Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Bestaat afvalhout uit onze bossen. Of gestuurde bio-onzin
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Bestaat afvalhout uit onze bossen. Of gestuurde bio-onzin
BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2020 8:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In onze bossen bestaat en bestond nooit houtafval. Al het hout uit onze bossen werd tot de laatste snipper in het verleden door onze industrie en medelanders gebruikt.
Ik heb met verbazing gekeken naar bospercelen hier in de omtrek, die machinaal werden gerooid en verwerkt. Daar, door die machinale bewerking, ontstond wel degelijk houtafval die volgens mij ongeveer de helft van de bomenoogst besloeg.
Ook kromme stukken van een boom bestaan niet uit afval, maar uit een uitstekende grondstof voor bv spaanderplaat.
In het verleden bracht ook ik, de kromme delen van bomen per retour-vrachtwagen naar spaanderplaat fabrieken in Duitsland en Frankrijk, waarna we doorreden om in de Duitse en Oostenrijkse bossen een vracht heipalen te laden. We waren dus bijna altijd volgeladen om de kosten te drukken.
Het tegenwoordige zogenaamde houtafval is het gevolg van het gebrek aan vakmanschap van de tegenwoordige houthakkers en vooral de bosbazen.
Ook houthakken en bosbouw is een vak, maar niet voor mietjes..

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2020 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Bij ons ging het in de kachel of op het paasvuur.

Geen afval, dus..
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

George Bush schreef:
Bij ons ging het in de kachel of op het paasvuur.

Geen afval, dus..

Een houtkachel was altijd een uitstekende plek voor overgebleven resthout.
Een goede houthakker moet vooral zwaar hout precies op de plaats laten vallen die hij heeft bedacht, anders moet hij tijdens het uitsnoeien steeds over de warboel van takken klimmen. Daarnaast moet de vakman als hij aan de voet van een boom staat de dikte en de geschikte stukken van de boom kunnen inschatten. Als dat fout gebeurt gaat hij failliet.
Elk deel van de boom moet worden gebruikt voor een verkoopbaar doel, tot zelfs de dunste delen.
Dit kan machinaal niet, want dan valt ongeveer de helft af als afval, zoals ik zag op een stuk machinaal gezaagde kaalslag.
Je zou tranen in je ogen krijgen als je die ravage bekeek.
Er is voor het beste resultaat mensenwerk nodig, alleen met een bijl van de vakman kan men bomen goed uitsnoeien

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 18:19 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Het tegenwoordige zogenaamde houtafval is het gevolg van het gebrek aan vakmanschap van de tegenwoordige houthakkers en vooral de bosbazen.

Echte bosbazen zoals ik ze vroeger kende, bestaan niet meer. Vakbekwame houtvesters evenmin. Ik heb in het verleden op het erf van mijn neef heel wat bomen ontschorst, nadat ze eerst door mij en wat kameraden waren geveld. Zware arbeid, kom daar tegenwoordig nog eens om.
Een huidige bosbaas is een studeerkamergeleerde. Die kent de bomen uit een boekje. Om ons vervolgens op hoge toon te vertellen wat houtafval is, terwijl ze nog geen houtsnipper van een boomtak kunnen onderscheiden.
Is dat het deugende onderwijs van tegenwoordig vraag ik me af.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 20:00 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Of zou 't inmiddels misschien meer opbrengen als brandstof voor biomassacentrales dan als pakweg materiaal voor spaanplaten?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 8:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik denk niet dat het versnipperen van uitstekend hout als alles wordt doorgerekend meer opbrengt, dan dat men het voor gebruikshout gebruikt.
Ik durf zelfs te beweren dat het hier verbranden van het eigen kwaliteitshout, de maatschappij meer kost dan de invoer per schip van hout uit verre gesloopte oerwouden.
Ik begrijp ook niet hoe zich beschaafd en intelligent noemende personen, het over hun hart kunnen krijgen om bio-centrales op eigen hout te laten bouwen zoals onlangs in Amsterdam. Dan ben je als bestuurder officieel van het pad af.
Dit is volledig doorgeslagen linkse idioterie voor de onwetende buhne.

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Of zou 't inmiddels misschien meer opbrengen als brandstof voor biomassacentrales dan als pakweg materiaal voor spaanplaten?

Met de subsidies die aan deze kolder verstrekt worden wel. Ik zie toch als ik over de wegen rij heel wat stammen van gerooide bomen. En dat gaat rapper dan in het tempo waarin zo'n boom weer aan kan groeien. En zo'n gerooide boom vangt geen CO2 meer af. Maar ja, dat heet nou gesubsidieerd klimaatneutraal.

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 15:28 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Loetje schreef:
Natubico schreef:
Poendert schreef:

Met de subsidies die aan deze kolder verstrekt worden wel. Ik zie toch als ik over de wegen rij heel wat stammen van gerooide bomen. En dat gaat rapper dan in het tempo waarin zo'n boom weer aan kan groeien. En zo'n gerooide boom vangt geen CO2 meer af. Maar ja, dat heet nou gesubsidieerd klimaatneutraal.

Alweer knettergek.
Wat betekent "Klimaatneutraal" eigenlijk? Een nieuw bedacht woord!
Klimaat verschilt al over een afstand van 40 km.
Klimaat ??? Ze bedoelen het "Weer".

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 9:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In mijn tijd werden zelfs de enorme stobben van door de Duitsers voor een vliegveld omgezaagde beukenbomen uitgegraven voor het produceren van houtskool.
Afvalhout bestaat niet!!

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2020 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:

Echte bosbazen zoals ik ze vroeger kende, bestaan niet meer. Vakbekwame houtvesters evenmin. Ik heb in het verleden op het erf van mijn neef heel wat bomen ontschorst, nadat ze eerst door mij en wat kameraden waren geveld. Zware arbeid, kom daar tegenwoordig nog eens om.
Een huidige bosbaas is een studeerkamergeleerde. Die kent de bomen uit een boekje. Om ons vervolgens op hoge toon te vertellen wat houtafval is, terwijl ze nog geen houtsnipper van een boomtak kunnen onderscheiden.
Is dat het deugende onderwijs van tegenwoordig vraag ik me af.

In mijn jeugd was er in onze regio 1 bosbaas die het toezicht uitoefende over +- 400 bunder? gemeentebossen . Het was een man met een Manchesterbroek, een pet en op klompen. Hij trok s,morgens de bossen in op zijn dienstfiets gewapend met een bijltje waarmee hij rijpe of zieke bomen "bleste". In zijn fietstas zat een blikken trommel met zijn twaalfuurtje en een fles koude thee.
Zijn plaats is nu ingenomen door een roedel veelal boswachters van het vrouwelijke geslacht, die zich verplaatsen in jeeps, en gewapend zijn met een spuitbus die het vermoeiende "blessen"heeft overgenomen.
Deze oorspronkelijke bosbaas werd bijgestaan door een aantal door jachtverenigingen betaalde jachtopzieners, die het aantal afschot van wild regelden, stropers verjaagden, en toezicht hielden op de eventuele bijvoedering en gezondheid van de aanwezige wilde dieren.
Een uitstekende regeling die zorgde dat de bossen kostenloos konden worden onderhouden.
Deze regeling heeft onze voorheen prachtige bossen opgebracht, en een gevarieerde, gezonde wildstand naast gezonde bomen.
Om insektenplagen tegen te gaan was het verplicht alle in de winter omgehakte bomen voor 1 april te schillen. In de zomer werden er geen bomen omgehakt. (dan zitten er schimmelvormende sappen in het hout).
De bossen konden zichzelf ook financieel uitstekend redden. Er hoefde geen geld bij. Er werkten honderden houthakkers in onze Veluwse bossen.
De enorme heidevelden werden jaarlijks of als dat nodig leek afgebrand, of gemaaid. De gemaaide heidebalen gingen richting tuinders.

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2020 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ook voor ons voortbestaan moeten we zuinig zijn op onze bossen en de bureau-geleerden eruit jagen.
---Bossen zetten namelijk op grote schaal koolstofdioxide(CO2) om in zuurstof. Een gemiddelde boom produceert in honderd jaar genoeg zuurstof om een persoon twintig jaar van te laten ademen.(schrijft Trouw) Toch is minder dan twaalf procent van deze bossen beschermd gebied.
Maar dan moeten we natuurlijk wel zorgen dat onze bossen zo oud kunnen worden, en dat de "Natuurvrienden"van onze bossen geen zandverstuivingen mogen maken.---

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2020 19:37 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Elisabeth schreef:
Loetje schreef:
Natubico schreef:
Poendert schreef:

Alweer knettergek.

Voor onze klimaatneutrale electriciteitscentrales worden zelfs in de verte hele bossen gerooid om door met stookolie aangedreven schepen hier naartoe te worden verscheept. En dat heet dan C)2-neutraal, dus klimaatneutraal. En het schuift lekker veel subsidie.

BerichtGeplaatst: Za Nov 07, 2020 12:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Loetje schreef:
Elisabeth schreef:
Loetje schreef:
Natubico schreef:
Poendert schreef:

Alweer knettergek.

Voor onze klimaatneutrale electriciteitscentrales worden zelfs in de verte hele bossen gerooid om door met stookolie aangedreven schepen hier naartoe te worden verscheept. En dat heet dan C)2-neutraal, dus klimaatneutraal. En het schuift lekker veel subsidie.

De Groenerekenkamer(een echt onafhankelijk onderzoekbureau van geleerden niet verbonden aan allerlei instanties), schrijft ook.
Biomassa is zeer discutabel en verre van uitgewerkt.
Wind en Zon. Deze energievormen, die slechts in oppervlakkige zin “gratis” energie leveren, worden gekenmerkt door dusdanige eigenschappen dat zon en wind nooit meer dan een zekere fractie (ongeveer 20%) van het totaal geïnstalleerd vermogen kunnen uitmaken.
(Dus leuk als je met een paar mensen op Elba of ST-Eustatius woont, of naast Robinson Cruiso)

BerichtGeplaatst: Za Nov 07, 2020 22:21 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

In mijn jeugd was er in onze regio 1 bosbaas die het toezicht uitoefende over +- 400 bunder? gemeentebossen . Het was een man met een Manchesterbroek, een pet en op klompen. Hij trok s,morgens de bossen in op zijn dienstfiets gewapend met een bijltje waarmee hij rijpe of zieke bomen "bleste". In zijn fietstas zat een blikken trommel met zijn twaalfuurtje en een fles koude thee.
Zijn plaats is nu ingenomen door een roedel veelal boswachters van het vrouwelijke geslacht

Klopt, maar die vrouwelijke bosbazen hebben wel weer een flinke bos hout voor de deur.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 08, 2020 1:51 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Lampje schreef:
een flinke bos hout voor de deur.

Hahahaha, die hoor je niet vaak meer Smile

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2020 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Waarmee Amsterdam zijn energie opwekt.
Een stukje houtstook historie voor de centrales in onze hoofdstad.
Voorbeeld. Hoe afgestompte linksmensen nog dommer kunnen worden.
Wat de groen rekenkamer er van zegt.
De grootste exporteurs van houtpellets naar de EU waren in 2018 de USA, Canada en Rusland met respectievelijk, 6,6, 1,8 en 1,4 miljoen ton. De grootste gebruikers in 2018 in de EU waren het Verenigd Koninkrijk, Italië en Denemarken met respectievelijk 8,0, 3,7 en 3,5 miljoen ton.
Nederland gebruikte in dat jaar nog slechts 0,6 miljoen ton. Maar we gaan straks voorop in vervuilend houtstokers land.
We laten de boeren ervoor bloeden.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu