Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
33%
 33%  [ 4 ]
Oneens
66%
 66%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 12

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Welke gelovigen worden ook alweer als zondaar geboren, blijven hun hele leven zondig en zullen zondig sterven? Dat zijn toch protestanten?
Waarom noemt men een vrekkige en zure instelling calvinistisch?
Waarom hoor je nooit dat protestanten bourgondisch zijn?
Ze lijken wel bang voor het leven.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Exact dat...

Ik vind het dan ook vrij grappig dat Royy als protestant wil doen overkomen dat hij levensgenieter is. Dan is hij wel de uitzondering.

Ik leef enorm bourgondisch. Als ik kijk naar de calvinistische instelling van vooral Noord-Nederlanders (en hier in Zeeland ligt ook een duidelijke scheidslijn) dan snap ik niet het idee waar vandaan zou moeten komen dat atheïsten iets missen...

Ik denk dat protestanten iets missen, en hetgeen ze missen ligt erg dicht tegen levensvreugde. De uitbundigheid is er niet, het spontane is er niet. Het gezegde daar is 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'... en alles boven het maaiveld wordt weggemaaid.

Je ziet het ook terug in het onderwijs trouwens. Kinderen van protestante scholen zijn overduidelijk minder uitbundig, plichts- en regeltjes getrouwer. Maar dat geldt alleen als de sociale controle er is (die is ook zeer verstikkend in die gemeenschappen). Zodra de sociale controle wegvalt, dan ineens doen ze iets wat niet mag.

Niet voor niets zegt men vaak dat gereformeerden het 'achter de ellebogen' hebben.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 11:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Poendert schreef:
Of God wel of niet bestaat maakt verder niet uit.

Jawel hoor, als God niet bestaat hebben religies geen bestaansgrond en ook geen grond meer om andere mensen hun wetten voor te schijven en ze daaropvolgend te beoordelen en te veroordelen.

Quote:
Een club moet pas bestreden worden als hun doelstellingen een gevaar vormen voor niet-gelovigen.

Alleen tegen niet-gelovigen? Dat lijkt me een beetje mager.

Quote:
Zolang een club vrede voor iedereen predikt moet je die koesteren.

Alle religies prediken alleen maar vrede voor hen die conform hun regels leven.

Wat maakt het u uit of een club bestaansgrond heeft. Als ze verder niemand kwaad doen. Laat iedereen in zijn waarde.
Ik moet wel toegeven dat een vroeger in de jeugd opgedane overtuiging invloed heeft op ieders verdere leven.
Maar we kunnen moeilijk tegen de Christelijke geboden zijn. Het belangrijkste christelijke gebod is bv.
"Heb uw naasten lief als uzelven."
Tegenover deze uit de islamhoek.
Wie ter wille van Allah vlucht, zal op aarde toevluchtsoorden en overvloed vinden. En wie van zijn huis weggaat, zijn land verlatend ter wille van Allah en Zijn boodschapper en de dood achterhaalt hem – zijn beloning bij Allah staat vast; Allah is Vergevensgezind, Genadevol. (Soera 4, vers 100)

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Poendert schreef:
Wat maakt het u uit of een club bestaansgrond heeft. Als ze verder niemand kwaad doen. Laat iedereen in zijn waarde.

Daar zit 'm nou juist de crux: die clubs doen wel kwaad. Dat is nou net de hele discussie hier.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Poendert schreef:

Daar zit 'm nou juist de crux: die clubs doen wel kwaad. Dat is nou net de hele discussie hier.

Nou noem dat kwaad dan? Zelfs van de Jehova getuigen heb ik verder geen last. Zwarte kousen willen op zondag een rustdag en de winkels dicht. Volgens mij mooi rustig en uitstekend voor de werkgelegenheid. Ik kan vrij, ook op zondag, door hun bossen rijden of gaan zwemmen in de Randmeren.
Ik ga ervan uit dat ik personen die wel kwaad in het zin hebben moet bestrijden. Ongevaarlijke mensen die via hun overtuiging niemand kwaad doen laat ik lekker met rust.
Ik hoef geen geld te doneren voor hun uitkeringen, want indien lichamelijk mogelijk zijn ze allemaal aan het werk.
Wij wonen midden tussen die arbeidzame zwarte kousen. Daardoor verblijven we in 1 der mooiste natuurgebieden van Nederland. Een erfdeel van die zwarte kousen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 12:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Poendert schreef:
Nou noem dat kwaad dan?

Ik vind die anti-homo-clausule in de statuten van die scholen nogal kwalijk, net als dat ik het een kwalijke zaak vind dat er protestantse scholen zijn die eisen dat de leerling protestant is en waar momenteel in de 2e Kamer ook heibel over is.
En het houdt maar niet op met die religies want, as we speak, is er in de 2e Kamer ook heibel over de financiering van islamitische scholen.

En zo ettert maar door met allemaal die religies. Fantastisch! Sad

Quote:
Zelfs van de Jehova getuigen heb ik verder geen last.

Het gaat niet om de last die wij er wel of niet van hebben. Het gaat over het leed dat ze aanrichten en over de potjes waar ze allemaal naast menen te mogen piesen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 14:06 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

At a Catholic Sunday school a group of students were asked what they wanted to be when they grow up. The first kid said I want to be a firefighter, another said I want to be a priest, and this girl said, "I want to be a prostitute". The nun looks at the child in utter horror and says "You want to be a what?" The girl responds "a prostitute". The nun sighs relief and says "Good, for a second I thought you said you wanted to be a protestant."

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje van Es schreef:
Ik vind die anti-homo-clausule in de statuten van die scholen nogal kwalijk, net als dat ik het een kwalijke zaak vind dat er protestantse scholen zijn die eisen dat de leerling protestant is en waar momenteel in de 2e Kamer ook heibel over is.
En het houdt maar niet op met die religies want, as we speak, is er in de 2e Kamer ook heibel over de financiering van islamitische scholen.

En zo ettert maar door met allemaal die religies. Fantastisch!

In protestante landen zijn er politieke partijen, gebaseerd op religies!
En in Nederland was er een katholieke partij (omdat er maar een RKK is)
Maar heel veel verschillende protestante partijen, zoals de SGP, CU en die nu in het CDA zitten.
Terwijl er een scheiding is tussen kerk en politiek.
Nergens in de wereld, als je je inschrijft, wordt er gevraagd naar je religie, behalve in Nederland.
Toen ik in 1984 terug keerde naar Nederland en mij liet inschrijven, kreeg ik binnen een week, een brief van een katholieke kerk!
Ik heb ze gebeld en gevraagd hoe ze aan mijn adres kwamen. Antwoord: heeft de Gemeente door gegeven.
Ik naar de gemeente en heb dus de RKK laten verwijderen, wist helemaal niet dat dit gemeld was.
Ze vroegen of ik een andere religie wilde invullen. Nee.
Maar hier door was het zo gemakkelijk voor de Duitsers om Joden op te sporen.
En in Nederland hebben we nu ook een moslim partij!!

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

In Nederland vraagt een katholieke school niet naar de religie van het kind.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 16:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nog een keer proberen dan
Ik weiger mij en mijn familie en dorps genoten langer van landverraad of aangeverij te laten beschuldigen.
Mijn opoe had 2 Joodse families in huis(ik speelde vaak met hun blondgeverfde dochters, naast 4 Engelse piloten en een club onderduikers. Ik heb nog ergens foto,s van hen. Mijn vader zat met een oom in een Duits kamp voor militairen.(hij kwam terug met TBC waaraan zijn moeder overleed) Mijn bakkersopa en de gezamelijke dorpskruideniers voorzagen met een andere oom ondergeduikers inclusief Joden, van kruidenierswaren en brood. Deze onderduikersclub was onder de grond aangelegd diep in de bossen. (zie het verscholen dorp) Van een naburig dorp werden 700 ingezetenen vermoord. Op de laatste dag van de oorlog schoot men nog een oom dood. We verborgen ook nog tamme Russen en vier Engelse piloten.
Dus kom me niet aan met het verhaal dat speciaal protestanten anderen hebben verraden.
Een joodse familie schonk na de oorlog, toen hun onderduikadres weigerde geld aan te nemen, voor hun verblijf, nieuwe klokken voor de toren van de gereformeerde kerk, die door de Duitsers waren gestolen.
Een der Joodse familie,s emigreerde in de jaren 50 naar Amerika. Het ging hier weer dezelfde kant op als voor de oorlog. met dank aan N-Afrika verklaarden ze. Ze huilden toen ze afscheid van mijn ouders kwamen nemen, en ik ook. Maar ze hadden wel gelijk.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:

George Carlin legt het wel goed uit... en geeft precies weer waarom gelovigen onderdrukt zijn.

Een onzichtbare man houd je dag en nacht in de gaten en kan je de meest gruwelijke straf opleggen...

Als dat niet door mensen verzonnen is weet ik het niet meer.

En als dat er niet voor zorgt dat een groot deel van je levensvreugde ontnomen wordt weet ik het ook niet meer. 't Is al erg genoeg dat wij het bedacht hebben met Sinterklaas en Zwarte Piet voor kinderen. Religie is sint-en-piet voor volwassenen: doe wat ik zeg of je krijgt de roe en gaat in de zak mee naar Spanje. De vergelijking is treffend: God weet alles wat je doet. Sinterklaas ook: zijn grote boek is alwetend.

Eigenlijk is het superzielig voor die gelovigen dat ze ervoor gevallen zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Mijn opoe had 2 Joodse families in huis(ik speelde vaak met hun blondgeverfde dochters

Hiermee stel je dus dat je minstens 80 jaar oud bent hè. Nu ken ik je verhalen wel die ongeveer 234 jaar levenservaring weergeven, maar hoe oud ben je nou werkelijk?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 17:58 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Tedje van Es schreef:
Poendert schreef:

Nou noem dat kwaad dan? Zelfs van de Jehova getuigen heb ik verder geen last. Zwarte kousen willen op zondag een rustdag en de winkels dicht. Volgens mij mooi rustig en uitstekend voor de werkgelegenheid. Ik kan vrij, ook op zondag, door hun bossen rijden of gaan zwemmen in de Randmeren.
Ik ga ervan uit dat ik personen die wel kwaad in het zin hebben moet bestrijden. Ongevaarlijke mensen die via hun overtuiging niemand kwaad doen laat ik lekker met rust.
Ik hoef geen geld te doneren voor hun uitkeringen, want indien lichamelijk mogelijk zijn ze allemaal aan het werk.
Wij wonen midden tussen die arbeidzame zwarte kousen. Daardoor verblijven we in 1 der mooiste natuurgebieden van Nederland. Een erfdeel van die zwarte kousen.

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Vroeger woonde ik in Ede tussen de zwarte kousen: nooit last van gehad.
Deze mensen willen gewoon met rust gelaten worden. Ik zie daar ook geen kwaad in.
Anders wordt het wanneer er sprake is van misbruik en interne wantoestanden. Kwaad moet je bestrijden, maar je kunt dat kwaad niet altijd met een bepaalde geloofsovertuiging in verband brengen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Poendert schreef:
Mijn opoe had 2 Joodse families in huis(ik speelde vaak met hun blondgeverfde dochters

Hiermee stel je dus dat je minstens 80 jaar oud bent hè. Nu ken ik je verhalen wel die ongeveer 234 jaar levenservaring weergeven, maar hoe oud ben je nou werkelijk?

Ik denk ouder.
In welk dorp op de Veluwe zijn 700 mensen vermoord? Nooit van gehoord.

Poendert schreef:
Mijn vader zat met een oom in een Duits kamp voor militairen

Een kamp voor militairen? Dus sinds 15 mei 1940 want de Nederlandse militairen hebben maar 5 dagen gevochten!
En op 13 mei vertrok de koningin, samen met de regering naar Engeland en lieten die soldaten stikken.
Die POW kampen waren voor Britse en Russische en Poolse militairen, niet voor Nederlandse militairen die in Nederland vochten.

Quote:
We verborgen ook nog tamme Russen en vier Engelse piloten.

Tamme Russen? Hoe kwamen die in Nederland terecht? Met een luchtlanding!
Quote:
Dus kom me niet aan met het verhaal dat speciaal protestanten anderen hebben verraden

Waar en wie zegt dat???
Dit gaat over religie en niet over de tweede wereldoorlog.
En verder waren er ook mensen die geen geloof aanhingen, die onderduikers hadden.
Tot in 1900 mochten katholieken geen ambtenaar worden.
Daarom zijn/waren er zoveel winkels in bezit van katholieken. C&A, V&D bv.
En niets voor niets waren er katholieke onderduik kerken want ze mochten niet openlijk naar hun kerk
De Oude en de Nieuwe Kerk in Amsterdam zijn afgepakt van de katholieken en die zijn nooit terug gegeven.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 18:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje van Es schreef:
In Nederland vraagt een katholieke school niet naar de religie van het kind.

In Portugal ook niet maar ik geloof niet dat hier katholieke scholen zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Elisabeth schreef:

Juist "aangeharkt" maar in Nederland is het een puinzooi met zwerfvuil terwijl in Portugal de straten schoon zijn.

Ach Elisabeth, t is niet voor niets dat het juist de katholieke landen als Frankrijk, Spanje, Portugal en Italie zijn die hun zaakjes niet op orde hebben. En dat protestantse landen als NL, Duitsland, Zweden, Denemarken de boel prima op orde hebben.

Je ziet t zelfs binnen Nederland: de corruptste provincies zijn katholiek van oorsprong.

Er is duidelijk een katholieke cultuur inderdaad.

Quote:
En wat Tedje aanhaalt "dat je niet katholiek hoeft te zijn om naar een katholieke school te gaan".
Op de VU werd er gevraagd naar mijn religie en toen ik zei dat ik die niet had, was het ok.
Maar een ex-collega van mij, zei "katholiek" en zij moest een papier ondertekenen dat ze niet over haar religie mocht praten?

Ach beetje ouwe koeien, Elisabeth, is al lang niet meer zo. Overigens kwam je er vroeger bij de nonnen als protestant ook niet in.

Quote:

Dat is het toch ook als er meer dan 20 verschillende stromingen zijn!

Nope, dat betekent dat de gelovige centraal staat, niet het instituut.

Quote:
Verder woon ik liever in Maastricht dan in Groningen.
En liever in Zuid Europa dan in Zweden of Noorwegen.
Daar is geen carnaval.

Ieder zn ding, voor mij is het precies andersom.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ja, dat ontstaat uit armoede. De kerken lopen leeg.

Klopt zeker.

Quote:

Nou, dan zijn we klaar! Geloven doen je maar thuis. Dus weg met allemaal die scholen en kerken!
Dat kan ook prima vanuit jouw perspectief waarin geloof iets is om niet samen te beleven.

Vrijheid van vereniging Tedje.

Quote:

Sorry, maar dit is esoterisch gezwam. God bestaat niet, ijj en ik bestaan wel.

Nope, dit is er een in dezelfde hoek. Bewijs maar dat jij bestaat Tedje.

Quote:
Welke gelovigen worden ook alweer als zondaar geboren, blijven hun hele leven zondig en zullen zondig sterven? Dat zijn toch protestanten?
Waarom noemt men een vrekkige en zure instelling calvinistisch?
Waarom hoor je nooit dat protestanten bourgondisch zijn?
Ze lijken wel bang voor het leven.

Mensen wentelen zich inderdaad in zonde zoals een varken zich in de modder wentelt. Ooit uit een preek van een orthodoxe-protestant opgevangen, vat t heel mooi samen. Hoe zwaar dat drukt op mensen verschil per kerk.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ik denk dat protestanten iets missen, en hetgeen ze missen ligt erg dicht tegen levensvreugde. De uitbundigheid is er niet, het spontane is er niet. Het gezegde daar is 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'... en alles boven het maaiveld wordt weggemaaid.

Voor een deel van de protestanten geldt dat inderdaad. Je schaart echter te veel over 1 kam, Cliff. Protestantisme heeft veel verschijningsvormen, van zeer zwaar bevindelijk (zwarte kousen) tot de uitbundigheid van de pinkstergemeenten.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 20:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Voor een deel van de protestanten geldt dat inderdaad. Je schaart echter te veel over 1 kam, Cliff. Protestantisme heeft veel verschijningsvormen, van zeer zwaar bevindelijk (zwarte kousen) tot de uitbundigheid van de pinkstergemeenten.

Wat maakt de pinstergemeente uitbundig Royy?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 22:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nou, kijk ff naar hun diensten...

BerichtGeplaatst: Di Nov 24, 2020 1:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Geen idee, vertel eens!

Zoiets Royy?

Of wat moet ik hiermee?

Een wonder inderdaad, een kreupele wordt spontaan genezen op 4:07 https://youtu.be/-YVz5zlkOQs?t=485

De kracht van Jezus, wetenschappelijk bewezen...

Sorry maar deze mensen zijn geestelijk ziek Royy.

BerichtGeplaatst: Di Nov 24, 2020 8:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Vrijheid van vereniging Tedje.

Leuk geprobeerd, maar het ging er over dat geloof in de mens zit en niet in de kerk (jouw woorden). Dus waar moet je dan een vereniging voor hebben?

Quote:
Nope, dit is er een in dezelfde hoek. Bewijs maar dat jij bestaat Tedje.

Er is geen rationeel bewijs voor het bestaan van een god, daar doet esoterisch gezwam over of ik eigenlijk wel besta, niets aan af.

Quote:
Mensen wentelen zich inderdaad in zonde zoals een varken zich in de modder wentelt. Ooit uit een preek van een orthodoxe-protestant opgevangen, vat t heel mooi samen. Hoe zwaar dat drukt op mensen verschil per kerk.

Vreselijk! Wat een levenshouding!

BerichtGeplaatst: Di Nov 24, 2020 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Ik zit aardig in de buurt. Als je langer leeft, verschillende banen die je leuk vind uitoefent op verschillende locatie,s, en niet altijd thuis blijft zitten maak je veel mee.
Je kunt natuurlijk ook 50 jaar veilig op hetzelfde kantoor het vak van boekhouder uitoefenen. Daar is ook niks mis mee. Ieder zijn meug.
Ik heb wel het idee dat men tegenwoordig veel langer in dezelfde niche blijft hangen. Eenmaal een richting gekozen, is bijna niet meer te veranderen voor de jeugd.

BerichtGeplaatst: Di Nov 24, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hoe oud was je toen je met die geblondeerde Joodse onderduikmeisjes speelde dan?

BerichtGeplaatst: Di Nov 24, 2020 12:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Hoe oud was je toen je met die geblondeerde Joodse onderduikmeisjes speelde dan?

Het gaat hier niet over mij. Maar ik reken een jaar of vier-vijf-zes.
Hoe oud bent u eigenlijk? Ik wil eigenlijk ook wel weten hoe lang u bent, en hoe zwaar.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg