Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Uitbraak coronavirus Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 471, 472, 473 ... 542, 543, 544  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2020 22:12 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Real schreef:
Corwin schreef:

En Taiwan is een eiland. Ook niet helemaal onbelangrijk.

Hadden andere eilanden ook kunnen doen Corwin. Zelfs wij hadden de grenzen kunnen sluiten. Volgens mij heeft Taiwan zelfs een hogere bevolkingsdichtheid dan Nederland.

Heeft Nieuw Zeeland gedaan. Min of meer Australië ook.
Punt is dat ze in die landen juist het virus niet bagatelliseren. Niet denken dat het maar een griepje is. Niet praten over lage sterfte cijfers.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2020 22:34 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Corwin schreef:
Real schreef:
Corwin schreef:

En Taiwan is een eiland. Ook niet helemaal onbelangrijk.

Hadden andere eilanden ook kunnen doen Corwin. Zelfs wij hadden de grenzen kunnen sluiten. Volgens mij heeft Taiwan zelfs een hogere bevolkingsdichtheid dan Nederland.

Heeft Nieuw Zeeland gedaan. Min of meer Australië ook.
Punt is dat ze in die landen juist het virus niet bagatelliseren.

Daarom zei ik in februari/maart al: ga in strikte lockdown naar Chinees model. Toen hebben we de kans gehad om het gelijk de kop in te drukken. Die kans heeft de overheid om zeep geholpen. Eind februari was de eerste Covid patient in Nederland en twee weken later kon je nog naar een tot de nok toe gevuld voetbalstadion.

Corwin schreef:
Niet denken dat het maar een griepje is. Niet praten over lage sterfte cijfers.

Qua cijfers ontlopen de griep en Covid elkaar niet zo heel veel Corwin.

BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2020 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
Weerwoord lag vorige week ook een paar uur plat door een Ddos aanval op de nameservers van de provider.

Bron?

BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2020 23:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:

Onzin natuurlijk... maar dat is allemaal al genoeg weerlegd.

Verder hoor ik je niet meer zoveel over de sterftecijfers Real... vallen ze toch wat tegen? Een paar maanden geleden publiceerde je ze bijna dagelijks om vooral te laten zien dat er niets meer aan de hand was...

We zitten nog steeds redelijk op de lijn van wekelijkse verdubbeling: www.friedepiepel.nl

Twee weken geleden: 185. Afgelopen week: 329.

Oversterfte ook weer duidelijk zichtbaar: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/43/sterfte-neemt-toe-in-week-42

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 0:14 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Leuk, die sterfgevallen per week in 2020 tabel, maar ik zou graag de cijfers van andere jaren ernaast zien.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 0:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je schreef toch echt iets anders: Ok, maar je weet dat de de huidige maatregelen leiden tot besmettingen en dus doden.

Dus bij verkeersregels is het wél het gedrag, bij de Covid maatregelen is het niet het gedrag, maar de regels. Raar.

Jeetje zeg Cliff, beetje semantische discussie. De combinatie van maatregelen, handhaving en naleving van de maatregelen leidt bij zowel verkeer als covid tot doden. T gaat steeds over de effectiviteit van beleid, onderdeel daarvan is ook in hoeverre beleid wordt geaccepteerd door de samenleving zonder enorme repressie.

Jij accepteert die doden dus. Helder. Ook jij hebt een grens, want er zijn andere maatregelen te verzinnen die het aantal doden verder beperken, alleen ben je niet bereid die te nemen. Ook jouw doden hebben dus een "prijs". Dus stop maar met het morele vingertje over "mijn" 10k doden.

Quote:

Ja, we maken een afweging, ik heb dat ook nergens ontkend.

Stop dan met je morele vingertje. Want ook jij kiest dus bewust voor doden.

Quote:
En ik geef ook aan welke afweging: R<1 is minder maatregelen, R groter dan 1 is meer maatregelen. Ik denk dat ik het al 10 keer herhaald heb.

Ok, dus je vindt t prima als het aantal besmettingen zo tussen de 5 en 10k doorkabbelt? Immers je kunt prima met "R<1 is minder maatregelen, R groter dan 1 is meer maatregelen" een vrij constante stroom van 5-10k besmettingen creeren, waarbij je de R wat laat oplopen en weer iets terugduwt.

Laatst aangepast door Royy op Vr Okt 30, 2020 0:55, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 0:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Economen beginnen zich ook te roeren.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/822873006/economen-pleiten-voor-minder-angst-risico-s-tweede-golf-flink-lager

"De kans dat iemand jonger dan zeventig jaar overlijdt aan Covid-19 is kleiner dan dat hij of zij het leven laat door een auto-ongeluk, een bedrijfsongeval of verdrinking. Dat blijkt uit een voorlopige analyse van drie economen van de cijfers van de tweede golf van het coronavirus."

"De kans dat een gemiddelde Nederlander overlijdt aan een niet-natuurlijke dood, ligt rond de 0,05 procent per jaar. Maar de kans dat corona een vijftiger de das om doet, is slechts 0,03 procent. Voor veertigers is dit 0,01 procent en voor mensen onder de veertig is de kans zelfs te klein voor twee cijfers achter de komma."

"„De risico’s zijn zodanig laag dat voor niet-kwetsbaren geldt dat angstig door het leven gaan waarschijnlijk schadelijker is voor de gezondheid dan het virus zelf.”"

Voor de liefhebbers hier het hele artikel uit ESB:
https://esb.nu/blog/20061404/rekenen-aan-corona-8-risicos-van-corona-zijn-fors-afgenomen

----

Dat laatst punt is nu exact waarom t huidige beleid kansloos is, het virus is simpelweg te weinig angstaanjagend om mensen gemotiveerd te houden langdurig hun gedrag aan te passen.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 2:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De combinatie van maatregelen, handhaving en naleving van de maatregelen leidt bij zowel verkeer als covid tot doden.

Klopt naar mijn mening gewoon niet Royy. Maatregelen zijn preventief. Handhaving is controle, en dus indirect ook preventief. Komen we bij naleven: wel naleven is preventief, niet naleven is het tegenovergestelde.

En dus is vrij makkelijk te deduceren wat het probleem is.

Er zijn geen maatregelen die besmettingen bevorderen. Er is geen handhaving wat besmetting bevordert. Het naleven van maatregelen bevordert de besmetting ook niet. Er is maar één ding wat besmetting wel bevordert: het niet naleven van de maatregelen.

Quote:
T gaat steeds over de effectiviteit van beleid, onderdeel daarvan is ook in hoeverre beleid wordt geaccepteerd door de samenleving zonder enorme repressie.

Ligt eraan. Acceptatie is niet zozeer onderdeel van het beleid, meer onderdeel van de uitwerking.

Quote:
Jij accepteert die doden dus. Helder.

Welke doden? Als iemand dronken achter het stuur stapt en iemand doodrijdt, dan accepteer ik dat niet. En jij roept dan 'beleid is niet goed'. Ik zie dat anders.

Quote:
Ook jij hebt een grens, want er zijn andere maatregelen te verzinnen die het aantal doden verder beperken, alleen ben je niet bereid die te nemen. Ook jouw doden hebben dus een "prijs". Dus stop maar met het morele vingertje over "mijn" 10k doden.

Je zoekt echt te ver op dit onderwerp en slaat door naar pure theorie, tot utopie aan toe. Nul verkeersdoden is niet haalbaar bv. welke maatregel of handhaving daarvan je ook bedenkt. Maar nogmaals; het streven is en blijft zo min mogelijk verkeersslachtoffers.

Quote:
Stop dan met je morele vingertje. Want ook jij kiest dus bewust voor doden.

Nee, dat maak jij ervan. Voor mij is iedere dode er één teveel. Jij zit naar je portemonnee te kijken en roept 'doe maar 10.000 doden'. Dat is nogal een verschil.

Quote:
Ok, dus je vindt t prima als het aantal besmettingen zo tussen de 5 en 10k doorkabbelt? Immers je kunt prima met "R<1 is minder maatregelen, R groter dan 1 is meer maatregelen" een vrij constante stroom van 5-10k besmettingen creeren, waarbij je de R wat laat oplopen en weer iets terugduwt.

Dat is jouw gedachte. Ik heb je al vaak gevraagd waarom je bovenaan in het besmettingsspectrum zou willen hangen... heeft geen enkele zin naar mijn mening. Dus nee, ik vind het helemaal niet goed als het tussen de 5k en 10k doorkabbelt. Geeft ook teveel economische schade.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 2:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
"De kans dat iemand jonger dan zeventig jaar overlijdt...
De kans dat een gemiddelde Nederlander overlijdt aan...

We sturen niet op doden Royy, is al 100 keer gezegd.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ligt eraan. Acceptatie is niet zozeer onderdeel van het beleid, meer onderdeel van de uitwerking.

En dus onderdeel van de effectiviteit.

Quote:

Welke doden? Als iemand dronken achter het stuur stapt en iemand doodrijdt, dan accepteer ik dat niet. En jij roept dan 'beleid is niet goed'. Ik zie dat anders.

Je accepteert geringe effectiviteit van beleid.

Quote:

Je zoekt echt te ver op dit onderwerp en slaat door naar pure theorie, tot utopie aan toe. Nul verkeersdoden is niet haalbaar bv. welke maatregel of handhaving daarvan je ook bedenkt. Maar nogmaals; het streven is en blijft zo min mogelijk verkeersslachtoffers.

Ok, maar in dat streven naar zo min mogelijk verkeersslachtoffers zijn twee belangrijke maatregelen te nemen: mobiele telefoons generiek verbieden en audio-installaties verbieden. Ben je bereid om die twee te verbieden om "zo min mogelijk verkeersslachtoffers" te krijgen?

Quote:

Dat is jouw gedachte. Ik heb je al vaak gevraagd waarom je bovenaan in het besmettingsspectrum zou willen hangen... heeft geen enkele zin naar mijn mening. Dus nee, ik vind het helemaal niet goed als het tussen de 5k en 10k doorkabbelt. Geeft ook teveel economische schade.

Ok, maar dan is jouw verhaal ook niet "R<1 is minder maatregelen, R groter dan 1 is meer maatregelen", jouw verhaal is gewoon het aantal besmettingen in absolute zin beperken. Ik vraag je steeds hoever je daar in wilt gaan, maar daar lijk je geen antwoord op te willen geven.

Quote:
We sturen niet op doden Royy, is al 100 keer gezegd.

Haha, da's t punt ook helemaal niet. T punt is dat dit virus voor het grootste deel van de mensen nauwelijks bedreigend is. Dat gaat nogal wat doen in de motivatie van mensen om regels na te leven.

In dat kader:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/29/angst-werkt-niet-meer-regering-moet-het-goede-gedrag-belonen-a4017930

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
Real schreef:
Weerwoord lag vorige week ook een paar uur plat door een Ddos aanval op de nameservers van de provider.

Bron?

Antagonist waar mijn online business ook wordt gehost.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 9:50 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
Real schreef:

Onzin natuurlijk... maar dat is allemaal al genoeg weerlegd.

Verder hoor ik je niet meer zoveel over de sterftecijfers Real... vallen ze toch wat tegen? Een paar maanden geleden publiceerde je ze bijna dagelijks om vooral te laten zien dat er niets meer aan de hand was...

We zitten nog steeds redelijk op de lijn van wekelijkse verdubbeling: www.friedepiepel.nl

Twee weken geleden: 185. Afgelopen week: 329.

Oversterfte ook weer duidelijk zichtbaar: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/43/sterfte-neemt-toe-in-week-42

Als de lakse overheid een paar maanden geleden had ingegrepen was het nooit zover gekomen Cliff. Met dank aan de voortdurend falende overheid zijn de cijfers nu flink opgelopen. De besmettingen zijn nu ongeveer acht keer zo hoog als de piek in april, maar het aantal sterftes slechts een vierde van wat het in april was. In feite zijn we volledig ´in control´ terwijl het virus lekker rond gaat.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 10:01 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Royy schreef:
Economen beginnen zich ook te roeren.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/822873006/economen-pleiten-voor-minder-angst-risico-s-tweede-golf-flink-lager

"De kans dat iemand jonger dan zeventig jaar overlijdt aan Covid-19 is kleiner dan dat hij of zij het leven laat door een auto-ongeluk, een bedrijfsongeval of verdrinking. Dat blijkt uit een voorlopige analyse van drie economen van de cijfers van de tweede golf van het coronavirus."

"De kans dat een gemiddelde Nederlander overlijdt aan een niet-natuurlijke dood, ligt rond de 0,05 procent per jaar. Maar de kans dat corona een vijftiger de das om doet, is slechts 0,03 procent. Voor veertigers is dit 0,01 procent en voor mensen onder de veertig is de kans zelfs te klein voor twee cijfers achter de komma."

"„De risico’s zijn zodanig laag dat voor niet-kwetsbaren geldt dat angstig door het leven gaan waarschijnlijk schadelijker is voor de gezondheid dan het virus zelf.”"

Voor de liefhebbers hier het hele artikel uit ESB:
https://esb.nu/blog/20061404/rekenen-aan-corona-8-risicos-van-corona-zijn-fors-afgenomen

----

Dat laatst punt is nu exact waarom t huidige beleid kansloos is, het virus is simpelweg te weinig angstaanjagend om mensen gemotiveerd te houden langdurig hun gedrag aan te passen.

Er is al een waarschuwing uitgedaan door de nederlandse reisbranche. Er staan inmiddels voor honderden miljoenen niet verzilverde reisvouchers uit die vanaf april 2021 terug betaald moeten worden aan reizigers. De verwachting is dat 60 % van de 3800 reisorganisaties dit niet gaat overleven en failliet zal gaan. In het tweede kwartaal van 2021 zullen we getuige zijn van een reisbranche wat als een kaartenhuis in elkaar zal zakken.

Bron: WNL.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
Real

carlos schreef:
Leuk, die sterfgevallen per week in 2020 tabel, maar ik zou graag de cijfers van andere jaren ernaast zien.

En nog steeds zijn er geen cijfers bekend van het aantal griepsterftes over de winterperiode 2019/2020.

Nog een ander apart feitje als voetbal liefhebber. Zoals bekend worden profvoetballers wekelijks 1 of meerdere keren getest middels een PCR-test. Er zijn al talrijke gevallen bekend dat een speler positief wordt getest en een paar dagen later negatief. Gisteren kwam dit naar voren toen 2 spelers van AZ donderdag negatief waren getest en op dinsdag positief. Het is andere clubs ook al overkomen.

Bron: Fox.

Laatst aangepast door Real op Vr Okt 30, 2020 10:10, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het verkeer in Parijs stond gisteravond muurvast (meer dan gebruikelijk) door mensen die last minute nog de stad proberen uit te komen voordat de nieuwe lockdown in gaat..

In Frankrijk mag er vanaf vandaag niet meer gereisd worden tussen de regio's. Sociale samenkomsten worden verder aan banden gelegd, winkels en horeca gesloten.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 10:11 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Real schreef:
En nog steeds zijn er geen cijfers bekend van het aantal griepsterftes over de winterperiode 2019/2020.

Volgens mij wel hoor, een paar honderd maar dacht ik. Slecht 10% van wat het normaal is in dezelfde periode. Uit andere landen komen vergelijkbare berichten; de griep schijnt ineens niet meer te bestaan, dat heet nu allemaal covid.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 11:13 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Voor het eerst lesbische koppels bij militaire massabruiloft in Taiwan

Afstand houden is niet nodig in Taiwan, waar al 201 dagen geen nieuwe coronabesmettingen zijn gemeld.

https://nos.nl/artikel/2354436-voor-het-eerst-lesbische-koppels-bij-militaire-massabruiloft-in-taiwan.html

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Ik heb verder niet zoveel met Baudet, maar hier heeft hij echt een punt.

Baudet vraagt Rutte: Hoe dodelijk is corona eigenlijk?

Een maand later hebben we nog steeds geen antwoord van Rutte Wink

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Nee, natuurlijk heeft hij geen antwoord, want het is een domme vraag.
Je kunt dit niet zo in zijn algemeenheid stellen, je kunt dan ook vragen: hoe gevaarlijk is auto rijden eigenlijk ?
Sommige mensen overlijden aan corona, anderen hebben nauwelijks klachten. Een eenduidig antwoord valt niet te geven.
Die versimpeling van de werkelijkheid is stuitend.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Lampje schreef:
Nee, natuurlijk heeft hij geen antwoord, want het is een domme vraag.
Je kunt dit niet zo in zijn algemeenheid stellen, je kunt dan ook vragen: hoe gevaarlijk is auto rijden eigenlijk ?
Sommige mensen overlijden aan corona, anderen hebben nauwelijks klachten. Een eenduidig antwoord valt niet te geven.

Geen enkele vraag is dom Idea-je, want je stelt een vraag om iets te weten te komen of een bevestiging te krijgen.

Baudet vraagt welk percentage van het totaal aantal besmette personen met Covid sterft: antwoord 0.2 %. Bij griep is het 0.16 %.

Je zou ook de vraag kunnen stellen wat de gemiddelde leeftijd van sterfte is bij Covid en griep. Antwoord: 80 +.

De overheid stuurt op cijfers, mortaliteit is ook een cijfer, net als de gemiddelde leeftijd van sterfte.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 13:33 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Het aantal stoelen dat in mijn woonkamer staat is ook een cijfer. Dat zegt dus niets en is ook niet waar de regering op stuurt.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Real schreef:

Baudet vraagt welk percentage van het totaal aantal besmette personen met Covid sterft: antwoord 0.2 %. Bij griep is het 0.16 %.

Als jij dan even dat antwoord naar Baudet stuurt, dan hoeft hij dat niet meer aan de regering te vragen.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 14:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dannie schreef:
Cliox schreef:
Grotendeels wel. Merk ik zowel op mijn werk als in mijn vrienden- kennissenkring. De weerstand komt hoofdzakelijk uit de onderste laag van de maatschappij en het verloop van de gesprekken is nagenoeg gelijk.

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Ik heb er momenteel op 2 manieren mee te maken. 1. Via het invoeren van de Corona maatregelen op de werkvloer, daar is er niet zozeer weerstand... maar meer dat het lastig is om zowel het werkproces op orde te houden als om rekening te houden met de maatregelen. Er zijn bepaalde gewoonten ingesleten en dat maakt bewust ermee omgaan soms lastig. Echt weerstand tegen de regels is er slechts bij enkelen, met name door werknemers die zich helemaal gek laten maken door facebook. Wat wel meespeelt is soms de vrijblijvendheid en niet 'de eerste willen zijn'. Toen mondkapjes nog niet verplicht waren, had ik teams waarin men praktisch allemaal een mondkapje droeg, of waar niemand dat deed.

2. Ik ben daarnaast vrijwilliger in een buurthuis (momenteel gesloten) en daar waren het deels laagopgeleide mensen, maar ook juist hoog opgeleide maar wel echt complotdenkende (vooral oudere) mensen die lastig deden. Het type dat denkt dat er een correlatie is tussen 5G en corona.

Oke. Ik zie echt anders. Ook in mijn kennissenkring zijn het hoofdzakelijk de lagergeschoolden die ageren. In de werksfeer is het hoofdzakelijk het uitvoerend personeel dat ageert, terwijl zij er veel minder last van hebben.

Zijsprong: Wat doe je voor een werk? Ikzelf geef vrij veel trainingen op de werkvloer en dat helpt om draagvlak te krijgen. De boodschap over de schutting gooien is makkelijk, ik verkies informatiesessies in kleine groepen. Vaak buiten of in de fabriekshal vanaf posters in plaats van op kantoren en powerpoints.

Cliox

Dannie schreef:
Cliox schreef:
Grotendeels wel. Merk ik zowel op mijn werk als in mijn vrienden- kennissenkring. De weerstand komt hoofdzakelijk uit de onderste laag van de maatschappij en het verloop van de gesprekken is nagenoeg gelijk.

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Ik heb er momenteel op 2 manieren mee te maken. 1. Via het invoeren van de Corona maatregelen op de werkvloer, daar is er niet zozeer weerstand... maar meer dat het lastig is om zowel het werkproces op orde te houden als om rekening te houden met de maatregelen. Er zijn bepaalde gewoonten ingesleten en dat maakt bewust ermee omgaan soms lastig. Echt weerstand tegen de regels is er slechts bij enkelen, met name door werknemers die zich helemaal gek laten maken door facebook. Wat wel meespeelt is soms de vrijblijvendheid en niet 'de eerste willen zijn'. Toen mondkapjes nog niet verplicht waren, had ik teams waarin men praktisch allemaal een mondkapje droeg, of waar niemand dat deed.

2. Ik ben daarnaast vrijwilliger in een buurthuis (momenteel gesloten) en daar waren het deels laagopgeleide mensen, maar ook juist hoog opgeleide maar wel echt complotdenkende (vooral oudere) mensen die lastig deden. Het type dat denkt dat er een correlatie is tussen 5G en corona.

Oke. Ik zie echt anders. Ook in mijn kennissenkring zijn het hoofdzakelijk de lagergeschoolden die ageren. In de werksfeer is het hoofdzakelijk het uitvoerend personeel dat ageert, terwijl zij er veel minder last van hebben.

Zijsprong: Wat doe je voor een werk? Ikzelf geef vrij veel trainingen op de werkvloer en dat helpt om draagvlak te krijgen. De boodschap over de schutting gooien is makkelijk, ik verkies informatiesessies in kleine groepen. Vaak buiten of in de fabriekshal vanaf posters in plaats van op kantoren en powerpoints.

Lampje

Corwin schreef:
Real schreef:

Als jij dan even dat antwoord naar Baudet stuurt, dan hoeft hij dat niet meer aan de regering te vragen.

En als dat antwoord niet per postduif kan, doe het dan via de uil van minerva.

Weerwoord forum index » Buitenland