Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Vooruitgang en politiek
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Vooruitgang en politiek
BerichtGeplaatst: Ma Apr 26, 2021 3:52 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

De politiek loopt hopeloos achter op de technologische vooruitgang. De globalisering overkwam, liet de nationale parlementen met lege handen, geen politicus zag in het westen de gevolgen daarvan aankomen. Men voorzag niet dat multinationale ondernemingen machtiger zouden worden dan vele natiestaten. Dat moslems zouden verwestersen, de liberale democratie zouden omarmen, wereldlijke gelijkheidsidealen over zouden nemen: wensdromen. Dat hele samenlevingen vergrijzen, het deerde niet, immigratie zou het oplossen. Dat informatietechnologie grootschalige gedachtencontrôle kan gaan uitoefenen, het is dagelijkse kost in China, nog steeds dringen de gevaren daarvan in de westerse politici niet door. De robotisering kan straks een groot deel van de arbeidskrachten overbodig maken. In Australia worden al huizen gebouwd door robots. Wie heeft straks nog mensen nodig (ja ik, goed personeel is niet te krijgen, maar hoe lang houd ik het nog vol, als kleintje op de markt), en wie heeft het kapitaal om al die vernieuwende technologie aan te schaffen? Juist de supergroten. Helpen vakbonden of arbeiderspartijen (PvdA, Labour)? Geen donder, de grootkapitalist investeert de kapitalen elders, en daar doen ze geen weken of maanden meer over.

De politiek is reactionnair. Men reageert. Te laat.

Want de kortetermijn bepaalt, of de volgende verkiezingen.

Waar zijn de staatslieden? Wie heeft de visie?

Laat ik het geheel uitsplitsen naar de vraagstukken die ons in naastbijliggende toekomst bewust moeten houden:
1. De verwestersing is gestopt: moslems worden orthodoxer, latijnsamerikanen antiliberaler (hetzij langs fascistische, hetzij langs marxistische lijnen), chinezen, koreanen, japanners herzoeken hun kungfu tao zen buda wortels, India haar hinduismo. Dekoloniseren is het devies. De westerse cultuur is de wortel van alle kwaad. De demoralisering in het westen is totaal, tot voorbeeld: vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar ook alle culturen, ook die waarin de vrouw toch ietsje minder is. Okee, doen we niet moeilijk over, is iets betrekkelijks, alles is relatief. Gevolg: de culturen met strenge normen gaan overheersen. De grondslag van de westerse, liberale democratie verliest haar rechtvaardiging. Hoe ziet de wereld eruit als democratie niet langer nastreefbaar wordt?
2. De machteloosheid van de nationale parlementen, die in de westerse democratieën, verblijft zolang dezen zich onderwerpen aan de voorschriften van supranationale organismos (Brussel, VN) of Beoordelingsagentschappen (oficinas de Rating) versterkt het in punt 1. uiteengezette.
3. Een groot deel van de mensheid wordt overbodig als werkkracht. Hoe verdeelt men de inkomsten? Loon naar werken wil dan niet meer. Hoe verdelen we de inkomsten en de lasten dan wel precies? Voor wie niet werkt: moet er een minimuminkomen gewaarborgd worden? Voor wie wel werkt: hoeveel meer mag die verdienen?
4. Wat doet de wetgever om ons priveeleven te beschermen? Nog een andere vraag, onlangs mij voorgelegd: welk belang heeft het priveeleven als ik geen wet overschrijd, geen mens verwond? Priveeleven is dan slechts voor de verwordenen, voor de verdorven mensen, voor de stiekemerds, voor die de katjes in het donker knijpen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Mei 02, 2021 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Quote:
Wat doet de wetgever om ons priveeleven te beschermen? Nog een andere vraag, onlangs mij voorgelegd: welk belang heeft het priveeleven als ik geen wet overschrijd, geen mens verwond? Priveeleven is dan slechts voor de verwordenen, voor de verdorven mensen, voor de stiekemerds, voor die de katjes in het donker knijpen
.

Op zich doet de overheid vanuit de aan haar gegeven verantwoordelijkheid genoeg om de privacy van de burger te beschermen. Ik kreun bv dagelijks onder de AVG beperkingen die nmm soms idiote proporties aannemen.
Ik zit er als particulier overigens ook niet krampachtig in, ze mogen alles weten omdat ik niets te verbergen heb. Als je wantrouwend in het leven staat dan denk je daar natuurlijk heel anders over, dan kun je bv al paniekerig worden van geplaatste posts en zorg je bv ervoor dat niemand jouw "geschiedenis" kan achterhalen.
Kwestie van levenshouding dus.

Quote:
De verwestersing is gestopt: moslems worden orthodoxer, latijnsamerikanen antiliberaler (hetzij langs fascistische, hetzij langs marxistische lijnen), chinezen, koreanen, japanners herzoeken hun kungfu tao zen buda wortels, India haar hinduismo. Dekoloniseren is het devies. De westerse cultuur is de wortel van alle kwaad. De demoralisering in het westen is totaal, tot voorbeeld: vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar ook alle culturen, ook die waarin de vrouw toch ietsje minder is. Okee, doen we niet moeilijk over, is iets betrekkelijks, alles is relatief. Gevolg: de culturen met strenge normen gaan overheersen. De grondslag van de westerse, liberale democratie verliest haar rechtvaardiging. Hoe ziet de wereld eruit als democratie niet langer nastreefbaar wordt?

Het perspectief van Spengler dus. Ja mooier is het waarschijnlijk niet.
https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=608252#608252

Quote:
De machteloosheid van de nationale parlementen, die in de westerse democratieën, verblijft zolang dezen zich onderwerpen aan de voorschriften van supranationale organismos (Brussel, VN) of Beoordelingsagentschappen (oficinas de Rating) versterkt het in punt 1. uiteengezette.

Uiteraard is in een wereld waarin zich "superblokken" ontwikkelen in aanloop naar de komende Chinese hegemonie, geen plaats meer voor nationale parlementen. Zelfs relatief sterke natiestaten weten dat en daarom is aansluiting zoeken bij cultuurfamilies de beste optie om uiteindelijk te overleven. Een West Europees cultuur/economie/militair blok is immers veel machtiger en invloedrijker dan een West Europese natiestaat in z'n uppie. Wat zou Nederland in zijn uppie moeten beginnen in een wereld van grote machtsblokken?? We worden dan een speeltje in een wereld van schurende en zelfs haakse belangen.
Een sterk politiek, economisch en militair West Europees blok ( kernachtige WEU + leger) kan de gevolgen van een Chinese hegemonie tenminste nog matigen.

Quote:
Een groot deel van de mensheid wordt overbodig als werkkracht. Hoe verdeelt men de inkomsten? Loon naar werken wil dan niet meer. Hoe verdelen we de inkomsten en de lasten dan wel precies? Voor wie niet werkt: moet er een minimuminkomen gewaarborgd worden? Voor wie wel werkt: hoeveel meer mag die verdienen

Is maar de vraag of robotisering of verdergaande automatisering nu echt leidt tot grote werkloosheid. Wellicht vallen meer mensen buiten de boot, maar alleen van kennis kan men nu eenmaal ook niet leven.
De mens is in het algemeen van nature wel in staat om te overleven, ook al is daar soms een informele economie voor nodig.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 8:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Ik zit er als particulier overigens ook niet krampachtig in, ze mogen alles weten omdat ik niets te verbergen heb.

Een domheid waar we ons niet genoeg tegen kunnen wapenen helaas.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YNPI6B BUW4[/youtube]

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2021 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Vooruitgang en politiek ?

Wat bedoel je met vooruitgang ?

Wat bedoel je met politiek ?

Vooruitgang m.i. baas in eigen land en baas in eigen lichaam.

Herinner je nog de slogan " Baas in eigen buik ! "

Vooruitgang is je zelf zijn, niet meer met systeem mee doen.

Netwerken met vrienden.

Want wijzelf zijn de vooruitgang.

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2021 4:44 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Wat een onzin, Icesurfer, jij wilt terug naar de holenmens, de kleine groep. Vooruitgang is natuurlijk op veel manieren leesbaar, maar nooit als de onafhankelijkheid en het navelstaren van een groepje.

Het gaat om een vooruitgang van "de mensheid" ik doel in dit geval op technologische vooruitgang. Of het voortschrijden van techniek nu ook vooruitgang betekent op andere gebieden zoals individueel geluk, maatschappelijke samenhang wil ik even buiten beschouwing laten.

En politiek zou ik willen omschrijven als een zoektocht om de natie of meerdere naties of wellicht zelfs "de mensheid" als een universeel geheel, te leiden naar een groter algemeen welzijn, naar een betere toekomst. Voor conservatieven gelden dan de lessen uit het verleden als grootste leidraad, voor progressieven de verbeelding, voor links is een nieuwe orde het ideaal, voor rechts geldt pragmatisme als leidraad.

Het cultuurpessimisme van Estudiant en zijn aanbeden Spengler zint mij niet. Het postmodernisme, is niet meer dan een tijdelijke terugval, vroeg of laat zullen de vooruitgang van wetenschap en rationaliteit alle reactionnaire tegenkrachten terugwerpen. De heropleving van marxisme/fascisme in Latijnsamerika, de Islam, Kung Fu of Krishna, geen van hen allen heeft een antwoord op de uitdagingen welke de nieuwe technologische mogelijkheden de mensheid bieden. Zij zijn een niet meer dan een tijdelijke schuilplaats voor degenen die de technologische vooruitgang vrezen. Wij dienen de verlichting en de moderniteit vurig te verdedigen zoals ooit les enfants de la patrie.

Voort het overige ben ik het in grote lijnen wel eens met Estudiant, al denk ik dat zuideuropa met de Balkanlanden economisch beter apart moeten, met een eigen zachte munt. economisch gescheiden van de rest, die meer van degelijke economie houdt. Op andere vlakken, Militair en cultureel moeten we zeker blijven samenwerken en gewoon de tijd nemen om naar elkaar toe te groeien. .
BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2021 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Willem schreef:
Voort het overige ben ik het in grote lijnen wel eens met Estudiant, al denk ik dat zuideuropa met de Balkanlanden economisch beter apart moeten, met een eigen zachte munt. economisch gescheiden van de rest, die meer van degelijke economie houdt.

Dat is nou de grote weeffout geweest bij de introductie van de Euro. Er waren te grote verschillen in het monetaire speelveld tussen de deelnemende landen. Het was een politiek besluit en niet monetair verantwoord. Er hadden inderdaad een hardere en een zachtere Euro geïntroduceerd moeten worden, een Euro op twee snelheden dus.

Willem schreef:
Op andere vlakken, Militair en cultureel moeten we zeker blijven samenwerken en gewoon de tijd nemen om naar elkaar toe te groeien. .

Tegen samenwerking heeft nooit iemand bezwaar gehad. De vraag is alleen of dat moet geschieden middels een politieke unie die ons wordt opgelegd. En daar is in veel van de Europese landen onder de bevolking weerzin tegen. De EG oude stijl voldeed volgens mij prima als samenwerkingsverband tussen soevereine Europese naties.

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2021 14:20 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Willem schreef:
Het cultuurpessimisme van Estudiant en zijn aanbeden Spengler zint mij niet. Het postmodernisme, is niet meer dan een tijdelijke terugval, vroeg of laat zullen de vooruitgang van wetenschap en rationaliteit alle reactionnaire tegenkrachten terugwerpen. De heropleving van marxisme/fascisme in Latijnsamerika, de Islam, Kung Fu of Krishna, geen van hen allen heeft een antwoord op de uitdagingen welke de nieuwe technologische mogelijkheden de mensheid bieden. Zij zijn een niet meer dan een tijdelijke schuilplaats voor degenen die de technologische vooruitgang vrezen. Wij dienen de verlichting en de moderniteit vurig te verdedigen zoals ooit les enfants de la patrie.
. .

Of ik Spengler aanbid is een wat al te vrije interpretatie. Ik zie wel herkenningspunten in zijn werk als het gaat om de decadentie van de huidige westerse beschaving. En een sociologische wet is dat elke beschaving een keer eindigt.
Een belangrijk punt daarin is de getalsmatige achteruitgang van de oorspronkelijke bewoners van een beschaving.
Er komen minder kinderen en het verschil wordt opgevuld door immigratie en dit lijkt mij een nogal herkenbaar en majeur punt in onze westerse beschaving. Gendervervaging is een ander punt. Extreme urbanisatie, vervreemding van de voedselketen en verjuridisering van de samenleving zijn andere tekenen van decadente.

Quote:
Voort het overige ben ik het in grote lijnen wel eens met Estudiant, al denk ik dat zuideuropa met de Balkanlanden economisch beter apart moeten, met een eigen zachte munt. economisch gescheiden van de rest, die meer van degelijke economie houdt. Op andere vlakken, Militair en cultureel moeten we zeker blijven samenwerken en gewoon de tijd nemen om naar elkaar toe te groeien

Waar begint bij jou zuideuropa Willem? Ik zie een duidelijke culturele familie in het samengaan van:
Nederland 17 m
Duitsland 83 m
België 11 m
Lux 0,6 m
Denemarken 6 m
Zweden 10 m
Noorwegen 5, 3 m
Finland 5,5 m
Oostenrijk 9 m
Zwitserland 8 m
Gr Britain 61 m
Ierland 5 m

Zo' n 221 miljoen zielen. Met Frankrijk (67 m) er bij zou het op zo'n 288 m komen.

Afgezet tegen Rusland met 142 m zielen, nog zo gek niet. Afgezet tegen China met 1.4 miljard en India 1.3 miljard, stelt het nog niet echt veel voor.

Toch kan zo'n WEU blok een factor van betekenis zijn wanneer er sprake is van één politiek systeem ( bv analoog aan de VS) één economie, één munt, één modern leger en één president.

Besturing zal een punt zijn. Je zou kunnen kiezen voor decentrale macht waarbij het gemeentelijk niveau de kern is. Gekozen burgemeesters en gemeenten die aansluiten bij de beleving van de burgers. Dus geen supergrote gemeenten die totaal geen smoel hebben, maar gemeenten waar de burgers een onderlinge band voelen, dat kan een stad zijn of een streek met dorpen.

Op federaal niveau liggen dan buitenlandse politiek, economie, de munt en het leger ( meer of minder datgene dat de huidige soevereine landen als hun primaat beschouwen)

Ik twijfel wel over het loslaten van Spanje, Portugal en Italië. Zij blijven inderdaad lastig voor het instandhouden van één munt.
En juist één munt is een teken van kracht en eenheid.

Cultureel hebben we weer veel gemeenschappelijk. In het verleden waren deze landen altijd op de één of andere manier met west/noord Europa verbonden.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2021 3:05 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Zuideuropa begint eigenlijk al in Wallonië, maar Noord Frankrijk is eigenlijk weer meer Noordeuropees (tennoorden van de lijn Bretagne Genève), Ook basken, catalanen, lombarden, slovenen en kroaten vind ik in de omgang ook wel iets "noordeuropees" hebben. Die grens is grillig, maar in grote lijnen wel dezelfde die jij trekt, hoewel ik ingedachten ook Tsjechië, Slowakije, Polen en de Baltische staten meer neig te zien als noordeuropeanen. Maar ik ken die landen slechts deels van een reis en deels van mensen die met die landen te maken hadden dus die indrukken zijn oppervlakkig.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2021 8:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Loetje schreef:
Dat is nou de grote weeffout geweest bij de introductie van de Euro. Er waren te grote verschillen in het monetaire speelveld tussen de deelnemende landen. Het was een politiek besluit en niet monetair verantwoord. Er hadden inderdaad een hardere en een zachtere Euro geïntroduceerd moeten worden, een Euro op twee snelheden dus.

Als je er in die tijd wat van zei dan was je een aanhanger van de bruinhemden.

Quote:
Tegen samenwerking heeft nooit iemand bezwaar gehad. De vraag is alleen of dat moet geschieden middels een politieke unie die ons wordt opgelegd. En daar is in veel van de Europese landen onder de bevolking weerzin tegen. De EG oude stijl voldeed volgens mij prima als samenwerkingsverband tussen soevereine Europese naties.

Helemaal mee eens. Maar ook hier: als je dat zegt dan ben je een witte tokkie..

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2021 9:52 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Willem schreef:
Zuideuropa begint eigenlijk al in Wallonië, maar Noord Frankrijk is eigenlijk weer meer Noordeuropees (tennoorden van de lijn Bretagne Genève), Ook basken, catalanen, lombarden, slovenen en kroaten vind ik in de omgang ook wel iets "noordeuropees" hebben. Die grens is grillig, maar in grote lijnen wel dezelfde die jij trekt, hoewel ik ingedachten ook Tsjechië, Slowakije, Polen en de Baltische staten meer neig te zien als noordeuropeanen. Maar ik ken die landen slechts deels van een reis en deels van mensen die met die landen te maken hadden dus die indrukken zijn oppervlakkig.

Polen ken ik niet goed. Gevoelsmatig heb ik het idee dat ze minder goed passen bij Europese principes, zie b.v. de aldaar omstreden trias politica. En juist dat principe is een fundamenteel recht van West Europese staten.
Tsjechië ken ik wat beter en is ook vanuit de Europese geschiedenis een staat die denk ik beter past bij de west Europese principes. Kafka's werken, maar ook de lotgevallen van de brave soldaat Švejk van Jaroslav Hašek was ook een satire die bij onze humor past(te). Met Tsjechië zou ik minder moeite hebben als "WEU" staat.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2021 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Willem schreef:
Wat een onzin, Icesurfer, jij wilt terug naar de holenmens, de kleine groep. Vooruitgang is natuurlijk op veel manieren leesbaar, maar nooit als de onafhankelijkheid en het navelstaren van een groepje.

Het gaat om een vooruitgang van "de mensheid" ik doel in dit geval op technologische vooruitgang. Of het voortschrijden van techniek nu ook vooruitgang betekent op andere gebieden zoals individueel geluk, maatschappelijke samenhang wil ik even buiten beschouwing laten.

En politiek zou ik willen omschrijven als een zoektocht om de natie of meerdere naties of wellicht zelfs "de mensheid" als een universeel geheel, te leiden naar een groter algemeen welzijn, naar een betere toekomst. Voor conservatieven gelden dan de lessen uit het verleden als grootste leidraad, voor progressieven de verbeelding, voor links is een nieuwe orde het ideaal, voor rechts geldt pragmatisme als leidraad.

Voort het overige ben ik het in grote lijnen wel eens met Estudiant, al denk ik dat zuideuropa met de Balkanlanden economisch beter apart moeten, met een eigen zachte munt. economisch gescheiden van de rest, die meer van degelijke economie houdt. Op andere vlakken, Militair en cultureel moeten we zeker blijven samenwerken en gewoon de tijd nemen om naar elkaar toe te groeien. .

Wat een onzin Willem, vind ik maar ik heb respect voor jouw mening.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie