Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De hele Wereld gaat aan het Gas. Alleen NL gaat van het gas. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 24, 2021 17:26 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Hoe lang gaan die panelen mee? Wat is de vervangingswaarde? Wat was de aanschafwaarde? Wat was de subsidie? Wat is de aanschaf van nieuwe panelen zonder subsidie?

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 24, 2021 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen:

Hoe lang gaan die panelen mee?
Mijn panelen zijn uit 2014, nu dus 7 jaar oud, en presteren nog als in 2014. Of het wordt steeds zonniger, dat kan ook. Maar vorig jaar beste jaar ooit.

Wat is de vervangingswaarde?
Geen idee.

Wat was de aanschafwaarde?
24 panelen kostten me in 2014 totaal 8000 euro incl montage en BTW

Wat was de subsidie?
Er zit naar mijn mening geen subsidie op de panelen. Destijds moest ik mij inschrijven bij de KvK als energiemaatschappij (ik ging immer stroom produceren en terugleveren). Aangezien de panelen een inverstering zijn voor je bedrijf vallen ze onder startersaftrek. De toen 20% BTW (1600 euro) kreeg ik dus terug via startersaftrek.

Wat is de aanschaf van nieuwe panelen zonder subsidie?
Zie boven.

Ik mis deze vraag: Wat levert dat nou op?
Mijn 24 panelen leveren ongeveer 6000 Kwh per jaar op. Eén Kwh kost je 0,22 Euro.
Ofwel: 1320 euro per jaar
Ofwel, sinds 2014 ga ik nu naar 9.240 euro aan stroom.

Voorwaarde is: verbruik de stroom die je oplevert. Maar dat is gemakkelijk, en daar waar je bv. een elektrische radiator plaatst zul je het ook direct zien in je kosten van gas die naar beneden gaan. Dat is dus in deze berekening nog niet meegenomen: je gasrekening zal ook lager worden.

Overigens ben ik van mening dat 'van het gas af' een belachelijke utopie is die nauwelijks waar te maken is.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 24, 2021 18:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vergeet nog iets: neem nooit een 'slimme' meter.

De meter is alleen slim voor de stroomboer en regering. Voor jou als particulier is hij uitermate schadelijk.

1) De meter geeft meer informatie vrij over jouw stroomverbruik als dat je wilt
2) Het is een beveiligingsrisico voor je huis: de meter staat in verbinding met Internet en af te lezen is of jij thuis bent of niet

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2021 7:46 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Terwijl wij er vanaf moeten...

Quote:
Europese Commissie: aardgas is ’duurzame brandstof’

Terwijl Nederlandse huishoudens al vier jaar wordt verteld dat ze van het gas af moeten om het klimaat te redden, staat de Europese Commissie op het punt om aardgas aan te wijzen als ’duurzame brandstof’.

Dat bevestigen bronnen rond de Europese Commissie in Brussel. Het groene plakkertje voor aardgas staat in een ontwerptekst voor nieuwe regelgeving over wat Brussel wel of niet als groene investeringen wil beschouwen.

Het benoemen van aardgas als klimaatvriendelijk is pikant. Het druist recht in tegen de dwingende oproep uit het klimaatakkoord om Nederlandse woningen zo snel mogelijk aardgasvrij te maken. Meer dan vierhonderd miljoen euro stopte het rijk al in proefprojecten om complete wijken aardgasvrij te maken.

„Huizenbezitters die toch al hun bedenkingen hadden, zullen nu helemaal zeggen: ’Waar zijn we toch mee bezig?”, reageert Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

„Vanaf het begin krijgen wij al commentaar van onze leden uit de grensstreek”, zegt André de la Porte. „Vlak over de Duitse grens komen zij bordjes tegen met de tekst: ’Wij gaan verduurzamen, wij stappen over op aardgas’. Het is nooit goed uitgelegd waarom Nederland er dan wel af zou moeten.”

In Brussel bestaat nog flink wat discussie over de tekst, en het is onzeker of de groene sticker voor aardgas de eindstreep haalt. Lidstaten als Duitsland en Polen zouden voor de typering zijn, omdat zij aardgas zien als nuttige overgangsbrandstof voor het uitfaseren van kolencentrales.

Eén uitleg van de concepttekst stelt dat aardgas als groene transitiebrandstof geldt voor landen die nu nog sterk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen zoals kolen of olie. Onduidelijk is echter of en waar de Commissie de grens wil trekken.

Lobbyisten van milieuorganisaties zijn echter fel tegen. Zij hebben dinsdag naar onder meer eurocommissaris Frans Timmermans (Klimaat) en eurocommissaris Maired McGuinness (Financiële Stabiliteit) een open klaagbrief gestuurd.

Gotspe
„Het idee om aardgas als milieuvriendelijk te betitelen, is een gotspe”, stellen ruim tweehonderd ondertekenaars, waaronder de Nederlandse financiële instellingen Triodos Bank en ASN Bank.

Toch stuit het streven naar volledig aardgasvrij in de gebouwde omgeving op steeds grotere tegenstand. Ten eerste blijkt de wijkenaanpak bijzonder complex. En niet in de laatste plaats is het peperduur: rond de 40.000 euro per woning, aldus het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).

„Als je iets pragmatischer tegen gas mag aankijken, en bijvoorbeeld ook mag overstappen op hybride cv-ketels, dan zou dat de doelmatigheid van ons klimaatbeleid sterk verhogen”, zegt EIB-directeur Taco van Hoek. „Zeker als hybride-ketels ook onderdeel mogen zijn van het eindbeeld in 2050.”

Aardgasvrij en het klimaatbeleid liggen binnenkort op de formatietafel aan het Binnenhof in Den Haag. Een soepele opstelling van Brussel ten opzichte van aardgas maakt het voor de onderhandelaars mogelijk iets gemakkelijker. Rond 21 april verwacht de Europese Commissie de definitieve regelgeving te publiceren

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2021 7:49 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

In de Achterhoek moet je dus ongeveer meer dan € 40.000 neertellen voor de utopie van een klimaatneutrale gasvrije woning. Over de grens wordt met subsidies gestrooid voor schoon gas, want klimaatneutra(a)l(er). Wie kan dit nog volgen?

Quote:
[size=150]Woede om aardgas-gate: ’Wij worden bestraft, zij beloond!’[/size]

Dat inwoners in Duitsland 750 euro subsidie lijken te krijgen op hun aansluitkosten als ze overstappen op aardgas, terwijl de Nederlandse overheid er juist alles aan doet om het land aardgasvrij te krijgen, leidt tot onbegrip en woede. Vooral in de grensregio’s snappen ze helemaal niks meer van de ’groene’ verschillen tussen de beide landen.

„Wat is dat voor gekkigheid”, zegt Ewald Mengerink uit Dinxperlo in de Achterhoek. „Dít is nou waarom ik het vertrouwen in de Nederlandse overheid en in de Europese Unie kwijtraak. Want hoe kan het nou dat ze in Duitsland aardgas als milieuvriendelijke energiebron zien, en in Nederland niet?”

Dat laatste is inderdaad de reden dat onze oosterburen aardgas als toekomstige energiebron zien en met subsidies strooien. Het komt in het Dinxperlo zichtbaar samen. De Heelweg is verdeeld over de twee landen. Met andere woorden: de overburen van de Nederlanders die er wonen zijn Duitser.

’Europa één? Absoluut niet!’

Mengerink wijst naar de overkant. „Wij wonen bestraft, en zij worden beloond. En dan hebben ze het allemaal over dat Europa één is. Nou, absoluut niet. Het is ieder voor zich. Het is niet uit te leggen dat wij straks de rekening krijgen gepresenteerd voor het afsluiten van het gas, en dat ze in Duitsland geld besparen door er juist gebruik van te maken.”

Ook inwoner Ed Abbing, die net de Jumbo-supermarkt uitstapt, vindt het ’merkwaardig’. „Al zijn we wel gewend aan die verschillen. Een fles jenever kost in Nederland 12 euro, en in Duitsland 9. Melk, ook zoiets. In Nederland 85 cent, in Duitsland 65.”

Maar dat is wel een ander verhaal dan welke energie inwoners moeten gebruiken, beseft hij. „Dat kan heel veel geld gaan kosten of schelen.” Hij benadrukt dat ze in Dinxperlo, dat grenst aan het Duitse dorpje Suderwick, heel praktisch met de ’verschillen in de straat’ omgaan.

’Heel raar verhaal’

„Ik kom uit Den Haag, maar woon hier al tientallen jaren. Ik heb in het verleden meegemaakt dat Duitsers in de regio huizen in Nederland gingen kopen omdat ze goedkoper waren. Later gingen Nederlanders ze juist in Duitsland kopen. Zo gaat dat hier. Misschien gaat energie ook wel een rol hier spelen in woningaankopen. Maar het blijft zeker een heel raar verhaal.”

Terwijl Nederlandse huishoudens al vier jaar wordt verteld dat ze van het gas af moeten om het klimaat te redden, staat de Europese Commissie op het punt om aardgas aan te wijzen als groene transitiebrandstof, zo bleek dinsdag uit uitgelekte concept-wetteksten van de Europese Commissie in Brussel.

Het benoemen van aardgas als ’groen’ is ronduit pikant. Het druist recht in tegen de dwingende oproep uit het klimaatakkoord om Nederlandse woningen zo snel mogelijk aardgasvrij te maken. Het concept van de Brusselse wetgeving draait om de vraag welke energiecentrales straks als duurzame investering mogen worden gezien. Dat lokt wel de vraag uit waarom Poolse gascentrales straks ’groen’ zouden zijn, maar Nederlanders hun CV-ketel van de muur moeten slopen.

’Nooit goed uitgelegd waarom NL er vanaf moet’

Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis zegt ’al vanaf het begin commentaar te krijgen van onze leden uit de grensstreek’. „Vlak over de Duitse grens komen zij bordjes tegen met de tekst: ’Wij gaan verduurzamen, wij stappen over op aardgas’. Het is nooit goed uitgelegd waarom Nederland er dan wel af zou moeten.”

Er is nog wel veel discussie over de wettekst in Brussel, en daardoor is het niet zeker of de typering ’duurzaam’ voor aardgas de eindstreep wel haalt. Duitsland ziet aardgas duidelijk als nuttige overgangsbrandstof voor het uitfaseren van kolencentrales. Milieulobbyisten zijn fel tegen. Aardgasvrij en het klimaatbeleid liggen binnenkort op de formatietafel aan het Binnenhof in Den Haag.

Ook in andere grensregio’s is de ophef nu al groot over ’Aardgas-gate’. Zoals in Berg en Dal, nabij Nijmegen. Daar worden inwoners aangespoord om van het aardgas af te gaan, terwijl enkele kilometers verder in het Duitse Kranenburg exact het tegenovergestelde gebeurt.

’Tijd dat groene jongens op hun nummer worden gezet’

„Het moet niet gekker worden in Nederland”, gaf politicus Hans Peters van Sociaal Groesbeek al aan op zijn website. „Huishoudens worden met een energietax beboet voor het gebruik van aardgas. Iedereen moet aan een elektrische warmtepomp. We zijn toch één Europa? Waarom is het aardgas in Duitsland dan wel milieuvriendelijk en in Nederland niet? Het wordt echt tijd dat dit kabinet en die groene jongens eens op hun nummer gezet worden.”

In Dinxperlo zijn ze het met hem en de andere inwoners van Berg en Dal eens. „Een warmtepomp, weet je wat dat kost?”, zegt een vrouw die niet met naam genoemd wil worden omdat ze ’juist aan het aardgas is gegaan’. „Ik heb dat gewoon gedaan. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze er echt iets aan kunnen doen. Zeker niet als je weet dat de overburen juist worden gestimuleerd dit te doen. Dan zou ik het, op loopafstand, niet mogen in dat verenigde Europa?”

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2021 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Cliff schreef:
Ik vergeet nog iets: neem nooit een 'slimme' meter.

De meter is alleen slim voor de stroomboer en regering. Voor jou als particulier is hij uitermate schadelijk.

1) De meter geeft meer informatie vrij over jouw stroomverbruik als dat je wilt
2) Het is een beveiligingsrisico voor je huis: de meter staat in verbinding met Internet en af te lezen is of jij thuis bent of niet

Je vergeet iets essentieels.

De slimme meter is niet alleen geheel niet slim (behalve dan het doorsluizen van jouwe gegevens)...

De oude meters draaiden de meterstand terug, indien de zon op je panelen scheen...
zo kreeg je feitelijk de volle energieprijs vergoedt en ontving de energieleverancier minder.

De ''slimme'' meters draaien alleen vooruit en geven de ontvangen zonne-energie door aan de overheid.
Die geeft je echter maar 50% vergoeding, vergeleken met wat de zonne-energie je eerder opleverde.

En zelfs daar zal aan geknabbeld worden...
De ''slimme'' meter is dus bedoeld voor ''domme'' mensen en maakt zonnepanelen 50% minder rendabel.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2021 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Mijn meter draait nog steeds terug, en ik begrijp dat je nog steeds mag weigeren hier. Af en toe bellen ze met 'dreigementen', dan zeggen ze: 'meneer, we komen gratis een nieuwe meter bij u installeren....'

Dan zeg ik altijd: die hoef ik niet.
Dan zeggen zij elk jaar: maar nu is ie gratis, straks moet u ervoor betalen.
Dan zeg ik: prima, dat zien we dan wel.

En dat ieder jaar... niet te geloven.

Overigens dat afbouwen van die salderingsregeling gaat er denk ik niet komen. Het zou ingaan in 2023 en langzaam afbouwen tot 2030. Ik geloof er niets van, maar goed: zolang ik een oude meter heb kunnen ze het niet eens waarmaken.

Overigens hebben de stroomboeren wel een nieuwe tactiek bedacht: de oude meters worden nu massaal afgekeurd op 'onnauwkeurigheid'.

Wat dus eigenlijk inhoudt dat ze toegeven dat ze de afgelopen 70 jaar onnauwkeurige facturen hebben gestuurd.... lekker dan. Maar toen was het 70 jaar lang nauwkeurig genoeg voor ze, en nu ineens is het niet nauwkeurig genoeg meer. Hier zitten uiteraard heel andere motieven achter: ze willen die slimme meter doordrukken.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2021 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

De ''slimme'' meter is dus bedoeld voor ''domme'' mensen en maakt zonnepanelen 50% minder rendabel.

Ik verwacht dat jij als nikszeggende burger binnen een paar jaar gedwongen zal worden je meter te vervangen
en dat de kosten op jouw verhaald zullen worden...

Let op mijn woorden.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2021 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Geloof ik niets van, maar laat ze maar komen. Mijn advocaat zit klaar.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 26, 2021 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Dan zul je snel ontdekken dat de rechtsstaat door D66 (en de rest) vakkundig is vernield.

Tenzij de bereid bent op eigen kosten 25 jaar te procederen... tegen een gezichtsloze staat
die er zonder pijn (jouw belastinggeld) bakken met geld voor over heeft.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/698574275/om-vervolging-nam-om-aardbevingen-moet-worden-gestaakt

Inmiddels heeft het OM besloten de veroorzaker van de aardbevingen in Groningen, de NAM, NIET te vervolgen.

Ondanks dat de ze rapporten over de aanstaande aardbevingen tientallen jaren hebben verborgen
en onderzoeksresultaten en waarschuwingen hebben genegeerd.

Ik lees net ook dat de commercieele bedrijven in Rotterdam (Pernis ed.) die niks aan hun CO2 uitstoot wilden doen
2 miljard subsidie van de belastingbetaler krijgen om pijpleidingen naar zee-grotten te leggen...
Hoezo zijn uitkeringstrekkers ''uitvreters'' en houden ''ondernemers hun eigen broek op''. ???

Is Tusk van Tesla nou een ondernemer of een ambtenaar... Hij leeft geheel van subsidies.

De verkiezingen zijn voorbij.

Het marketing-frame was D66 VROUWEN zijn oprecht en goed en MANNEN zijn slecht.
Dus: Kaag, Ollongren is goed en oprecht... en velen kochten een kat in de zak.

Inmiddels beval het D66 DAMES TEAM hun eerste valse en stiekeme actie: Het lozen van Omtzigt.

Dit vanwege een vervolg op de enquete inzage de toeslagen=-debacle om de rechteloze
positie van burgers mogelijk te herstellen...

Nu is D66 mannetje Koolmees informateur,,, Koolmees was destijds een van de hoofdverantwoordelijken
voor de Toeslagenwet...

Walgelijke politiek, walgelijke verkeerde geframe-de vrouwen zonder ruggengraat...
achterbaks, asociaal en stiekem.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 26, 2021 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat vind je trouwens hiervan Joost? https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=606568#606568

Ik zie geen enkel reactie van je... terwijl je altijd zo hard roept over dat zonnepanelen niets zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 26, 2021 13:48 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Je loopt 20 reacties van mij achter op het onderwerp... zielig gewoon.

heb je al een advocaat benaderd... Die slimmer meter wordt binnen een paar jaar verplicht, let op mijn woorden.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 26, 2021 17:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Geen antwoord.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 27, 2021 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Joost Bakker schreef:
Je loopt 20 reacties van mij achter op het onderwerp... zielig gewoon.

heb je al een advocaat benaderd... Die slimmer meter wordt binnen een paar jaar verplicht, let op mijn woorden.

Als huurder, dus als huurnemer, heb je niks te willen als de netwerkbeheerder besluit de meters te vervangen. En helaas, die slimme meter is alleen slim voor mensen die niet wijzer gemaakt hoeven te worden dan dat ze zijn, zoals je energieleverancier bijvoorbeeld.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu