Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Wat is er op tegen als het ietsje warmer wordt.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Wat is er op tegen als het ietsje warmer wordt.
BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2021 15:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wat is erop tegen als het in het huidige interglaciaal mogelijk een paar graden warmer wordt als in het vorige interglaciaal.
(Een glaciaal is de periode tussen twee IJstijden. Volgens sommigen hebben we zolang het mensdom +-3 miljoen jaren geleden ontstond, tot 50 glacialen+de bijbehorende interglazialen, doorstaan.)
In het vorige Interclaciaal, het Eemien, was het ongeveer 2 graden warmer dan nu. Toen zwommen er nijlpaarden in de IJsel.
Ik ben daar zeer tevreden mee. Lekker voor oude mannetjes.

BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2021 20:35 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Waarom het erg is? Omdat de klimaatzones opschuiven. Verwoestijning waar nu landbouw mogelijk is, waterschaarste waar nu steden zijn. Daardoor krijgen we hongers- en dorstnood, gigavolksverhuizingen. Inderdaad voor de bewoners van sommige delen kan de klimaatsverandering leuk zijn, ik noem Canadá, Rusische Federatie, Alaska, het extreme zuiden van Argentinië en Chili. De overgrote meerderheid der wereldbevolking krijgt er grote problemen mee: China, India, Paquistán, Iran, Sudán, Etiopía, México, Guatemala, om maar een paar landen te noemen. Dan zijn er de gigantische ecologische schokken: bepaalde giftige wierensoorten, kwallen nemen explosief toe in sommige delen van de wereldzeeën, massasterfte van vissoorten veroorzakend. De klimaatverandering gaat snel, veel sneller dan in het verleden ooit gebeurd is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2021 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Willem, je weet dat de wereld groener wordt door klimaatverandering?

Ik erken het opschuiven van gebieden, maar ik zie de rampen niet die je schetst. Er zijn gebieden die vruchtbaarder worden en gebieden die minder vruchtbaar worden. Er zal dus zeker verhuisd moeten worden door bv. landbouwers.

Ik wie echter niet dat landbouwgrond afneemt. In tegendeel, landbouwgrond neemt al jaren toe. Verder zie ik ook geen gebieden onder water verdwijnen, in tegendeel: we krijgen er steeds meer land bij (door bv. inpoldering).

Dieren verschuiven ook, de dieren aan de noordpool kunnen geen kant op maar vinden het doorgaans helemaal niet erg dat het wat warmer wordt. De ijsbeer doet het bv. prima. De pinguïn heeft ook geen enkel probleem met klimaatverandering en overleeft ook in warmere gebieden.

En ja, er zijn plagen van dieren, zoals kwallen. Maar dat is niets nieuws. In de bijbel sprak men al over sprinkhaanplagen etc. We hebben ook knaagdieren plagen bv.

Klimaatverandering is niet per definitie desastreus zoals nu altijd gezegd wordt.

BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2021 23:25 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Absoluut mee eens Cliff en verder merk ik en anderen dat de winter in Zuid Europa kouder wordt.
Het is hier 8 graden en overdag 13 graden, terwijl een aantal jaren geleden het overdag 20 graden was.
Het wordt ook genegeerd dat het gesneeuwd heeft in Zuid Afrika.
Ik denk dat er een afkoeling aan de gang is.
Maar alles is plaatselijk, er bestaat geen globaal weer plaatje.
Heeft te maken met depressies of hoge luchtdruk gebieden en daar heeft de mensheid echt geen invloed op.
Maar ja milieu en klimaat wordt door elkaar gehaald.
Vervuiling in het milieu en het opruimen (vaak gedaan door vrijwilligers) kost geld (plastic en afval opruimen)
Het klimaat brengt geld op voor de zogenaamde klimaat idiotie. Windmolens en zonnepanelen of grote schaal)

BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2021 2:56 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Hoe we het plaatselijk ervaren bepaalt onze blik als we niet bereid zijn wereldwijd de gevolgen in ogenschouw te nemen. Zet die oogkleppen af, raad ik u. Waar: het landbouwproductievermogen neemt netto toe, de oppervlaktetoename van beteellbare grond in Siberië, Canadá en zelfs een heel klein beetje in Alaska compenseert de afname elders, en wat bijkomt: de nieuwe productiegronden zijn productiever dan de verdwijnende, meest toch al marginale gronden in Pakistán, Sahelzones, zuidelijk Afrika, Irán, Uzbekistán, Turkmenistán, Midden-Oosten, Australië, México en VS. Echter waar de klimaatverandering streken onleefbaar maakt, wonen veel meer mensen, dan in de streken die juist leefbaarder worden door de klimaatverandering. Denk je nou echt dat Rusland of Canadá de honderden miljoenen klimaatvluchtelingen op gaan vangen?

De rampen in de wereldzeeën moet je ook niet onderschatten: enorme afname van visvangsten, met name voor de chileense kust, hele vissersdorpen die in armoede gedompeld raken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2021 5:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Willem schreef:
honderden miljoenen klimaatvluchtelingen

Kun je me eens uitleggen waar die honderden miljoenen precies voor vluchten?

Quote:
hele vissersdorpen die in armoede gedompeld raken.

Is ook iets wat altijd al gebeurd is. Vlissingen was vroeger ook een vissersdorp. Nu zijn er misschien nog 10 mensen die ervan leven.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2021 8:01 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Willem schreef:
Waar: het landbouwproductievermogen neemt netto toe, de oppervlaktetoename van beteellbare grond in Siberië, Canadá en zelfs een heel klein beetje in Alaska compenseert de afname elders,....

Is nog maar de vraag of daar bruikbare landbouwgronden gaan ontstaan.

De permafrost zal er ontdooien en dat resulteert veeleer in het onstaan van moerasachtige gebieden dan van nieuwe landbouwgronden.

Mogelijk valt er dan nog wat aan te ontginnen, maar op dat soort ontgonnen gronden is lang niet alle landbouw goed mogelijk.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2021 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

We kunnen wel allerlei zielige verhalen gaan bedenken. Maar Libie was 2000 jaar geleden de graanschuur voor de Romeinen. Toen het in het verleden warmer was bouwden de Noormannen in Groenland kathedralen in de dorpen tussen hun boerderijen. Nadat de Noormannen bij het huidige New Foundland aankwamen, noemden ze dat Wijnland (Vinland) omdat daar in het wild druiven groeiden.
In het noorden struikel je over de overblijfselen van mammoets en neushoorns die daar blijkbaar ruimschoots voedsel vonden. De eerste koning van de Vikingen haalde zijn grootste belastingwinst via de graanboeren uit het verre noorden, waar het graan het weligst groeide.
Het is zeker niet alles kommer en kwel, zoals ons voortdurend wordt aangepraat. Het ging nog nooit zo goed met de IJsbeer.

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2021 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

IK meen dat dit verhaal al in andere draadjes (Het Broeikaseffect en een ander op slot gezet draadje met dezelfde titel)
op precies dezelfde wijze aan de orde kwam...

Verder mis ik helaas enige wetenschappelijk onderbouw of bronvermelding in dit zeer kort omschreven soort van ''onderwerp''...

Het valt me tevens op dat eerst de klimaatverwarming ontkent werd en nu opeens de stelling
luidt ''dat de huidige verwarming toch niet veel uitmaakt want...''.

Het komt over als een beetje marchanderen met de werkelijkheid...

Laatst aangepast door Joost Bakker op Do Jan 14, 2021 16:39, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2021 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Joost Bakker schreef:
Het valt me tevens op dat eerst de klimaatverwarming ontkent werd

Ik heb eigenlijk nog nooit een klimaatverwarmingsontkenner gezien.

Wat ik wel zie, is dat zodra je vraagtekens zet bij de gevolgen van het broeikaseffect - je weggezet wordt als ontkenner.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2021 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Joost Bakker schreef:
Het valt me tevens op dat eerst de klimaatverwarming ontkent werd

Ik heb eigenlijk nog nooit een klimaatverwarmingsontkenner gezien.

Wat ik wel zie, is dat zodra je vraagtekens zet bij de gevolgen van het broeikaseffect - je weggezet wordt als ontkenner.

Iedereen die de historie napluist zal zien dat zeker de laatste miljoenen jaren een afwisseling laat zien van glacialen afgewisseld met interglacialen.
Maar vaker was het langdurig warmer dan nu. We zitten nu in het Holoceen, een perioden waarin het over het algemeen gemiddeld net zo koud is als nu.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2021 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik zeg hier al 10 jaar dat het de aarde niks uitmaakt waar het wat droger en waar het wat natter wordt, Het is de mens die dat lastig vindt.

Cliff schreef:

Die vluchten naar onze rijkdom.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2021 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat bedoel ik. Waar zijn die klimaatvluchtelingen?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2021 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Tedje van Es schreef:
Ik zeg hier al 10 jaar dat het de aarde niks uitmaakt waar het wat droger en waar het wat natter wordt, Het is de mens die dat lastig vindt.

Cliff schreef:

Die vluchten naar onze rijkdom.

Het feit dat je het al 10 jaar zegt maakt je verhaal op geen enkele wijze geloofwaardiger.

Misschien verspil je je tijd wel aan onwaarheden.

Mijn grootmoe zegt al 10 jaar dat zij nooit oud en gebrekkig worden zal...

Zo ken ik nog een paar struisvogels.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2021 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Dat bedoel ik. Waar zijn die klimaatvluchtelingen?

Over heel de wereld trekken mensen als het hun wat slechter gaat, naar gebieden die door Christelijke blanken worden gerund.
Niemand trekt naar Somalie, Pakistan of Mali. Niemand kruipt vrijwillig onder het islamitische juk in Afghanistan.
Nu Zimbabwe, dat zijn welvaart dankte aan de aanwezigheid van blanke Europeanen, is leegevreten, trekt de plaatselijke bevolking massaal naar Z-Afrika, voorheen onder blanke leiding een teken van vooruitgang.
Nu is Z-Afrika onder de paraplu van negerstammen en dankzij de enthousiaste hulp van deugend Europa, het meest criminele land wereldwijd.
Vanuit alle Amerika,s trekt de bevolking naar de door blanken gerunde VS.
Afrikanen en moslims proberen wanhopig zeeën over te zwemmen, om bij de door blanken gecreëerde vleespotten van Europa te geraken.
Australie, een blank baken in een Aziatische wereld, heeft speciale eenheden opgeleid om de toestroom van mee-eters uit tribale islamitische streken in te dammen.
En vergis je niet, ook in Moskou leeft het van de islamieten uit de Kaukasus en M-Azië.
Wat is het toch dat het gros van de wereldbevolking onder het juk van de boze blanke man wil leven

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu