| De mooiste plekjes of routes van Nederland |  |
Geplaatst: Wo Dec 16, 2020 3:15 |
|
|
|
Vanzelfsprekend is dit zeer subjectief. Jeugdsentiment zal een grote rol spelen. Die van mij hebben vooral te maken met waar ik opgroeide en geboren werd. Toon foto's
(Ik weet niet hoe ik beelden op moet laden)
[/img] |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Dec 16, 2020 8:51 |
|
|
|
|
_________________ Komt een veiligheidskundige bij de psychiater. Zegt de psychiater; ga maar vast liggen, ik kom zo bij U. |
|
|
|
Geplaatst: Vr Dec 18, 2020 5:33 |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Dec 18, 2020 18:34 |
|
|
|
Achtereenvolgens: Lemelerberg, Overijssels Vechtdal, nog een keer Overijssels Vechtdal, Zwolle, Ootmarsum, Dinkelland, Veerhaven Rotterdam, Rotterdam, Oude Haven Rotterdam, Brielle, Luxemburg (vroeger ook Nederland ).
 |
|
_________________ Houdt koers! |
|
|
|
Geplaatst: Vr Dec 18, 2020 19:42 |
|
|
|
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Do Dec 24, 2020 13:20 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Do Dec 24, 2020 14:08 |
|
|
|
Ja mooi
Fascinerend he dat dit voor de oorlog een soort kruising tussen Leiden en Amsterdam was.
Rotterdammers zijn altijd slopers geweest, dus ook zonder bombardement hadden ze een fors deel van de binnenstad gesloopt. Ze waren al bezig: voor de bouw van het stadhuis, postkantoor en WTC op de Coolsingel (voor de oorlog) hebben ze een wijkje gesloopt (de hoerenbuurt). De poort die je in t filmpje ziet is de Delftse poort, die stond in de weg, hebben ze m in stukken gezaagd en even verderop weer opgebouwd... om een paar jaar later platgebombardeerd te worden. En na het bombardement hebben ze zorgvuldig alles wat nog een beetje overeind stond alsnog neergehaald.
Wel zonde dat er bij de wederopbouw niet op grotere schaal "historiserend" gebouwd is, beetje zoals de Duitse steden zijn herbouwd, maar dan wel in combinatie met een modern ingerichte stad. Stad is nu op plekken lekker ruim, maar kan ook wat sfeerloos aanvoelen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Dec 24, 2020 14:20 |
|
|
|
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Za Dec 26, 2020 23:28 |
|
|
|
Dat zijn de singels, Natubico. Die zijn al in de 19e eeuw aangelegd in een ruime ring rondom het centrum. Die geven zeker wat ruimte in de vooroorlogse wijken rondom het centrum. En geven meteen het voor Rotterdam zo kenmerkende "schaakbordpatroon" qua bevolkingssamenstelling. Singels zelf zijn duur, hoogopgeleide, blanke bevolking; in de veel krapper bebouwde zijstraten veel sociale woningbouw met dito bevolking. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Dec 27, 2020 12:53 |
|
|
|
Onder de singels liggen vaak de oude stadsmuren, en soms zelfs gangen van waaruit kanonmunitie getransporteerd werd. De watergangen zijn de grachten rond de oude stad.
De singel op de foto lijkt mij wat laag... meestal liggen singels dus hoog omdat ze op de standsmuur liggen. Hoe zit dat?
De verhogingen zijn goed te zien. Ik heb als kind nog clandestiene opgravingen gedaan op de singels, hier en daar steekt een stuk stadsmuur omhoog en als je daar doorheen breekt kom je soms in de tunnels onder de singels terecht.
Ik heb nog diverse oude munten uit ongeveer 1580 gevonden in Middelburg. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Dec 27, 2020 18:30 |
|
|
|
De singels in Rotterdam zijn niet gebouwd op oude stadsmuren oid.
De groengele lijntjes door de polders zijn de singels die in de 19e eeuw zijn aangelegd. De driehoekige vorm in het midden is de oude stad.
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Dec 27, 2020 19:44 |
|
|
|
Heeft Rotterdam nooit stadsmuren gehad? |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Dec 28, 2020 0:32 |
|
|
|
Jawel, de Coolsingel (linker schuine zijde van de driekhoek) en Goudsesingel (rechterzijde) zijn daar restanten van, maar die zijn beiden al voor de oorlog gedempt en zijn dus alleen in naam nog een singel... |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Jan 01, 2021 9:25 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Jan 12, 2021 15:01 |
|
|
|
Even Ryan een orgasme bezorgen
|
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Jan 13, 2021 8:42 |
|
|
|
Tja, met 'n drone gemaakte opnamen.
Op zich aardig om te zien, maar eigenlijk zijn die beelden zijn niet voor 'n mens bestemd.
Vogels zien 't wel zo.
'n Mens ziet 't anders en in 'n enkel geval vanuit de hoogte, wanneer er heuveltoppen of bergen aanwezig zijn.
Maar goed, daar komt het eeuwige twistpunt weer naar voren wat nou wel en wat niet meer natuurlijk is.
Hier nog maar iets dat gemaakt werd door iemand die met beide voeten op de grond stond.
Het krieken van 'n zomerdag ergens in het westen des lands.
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Jan 13, 2021 8:50 |
|
|
|
Nog 'n zomers tafereeltje; 'n ree in de duinen.
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Feb 07, 2021 14:41 |
|
|
|
Bellen tijdens yogales is uit den boze |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Feb 08, 2021 8:50 |
|
|
|
Ik heb gisteren ook twee reeën gezien en gefotografeerd. Ze stonden heel ver weg in de sneeuw, tegen een bosrand aan.
Maar ja, dat is misschien wel op 1 km afstand dus zo scherp krijg je ze niet in beeld dan... |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling