Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
40%
 40%  [ 4 ]
Oneens
60%
 60%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 10

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 0:40 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Religievrije samenleving lijkt meer een kwestie van interpretatie over de wijze hoe god alles schiep, inclusief de wetenschappers die dagelijks meer bewijs vinden met higgsdeeltjes, achtergrondstraling, oer knallen, atoompjes, zwarte gaten - zijn grondstoffen beginvoorraad .
In de heelal documentaire van Elisabeth was god minder creatief - alle ruimte bolletjes zijn gewoon rond gedraaid - gelijk gehaktballen.

Geloof niet dat god mensen schept naar zijn evenbeeld - want dergelijke stomme schepsels boordevol met fabrieksfouten doet terstond iedereen van zijn geloof vallen. zo lelijk iets zonder omruil bon of garantie wil niemand !
Kennelijk duld god op gebied van onsterfelijkheid en onfeilbaarheid geen concurrenten, gezien zijn eigenhandige mislukte reorganisatie 2020 jaar geleden, uitgebreide zielige info verkrijgbaar bij crematoria .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De vraag is of dat religie is of algeheel maatschappelijk verval. Het waren juist de christenen die de Griekse geschriften hebben bewaard.

Zodat niemand er iets mee kon doen... voor 1000 jaar.

Quote:
Geen idee Cliff, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Dit is hetzelfde als je afvragen waarom God toch zoveel onrecht toelaat op de wereld (dat argument komt vast wel een keer vanuit jou of Tedje)... kansloos.

Gods wegen zijn altijd ondoorgrondelijk als je verzonnen verhalen geen enkele consistentie hebben.

Inderdaad kansloos.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

En dus? Je zoekt nu spijkers op laag water Cliff.

Quote:

Gods wegen zijn altijd ondoorgrondelijk als je verzonnen verhalen geen enkele consistentie hebben.

Inderdaad kansloos.

Je denkt te rationeel Cliff, maakt je onrustig.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Onrustig Smile Ben jij naast viroloog nu ook psycholoog geworden?

Gelovigen zijn veel onrustiger naar mijn mening, maar goed - daar komen we toch niet uit.

Quote:

1000 jaar totaal onderontwikkeld en een rem op de wetenschap is 'spijkers op laag water'?

Europa was achterlijk tijdens de middelleeuwen.

Maar goed, je kunt dus geen enkele uitvinding noemen uit die 1000 jaar dat christendom hoogtij vierde. Duidelijk.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Royy schreef:
Cliff schreef:

Quote:

Inderdaad kansloos.

Je denkt te rationeel Cliff, maakt je onrustig.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom u zo,n afkeer heeft van soorten religie die niemand kwaad doen.
Ik zou zeggen of je, naast wetenschapper nu duivenmelker bent of gereformeerd. Als niemand er last van heeft, doe je best maar.
Volgens mij heeft de mens hoofdzakelijk via het christendom, en speciaal via het protestantisme de huidige plaats in de wetenschap bereikt.(onderzoek alle dingen en wordt wijs, staat in de bijbel. Wat is daar mis mee)
Ik meen dat een Paus eens een tijd de JezuĆÆeten orde heeft verboden, omdat ze te slim werden. (Paraquay?)
Een wetenschapper mag van mij daarnaast duiven fokken, konijnen kweken of op een damvereeniging zitten als voorzitter.
Ik begrijp eigenlijk de haat van sommige atheĆÆsten niet richting verder ongevaarlijke gelovigen.
Ik ben zijn naam vergeten, maar ik zag onlangs een gesprek van een christelijke wetenschapper die de nobelprijs? voor quantum mechanica, had gewonnen. Het leek me een bekwame man hoewel ik weinig van zijn onderzoek snapte.(maar echt snappen deed volgens hem, zijn onderzoek betreffende, nog niemand)
Daarnaast komen vanaf christelijke scholen vaak de beste leer resultaten.
We hadden een professor in ons dorp die samen met zijn vrouw echt in kabouters geloofde. Daarnaast was het een bekend wiskundige.
Snapt u de kwantum effecten wel maar het geloof in een God niet. Wat zegt u van het marionetten deeltje?

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Haha je komt uit een katholieke familie, kan niet anders. Anders zou je niet zo reageren.

Hoezo? Waar herleid je dat uit? En dat is ook niet zo. Mijn ouders waren op papier katholiek maar daarmee hield het wel op. Ik was op de lagere school al een afvallige. In mijn leven op scholen heb ik (ik met 3 leerlingen) 6 of 7 godsdienstleraren de school uitgewerkt. Die werden helemaal vastgepraat en schaak mat gezet. Ze vertrokken allemaal zwaar gefrustreerd en werden door de hele klas luid uitgelachen.
Ik heb me als Ć©Ć©n van de weinigen actief afgekeerd van religie door me te laten excommuniceren.

Quote:
Dominees staan in veel protestantse kerken gewoon in pak op de kansel hoor.

Ja en? Dat maakt ze geen haar beter.

Quote:
De protestantse kerk had geen enkele positie, Tedje. Da's ook de reden dat er nog zoveel katholieken hier wonen.

Natuurlijk joh! Laat je dat maar lekker wijsmaken door die protestant die in z'n zondagse pak op de kansel staat te preken.

Quote:
Protestanten hebben nooit jihadisten gerecruteerd, Tedje. Maar je bent t dus eens met me dat we de katholieken t land uit hadden moeten zetten wegens landverraad?

Het ligt er maar aan aan welke kant je staat. De geuzen waren ook terroristen.
En ik wil iedere misdadiger, waarbij dat mogelijk is, het land uitzetten. Waarom niet?

Quote:
Ik voel geen enkele behoefte om aan te tonen dat God bestaat, Tedje.

Dat is een vreemde manier van zeggen dat je het niet kunt bewijzen.

Quote:
Of je gelooft, of je gelooft niet. Geloof je niet, prima joh, succes ermee. Ik stel mij in de zekerheid dat God bestaat, en ben daar gerust in. Ik weet hoe irritant atheisten dat vinden, omdat ze in hun eigen leven die zekerheid niet kennen.

Dat geloof van jou werd eeuwenlang als waarheid door de strotten van de mensen geduwd. Geloofde je niet dan werd een kopje kleiner gemaakt.
Maar nu religies hier niets meer te vertellen hebben, zij het bewijs van het bestaan van hun god niet kunnen leveren en de rationaliteit steeds meer van die zogenaamde waarheid afbreekt, roepen ze heel hard dat het alleen maar geloof is. Zwakker en laffer kan het haast niet.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Foei foei! Hier treedt een school buiten de politiek correct gekleurde lijntjes. De Moslims zijn in rep en roer. Maar eigenlijk vind ik die vijf vragen die gesteld worden best zinnig.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 11:36 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Poendert
Ik begrijp eigenlijk niet waarom u zo,n afkeer heeft van soorten religie die niemand kwaad doen.
Ik zou zeggen of je, naast wetenschapper nu duivenmelker bent of gereformeerd. Als niemand er last van heeft, doe je best maar.

Religie is spiritueel - wat wil zeggen God onbewezen virtueel is.

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Za Nov 21, 2020 11:54, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Loetje schreef:
Foei foei! Hier treedt een school buiten de politiek correct gekleurde lijntjes. De Moslims zijn in rep en roer. Maar eigenlijk vind ik die vijf vragen die gesteld worden best zinnig.

Niet anders dan te verwachten heeft deze Leidse rubbreren ruggenschool hun keutel alweer ingetrokken en nederig excuses aangeboden.

"Sorry Moslims dat wij jullie gekwetst hebben."

Quote:
Wij hebben respect voor elkaar

Respect voor elkaar? Dus respect voor aanslagen, respect voor fundamentalisme, respect voor geweld, respect voor terrorisme?

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 12:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Wij hebben respect voor elkaar

In de islam heeft het begrip respect een heel andere betekenis; het betekent dat niemand kritiek op de islam mag hebben.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 14:56 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Hoezo? Waar herleid je dat uit?

Uit je reactie op het bashen van katholieken door mij.

Quote:

Natuurlijk joh! Laat je dat maar lekker wijsmaken door die protestant die in z'n zondagse pak op de kansel staat te preken.

Yup als Nederland wel een protestantse staat was geweest, was het katholicisme verboden geweest en katholieken met dwang bekeerd op het land uit geknikkerd. Zie immers wat de katholieke landen met protestanten deden.

Quote:

Het ligt er maar aan aan welke kant je staat. De geuzen waren ook terroristen.
En ik wil iedere misdadiger, waarbij dat mogelijk is, het land uitzetten. Waarom niet?

Ok dus die katholieken hadden het land uit moeten worden gezet? Mooi, zijn we t eens.

Quote:

Dat is een vreemde manier van zeggen dat je het niet kunt bewijzen.

Ik kan t ook niet bewijzen Tedje, heb ik ook nergens beweerd.

Quote:

Dat geloof van jou werd eeuwenlang als waarheid door de strotten van de mensen geduwd. Geloofde je niet dan werd een kopje kleiner gemaakt.

Dat was een katholieke traditie inderdaad.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Uit je reactie op het bashen van katholieken door mij.

Daaruit maak ik alleen maar op dat religieuzen onverdraagzaam zijn en vol haat zitten.

Quote:
Yup als Nederland wel een protestantse staat was geweest, was het katholicisme verboden geweest en katholieken met dwang bekeerd op het land uit geknikkerd. Zie immers wat de katholieke landen met protestanten deden.

Het katholicisme is toch verboden geweest?

Quote:
Ok dus die katholieken hadden het land uit moeten worden gezet? Mooi, zijn we t eens.

Ja en? Ik snap jouw punt niet. Jij denkt steeds maar weer dat, omdat ik uit het katholieke deel van ons land kom, ik niets tegen katholieken heb. Maar dat is niet zo. Ik vind het k*tvolk, net als protestanten, joden of islamieten. Het is Ć©Ć©n grote pot nat. Ze hebben allemaal 'n tik, niet dezelfde tik, maar wel een behoorlijke tik.

Quote:
Ik kan t ook niet bewijzen Tedje, heb ik ook nergens beweerd.

OK, je kunt het niet bewijzen, dus hij bestaat niet. God is een hersenschim, God is een tik.

Quote:
Dat was een katholieke traditie inderdaad.

Inderdaad, dat was zo. Maar dat had meer met het feit te maken dat katholieken de grootste en langst bestaande groep christen was dan dat protestanten zo verdraagzaam waren.
Toevallig gaat deze topic over de onverdraagzaamheid van protestantse scholen die homohaat door de strot van kinderen proberen te duwen, net als dat deze groep gelovigen nog steeds vrouwen niet als gelijken ziet en euthanasie en abortus wil verbieden.
Het is een groep gelovigen die Artikel 1 van onze Grondwet niet erkent. Dat was niet zo maar dat is, anno 2020, zo. Te triest voor woorden zo'n tik!

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Daaruit maak ik alleen maar op dat religieuzen onverdraagzaam zijn en vol haat zitten.

Ach nee, zie t als een broedertwist. Je moet elkaar blijven uitdagen.

Quote:

Het katholicisme is toch verboden geweest?

Nee, katholicisme an sich niet. Wel de katholieke organisatie. Beetje vergelijkbaar met een verbod op haatmoskeeen nu. De katholieken waren geen lieve broeders, hebben zich zeer agressief opgesteld richting protestanten en lieten hun oor hangen naar t mannetje in Rome, Geen wonder dat je zo'n organisatie verbiedt,

Zoals ik al zei: de katholieken van toen, zijn de moslims van nu.

Quote:

Ja en? Ik snap jouw punt niet. Jij denkt steeds maar weer dat, omdat ik uit het katholieke deel van ons land kom, ik niets tegen katholieken heb. Maar dat is niet zo. Ik vind het k*tvolk, net als protestanten, joden of islamieten. Het is Ć©Ć©n grote pot nat. Ze hebben allemaal 'n tik, niet dezelfde tik, maar wel een behoorlijke tik.

Ok, weg met die katholieken die het land verraden hebben dus!

Quote:

OK, je kunt het niet bewijzen, dus hij bestaat niet. God is een hersenschim, God is een tik.

Wie weet is dat zo Tedje. Kun jij eigenlijk bewijzen dan jij bestaat? Ben jij niet 1 grote hersenschim?

Quote:

Inderdaad, dat was zo. Maar dat had meer met het feit te maken dat katholieken de grootste en langst bestaande groep christen was dan dat protestanten zo verdraagzaam waren.

Katholieken zijn zeer onverdraagzaam geweest en mixen kerk en staat. Niet voor niets bestaat er nog steeds een katholieke staat.

Quote:
Toevallig gaat deze topic over de onverdraagzaamheid van protestantse scholen die homohaat door de strot van kinderen proberen te duwen, net als dat deze groep gelovigen nog steeds vrouwen niet als gelijken ziet en euthanasie en abortus wil verbieden.
Het is een groep gelovigen die Artikel 1 van onze Grondwet niet erkent. Dat was niet zo maar dat is, anno 2020, zo. Te triest voor woorden zo'n tik!

Is nooit anders geweest Tedje. En het verbetert. Alleen wil jij dat niet zien.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 18:48 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Onrustig Smile Ben jij naast viroloog nu ook psycholoog geworden?

Gelovigen zijn veel onrustiger naar mijn mening, maar goed - daar komen we toch niet uit.

Quote:

1000 jaar totaal onderontwikkeld en een rem op de wetenschap is 'spijkers op laag water'?

Europa was achterlijk tijdens de middelleeuwen.

Maar goed, je kunt dus geen enkele uitvinding noemen uit die 1000 jaar dat christendom hoogtij vierde. Duidelijk.

De boekdrukkunst. En wat minder relevante 'uitvindingen', zoals de halster en stijgbeugel, bril, zandloper, kogge en watermerk.
Trouwens, je kunt dat zelf opzoeken in je zeer geliefde Wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwen#Belangrijke_uitvindingen_in_de_middeleeuwen

Ook een 'leuk' feitje, de heksenverbrandingen vonden plaats in de renaissance, niet in de middeleeuwen. ( Met een (1) L. Cool
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_heksenvervolging

Wat is de wetenschap van vandaag? In een sneltreinvaart een of ander vaccin in mekaar flansen om de lieve vrede te bewaren?
Ik heb dit draadje bijgehouden en jij hebt genoeg relevante argumenten, maar dat hebben je tegenstanders ook.
Over religie: Ik kies hierbij liever de kant van Royy, want daar spreekt toch meer menslievendheid uit dan van jouw kant.
Sterker gezegd: jouw religie is de wetenschap. Niemand mag daar aan twijfelen, en dat dat terwijl wetenschap toch ook niks anders is dan mensenwerk, net als religie.

De ontwikkeling van de mensheid gaat niet in een rechte lijn naar boven, het heeft zijn ups en downs.
Per periode en per cultuur.
We weten dat Egypte, China, Griekenland en Rome hun hoogtepunten vele eeuwen geleden hadden. Prachtige architectuur, wetten, en het is allemaal verleden tijd. (NB, de pyramides bestaan nog steeds, de huidige woningen storten al in elkaar als iemand niest.).
Waarom zou het nu anders zijn? Wij (het heden) zijn slechts een klein druppeltje in een enorme oceaan.
Nee Cliff, je juichte te vroeg. Want internet zou een enorme boost geven aan het intellectuele peil van de mensheid. Wat een teleurstelling voor jou.
In plaats daarvan kreeg je te maken met ene Miep die haar roze poedel op feestboek plaatst.
Karen als medisch deskundige.
De vele YouTube malloten met hun achterlijke filmpjes over spoken en geesten en pratende dieren.

Jij mag van mij alle religie uitbannen, maar bedenk wel dat je dan geen haar beter bent dan Stalin.
Overigens vind ik dat wel moeilijk te rijmen met je standpunt t.a.v. Zwarte Piet.
Maar goed, religie moet weg van jou, maar Zwart Piet moet blijven.
Niet erg consequent en al helemaal niet wetenschappelijk van jou.
Nog even dit: niet alleen wetenschap maar ook en vooral filosofie is belangrijk voor de mensheid.
En dat ging gewoon door in de middeleeuwen.
Want mensen blijven nadenken. In wat voor omstandigheden dan ook.

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2020 23:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:

Over religie: Ik kies hierbij liever de kant van Royy, want daar spreekt toch meer menslievendheid uit dan van jouw kant.

Dat hoor ik niet vaak Very Happy

Maar t klopt wel. Atheisme is leeg, rationeel, kil... geen wonder dat mensen hun uitvlucht zoeken in andere dingen waar ze toch iets samen kunnen "beleven". Stille tochten vind ik daar bij uitstek een voorbeeld van: hoe de atheistische mens toch op zoek gaat naar een vorm van gezamelijke bezinning en zich vooral blijft pijnigen met de vragen die ze nooit zullen kunnen beantwoorden vanuit hun atheisme. Alles is immers toeval.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2020 14:31 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik vind juist de Protestanten kerken kil met een dominee en een donderpreek.
Er is geen Savoir Vivre maar sober en somber.

Ik ben een ex-katholiek maar ik heb ontdekt dat er een katholieke cultuur bestaat.
Iets wat protestanten niet hebben.
Bijvoorbeeld toen ik mijn opleiding deed in de VU ziekenhuis. (Gereformeerd)
Op zondag kregen wij geen eten, de patiƫnten wel.
Een arts ging eten halen en vroeg aan ons of we ook iets wilden.
Ik bestelde gelijk een broodje kroket met mosterd en vroeg aan mijn collega's of ze ook iets wilden bestellen.
Die keken mij aan en vroegen of ik niet wist welke dag het was?
"Ja zondag en dan krijgen wij geen eten".
"Fout het is de Dag des Here's en we mogen niemand voor ons laten werken"!
Ik antwoordde dat wij ook werkten en dat we een zondag toeslag kregen.
Als ze zo dachten dan moesten ze op zondag gratis werken en geen toeslag accepteren.
Ze knepen benepen hun mond toe.

Verder zijn er in Nederland alleen al meer dan 21 verschillende stromingen in de Protestantisme.
Daar vallen ook de Jehova Getuigen onder en het Leger des Heils.
En iedereen schijnt een kerk te kunnen beginnen zoals de Born Again die niet toebehoren tot een kerk maar zelf iets verzinnen en hopen op volgelingen.
En alles wordt letterlijk uit het OT gehaald met hier en daar iets uit het NT.

En bestaat maar Ć©Ć©n RKK
En dan de cultuur:
Kunst (Miguel Angelo, Leonardo da Vinci enz) (veel is vernietigd tijdens de beeldenstorm.
Muziek: (Mozart, Bach, Gregoriaanse muziek enz)
Architectuur: de vele kathedralen en kloosters en kerken (vol met kunst)
Wetenschap: Galileo (wel verbannen naar zijn huis maar hij mocht zijn telescopen houden)
~Paus Paulus Johannes de 2de heeft excuses aangeboden aan Galileo. Post Mort maar toch.
Gregor Mendel, een priester, ontdekte genetics.
Pierre Theilhard de Chardin, een Jezuit en een Geoloog, Paleontoloog en hij heeft mee gedaan met de opgravingen van de Peking mens
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Point

De RKK ontkent de Evolutie niet en het Vaticaan heeft een sterrenwacht met telescopen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Catholic_clergy_scientists
This is a list of Catholic churchmen[1] throughout history who have made contributions to science.
These churchmen-scientists include Nicolaus Copernicus, Gregor Mendel, Georges LemaƮtre,
Albertus Magnus, Roger Bacon, Pierre Gassendi, Roger Joseph Boscovich, Marin Mersenne,
Bernard Bolzano, Francesco Maria Grimaldi, Nicole Oresme, Jean Buridan, Robert Grosseteste,
Christopher Clavius, Nicolas Steno, Athanasius Kircher, Giovanni Battista Riccioli,
William of Ockham, and others listed below.
The Catholic Church has also produced many lay scientists and mathematicians.

En dan BIER. De Trappisten monniken brouwen nog steeds dit bier.

Het product moet binnen de muren van de abdij worden geproduceerd.
Het product moet door of onder toezicht van de kloostergemeenschap worden geproduceerd en de exploitatie moet ondergeschikt zijn aan het klooster.
De opbrengsten moeten worden gebruikt voor het levensonderhoud van de monniken en voor het onderhoud van het klooster. Wat overblijft, moet aan sociale werken en goede doelen worden besteed.

BƩnƩdictine D.O.M. is an herbal liqueur produced in France.
Its recipe comes from a 16th-century monk and includes a secret blend of 27 herbs and spices in a neutral spirit that's sweetened with honey. It may be an old liqueur but it has a well-deserved place in the modern bar.

Dus dit is de katholieke cultuur en die bestaat niet in het protestantisme.
En het is nog steeds de grootste kerk ter wereld, op de voet gevolgd door de islam maar de vele christelijke kerken liggen daar heel ver onder.
Verder zijn er heel weinig moslims in Portugal.
Waarom? Omdat niemand zich gaat aanpassen en omdat iedereen de WET moet volgen.
Niemand uitgezonderd dus geen boekini's in een zwembad, dat is onhygiƫnisch.
En in Nederland zijn het de protestanten die zeggen dat we schoolkinderen naar een moskee moeten sturen.
Die liggen op hun knieƫn maar er wordt niet geƫist dat moslim kinderen naar een kerk gaan. Dan zijn ze gekwetst.
De radicale protestanten noemen de katholieke kerk een heidens geloof......

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2020 15:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ach nee, zie t als een broedertwist. Je moet elkaar blijven uitdagen.

Broedertwist? Ze haten elkaar tot op het bot. In haten zijn religies heel erg goed.

Quote:
Nee, katholicisme an sich niet. Wel de katholieke organisatie.

Als je de kerk verbiedt dan verbiedt je ook de religie.

Quote:
Zoals ik al zei: de katholieken van toen, zijn de moslims van nu.

Dan weet jij weinig van katholieken. Katholieken zijn flierefluiters, die hebben heel weinig weg van moslims.
Het is juist dat vrije waardoor ze zo gehaat worden door de protestanten.

Quote:
Ok, weg met die katholieken die het land verraden hebben dus!

Graag weg met alle religieuzen. Zonder religie zou dit land veel beter zijn.

Quote:
Wie weet is dat zo Tedje. Kun jij eigenlijk bewijzen dan jij bestaat? Ben jij niet 1 grote hersenschim?

Nee hoor, jij en ik bestaan.

Quote:
Katholieken zijn zeer onverdraagzaam geweest en mixen kerk en staat. Niet voor niets bestaat er nog steeds een katholieke staat.

Je hebt het alleen maar tegen de katholieken. Protestanten deugen net zo min.
Ik ken geen katholieke school met die anti-homoclausule, waar we het hier over hebben, in de statuten. Ik ken ook geen katholieke school waar je katholiek moet zijn om er toegelaten te worden. Er zijn in dit land wel andere scholen die eisen dat de leerling een bepaalde religie heeft.
Dus wie is hier nou onverdraagzaam?

Quote:
Is nooit anders geweest Tedje. En het verbetert. Alleen wil jij dat niet zien.

Het verbetert helemaal niet. Zie de homohaatclausule. En ik vind dat ik vind dat dit snel moet veranderen. De privileges, die religies hebben, moeten worden afgeschaft.
Schendt een religie Artikel 1 dan wordt ze verboden. Andere clubs die Artikel 1 schenden worden ook aangepakt.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2020 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Elisabeth schreef:
Op zondag kregen wij geen eten, de patiƫnten wel.

Ach ja, de verplichte zondagse kniesdag.
Protestanten gaan, net als islamieten, gebukt door het leven. Ze dragen een zware last met zich mee. Ze mogen zus niet en zo ook al niet. Ze zijn bang om te leven.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2020 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Broedertwist? Ze haten elkaar tot op het bot. In haten zijn religies heel erg goed.

Ach nee, er is geen haat. Verschil van opvatting en als de paus zich een beetje netjes gedraagd gaat t prima. Mijn protestantse gemeente houdt regelmatig met de naastgelegen katholieke parochie gezamelijke diensten, en vieren bijvoorbeeld kerst en pasen samen.

Quote:

Als je de kerk verbiedt dan verbiedt je ook de religie.

Nee joh, typisch katholieke manier van denken. Het geloof zit in de mensen, Tedje, niet in de kerk.

Quote:

Dan weet jij weinig van katholieken. Katholieken zijn flierefluiters, die hebben heel weinig weg van moslims.
Het is juist dat vrije waardoor ze zo gehaat worden door de protestanten.

Hoe zou je die katholieke jihadisten dan noemen?

Quote:

Nee hoor, jij en ik bestaan.

Hoe weet je dat zeker Tedje? Hoe weet je dat jouw leven niet 1 grote droom is?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2020 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Elisabeth schreef:
Er is geen Savoir Vivre maar sober en somber.

Nee joh, valt reuze mee in de meeste protestantse kerken.

Quote:
Ik ben een ex-katholiek maar ik heb ontdekt dat er een katholieke cultuur bestaat.
Iets wat protestanten niet hebben.

Er bestaat zeker een katholieke cultuur, en nog veel meer een katholieke traditie. Die is zeer sterk en levend. Protestanten cijferen de waarde van traditie teveel weg.

Quote:
Dus dit is de katholieke cultuur en die bestaat niet in het protestantisme.

Er bestaat zeker ook een protestantse cultuur. Die zie je mn in Nederland, het noorden van Duitsland en Scandinavie terugkomen in hoe de maatschappij is ingericht. Da's de cultuur van de burger, van het maatschappelijk middenveld, van een betrouwbare overheid, van hard werken, iets opbouwen, rentmeesterschap.

Het is niet voor niets dat protestantse landen goed georganiseerde, keurig aangeharkte landen zijn en dat juist in katholieke landen het regelmatig een puinzooi is (Noord versus Zuid Europa).

Quote:

Dat geldt vice versa ook voor radicale katholieken, Elisabeth. De vorige paus nog noemde het protestantisme een dwaling.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2020 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
Het is niet voor niets dat protestantse landen goed georganiseerde, keurig aangeharkte landen zijn en dat juist in katholieke landen het regelmatig een puinzooi is

Juist "aangeharkt" maar in Nederland is het een puinzooi met zwerfvuil terwijl in Portugal de straten schoon zijn.

En wat Tedje aanhaalt "dat je niet katholiek hoeft te zijn om naar een katholieke school te gaan".
Op de VU werd er gevraagd naar mijn religie en toen ik zei dat ik die niet had, was het ok.
Maar een ex-collega van mij, zei "katholiek" en zij moest een papier ondertekenen dat ze niet over haar religie mocht praten?

Mijn schoonzusje en zwager zijn Church of England en wonen in een klein dorpje in Spanje.
Mijn zwager doet mee met het dragen van beelden tijdens Palm Pasen en ze doen mee.
Met dansen, zingen, eten en drinken. En niemand eist dat ze katholiek moeten worden.

Verder is het meestal bij de Engels sprekende protestanten, dat ze constant over hun religie praten of schrijven.
"Praise the Lord" of "God Bless you". Ik heb nog nooit een katholiek over de kerk horen praten, behalve moppen.

Quote:
Dat geldt vice versa ook voor radicale katholieken, Elisabeth. De vorige paus nog noemde het protestantisme een dwaling.

Dat is het toch ook als er meer dan 20 verschillende stromingen zijn!
Maar dat is beter dan de RKK een heidens geloof te noemen terwijl dit de eerste christelijk kerk was.

Verder woon ik liever in Maastricht dan in Groningen.
En liever in Zuid Europa dan in Zweden of Noorwegen.
Daar is geen carnaval.

En toen wij een horeca bedrijf hadden in Amsterdam, kwam er een zwarte vrouw binnen.
Zij kwam uit New York en ze ging naar Zweden om bij haar Zweedse vriend te zijn.
Zij begon ook over religie en dat was dus protestant.....
Ik vertelde haar dat Jezus een Jood was en geen christen.
Haar reactie was zo grappig. Met een NY accent "oh my God, my mommy will be so upset".

En hier de grappen over religie, waar alleen de katholieken en de Joden om kunnen lachen.
Protestanten niet en de het is een dood vonnis als het over de islam gaat.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ach nee, er is geen haat. Verschil van opvatting en als de paus zich een beetje netjes gedraagd gaat t prima.

Dit lijkt mij de religieuze uitleg om te verbloemen hoe haatdragend men is.

Quote:
Mijn protestantse gemeente houdt regelmatig met de naastgelegen katholieke parochie gezamelijke diensten, en vieren bijvoorbeeld kerst en pasen samen.

Ja, dat ontstaat uit armoede. De kerken lopen leeg.

Quote:
Nee joh, typisch katholieke manier van denken. Het geloof zit in de mensen, Tedje, niet in de kerk.

Nou, dan zijn we klaar! Geloven doen je maar thuis. Dus weg met allemaal die scholen en kerken!
Dat kan ook prima vanuit jouw perspectief waarin geloof iets is om niet samen te beleven.

Quote:
Hoe zou je die katholieke jihadisten dan noemen?

Welke katholieke jihadisten bedoel je? De protestantse jihadisten, die kinderen homohaat aanleren, noem ik in ieder geval achterlijke eikels.

Quote:
Hoe weet je dat zeker Tedje? Hoe weet je dat jouw leven niet 1 grote droom is?

Sorry, maar dit is esoterisch gezwam. God bestaat niet, ijj en ik bestaan wel.

Elisabeth schreef:

Royy schreef:

Waarmee weer eens bewezen wordt dat religieuzen haatdragend volk is.

Royy schreef:
]Het is niet voor niets dat protestantse landen goed georganiseerde, keurig aangeharkte landen zijn en dat juist in katholieke landen het regelmatig een puinzooi is

Elisabeth schreef:
Juist "aangeharkt" maar in Nederland is het een puinzooi met zwerfvuil terwijl in Portugal de straten schoon zijn.

Laughing

https://www.youtube.com/watch?v=mYXenjpefNU

Halleluja! Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
jouw religie is de wetenschap. Niemand mag daar aan twijfelen, en dat dat terwijl wetenschap toch ook niks anders is dan mensenwerk, net als religie.

Fout: het is de plicht van wetenschap om aan zichzelf te twijfelen, keer op keer te heronderzoeken en tot nieuwe inzichten te komen. Daarmee is het fundamenteel anders dan religie die vast zit in een dogma van een heilig boek of heilige profeet.

Quote:
Want internet zou een enorme boost geven aan het intellectuele peil van de mensheid.

Heb ik nooit beweerd. Ik heb beweerd dat het een boost zou geven aan wetenschap, en dat is feitelijk ook zo.

Quote:
Want mensen blijven nadenken. In wat voor omstandigheden dan ook.

Religieuzen kiezen er eerst voor om te luisteren naar hun geloof, dan pas na te denken. Geloven begint waar weten (en denken!) ophoudt.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 10:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Stille tochten vind ik daar bij uitstek een voorbeeld van

Ik geloof er niets van dat stille tochten iets atheĆÆstisch zijn. Sterker nog: ik heb kerkgenootschappen dit zien organiseren.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2020 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:

Ik ook. Protestanten zijn depressieve in zichzelf gekeerde mensen. Dan vind ik katholieken vele malen vrolijker.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg