats van elkaar voor te spiegelen dat godsdienst de bron is van normen en waarden?
Ook leuk: waarom staat de bijbel vol met verhalen van mannetjes met hun oorlogjes, en waarom is de top 1 hit uit dit boek godsdienstintolerantie? Dat lijkt me eigenlijk wel een leuk onderwerp om eens te bespreken bij die godsdienstles.
Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2002 1:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nina,

Citaat:
Integendeel, je leert respect te hebben voor iedereen die er andere ideeën op na houdt.

Ik vind dat jij niet echt respectvol praat over gelovigen op dit punt, dus hoe moet ik dat dan uitleggen?

Citaat:
Kortom, wie niet met godsdienst is opgevoed, heeft een 'blinde plek voor dat soort kwesties'. Duidelijker zou ik niet kunnen aangeven waarom ik de gelovigen zo arrogant vind. Alsof zij de compassie voor de medemens hebben uitgevonden.

Zo lees jij het, ik lees het heel anders. Ik heb toen ik op de christelijke HAVO zat ook vrienden gehad die op een openbare HAVO zaten. Ik was soms echt verbaasd over hun 'blinde vlek' of 'gat in de kennis' die zij hadden over religies. Ze wisten dus gewoon echt helemaal niets over religies, en waarom er bijvoorbeeld religieuze conflicten waren. Iemand zal ze toch uit moeten leggen, zonder op te dringen wat goed of fout is, waarom er religieuze conflicten zijn en waar die dan om draaien, en waarom miljoenen mensen zondag naar de kerk gaan, richting mekka bidden of tegen een muur klagen. Ik vind zeker dat dit soort informatie tot de algemene ontwikkeling hoort. Maar ik vind ook dat jij godsdiesnt afschildert als inprenting of erger nog hersenspoeling.

Citaat:
Het is misschien nog wel interessant om kinderen iets bij te brengen over de verschillende vormen van godsdienst over de hele wereld. Maar waarom dan uitsluitende godsdienst? Waarom niet ook aandacht voor andere economische vormen of zo?

Lijkt me ook belangrijk, maar het ging nu over godsdienst en niet over economie. Persoonlijk denk ik dat wereldwijd meer mensen gedreven worden door religie dan door economie.

Citaat:
En moeten de kinderen ook niet worden gewaarschuwd voor het onrecht dat mensen onder het mom van godsdienst wordt aangedaan? In plaats van elkaar voor te spiegelen dat godsdienst de bron is van normen en waarden?

Dat lees ik dus weer anders, er staat: 'Het is een vak dat bijvoorbeeld veel aandacht geeft aan normen en waarden,...' en iedere religie brengt andere normen en waarden met zich mee. Er wordt niet gezegd 'die normen en waarden zijn goed of fout'.

En ook aan onrecht werd bij onze godsdienstlessen aandacht besteed. Maar dan wel voornamelijk onrecht uit het verleden.

Citaat:
Ook leuk: waarom staat de bijbel vol met verhalen van mannetjes met hun oorlogjes, en waarom is de top 1 hit uit dit boek godsdienstintolerantie? Dat lijkt me eigenlijk wel een leuk onderwerp om eens te bespreken bij die godsdienstles.

Die vraag begrijp ik niet. Wat bedoel je met 'top 1 hit uit dit boek'?

Godsdienst als examenvak
BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2002 2:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Ik vind dat jij niet echt respectvol praat over gelovigen op dit punt, dus hoe moet ik dat dan uitleggen?

Dat mag je zo uitleggen dat ik er af en toe m'n buik vol van heb dat je steeds maar van gelovigen moet horen dat zij het respect voor de medemenst hebben uitgevonden, en dat het verval van het geloof synoniem is met het verval van het respect.
Dat heb ik zo vaak gehoord. Ik ben eigenlijk bijna m'n hele leven lang te beleefd geweest om daar tegen in te gaan. Ik kan de keren op de vingers van één hand tellen dat ik hiertegen heb geprotesteerd.

Over het algemeen gedraag ik me zeer respectvol, maar soms vind ik dat het niet altijd van één kant hoeft te komen. En het citaat dat ik gaf, vind ik duiden op bijzondere kortzichtigheid, en ik wil daar eens wat van zeggen.

Citaat:
Ik heb toen ik op de christelijke HAVO zat ook vrienden gehad die op een openbare HAVO zaten. Ik was soms echt verbaasd over hun 'blinde vlek' of 'gat in de kennis' die zij hadden over religies. Ze wisten dus gewoon echt helemaal niets over religies, en waarom er bijvoorbeeld religieuze conflicten waren.

Dat is nog iets anders dan een blinde vlek hebben voor de misstanden van de wereld om ons heen. Ik heb op een openbare HAVO gezeten, en zeker de helft van mijn vriendenkring was politiek actief.
We hadden allemaal een sterk politiek bewustzijn, en spraken veel over allerlei conflicten in de wereld. Hoe een godsdienst was vormgegeven interesseerde mij inderdaad weinig, dat moet ik toegeven, maar dat er conflicten bestonden, daar waren we echt wel van op de hoogte. Wij verklaarden dat echter vanuit economische omstandigheden en zo. En nu denk ik nog dat er aan de basis van veel godsdienstige conflicten andere spanningen liggen.

Citaat:
Dat lees ik dus weer anders, er staat: 'Het is een vak dat bijvoorbeeld veel aandacht geeft aan normen en waarden,...' en iedere religie brengt andere normen en waarden met zich mee. Er wordt niet gezegd 'die normen en waarden zijn goed of fout'.

Nou nee, er wordt heel duidelijk gezegd dat op scholen zonder godsdienstonderwijs kinderen een blinde plek voor deze kwesties hebben. Duidelijker kan het gewoon niet gezegd worden. En het is niet voor het eerst dat dit mij zo duidelijk te verstaan is gegeven. Anders zou ik er niet over vallen.

Citaat:
Die vraag begrijp ik niet. Wat bedoel je met 'top 1 hit uit dit boek'?

Daarmee bedoel ik dat het prominentste leidmotief uit de bijbel het de kop indrukken is van andere godsdiensten. Ze krijgen die godsdienst er maar niet onder, maar iedere keer proberen ze het toch weer met door god gesanctioneerd geweld.
In dit kader kan je dus bijvoorbeeld de vraag stellen op welk godsdienstig besef het respect voor andersgelovigen is gebaseerd.

Godsdienst als examenvak
  Weerwoord forum index » Actualiteiten