Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Aanslagen Parijs Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 47, 48, 49, 50, 51  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Corwin schreef:
Gewoon de wet handhaven en optreden bij allerlei vormen van discriminatie. Het is echt niet nodig om de vrijheid van mensen om te geloven in te perken, gewoon optreden als iemand de wet overtreed.

Ah, leuk juridisch voorbeeld: zullen we het eens hebben over gelijke rechten van mannen en vrouwen in een moskee?
https://www.trouw.nl/nieuws/nergens-voel-ik-me-zo-onwelkom-als-in-een-moskee~bb4c7243/

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Corwin schreef:
Dat is dus heel wel mogelijk zonder algemeenheden als "religie" aan te pakken. Gewoon de wet handhaven en optreden bij allerlei vormen van discriminatie. Het is echt niet nodig om de vrijheid van mensen om te geloven in te perken, gewoon optreden als iemand de wet overtreed.

Maar we treden niet op. Religies mogen hier dingen uitvreten die gewone instellingen absoluut niet mogen. Daarbij hebben religies ook nog privileges (zie hier beneden)

Cliff schreef:
Waarom is het wettelijk verboden dat ik een grote klok aan mijn gevel hang en deze ieder uur ga luiden, een kilometer verder nog hoorbaar?

Klopt helemaal.

Quote:
Wat ik al eerder zei: religie heeft allerlei privileges in de wetgeving. Onmiddellijk schrappen.

Juist. Andere instellingen hebben die privileges ook niet.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Om even jouw voorbeeld erbij te nemen: waarom is het wettelijk toegestaan om een kind te laten besnijden, maar is het wettelijk verboden om datzelfde kind een tatoeage te laten zetten?

Waarom is het wettelijk verboden dat ik een grote klok aan mijn gevel hang en deze ieder uur ga luiden, een kilometer verder nog hoorbaar?

Wat ik al eerder zei: religie heeft allerlei privileges in de wetgeving. Onmiddellijk schrappen.

Quote:
En wat ik in de andere topic al gezegd heb: als religie in de mens zelf zit dan mag de mens het lekker thuis doen. Daar heeft er niemand last van en op die manier kunnen kerken en scholen weg. Die zijn dan nergens meer voor nodig.

Exact.

Het wild luiden van klokken is voor ons al 1000 jaar cultuur. Die Klok op de kerktoren gaf voor velen de tijd aan. Daarnaast werd die klok op de weertorens, de eenvoudig te verdedigende bouwwerken in een dorp of stad geplaatst.(een weertoren was een bouwwerk waarin iedere dorpsbewoner een deel van bezat, waar hij zijn etenswaren opsloeg. Dat hen beschermde tijdens overvallen. (In Roemenie staan ze nog steeds bij de Saksen)
Dus die klok gaf de tijd aan, waarschuwde voor overvallen, gaf sterfgevallen aan (er was een mannelijke klok, een vrouwelijke, en een klok voor kinderen. Vertelde wanneer een begrafenis plaatsvond, of een blijde gebeurtenis)
Het was dus niet de bedoeling dat iedereen door elkaar klingelde.
Ik was eens ver buiten het dorp een dak aan het plaatsen. In de verte, 5 km, hoorden we de klokken luiden, mijn maat die ook nog doodgraver was klom rap van het dak en riep, "De oude Bruining is gestorven, Werk aan de winkel" Hij kon aan het luiden horen wie en wat er was gestorven. Dat heette cultuur.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

U ontgaat alweer het punt. Waarom mag een kerk dat wel maar Cliff dat niet?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 16:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Dus die klok gaf de tijd aan, waarschuwde voor overvallen, gaf sterfgevallen aan (er was een mannelijke klok, een vrouwelijke, en een klok voor kinderen. Vertelde wanneer een begrafenis plaatsvond, of een blijde gebeurtenis)

Ja, tegenwoordig hebben we daar horloges, gsm en internet voor. Er zijn wel meer duizendjaar oude tradities gestorven.

Overigens zou ik best aparte regels voor monumenten willen, los van de religieuze context dus. Een heel oud gebouw met een klok mag deze eens per dag om 12:00 uur luiden. Prima.

Maar nu stampt een gereformeerde een kerk uit de grond en gaat als een debiel lawaai maken op zondag. Zelfde geldt voor die onogelijke minaretten die zo nodig moeten oproepen tot gebed. Gebruik verdomme een APP en val mij er niet mee lastig.

Quote:
Ik was eens ver buiten het dorp een dak aan het plaatsen. In de verte, 5 km, hoorden we de klokken luiden, mijn maat die ook nog doodgraver was klom rap van het dak en riep, "De oude Bruining is gestorven, Werk aan de winkel" Hij kon aan het luiden horen wie en wat er was gestorven. Dat heette cultuur.

Ja, een juichende pater die in de touwen van de klok hing zeker Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 16:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Deze scene is heeeeeeeerlijk... en precies zoals ik me voelde in Istanbul. Wat had ik de neiging om dit te doen.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Cliff schreef:
Corwin schreef:
Gewoon de wet handhaven en optreden bij allerlei vormen van discriminatie. Het is echt niet nodig om de vrijheid van mensen om te geloven in te perken, gewoon optreden als iemand de wet overtreed.

Ah, leuk juridisch voorbeeld: zullen we het eens hebben over gelijke rechten van mannen en vrouwen in een moskee?
https://www.trouw.nl/nieuws/nergens-voel-ik-me-zo-onwelkom-als-in-een-moskee~bb4c7243/

En zullen we het eens over dhr. Salam van de al-Fitrah moskee gaan hebben? Dit is hoe hij denkt over de positie van vrouwen en kledingvoorschriften voor vrouwen. Smul mee!

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2020 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Over de privileges van religies gesproken: de aanstaande mondkapjesplicht geldt niet voor gebedshuizen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 2:51 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Ja, een juichende pater die in de touwen van de klok hing zeker

Ik heb in een asiel in Spanje op kerstdag gewerkt.
Niemand wilden die dag werken om de katten te verzorgen. Kinderen of kleinkinderen, kerstlunch enz.
De man die de honden verzorgde, was vroeg en toen ik kwam, was ik alleen.
Schoon gemaakt, eten en medicatie gegeven en toen in de kattentuin op een stoel gaan zitten.
De zon scheen en zelfs de schuwe katten kwamen naar mij toe.
Het was stil maar ik hoorde in de verte kerkklokken luiden.
Dit was de beste kerstmis voor mij.
Geen toeters en bellen en kerstbomen en cadeautjes.
Gewoon heel stil en kerkklokken en katten die op mijn schoot sprongen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2020 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Cliff schreef:
Ja, een juichende pater die in de touwen van de klok hing zeker

Ik heb in een asiel in Spanje op kerstdag gewerkt.
Niemand wilden die dag werken om de katten te verzorgen. Kinderen of kleinkinderen, kerstlunch enz.
De man die de honden verzorgde, was vroeg en toen ik kwam, was ik alleen.
Schoon gemaakt, eten en medicatie gegeven en toen in de kattentuin op een stoel gaan zitten.
De zon scheen en zelfs de schuwe katten kwamen naar mij toe.
Het was stil maar ik hoorde in de verte kerkklokken luiden.
Dit was de beste kerstmis voor mij.
Geen toeters en bellen en kerstbomen en cadeautjes.
Gewoon heel stil en kerkklokken en katten die op mijn schoot sprongen.

Wij hebben nog nooit op kerstdagen cadeautjes gekregen die kregen we met Sinterklaas van Zwarte Piet.
Met kerstmis zat mijn vader met een emmer water en een natte dweil naast de kerstoom, "zeer brandbaar door de "brandende kaarsjes". We zongen dan samen "Stille Nacht" waarna mijn moeder verhaaltjes voorlas over wolven die mensen op een Arre-slee achtervolgden, mensen die nog net op tijd veilig thuis kwamen, en over lucifers verkopende kleine meisjes buiten in de kou, die binnen werden gevraagd in warme huiskamers, waarna ze samen warme chocolade dronken.

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 12:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:

Waarom mag je in een parenclub naakt lopen maar niet in de plaatselijke supermarkt?

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 16:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Parenclubs en supermarkten bepalen zelf die regels. Er zijn ook nudistensupermarkten.

Maar lawaai maken in het openbaar, daar zitten regels aan.

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 16:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Geen speld tussen te krijgen.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 04, 2020 15:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

https://nos.nl/artikel/2359258-imam-van-amsterdamse-blauwe-moskee-weg-na-bedreigingen.html

Hij gaat het bedrijfsleven in? Als wat? Wie geeft zo iemand een baan?

BerichtGeplaatst: Vr Dec 04, 2020 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jammer dat hij bedreigt wordt.

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:

Omdat Cliff wil klingelen uit dwarsigheid en de torenklok van een dorp of stad klingelt ten dienste van gevaar, watersnood of mededelingen richting de gemeenschap.
Een torenklok heeft ook niks/weinig met religie te maken. Het is meer een waarschuwing tegen overvallen.
Dat is het verschil tussen het luiden van een klok in onze streken en het gebrul vanaf een moskeetorens dat jouw God de beste is.
Het is het verschil tussen een waarschuwing vanaf kerktorens voor gevaar, en de religieuze boodschap dat jouw God de beste is.
Ik weet zelfs niet of die waarschuwingsklok alleen in het hoogste punt van een dorp hing, of ook bv in de toren van een verdedigingsfort.
Maar wel in de Weertorens waarin men zich ter verdediging terugtrok tijdens islamitische/heidense overvallen.

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De klok in de kerktoren heeft anno 2000 nog maar één doel: het optrommelen van de gelovigen voor de kerkdienst. Net als het jammergeluid van de moskee.
Allemaal verbieden, het is vervuiling.

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Omdat Cliff wil klingelen uit dwarsigheid en de torenklok van een dorp of stad klingelt ten dienste van gevaar, watersnood of mededelingen richting de gemeenschap.

Dat is geen taak meer van een religie.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Dat is geen taak meer van een religie.

Het is ook geen taak voor een religie, maar een waarschuwing signaal richting gemeenschap als er een watersnood, stroomuitval overval of bosbrand dreigt.
Enige tijd geleden viel de stroom in een buurt uit. Toen werkten alleen nog de klokkenluiders.
Het is natuurlijk prachtig dat we in een land leven waar waarschuwingen voor overvallen alweer 70 jaar geleden zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Het is ook geen taak voor een religie, maar een waarschuwing signaal richting gemeenschap als er een watersnood, stroomuitval overval of bosbrand dreigt.
Enige tijd geleden viel de stroom in een buurt uit. Toen werkten alleen nog de klokkenluiders.
Het is natuurlijk prachtig dat we in een land leven waar waarschuwingen voor overvallen alweer 70 jaar geleden zijn.

En dat post je 9 minuten voor 12:00 uur op de eerste maandag van de maand... hoe cynisch wil je het hebben.

Zelfs mijn mobiel ging af.

Religie hoeft zich niet te bemoeien met het waarschuwen van mij, het is al irritant genoeg dat de overheid dat doet Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Als de stroom uitvalt dan doet het alarm op je telefoon het ook niet meer omdat de zendmast uit is gevallen. Net als de kerkklokken want die werken al vele decennia gewoon op stroom.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hangt ook een beetje van de stroomstoring af.

De (oude) vaste telefoon doet het ook zonder stroom in je huis bv.

Geen idee hoeveel wijkcentrales etc. moeten uitvallen voordat die ook niet meer werkt.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 16:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

En dat post je 9 minuten voor 12:00 uur op de eerste maandag van de maand... hoe cynisch wil je het hebben.

Zelfs mijn mobiel ging af.

Religie hoeft zich niet te bemoeien met het waarschuwen van mij, het is al irritant genoeg dat de overheid dat doet Laughing

Beste Cliff. Ik las eens en boek. Het heette "Alleen op de wereld""

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Tedje van Es schreef:
De klok in de kerktoren heeft anno 2000 nog maar één doel: het optrommelen van de gelovigen voor de kerkdienst. Net als het jammergeluid van de moskee.
Allemaal verbieden, het is vervuiling.

Nee hoor. Kerkklokken luiden ook tijdens een bruiloft of begrafenis.
Ook geven ze de tijd aan.
Ik geniet altijd als ik (meestal 's zondagsmorgens) de kerkklokken hoor luiden.
Pure nostalgie. Maar goed, ik zit dan in de bevoorrechte positie dat ik geen last heb van moskeegejank, verkeerslawaai enz.
Het enige wat ik hoor als ik op mijn balkon zit, zijn vogels of spelende kinderen in het park hier verderop.
En die kerkklokken natuurlijk.

Cool

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Beste Cliff. Ik las eens en boek. Het heette "Alleen op de wereld""

En... een zee van herkenning denk ik?

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie