Geplaatst: Wo Okt 28, 2020 22:44 |
|
|
|
Heb u net in een andere draad inhoudelijk van repliek gediend. Kreeg ik daar een normale reactie op ? Nee, natuurlijk niet. Wie heeft het hier over verzieken ? |
|
_________________ Ich bin ein Almeerder.... |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Do Okt 29, 2020 4:24 |
|
|
|
Heb deze draad nauwelijks gevolgd en ben zelf ook geen voorstander van het hele sinterklaasgedoe (o.a. vanwege het commerciele karakter), maar de vraag diende zich aan of er al uitgebreid op gewezen is dat het zwarte gelaat van die pieten helemaal niets van doen heeft of hoeft te hebben met het feit dat er ook 'n mensenras is dat 'n donkerbruin tot in sommige gevallen vrijwel zwart gelaat heeft.
Dat zwarte gelaat van die pieten heeft immers enkel en alleen te maken met het feit dat die knechten volgens de legende de cadeautjes van de sint door de schoorsteen van de huizen naar de klaar gezette schoen van de gelovigen toe brengen en daarin deponeren, waardoor deze werknemers van de goedheiligman er na hun veelgeprezen werknacht inderdaad net zo zwart van gelaat uitzien als menige van zichzelf lelieblanke schoorsteenveger.
Wanneer de tegenstanders van zwarte piet zich dat wel degelijk realiseren, maar desondanks bezwaren hebben tegen het fenomeen, enkel en alleen omdat er toevallig ook 'n ras is met 'n nagenoeg zwart gelaat, dan kan gesteld dat ze wel erg ver gaan met hun rasvriendelijkheid en dient zich de indruk aan dat hun bezwaren gebaseerd zijn op 'n hier te lande nagestreefde positie die zelfs geen zweem van kritiek of satire tolereert.
Denk dat ze dan maar beter niet uitgerekend in Nederland gevestigd kunnen blijven, want wie hier geen (vaak zelfs bittere) satire kan verdragen die is te beklagen.
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 13, 2020 13:10 |
|
|
|
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Vr Nov 13, 2020 14:37 |
|
|
|
Jip schreef: |
Mooi toch.
Ik vind het prima als de knecht van Sinterklaas niet meer zwart hoeft te zijn. Is geen enkel doel mee gediend.
Bovendien hoeft internet niet gezellig te zijn, dit is een typisch Nederlands begrip. |
Ik vind het prima als de knecht van Sinterklaas wel zwart is en ik vind het ook prima als mensen zich daardoor beledigd voelen. Ik voel mij ook wel eens beledigd maar dat hoort bij het leven. Dat zorgt voor eelt op je ziel. De vrijheid van meningsuiting en andere vrijheden stopt niet waar gekwetstheid begint.
Het doel van zwarte piet is niet om zwarte mensen beledigen dus het is moreel toelaatbaar. Iedereen die emigreert naar Nederland zou zich moeten confirmeren aan onze normen, waarden, cultuur en tradities. Je komt vrijwillig naar Nederland, een land waar het Sinterklaasfeest wordt gevierd en zwarte pieten erbij horen. Het staat iedereen vrij naar een land te verkassen waar geen Sinterklaasfeest wordt gevierd, maar dat is niet Nederland. Dus wees vooral van harte welkom, maar je past je aan 'ons' aan. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 13, 2020 16:44 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 13, 2020 17:29 |
|
|
|
Ik word sowieso moe van mensen die zich om het minste of geringste beledigd voelen. De pest is dat het ook besmettelijk is: als iemand bedenkt dat Zwarte Piet discriminerend is voor zwarte mensen, zal een grote groep zwarte mensen dat ook ineens vinden, terwijl het daarvoor nooit een punt van discussie was voor ze. |
|
_________________ Ich bin ein Almeerder.... |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Za Nov 14, 2020 10:45 |
|
|
|
De laatste keer dat ik het Sinterklaas(feest) was bij mijn dochter. Ze had een prachtige Sinterklaas geregeld en 4 pikzwarte Pieten. Die Pieten waren pikzwart zodat niemand de buurvrouw als Piet kon herkennen(met een andere kleur Piet ziet men al uit de verte dat de Piet voor Piet speelt. De complete club danste weldra luid zingend door de kamer, we dronken koffie en chocolade en later een pilsje naast likeur en de Pieten(duidelijk van het vrouwelijk geslacht) belanden hijgend van het dansen bij de hen begeleidende heren op schoot, terwijl de kleintjes hun diverse cadeautjes uitprobeerden.
Kortom het werd een prachtig kinderfeest waarvan ook de volwassenen genoten. Jammer dat ook dat oer-Nederlandse feest door het deugende deel van onze bevolking de nek om is gedraaid.
Toen ik een klein jongentje was kwam Zwarte Piet(mijn tante) met Sinterklaas(mijn oom) op bezoek. Door de pikzwarte kleur kon mijn tante niet herkennen.(ik herkende wel ons tafelkleed dat door de Sint werd gedragen, ik maakte ook opmerkingen over de herkenbare bloes van Zwarte Piet.
Ons laatste prachtige Sinterklaasfeest, een feest dat volkomen door idioten zal/is worden uitgewist.
Ik schat dat West-Europa aan het "Hebt uw naaste lief als uzelven" snel ten onder zal gaan. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 14, 2020 11:37 |
|
|
|
Even tussen door, leuk om te zien mét Zwarte Piet.
|
|
_________________ Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 14, 2020 11:57 |
|
|
|
Met Zwarte Piet? Hoe is dat mogelijk? |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 14, 2020 12:31 |
|
|
|
Op Urk heeft men schijt aan bepaalde politieke correctheid. |
|
_________________ Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 14, 2020 16:52 |
|
|
|
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 14, 2020 17:12 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 19, 2020 10:40 |
|
|
|
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Zo Dec 27, 2020 11:50 |
|
|
|
Column van Tommy Wieringa:
Sinds kort klopt de tijdgeest op mijn deur. Eerst zacht maar allengs harder. Ik sprak met een man die mijn boek Joe Speedboot uit 2005 wil verfilmen. Verhaal en personages hadden de tijd goed doorstaan, zei hij, alleen de figuur die Papa Afrika wordt genoemd, daar moesten we iets mee. Zijn rol zou in deze tijd verkeerd begrepen kunnen worden.
Ik probeerde te bedenken wat er mis kon zijn met Papa Afrika. Hij zwerft door het verhaal als een vriendelijke, wijze Egyptenaar, die probeert te ontsnappen aan de verliefde bedilzucht van zijn Nederlandse vrouw, die zijn paspoort heeft verstopt omdat ze bang is hem te verliezen. Vertegenwoordigde hij een racistisch stereotype? Was hij een voorbeeld van culturele toe-eigening? Ik kon zo gauw niks bedenken maar ging ervan uit dat er ergens in het wetboek van de identiteitsvoorvechters een overtreding te vinden moest zijn. De man met wie ik over de verfilming praatte wilde de kritiek in elk geval voor zijn door het eventuele probleem alvast uit de weg te ruimen.
Het gaat er in de kunst niet langer om wat de maker bedoeld heeft, maar uitsluitend hoe de ontvanger het interpreteert. Artistieke beweegredenen leggen het in deze hoogsensitieve tijd af tegen morele bezwaren; de onbuigzame moraal van de sociale rechtvaardigheidsbeweging is hier het hogere recht. Nu een van mijn personages problematisch werd gevonden en over de rand dreigde te vallen, kon ik het kloppen van de tijdgeest niet langer negeren.....
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/12/hoor-wie-klopt-daar-a4023597 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Jan 12, 2021 11:50 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Di Jan 12, 2021 12:46 |
|
|
|
Maar met een zwart privilege gezien hij ermee weg komt.
Trouwens, werken er ook mensen die 'Piet' heten bij omroep 'Zwart'?  |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Di Jan 12, 2021 12:49 |
|
|
|
Werken?
 |