Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Mijn Bullshit baan Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Neh.

Waar heb je geen keuze dan?

Quote:

Jawel.

Hoe dan? Laat me raden: je begint over DSB nu.

Laatst aangepast door Royy op Ma Dec 21, 2020 9:45, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ik denk dat het in het bedrijfsleven niet zover zal kunnen komen.

Voila.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 12:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

En wat is voila? Dat we het aan het bedrijfsleven moeten overlaten? Ik dacht het niet. We moeten er naartoe dat het ambtenarenvolk hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 12:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Waar heb je geen keuze dan?

Hoe dan? Laat me raden: je begint over DSB nu.

Ah, die discussie hebben we al gevoerd joh.

De helpdesken en klachtenbalies bij bedrijven lopen over. Het is precies zoals van 't Hek zegt: als aankomende klant ben je best interessant, als vaste klant totaal niet. Dan ben je een nummer. En zo lang de dienstverlening goed gaat, is er niets aan de hand. Maar oh wee als het even niet loopt zoals het hoort, of als je afwijkt van de standaard. Dan is het einde zoek.

Daarbij maken bijna alle bedrijven gebruik van een vendor lockin strategie. Overstappen is een ramp: overstappen van leverancier GSM, Internet, Bank, Stroom, Gas, etc. Je wilt niet weten wat er allemaal mis gaat. Op dit moment ken ik een gezin compleet in de problemen door een overstap van Tele2 Internet + vast bellen + Kanaal Digitaal schotel naar alles in één bij Delta. Gewoon één regelrechte drama: geen Internet, geen telefonische bereikbaarheid, geen TV, geen nummerbehoud, opgravingen in de tuin, nieuwe kabels, etc. etc. etc. etc.

Vooral fijn in een tijd dat je elkaar niet mag zien en dan drie van die commerciële bedrijven die met elkaar over de rug van de klant in conclaaf gaan over al dan niet doorlopende contracten en opzegtermijnen.

Dit zijn echt geen uitzonderingen hoor. Iedereen kent de aanbiedingen voor de nieuwe klant, maar wie kent er de aanbiedingen voor de vaste klant? Ik ken er één: de ANWB. Niet echt een toonbeeld van commercie, nauwelijks concurrentie... maar zij geven de vaste klanten korting ipv de nieuwe.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 17:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Op dit moment ken ik een gezin compleet in de problemen door een overstap van Tele2 ...

Tsja, Tele2... als je de cheap ass wilt spelen, moet je later niet klagen dat je op de blaren moet zitten.

Quote:
k ken er één: de ANWB. Niet echt een toonbeeld van commercie, nauwelijks concurrentie... maar zij geven de vaste klanten korting ipv de nieuwe.

Haha, de ANWB is gewoon een commerciele organisatie hoor. Concurrentie? De ANWB heeft op Wegenwacht gebied concurrentie van automerken die dezelfde service bij hun auto's bieden (Seat bv) en is vol actief op verzekeringsvlak.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Tsja, Tele2... als je de cheap ass wilt spelen, moet je later niet klagen dat je op de blaren moet zitten.

Ah, dus als we het belastingtarief verhogen naar 60 70% krijg jij ook de dienstverlening waar je voor betaalt?

Trouwens: lees goed, ze gingen wég van Tele 2. En van Kanaal Digitaal.

Quote:
Haha, de ANWB is gewoon een commerciele organisatie hoor. Concurrentie? De ANWB heeft op Wegenwacht gebied concurrentie van automerken die dezelfde service bij hun auto's bieden (Seat bv) en is vol actief op verzekeringsvlak.

Nou ja, noem jij er nog eens een die echt iets doet voor vaste klanten?

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ah, dus als we het belastingtarief verhogen naar 60 70% krijg jij ook de dienstverlening waar je voor betaalt?

Nee, want ik betaal genoeg. Nederland is niet bepaald een prijsstunter qua belastingtarieven, maar behoort tot de duurdere landen. Ik verwacht dus dito service en kwaliteit.

Tele2 is een prijsstunter, daar kun je dito service verwachten.

Quote:
Trouwens: lees goed, ze gingen wég van Tele 2. En van Kanaal Digitaal.

Yep, ook als je weggaat bij Tele2 kun je dezelfde service van die cheap asses verwachten als je van ze gewend bent Laughing

En overgestapt op Delta glasvezel zo te horen (graven)? Geen idee wat er precies aan de hand is, maar met graven moet je wel op uitloop rekenen. Maar laat me raden: dat gezin wou absoluut voorkomen dat ze een maandje dubbel zouden betalen (gezien t prijszoekertjes zijn die bij Tele2 zaten), dus hebben ze Tele2 alvast opgezegd en heeft Delta vertraging met graven? Tsja.

Iets met dubbeltje en eerste rang enzo.

Quote:

Nou ja, noem jij er nog eens een die echt iets doet voor vaste klanten?

KPN, Ziggo, diverse verzekeraars, Eneco.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
En overgestapt op Delta glasvezel zo te horen (graven)? Geen idee wat er precies aan de hand is, maar met graven moet je wel op uitloop rekenen. Maar laat me raden: dat gezin wou absoluut voorkomen dat ze een maandje dubbel zouden betalen (gezien t prijszoekertjes zijn die bij Tele2 zaten), dus hebben ze Tele2 alvast opgezegd en heeft Delta vertraging met graven? Tsja. Iets met dubbeltje en eerste rang enzo.

Oh man, wat een hoop foute conclusies. Het ging niet om glasvezel, het was geen probleem dubbel te betalen, men wilde graag behoud van nummer en niet te lang zonder TV, telefoon en Internet.

En dat alles liep faliekant mis.

Quote:
KPN, Ziggo, diverse verzekeraars, Eneco.

Vertel! Wat doen die precies voor vaste klanten?

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 18:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Oh man, wat een hoop foute conclusies. Het ging niet om glasvezel, het was geen probleem dubbel te betalen, men wilde graag behoud van nummer en niet te lang zonder TV, telefoon en Internet.

Is Delta nog coax aan t graven dan? Laughing

Ja en men heeft Tele2 opgezegd, in de verwachting dat Delta hen op tijd aan zou sluiten. En nu zegt Tele2 bij de vraag om heractivitatie: toedeledokie.

Quote:

Vertel! Wat doen die precies voor vaste klanten?

KPN en Ziggo doen diverse acties voor hun huidige klanten, o.a. gratis films. Verzekeraars verlagen hun premies voor bestaande klanten. Eneco heeft een propositie waarbij je geen "slapend" tarief hebt, maar iets wat gewoon meebeweegt.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 18:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Is Delta nog coax aan t graven dan?

Droevig maar waar, maar dat is niet aan de klant he. Die wil gewoon TV en Internet.

Quote:
Ja en men heeft Tele2 opgezegd, in de verwachting dat Delta hen op tijd aan zou sluiten. En nu zegt Tele2 bij de vraag om heractivitatie: toedeledokie.

Ook die conclusie klopt niet. Delta zou het allemaal regelen, inclusief opzeggen.

Quote:
KPN en Ziggo doen diverse acties voor hun huidige klanten, o.a. gratis films. Verzekeraars verlagen hun premies voor bestaande klanten. Eneco heeft een propositie waarbij je geen "slapend" tarief hebt, maar iets wat gewoon meebeweegt.

Wat matig. Je weet dat ze aan nieuwe klanten tablets enzo geven?

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ook die conclusie klopt niet. Delta zou het allemaal regelen, inclusief opzeggen.

Ah ja, nooit laten doen. Opzeggen altijd zelf in de hand houden: pas opzeggen als je nieuwe verbinding t doet.

Quote:

Wat matig. Je weet dat ze aan nieuwe klanten tablets enzo geven?

Valt wel mee tegenwoordig hoor, paar wifiversterkertjes, soms een tv'tje. Als bestaande klant kun je ook dingetjes krijgen, gewoon ff bellen naar de helpdesk, zeggen dat je ontevreden bent en dat je naar de concurrent aan t kijken bent.

Dit soort bedrijven maakt gebruik van de luiheid van veel klanten. Die luiheid is echter gewoon een keuze.

BerichtGeplaatst: Di Dec 22, 2020 0:00 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Royy
Ja en men heeft Tele2 opgezegd, in de verwachting dat Delta hen op tijd aan zou sluiten. En nu zegt Tele2 bij de vraag om heractivitatie: toedeledokie..

Je loopt achter , KPN is nog altijd monopolist van het kopernetwerk.
Als eerste sluit in maart KPN Eersel en Zwolle alle koperdraad af, zodat alles stilvalt ,de rest van Nederland volgt later .
Alle internet aanbieders zijn afhankelijk van netwerkbeheerder KPN, dus niet meer in staat om aan hun klanten te leveren.
PS. Na 1 jaar overname T mobile bleef Tele2 alleen nog over als ‘merknaam’

Doortrapt is KPN bezig alle concurrentie uit te schakelen en als monopolist telefoon/ internet.TV ( Ziggo is KPN ) gedwongen samengestelde pakketten slijten .
Alleen Telefoon (kan niet ) alleen TV (kan niet) geen computer (gemeente verplicht modem) .
Stichting Reggefiber was de KPN aanlegger overheid gesubsidieerde glasvezel na de voltooiing werd KPN de eigenaar (semi overheid) .

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn zet koperdraad uit en glasvezel aan/
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Dec 22, 2020 9:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ah ja, nooit laten doen. Opzeggen altijd zelf in de hand houden: pas opzeggen als je nieuwe verbinding t doet.

Jaja, je hebt een arsenaal aan excuses klaarliggen als het bedrijfsleven een fuck up maakt. Zoveel is duidelijk. Als de overheid zoiets doet... dan klaag je steen en been.

Quote:
Valt wel mee tegenwoordig hoor, paar wifiversterkertjes, soms een tv'tje. Als bestaande klant kun je ook dingetjes krijgen, gewoon ff bellen naar de helpdesk, zeggen dat je ontevreden bent en dat je naar de concurrent aan t kijken bent.

Dat is toch intens droevig Royy. Een cultuur waarin klagen als vaste klant een alternatief is voor heen en weer hoppen van aanbieder naar aanbieder om welkomstaanbiedingen te scoren.

Intens droevig, ik heb er geen andere woorden voor. Zeker daar waar het een dienstverlening betreft die gewoon iedereen nodig heeft.

Quote:
Dit soort bedrijven maakt gebruik van de luiheid van veel klanten. Die luiheid is echter gewoon een keuze.

En wederom: een arsenaal aan excuses. Mensen hebben geen tijd om van alles wat ze afnemen continu te gaan zitten vergelijken of er ergens een betere aanbieding is. Intens droevig dat zo'n cultuur gecreëerd is. Zeker daar waar het bv. een zorgverzekering aangaat. Ik heb net zelf dat circus zitten doen... mijn vrouw zit bij partij 1, ik bij partij 2, de werkgever biedt korting bij partij nummer 3... de pakketten van alle verzekeringen zijn uiteraard nét iets anders en daardoor zijn vergelijken weer lastig. Je steekt er met zijn tweeën een paar uur in om alles uit te zoeken en dan blijkt... wat we allemaal eigenlijk altijd al wisten... dat het nauwelijks wat uitmaakt. Daarbij is het nog eens compleet afhankelijk van wat je eventueel het komend jaar aan fysieke/medische ongemakken krijgt. Breekt er een vulling of verstuik je je enkel, dan liggen de kosten al weer compleet anders.

Jij leeft in de illusie dat je een keuze hebt. Daarbij geef je zelf al aan dat je gedwongen wordt om alles te controleren (immers anders wordt er misbruik gemaakt van je 'luiheid').

Fijn dat je zelf de argumenten aandraagt om aan te tonen dat het een kutsysteem is... het enige waardoor het jouw goedkeuring (en continue verdediging) kan krijgen is omdat je ervan overtuigd bent dat de overheid altijd slechter is. Bedenk wel dat dat jouw overtuiging is...

Quote:
Nederland is niet bepaald een prijsstunter qua belastingtarieven, maar behoort tot de duurdere landen. Ik verwacht dus dito service en kwaliteit.

En dat krijg je ook. Je hebt zelf geen vergelijk, want nooit in het buitenland gewoond. En dan heb ik het niet over Oeganda of Rusland waar je maar 10% belasting betaalt. Ga gewoon eens in een mediterraan land wonen en doe daar eens wat ervaring op met wegen, vergunningen, bouwen, wonen, huisvuil, nutsvoorzieningen, riool, etc. Dan weet je weer hoe goed het allemaal in Nederland georganiseerd is.

BerichtGeplaatst: Di Dec 22, 2020 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Jaja, je hebt een arsenaal aan excuses klaarliggen als het bedrijfsleven een fuck up maakt. Zoveel is duidelijk. Als de overheid zoiets doet... dan klaag je steen en been.

Omdat je een keuze hebt, Cliff. Techniek kan altijd tegenvallen, moet je rekening mee houden.

Quote:

En wederom: een arsenaal aan excuses. Mensen hebben geen tijd om van alles wat ze afnemen continu te gaan zitten vergelijken of er ergens een betere aanbieding is. Intens droevig dat zo'n cultuur gecreëerd is. Zeker daar waar het bv. een zorgverzekering aangaat. Ik heb net zelf dat circus zitten doen... mijn vrouw zit bij partij 1, ik bij partij 2, de werkgever biedt korting bij partij nummer 3... de pakketten van alle verzekeringen zijn uiteraard nét iets anders en daardoor zijn vergelijken weer lastig. Je steekt er met zijn tweeën een paar uur in om alles uit te zoeken en dan blijkt... wat we allemaal eigenlijk altijd al wisten... dat het nauwelijks wat uitmaakt. Daarbij is het nog eens compleet afhankelijk van wat je eventueel het komend jaar aan fysieke/medische ongemakken krijgt. Breekt er een vulling of verstuik je je enkel, dan liggen de kosten al weer compleet anders.

Oh joh, zorgverzekering is makkelijk: inhoud (altijd restitutiepolis kiezen, vallen er al een hoop af), mate van online gemak, prijs. Als je aanvullend wil, moet je gaan vergelijken... vraag is waarom je aanvullend zou willen?

Quote:
Jij leeft in de illusie dat je een keuze hebt. Daarbij geef je zelf al aan dat je gedwongen wordt om alles te controleren (immers anders wordt er misbruik gemaakt van je 'luiheid').

Zo werkt t toch met elk product, Cliff. In de supermarkt vergelijk je toch ook? Auto's vergelijk je toch ook? TV's vergelijk je toch ook? Of zou je t handiger vinden als er maar 1 soort auto of TV zou zijn? Lekker makkelijk kiezen.

Fijn dat je zelf de argumenten aandraagt om aan te tonen dat het een kutsysteem is... het enige waardoor het jouw goedkeuring (en continue verdediging) kan krijgen is omdat je ervan overtuigd bent dat de overheid altijd slechter is. Bedenk wel dat dat jouw overtuiging is...

Quote:

En dat krijg je ook. Je hebt zelf geen vergelijk, want nooit in het buitenland gewoond. En dan heb ik het niet over Oeganda of Rusland waar je maar 10% belasting betaalt. Ga gewoon eens in een mediterraan land wonen en doe daar eens wat ervaring op met wegen, vergunningen, bouwen, wonen, huisvuil, nutsvoorzieningen, riool, etc. Dan weet je weer hoe goed het allemaal in Nederland georganiseerd is.

Mediterrane landen zijn corrupt, ik vergelijk liever met Duitsland, Scandinavie. Nederland doet het in werkelijkheid niet zo heel slecht hoor, maar dat betekent niet dat je niet veeleisend moet zijn en de teringzooi die ze er van maken bij de Belastingdienst, UWV, CBR en nu weer zorg niet moet accepteren.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 05, 2023 0:02 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Ga gewoon eens in een mediterraan land wonen en doe daar eens wat ervaring op met wegen, vergunningen, bouwen, wonen, huisvuil, nutsvoorzieningen, riool, etc. Dan weet je weer hoe goed het allemaal in Nederland georganiseerd is.

Nou dat klopt niet Cliff.
Wegenbelasting € 37,- per jaar.
Water rekening € 17,- € 20,- per maand, inclusief 6 x per week, huisvuil ophalen. (middernacht)
Elektriciteit € 50,- tot € 70,- per maand.
Alles wordt per maand gecontroleerd, dus je betaald wat je gebruikt.
De watermeter en de elektriciteit meter zijn buiten, dus kunnen ze het controleren zonder aan te bellen.
Dus niet, zoals in Nederland, een bedrag en aan het einde van het jaar wordt er afgerekend.
Terug krijgen of bij betalen.
Hier bestaat nog een Ziekenfonds en ga je naar een huisarts van de Centre de Saude, kost dat € 5,-. (Saude = gezondheid) Van 65 jaar is het € 2.50 en van af 70 jaar, gratis.
Ambulance via de overheid; gratis naar een ziekenfonds ziekenhuis, of naar de Centre Saude.
Onroerendgoed belasting € 430,- per jaar.
Mijn huis heeft 3 slaapkamers, 3 badkamers, grote woonkamer, keuken, kelder, garage, patio.
Straten worden iedere dag geveegd. Parken worden bijgehouden.
Overal staan afvalbakken en zelfs palen om sigaretten weg te gooien.

Vergunningen zijn overal vreselijk, ook in Nederland.
Ik dacht dat huurwoningen, niet meer te betalen zijn in Nederland!

BerichtGeplaatst: Wo Apr 05, 2023 0:25 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

https://scontent.flis5-4.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/339676753_601331641892932_1613701559959915568_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_eui2=AeF-_NgY7UPUJW_z7AFwMJhF9kZsACxUmlX2RmwALFSaVfXdeDQJRPpI7f7Mvdyls2U&_nc_ohc=Sg6ojT4blsMAX-xJm5w&_nc_oc=AQkDL32hD-3FyePO6l42bGqd_uanYbCwmmeibJUa_BLMDOlDyh1gH93X39-n7imLCyv58hUtuxouzQ1ASusKhueL&_nc_ht=scontent.flis5-4.fna&oh=00_AfD708qYDyPfjuMdJksCQlHDX5sxWBCTkFDsOkJ5FE3YBw&oe=6430C84D

Een foto van 10 managers die kijken naar de straatwerker Paul.

HR Manager, Marketing Manager, Logistiek Manager, Security Manager, IT Manager, Communicatie Manager, Project Manager, Internal Supervisor, PR Manager en Product Development Manager.

Wegens bezuinigingen moeten we Paul ontslaan.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 05, 2023 1:38 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ja maar die bedrijven gaan kapot. Vroeg of laat. Geschoold personeel die het werk kent is voorwaarde voor kwaliteit.

Ik ben groot voorstander van mensen die van onderaf beginnen en alle werkzaamheden kennen. Te beinnen met aardappelen rapen, zakken laden en schuur aanvegen, blijken ze verantwoordelijk en gewetensvol om te gaan met hun werk dan komt de volgende stap, veldselectie, waar de veldkeuring van afhangt, een belangrijk bestanddeel van de kwaliteit die we verkopen, of trekkerchauffeur, dus verantwoordelijkheid voor een aanzienlijk kapitaalgoed. Enzovoorts. De bedrijfsleiders en de verkopers zijn ook ooit begonnen als seizoensarbeider. Je moet er wel steeds bij zijn als begeleider als een soort "coach", maar de sociale mobiliteit is voorwaarde voor gemotiveerd personeel.

Ooit eens iets geprobeerd met gediplomeerde ingenieurs en dat werkte nooit zo goed.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Apr 05, 2023 1:57 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

De originele link werkt niet meer.
Hier de nieuwe en nog steeds actueel.
Vooral in bedrijven en overheid. Sad

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/backlight/Bullshit-Jobs.html

Ik heb nog nooit op een kantoor gewerkt en ik denk dat ik gillend was weggelopen.

Gewerkt met de Tuinbouw school op kwekerijen. Hoensbroek en Boskoop.
Natuur Historisch museum in Maastricht.
Interne opleiding Verpleegkundige A, VU Amsterdam.
Rhodesie/Zimbabwe: Verpleging; CCU, Infectie kliniek, coma patiënten, thuiszorg, Casino, Black Jack dealer.
Amsterdam: Horeca bedrijf voor 14 jaar.
Portugal: Thuiszorg totdat Hoogervorst dit afschafte. Wel privé thuiszorg gedaan.
Nursing Home en Nova Vida (alcohol en drugs) en in 3 asiels als vrijwilligster.

Hands on en niet als een coach of als een project manager.....

BerichtGeplaatst: Wo Apr 05, 2023 2:11 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Willem schreef:
Ja maar die bedrijven gaan kapot. Vroeg of laat. Geschoold personeel die het werk kent is voorwaarde voor kwaliteit.

Ik ben groot voorstander van mensen die van onderaf beginnen en alle werkzaamheden kennen. Te beinnen met aardappelen rapen, zakken laden en schuur aanvegen, blijken ze verantwoordelijk en gewetensvol om te gaan met hun werk dan komt de volgende stap, veldselectie, waar de veldkeuring van afhangt, een belangrijk bestanddeel van de kwaliteit die we verkopen, of trekkerchauffeur, dus verantwoordelijkheid voor een aanzienlijk kapitaalgoed. Enzovoorts. De bedrijfsleiders en de verkopers zijn ook ooit begonnen als seizoensarbeider. Je moet er wel steeds bij zijn als begeleider als een soort "coach", maar de sociale mobiliteit is voorwaarde voor gemotiveerd personeel.

Ooit eens iets geprobeerd met gediplomeerde ingenieurs en dat werkte nooit zo goed.

Helemaal mee eens Willem.
En dat geldt voor ieder beroep.

Mijn zusje heeft de Hogere Hotelschool gedaan en ze ging werken op een Bank.
Zij maar ook haar man, die Rechten had gestudeerd, begonnen onderaan.
Op de vloer, achter de Balie.
Verder intern opgeleid en zij was verontwaardigd dat later een net afgestudeerde student, op haar niveau werd in geschoven.
Die wist nog niets, maar omdat hij WO heeft gehad, werd hij meteen op een hoog niveau in geplaatst.
Nieuw besluit van het management....Zij is ook met een Burn Out vertrokken.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 05, 2023 8:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Ga gewoon eens in een mediterraan land wonen en doe daar eens wat ervaring op met wegen, vergunningen, bouwen, wonen, huisvuil, nutsvoorzieningen, riool, etc. Dan weet je weer hoe goed het allemaal in Nederland georganiseerd is.

Elisabeth schreef:

Ik heb het niet over belasting Elisabeth, maar over de staat van die diensten.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 05, 2023 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Cliff, de staat van diensten zijn ook veel beter.
Huisvuil, zorg, onderhoud.

BerichtGeplaatst: Do Apr 06, 2023 8:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is echt niet het geval Elisabeth. Ook de staat van je wegennet niet.

Er is gewoon een relatie tussen wat je betaalt aan de diensten en wat je ervoor krijgt. Lage wegenbelasting? Dan gaten in de wegen en hele stukken weg die 'permanent' in onderhoud zijn. In Nederland zie je zelden onderhoud van wegen, het gebeurt 's nachts, goed gepland, buiten werktijd. Wij komen bv. nooit in de situatie dat we een weg aan het repareren zijn en dan is het geld ineens op. Dat is in Portugal, Italië, Spanje gewoon gebruikelijk en daarom zie je stukken weg die een jaar in onderhoud zijn.

Je zorg is niet beter, je vuilophaaldienst ook niet.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 07, 2023 0:51 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:

Stukken beter.
In Nederland wordt niet 6 x per week, vuilnis opgehaald.
In Nederland zijn de verzekering voor zorg, krankzinnig hoog geworden.
Vooral met de eigen risico van € 380,-.

Ik had mijn pols gebroken. (2014)
Eerste hulp.
Foto + gips, € 7.- en 4 weken later foto + gips eraf € 7.-.
Hoe duur is dat in Nederland?

BerichtGeplaatst: Vr Apr 07, 2023 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
Cliff schreef:

Wegenbelasting € 37,- per jaar.
Water rekening € 17,- € 20,- per maand, inclusief 6 x per week, huisvuil ophalen. (middernacht)
Elektriciteit € 50,- tot € 70,- per maand.
Alles wordt per maand gecontroleerd, dus je betaald wat je gebruikt.
De watermeter en de elektriciteit meter zijn buiten, dus kunnen ze het controleren zonder aan te bellen.
Dus niet, zoals in Nederland, een bedrag en aan het einde van het jaar wordt er afgerekend.
Terug krijgen of bij betalen.
Hier bestaat nog een Ziekenfonds en ga je naar een huisarts van de Centre de Saude, kost dat € 5,-. (Saude = gezondheid) Van 65 jaar is het € 2.50 en van af 70 jaar, gratis.
Ambulance via de overheid; gratis naar een ziekenfonds ziekenhuis, of naar de Centre Saude.
Onroerendgoed belasting € 430,- per jaar.
Mijn huis heeft 3 slaapkamers, 3 badkamers, grote woonkamer, keuken, kelder, garage, patio.
Straten worden iedere dag geveegd. Parken worden bijgehouden.
Overal staan afvalbakken en zelfs palen om sigaretten weg te gooien.

Vergunningen zijn overal vreselijk, ook in Nederland.
Ik dacht dat huurwoningen, niet meer te betalen zijn in Nederland!

In Griekenland is dat ook zo. Maar de zorg die je krijgt in staatsziekenhuizen is abominabel. Wil je zorg dat in de buurt komt van de kwaliteit in Nederland zal je een aanvullende verzekering moeten nemen. Deze kost flink meer dan in Nederland.
Verder staat Nederland in de top-2 van de beste wegen van de wereld. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
En dan hebben we het nog niet gehad over de inkomsten, die stukken hoger liggen dan bijvoorbeeld in Griekenland.
Griekse pensionado's ontvangen 250 euro per maand.
Je moet dingen wel vanuit het juiste perspectief bekijken.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 07, 2023 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
Cliff schreef:

Stukken beter.
In Nederland wordt niet 6 x per week, vuilnis opgehaald.
In Nederland zijn de verzekering voor zorg, krankzinnig hoog geworden.
Vooral met de eigen risico van € 380,-.

Ik had mijn pols gebroken. (2014)
Eerste hulp.
Foto + gips, € 7.- en 4 weken later foto + gips eraf € 7.-.
Hoe duur is dat in Nederland?

Ik geloof daar weinig van. Een oud collega van mij woont (in de winter) in Portugal en is afgelopen maand eerder teruggekomen voor medische onderzoeken in het ziekenhuis. Het is niet voor niks dat Nederland behoort tot de best presterende landen als het gaat om de gezondheidszorg.

Bron: https://www.commonwealthfund.org/publications/fund-reports/2021/aug/mirror-mirror-2021-reflecting-poorly

Onderstaande grafiek is welswaar ouder maar laat zien hoeveel beter de zorg is in Nederland dan in Portugal aldus de EHCI meetprestaties van een zorgstelsel.

Waar Nederland slecht scoort is in de Bloomberg ranglijst van de meest efficiënte zorgsysteem, dit komt doordat de zorg in Nederland per hoofd het allerduurst is.