Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
33%
 33%  [ 4 ]
Oneens
66%
 66%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 12

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 14:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Meer over de Pinkstergemeente:

Iedereen is welkom in de veelal omstreden kerken met radicale opvattingen van de Pinkstergemeente, zelfs homo’s! Mits jij je als homoseksueel wilt laten genezen, want homoseksualiteit is volgens onze hoofdpersonages een zonde, een zonde die volgens hen gelijk staat aan die van moord en pedofilie. ‘Een levendige, actieve, kleurrijke en inspirerende gemeenschap’ noemt pastoor Joshua Kotadiny zijn Pinkstergemeente. De programmamakers volgen pastoor Joshua, die door de duivel geketenden wil redden. Het uitschot van de samenleving, zware criminelen, zwervers en verslaafde prostituees probeert hij te evangeliseren.

Uit eigen ervaring weet hij hoe belangrijk het is om in een moeilijke periode terug te kunnen vallen op het geloof. Joshua behoorde zelf tot het criminele circuit van Gein en behoorde tot de harde kern van een gang, nu bekend als de Crips. In nauwe samenwerking met de Home, een christelijk opvangcentrum, proberen Joshua en consorten onder zwaar regime en radicaal beleid hun missie te volbrengen en de hulpzoekers van hun ‘zonde’ te genezen. Van seks, moord en criminaliteit, drugs en drank, roken van sigaretten tot het luisteren naar muziek van Marco Borsato of Beyoncé, het is allemaal uit den boze en streng verboden.

Koekoek!

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 14:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Jip schreef:
O ja? Leg dan eens uit waarom wetenschappers kernraketten uitvinden, het mogelijk maken om oude hoogbejaarde vrouwen toch kinderen te laten baren?

Jij gooit twee dingen door elkaar: wetenschap en ethiek.
De vraag of hoogbejaarde vrouwen een kind mogen krijgen is geen wetenschappelijke, maar een ethische vraag.

Quote:
Jouw dogma: god bestaat niet, dus het is zinloos om dat te onderzoeken.

Dat God niet bestaat is geen dogma. Dat God bestaat is een dogma.

Quote:
Bacterieën bestonden ook niet tot de microscoop werd uitgevonden.

Aan onzichtbare bacteriën werd nooit een goddelijkheid gekoppeld.

Quote:
Probeer vooral eens niet je gemakzuchtige toevlucht te nemen tot kaboutertjes, heksen en feeën.

God is een sprookje en hoort zodoende thuis tussen kabouters, heksen en feeën.
De bijbel is, net als een sprookjesboek, een metafoor voor het beschrijven van goed en kwaad.

Quote:
Heel simpel gezegd: Ik ben nooit op de Noordpool of de maan geweest, heb het dus niet gezien met mijn eigen ogen.
Moet ik dan gaan beweren dat de Noordpool of de maan niet bestaan?

Ook deze redenatie is krom. Het wetenschappelijke bewijs van het bestaan van de maan staat geheel los van de vraag of de maan eigenlijk wel bestaat als je er zelf nog nooit geweest bent.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik had een keer zwaar getafeld en heb toen de maan uitgescheten.

Bewijs maar eens dat het niet zo is.

Kun je dat niet? Nou dan!

En je kunt er wel van overtuigd zijn dat het niet waar is, maar dat maakt jouw overtuiging geen waarheid en gelijkwaardig aan de mijne....

Etc.

Dit is zo'n beetje hoe de discussie met elke gelovige loopt... maar shame on me: je moet met geesteszieke personen ook niet in discussie gaan.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik sprak soms met een plaatselijke professor in de wiskunde. De man(hij is al jaren dood) geloofde via zijn vrouw stellig in het bestaan van kabouters hij wees ze me zelfs aan. Ik zag ze niet.
Ik knikte beschaafd ter bevestiging. Hij blij en samen waren we tevreden.
Het valt mij wel op dat de tegenstanders van het godsbeeld zich daar enorm druk om maken. Meer dan de Godsdienstigen zelf.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Het valt mij wel op dat de tegenstanders van het godsbeeld zich daar enorm druk om maken. Meer dan de Godsdienstigen zelf.

Het hangt er vanaf hè. Geesteszieke mensen kunnen heel prettig gestoord zijn, daar heb ik geen enkele problemen mee.

Maar als ze hun geestesziekte op kinderen gaan inprenten.... dan denk ik al: is dat nou verstandig
Als ze hun kinderen fysiek gaan mutileren... dan denk ik: dit is niet verstandig

Geestesziek zijn hoeft geen probleem te zijn zolang die geestesziekte niet leidt tot geweld en onderdrukking. Helaas staat de geschiedenis (en het heden) bol van voorbeelden waarin dat wel gebeurt.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ik snap het uitstekend: jij niet wilt toegeven dat ALLE christenen (van protestanten tot katholieken) in hun kerken GEZAMENLIJK hun geloof belijden en dat dit de functie en het bestaansrecht van een kerk is.

Ik snap je punt niet?

Quote:

Jij leest wat ik schrijf en schrijft iets terug. Conclusie: jij bestaat.

Weet je t zeker? Zitten wij niet in dezelfde droom?

Quote:

Klopt, maar dat maakt protestanten geen haar beter. Bovendien steken de Hollandse VVD-ers, voor wat corruptie betreft, met kop en schouder daar nog bovenuit. De lijst van corrupte VVD politici is eindeloos lang.

Met opvallend veel Limburgers en Brabanders daar op...

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ik snap je punt niet?

Als geloof iets van jezelf is dan hou het lekker thuis, zou ik zeggen. Dan kunnen wij eindelijk die verrekte kerken afbreken.

Quote:
Weet je t zeker? Zitten wij niet in dezelfde droom?

Nee hoor, dit is de harde realiteit. Gos is een droom.

Quote:
Met opvallend veel Limburgers en Brabanders daar op...

Ik weet zeker dat de Hollanders op die lijst ruim vertegenwoordigd zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Als geloof iets van jezelf is dan hou het lekker thuis, zou ik zeggen. Dan kunnen wij eindelijk die verrekte kerken afbreken.

Geloof als overtuiging is een individueel iets, betekent niet dat je samen met anderen dat geloof kunt vieren.

Quote:

Nee hoor, dit is de harde realiteit. Gos is een droom.

Hoe weet je dat zeker?

Quote:

Ik weet zeker dat de Hollanders op die lijst ruim vertegenwoordigd zijn.

Denk t niet, Er is een vrij duidelijke correlatie tussen mate van katholiekheid en aanwezigheid van corrputie. Het is niet anders, Tedje.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 19:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Geloof als overtuiging is een individueel iets, betekent niet dat je samen met anderen dat geloof kunt vieren.

Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Royy schreef:

Laughing

Je lijkt nu net een Jehova getuige Cliff... voet tussen de deur en maar door blijven duwen.

Atheisme is en blijft een lege en weinig inspirerende levensinrichting. Die leegte vul je niet in met wetenschap en al helemaal niet met toeval.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 21:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik wist wel dat je ging happen Laughing

Liever leeg dan geestesziek Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 0:36 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Heeft iemand hier mijn link van Richard Dawkins gezien of was dit te lang?
Hij heeft de 3 monotheïstische religies die allemaal dezelfde oorsprong hebben, onderzocht.
Er is dus geen verschil tussen de orthodoxe Joden of de fundamentalistische christenen of de radicale moslims.

Maar als je kritiek heb op de orthodoxe joden of op de radicale moslims, dan ben je een racist?
Heb je kritiek op de fundamentalist christenen dan ben je in hun ogen, verloren want je hoort Jezus niet!

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

Waar zijn allemaal die gebedshuizen dan voor?

Quote:
Hoe weet je dat zeker?

Wetenschap, rationaliteit, geschiedenis, archeologie, biologie, enzovoorts.

Quote:
Denk t niet, Er is een vrij duidelijke correlatie tussen mate van katholiekheid en aanwezigheid van corrputie. Het is niet anders, Tedje.

Ik denk dat het weinig verschil uitmaakt. Maar ik praat tegen een muur. Jij bent een verstokte protestant die de haat jegens katholieken is ingepeperd, net als het geloof in God jou ingepeperd is. Je verschilt op dat gebied niet veel van een islamiet. Het is het bekende verhaal van de splinter en de balk.

https://nos.nl/artikel/2322081-vvd-ers-gaan-het-vaakst-over-de-schreef.html

Zoek jij even op uit welke provincie die mensen allemaal kwamen?

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 11:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Heeft iemand hier mijn link van Richard Dawkins gezien of was dit te lang?
Hij heeft de 3 monotheïstische religies die allemaal dezelfde oorsprong hebben, onderzocht.
Er is dus geen verschil tussen de orthodoxe Joden of de fundamentalistische christenen of de radicale moslims.

Maar als je kritiek heb op de orthodoxe joden of op de radicale moslims, dan ben je een racist?
Heb je kritiek op de fundamentalist christenen dan ben je in hun ogen, verloren want je hoort Jezus niet!

Dus Richard DAWKINS "Geloof" je?

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 14:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het is altijd grappig te zien hoe krampachtige religieuzen zeggen dat rationaliteit en logica ook geloven is. Dit is de zoveelste kromme kronkel die ze hebben moeten maken om overeind te kunnen blijven. Vroeger werd hun geloof als absolute waarheid verkondigd en was er geen sprake van geloven. Zij die niet in deze absolute waarheid geloofden werden verketterd en vermoord.
Maar nu we in een ander tijdperk zijn aangeland, religie hier geen macht meer over ongelovigen heeft en op moet boksen tegen ratio, logica en wetenschap, roept religie dat wat de volgelingen doen niets meer dan geloven is en dat ratio, logica en wetenschap ook niets meer dan geloven is.
Maar die twee soorten geloof zijn toch echt totaal verschillende zaken. Een soortgelijk verschil heb je ook in het woord respect, dat bij ons heel iets anders betekent dan in de islam.

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

In de Islam kent het begrip respect in ieder geval geen wederkerigheid. Respect voor de Islam houdt in je onvoorwaardelijk aan de Islam onderwerpen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Het is altijd grappig te zien hoe krampachtige religieuzen zeggen dat rationaliteit en logica ook geloven is. Dit is de zoveelste kromme kronkel die ze hebben moeten maken om overeind te kunnen blijven. Vroeger werd hun geloof als absolute waarheid verkondigd en was er geen sprake van geloven. Zij die niet in deze absolute waarheid geloofden werden verketterd en vermoord.
Maar nu we in een ander tijdperk zijn aangeland, religie hier geen macht meer over ongelovigen heeft en op moet boksen tegen ratio, logica en wetenschap, roept religie dat wat de volgelingen doen niets meer dan geloven is en dat ratio, logica en wetenschap ook niets meer dan geloven is.
Maar die twee soorten geloof zijn toch echt totaal verschillende zaken. Een soortgelijk verschil heb je ook in het woord respect, dat bij ons heel iets anders betekent dan in de islam.

Helemaal mee eens Smile

En dan te horen dat je bestaan 'leeg' is... ik vat dat op als een schizofreen die tegen mij zegt 'volgens mij voel jij je wel eens eenzaam' Laughing

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Een schizofreen heeft ook geen last van zich wel eens eenzaam te voelen, want een schizofreen is nooit alleen. Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 15:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is exact wat ik bedoel. Religieuzen verzinnen een entiteit gaan dan niet-religieuzen zeggen 'je mist iets'. Schizofrenen verzinnen een tweede persoonlijkheid en gaan dan tegen een niet-schizofreen zeggen 'je mist iets'.

Niet iedere geesteszieke afwijking is een probleem, maar als geesteszieken tegen gezonde mensen gaan zeggen dat er iets mis is met ze... dan haal ik toch echt mijn schouders op.

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Waar zijn allemaal die gebedshuizen dan voor?

Om samen het geloof te vieren, Tedje.

Quote:

Wetenschap, rationaliteit, geschiedenis, archeologie, biologie, enzovoorts.

Is dat geen onderdeel van onze droom dan?

Quote:

Ik denk dat het weinig verschil uitmaakt. Maar ik praat tegen een muur. Jij bent een verstokte protestant die de haat jegens katholieken is ingepeperd, net als het geloof in God jou ingepeperd is. Je verschilt op dat gebied niet veel van een islamiet. Het is het bekende verhaal van de splinter en de balk.

Haha nee hoor, vind t vooral leuk hoe jij er op reageert.

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Niet iedere geesteszieke afwijking is een probleem, maar als geesteszieken tegen gezonde mensen gaan zeggen dat er iets mis is met ze... dan haal ik toch echt mijn schouders op.

Jammer dat je aan t schelden bent geslagen Cliff.

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ben niet aan het schelden Royy - dit is zoals ik het zie. Ik denk dat het tijd is dat we gelovigen de waarheid eens gaan vertellen. Dat recht mogen wij nu de komende 2000 jaar claimen, hebben de gelovigen ook gedaan.

Als ik overtuigd ben van kaboutertjes en tegen jou zeg dat je ze mist in je leven, sorry, maar dan mag je mij geestesziek noemen hoor. Want dat ben ik dan ook.

Overigens is de DSM-V daar ook vrij helder in. Religie valt onder waanbeelden. We hebben het tot nu toe gewoon geaccepteerd, maar dat maakt het niet normaal of gezond.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Om samen het geloof te vieren, Tedje.

Hèhè! Eindelijk is het hoge woord eruit: je doet het samen.

Quote:
Is dat geen onderdeel van onze droom dan?

Nee, zie wat ik daarover gezegd heb.

Quote:
Haha nee hoor, vind t vooral leuk hoe jij er op reageert.

O, je discussieert dus niet serieus.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 13:33 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:
jouw religie is de wetenschap. Niemand mag daar aan twijfelen, en dat dat terwijl wetenschap toch ook niks anders is dan mensenwerk, net als religie.

Fout: het is de plicht van wetenschap om aan zichzelf te twijfelen, keer op keer te heronderzoeken en tot nieuwe inzichten te komen. Daarmee is het fundamenteel anders dan religie die vast zit in een dogma van een heilig boek of heilige profeet.

Quote:
Want internet zou een enorme boost geven aan het intellectuele peil van de mensheid.

Heb ik nooit beweerd. Ik heb beweerd dat het een boost zou geven aan wetenschap, en dat is feitelijk ook zo.

Quote:
Want mensen blijven nadenken. In wat voor omstandigheden dan ook.

Religieuzen kiezen er eerst voor om te luisteren naar hun geloof, dan pas na te denken. Geloven begint waar weten (en denken!) ophoudt.

Pardon? Jij vroeg om wetenschappelijke uitvindingen uit de donkere middeleeuwen en daar reageer je met geen enkel woord over.
Ik heb min of meer het bewijs geleverd dat het denken van de mens dus helemaal niet stilstond tijdens de middeleeuwen.
Beetje gemakzuchtig van jou, Cliff.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 13:39 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Ik ben niet aan het schelden Royy - dit is zoals ik het zie. Ik denk dat het tijd is dat we gelovigen de waarheid eens gaan vertellen. Dat recht mogen wij nu de komende 2000 jaar claimen, hebben de gelovigen ook gedaan.

Als ik overtuigd ben van kaboutertjes en tegen jou zeg dat je ze mist in je leven, sorry, maar dan mag je mij geestesziek noemen hoor. Want dat ben ik dan ook.

Overigens is de DSM-V daar ook vrij helder in. Religie valt onder waanbeelden. We hebben het tot nu toe gewoon geaccepteerd, maar dat maakt het niet normaal of gezond.

Welke waarheid?
Jij bent een blanke heteroseksuele man in Zeeland. Hoe objectief is jouw waarheid? En wie ben jij dan wel om voor anderen te bepalen dat hun waarheid subjectief en dus volgens jou niet ter zake doende is?

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg