Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Juiste spelling en grammatica racistisch en elitair? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Juiste spelling en grammatica racistisch en elitair?
BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2021 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

De eisen aan grammaticale juistheid moeten naar beneden worden bijgesteld. Aan grammaticale fouten moet minder getild worden. Er is dus weer een vrijkaartje voor meer onderwijsverdomming afgegeven. Eerder hoefde foutloos Nederlands al niet meer, want [url=https://www.geenstijl.nl/5158765/taal is ook maar een mening/]foutloos Nederlands is immers een blanke, racistische elite aangelegenheid[/url].

Opinie: Let niet op grammatica bij het centraal examen Nederlands

Bij het centraal examen Nederlands grammaticale fouten afstraffen is een symbolische maatregel en verzwaart de last van de gemiddelde docent sterk en onnodig, schrijven Ben Salemans en Marc van Oostendorp.

[url=https://www.volkskrant.nl/columns opinie/opinie let niet op grammatica bij het centraal examen nederlands~bf29bab4/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free]Lees verder[/url]

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2021 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Inmiddels zijn we al zover dat de woorden als en dan door elkaar gebruikt mogen worden. Dus: Groterals of even lang dan vinden de taalkundig hooggeschoolde dames en heren niet meer erg.

Verloedering van een samenleving begint bij verloedering van taal. Die spreuk komt niet van mij maar van iemand die hier als kind naartoe vluchtte, nu al 30 jaar hier woont en zich verwondert over onze poldercultuur waarin niets moet en alles mag.

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2021 14:08 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Zeg Roodkapje ga je mee...... mag dat nog, of is het sexistisch, rascistisch, wildersiaans, baudetiriaans Nederlands.

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2021 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Roodkapje is buitengewoon anti wolf en dat kan echt niet meer anno 2021! Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2021 14:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Als Roodkapje minderjarig is heeft D66 geen bezwaar denk ik

BerichtGeplaatst: Zo Mei 02, 2021 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Bij een verloederde samenleving hoort natuurlijk ook taalverloedering.
Overigens is taalverloedering al jaren gaande. En daar hebben we geen allochtonen voor nodig. Je leest nauwelijks nog een grammaticaal foutloze scriptie of nog erger, foutloos proefschrift. Grammaticale fouten kostten vroeger een punt.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 8:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is nog steeds zo.

Sterker nog: wanneer er veel fouten in voorkomen weigeren we zelfs na te kijken: niet ontvankelijk is al enige tijd onderdeel van het becijferingssysteem.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Komen die z.g. gezamenlijke scripties op het HBO nog steeds voor?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jazeker.

Misschien is je achterliggende vraag of ze als toetsvorm geschikt zijn? Want ook daar heb ik mijn twijfels bij. 't Is wel zo dat het steeds lastiger is om kennis goed af te toetsen. Als je het echt goed zou willen doen, blijf ik de portfolio i.c.m. programmatisch toetsen de beste optie vinden.

Komen we wel weer op een probleem wat Royy niet gaat aanstaan: kost veel en veel meer tijd om na te kijken.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Dat is nog steeds zo.

Sterker nog: wanneer er veel fouten in voorkomen weigeren we zelfs na te kijken: niet ontvankelijk is al enige tijd onderdeel van het becijferingssysteem.

Gaat niet zozeer om de definitieve versie want bij de presentatie is die in ieder geval wel gecorrigeerd op grammaticale onjuistheden. Maar in de aanloop er naar toe stuit je vaak op stijlfouten die je van dat niveau niet zou verwachten en ook niet zou moeten mogen verwachten. Dan heb ik het ook nog niet eens over de "korte zinnen terreur". Alsof er een instructie wordt geschreven ipv een wetenschappelijke verhandeling

Laatst aangepast door estudiant op Ma Mei 03, 2021 12:14, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Jazeker.

Misschien is je achterliggende vraag of ze als toetsvorm geschikt zijn? Want ook daar heb ik mijn twijfels bij. 't Is wel zo dat het steeds lastiger is om kennis goed af te toetsen. Als je het echt goed zou willen doen, blijf ik de portfolio i.c.m. programmatisch toetsen de beste optie vinden.

Komen we wel weer op een probleem wat Royy niet gaat aanstaan: kost veel en veel meer tijd om na te kijken.

Ja heb mijn twijfels over die toetsvorm. Lijkt me lastig om dan echt individueel de kennis te kunnen toetsen. Ik ben meer voor de traditionele scriptie waarbij de student eindverantwoordelijk is en dus ook goed te toetsen is op theoretische kennis, methodiek, analyse en het uiteindelijk trekken van een conclusie. Kost veel tijd uiteraard,maar dan heb je ook wat.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Overigens is taalverloedering al jaren gaande. En daar hebben we geen allochtonen voor nodig. .

Wat een dom gezwets! Het niet beheersen van de taal (de beruchte taalachterstand) ontstond bij de allochtonen en het accepteren daarvan hoort bij autochtone omhooggevallen witte mensen die dat deden (doen) om zich op deze manier zelf op de borst te kunnen kloppen terwijl ze riepen (roepen): "Kijk eens wat voor een goed mens ik ben!". Dat dreunde door tot in de scholen, want we zijn nou eenmaal een laf poldervolkje met een grote zelfhaat, en het gevolg is de verloedering waar we nu mee zitten.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Ik ben meer voor de traditionele scriptie waarbij de student eindverantwoordelijk is en dus ook goed te toetsen is op theoretische kennis, methodiek, analyse en het uiteindelijk trekken van een conclusie. Kost veel tijd uiteraard,maar dan heb je ook wat.

Helaas gebruiken heel veel studenten tegenwoordig ghostwriters.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 19:56 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Een vraag hier, is deze zin juist of niet? Volgens mij is die onjuist.

"Jij pleegde een eitje te koken".

Volgens mij "kook je een ei en je pleegt een moord".

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
estudiant schreef:
Ik ben meer voor de traditionele scriptie waarbij de student eindverantwoordelijk is en dus ook goed te toetsen is op theoretische kennis, methodiek, analyse en het uiteindelijk trekken van een conclusie. Kost veel tijd uiteraard,maar dan heb je ook wat.

Helaas gebruiken heel veel studenten tegenwoordig ghostwriters.

Bij goede begeleiding zou je dat mogelijk toch moeten ontdekken, maar wie weet hoe vaak je er naast kan zitten.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Elisabeth schreef:

"Jij pleegde een eitje te koken" is niet fout maar ietwat "ouderwets Nederlands", zoals mijn vader placht te zeggen.

Plegen wordt wel vaak met strafrecht geassocieerd, maar het hoeft niet persé.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 21:03 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

estudiant schreef:
Elisabeth schreef:

"Jij pleegde een eitje te koken" is niet fout maar ietwat "ouderwets Nederlands", zoals mijn vader placht te zeggen.

Plegen wordt wel vaak met strafrecht geassocieerd, maar het hoeft niet persé.

Dank je wel, ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand een eitje pleegde te koken.
Het klinkt alsof je niet weet hoe je een ei moet koken.

"Placht te zeggen" ken ik wel. Inderdaad ouderwets maar dan kun je ook zeggen "pleegde een auto te rijden".
Het klinkt alsof je niet weet hoe je een auto kunt rijden of een eitje te koken....

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ja het is eigenlijk een woord dat langzaam verdwijnt uit het gangbaar Nederlands.

Het zal nog wel heel lang in het strafrecht gebruikt worden.

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2021 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:

Helaas wel. Heb je de contracten van notarissen wel eens gelezen? Ik kan daar vreselijk kwaad om worden. Dit zijn mensen die bewust onverklaarbare taal in contracten zetten zodat je notarissen nodig hebt om ze af te sluiten. Evil or Very Mad

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2021 13:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waarom verloedert daar de taal dan niet? Omdat het misschien toch belangrijk is dat de Nederlandse taal correct gebruikt wordt?
Dat onderstreept alleen maar mijn bewering dat het gezwam is als er gezegd wordt dat fout taalgebruik niet zoveel uitmaakt en niet erg is.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Di Mei 04, 2021 18:12, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2021 14:55 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
estudiant schreef:

Helaas wel. Heb je de contracten van notarissen wel eens gelezen? Ik kan daar vreselijk kwaad om worden. Dit zijn mensen die bewust onverklaarbare taal in contracten zetten zodat je notarissen nodig hebt om ze af te sluiten. Evil or Very Mad

Ook dat is taalverloedering. Overigens is hun factuur heel helder, maar dat is weer een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2021 15:22 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
estudiant schreef:

Niet alleen van notarissen, ook brieven van de gemeente met ambtelijke taal.
Ik kreeg een toestemming voor een verbouwing maar er stond ook dat dit niet betekende dat ik die ruimte mocht exploiteren?
Ik heb die ambtenaar gebeld en hij zei, "trut ga verbouwen, dit is ambtelijke taal, natuurlijk mag je exploiteren".
Hij was Buitendienst en was duidelijk geïrriteerd over deze brief van de Binnendienst.
Ik heb ontdekt dat je die twee tegen elkaar uit kan spelen.
En de Brandweer heeft macht boven macht....

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2021 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De herkomst van de schrijver maakt ook veel uit
Ik spreek expres buitengewoon knauwend NederSaksisch, als iemand mij in het Amsterdams of Limburgs de weg vraagt. Ik bedenk zelfs nieuwe woorden.
In een ver verleden schreef ik verhaaltjes, daarvan werden er een aantal gepubliceerd in verhalenbundels. Daar schreef de Jury vaak dat mijn zinsbouw op Germanisme wees.
Dit zal bij alle sprekers van de Nedersaksische taal uit Gelderland, Overijsel, Drenthe en Groningen het geval zijn.
Ik heb eens een poosje met een vrachtwagen paaltjes gehaald uit Duitsland langs de Oostzee of bij Lunenburg. Daar kon ik gewoon in ons dialect praten met de oudere bewoners.
Een Nedersaks zal zeggen Loop,n, koop,n. of wandel,n. Een westerling zegt Lope, Kope, of wandele.

BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2021 2:00 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Een Nedersaks zal zeggen Loop,n, koop,n. of wandel,n. Een westerling zegt Lope, Kope, of wandele.

Een westerling zegt: Lopen, Kopen en Wandelen.
En wat zeggen de zuiderlingen?

BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2021 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Westerlingen laten doorgaans de "n" weg achter woorden zoals lopen, kopen en wandelen.
Verder wordt de Leidse R bijna overal door de jeugd als normaal ervaren. De logopedisten die in mijn jeugd nog rijk werden om de tong te oefenen om de rollende R onder de knie te krijgen, moeten op zoek naar een ander verdienmodel.

In de streek waar ik woon wordt in veel gevallen de T weggelaten. Geweest wordt geweess, feest wordt feess enz.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg