Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Uitbraak coronavirus Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 462, 463, 464 ... 540, 541, 542  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Real schreef:
Dit maakt het probleem in Nederland op pijnlijke manier duidelijk, het tekort aan IC capaciteit:

Er is geen tekort aan IC-capaciteit. De IC-capaciteit is afgestemd op de piek van de zorgvraag. Situaties als deze zijn noodscenario's waarmee geen land rekening heeft kunnen houden. Welk land heeft het reproductiegetal niet kunstmatig bijgestuurd en had geen set maatregelen nodig om onder controle te zijn?

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Real schreef:
Corwin schreef:
In zeven maanden kan je geen enkele extra verpleging opleiden. En daarmee kan er nul zorgcapaciteit uitbreiden.
Omgekeerd kan natuurlijk wel. Als er verplegend personeel weg gaat verdwijnt er zorgcapaciteit.

Zucht ....er staan nog een paar ziekenhuizen leeg en het personeel is toen op straat gezet.

Verder was er tijdens de eerste golf een oproep vanuit de zorg aan ex-zorgmedewerkers om zich te melden om bij te springen. Daar zijn toen een slordige 10.000 aanmeldingen op gekomen.

De ruimte is er en het personeel hebben ze gewoon achter de hand. Geef ze een paar honderd euro in de maand erbij en het probleem is opgelost.

Het personeel hebben ze achter de hand als verplegend personeel alleen voor het geld komt. Maar die 10.000 zorgmedewerkers kwamen echt helemaal niet voor het geld. Die heb je dus niet achter de hand. Die kwamen vanuit hun hart, omdat iedereen de stinkende best deed.

Nou werkt die uitstel van de zorgbonus niet echt om personeel enthousiast te krijgen. En dat gedoe met die zorgsalarissen ook niet.
Maar die grote groep Nederlanders die vinden dat we het virus maar over ons moeten laten komen waarbij de zorgmedewerkers dus maar moeten zien hoe ze het rooien, dat helpt ook niet echt om personeel binnen te halen en te behouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:33 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
maar dat haalt niet de verantwoordelijkheid weg bij de overtreders.

Ben ik helemaal met je eens Cliff, maar het is en blijft een illusie dat bijna 18 miljoen mensen zich vrijwillig en netjes aan de regeltjes gaan houden. Denk je nou echt dat de jeugd, met enorm veel sociale contacten (ik hoorde laatst: gemiddeld 100) elkaar niet gaat opzoeken in de weekenden nu de horeca dicht is? Ze spreken nu gewoon thuis bij iemand af met een stuk of vijf personen en dan verspreid over de hele week. Al maanden worden er illegale feesten georganiseerd in de regio Amsterdam met honderden bezoekers en eigenlijk zie je dat door het hele land gebeuren.

De pakkans is inderdaad nihil en een eventuele boete van 95 euro nemen ze voor lief.

Wil je dat soort superspread events indammen, dan zal de overheid toch echt uit een ander vaatje moeten gaan tappen: de pakkans aanzienlijk vergroten en boete´s flink verhogen.

Want poeslief en aardig bij de jeugd gaan bedelen of ze zich alsjeblieft-dankjewel aan de regeltjes willen houden werkt totaal niet.

Laatst aangepast door Real op Ma Okt 26, 2020 17:35, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:
Dus ik begrijp goed dat jij je dierbare opoffert om zo de boel los te gooien. Oké. Helder.

Die zag ik natuurlijk aankomen, maar die is flauw, dat weet je zelf ook wel. Je moet op samenlevingsniveau rationeel kunnen denken.

Quote:
Het gaat niet over 100 doden, maar 10.000'en.

Weet ik, maar t gaat me er eerst je te laten vaststellen dat jij ook een grens hebt, dus dat jij ook een impliciete waarde aan een mensenleven plakt. Zodat dat vingertje naar beneden kan.

Dus vertel, 100 doden, zet je daar een hele samenleving voor op slot? Ook als een dierbare bij die 100 zit?

Quote:
Ziekenhuizen zijn veel beter voorbereid op de tweede besmettingsgolf;

Ik geloof zeker dat ziekenhuizen hebben gedaan wat ze konden binnen hun eigen invloedssfeer, daar zijn medici professioneel en betrokken genoeg voor. De vraag is: zijn ze geholpen door de Overheid?

En voor latere discussie: hadden ze al het geld wat is gegaan naar al die nieuwe gebouwen niet beter kunnen investeren in zorg? Dat los je nu niet op, maar lijkt me een prima vraag voor een parlementaire enquete.

Quote:
Waar het vooral om draait is wat wij kunnen doen.

Je hebt dus geen antwoord. De Overheid heeft nauwelijks iets gedaan, net zoals de Overheid geen testcapaciteit heeft geregeld. Helder.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Cliox schreef:
Real schreef:
Dit maakt het probleem in Nederland op pijnlijke manier duidelijk, het tekort aan IC capaciteit:

Er is geen tekort aan IC-capaciteit. De IC-capaciteit is afgestemd op de piek van de zorgvraag. Situaties als deze zijn noodscenario's waarmee geen land rekening heeft kunnen houden. Welk land heeft het reproductiegetal niet kunstmatig bijgestuurd en had geen set maatregelen nodig om onder controle te zijn?

Duitsland heeft anders duidelijk beter rekening gehouden met noodsituatie.

In elk land ter wereld is stevig geprobeerd bij te sturen. Ook in de VS, ook in Brazilië (hoewel daar de president behoorlijk heeft tegen gewerkt, hebben de provincies wel degelijk geprobeerd). En zeker ook in India.
BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
T zou ook kunnen zijn, 2 maanden doorbijten, 30.000 doden accepteren en dan weer verder.

Met het doel om mensen te overtuigen? Want één ding weten we zeker: er is geen meerderheid die dit scenario wil.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Real schreef:
Mensen worden keihard getroffen, ik hoop dat je dat echt een keer gaat inzien.

Zelfde verhaal: ik heb dat nooit ontkend.

Jij denkt echter dat het virus over je heen laten komen geen schade meebrengt. Niets is minder waar.

Geloof ik ook niet. Als de overheid de boel losgooit zijn de gevolgen niet te overzien. De zorg crasht als eerste en daarna volgt een domino-effect. Als de mortaliteit in rap tempo toeneemt en zich een rampscenario voltrekt over de zorg geloof ik niet dat mensen hutjemutje in het theater gaan zitten of vrolijk een vol restaurant binnenstappen. En dan zijn er geen steunpakketten en is er geen gesprek met de overheid. Zie het maar te rooien als mensen massaal thuisblijven. Het is gewoon niet de oplossing.

Eigenlijk heeft zich dat ook bewezen. Ik heb dit jaar geen volle restaurants gezien en kon overal terecht. Ook in grote steden als Utrecht, Nijmegen, Maastricht en Eindhoven, waar het doorgaans dringen is geblazen, kon ik zonder moeite plaatsnemen. De meeste beweging vond buiten plaats op de terrassen. Dat durfde mensen op den duur wel maar binnen was het nog steeds niet vertrouwd. En ook al deed men wel stoer de schouders ophalen over het coronavirus, je zag toch dat de binnen zich naar buiten verplaatste. Bij slecht weer viel op hoeveel mensen buiten bleven.

En nogal wiedes, ga jij risico nemen als je weet dat je niet geholpen kunt worden als je ziek wordt? Stiekem denk ik niemand. Zelfs niet mensen die het meeste weerstand bieden. Ze gaan uit van een ideaal scenario en kunnen de gevolgen niet overzien.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Royy schreef:
Wat heeft het opgeleverd om mensen die de zorg hebben verlaten terug te halen? Oh wacht, is niet geprobeerd.

Real schreef:
Verder was er tijdens de eerste golf een oproep vanuit de zorg aan ex-zorgmedewerkers om zich te melden om bij te springen. Daar zijn toen een slordige 10.000 aanmeldingen op gekomen.

Eén van jullie tweeën vertelt hier dus niet de waarheid.

Laughing

Hoeveel bedden is 10k verpleegkundigen? Moeten toch wel 2000 bedden zijn? Waar zijn die bedden dan?

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
Ben ik helemaal met je eens Cliff, maar het is en blijft een illusie dat bijna 18 miljoen mensen zich vrijwillig en netjes aan de regeltjes gaan houden.

Real... wees eens realistisch. Het gaat niet om 18 miljoen mensen. Op dit moment weten we feitelijk zeker dat 20% die positief getest is, gewoon naar buiten wandelt. Dan spreek je dus over 3,6 miljoen mensen die weten dat ze het virus hebben en contacten met anderen opzoeken.

En jij ziet daar de schuld van de overheid in?

Als er 3,6 miljoen mensen dronken achter het stuur kruipen en gaan rondrijden in Nederland... is het dan ook de schuld van de overheid?

Quote:
Denk je nou echt dat de jeugd, met enorm veel sociale contacten (ik hoorde laatst: gemiddeld 100) elkaar niet gaat opzoeken in de weekenden nu de horeca dicht is? Ze spreken nu gewoon thuis bij iemand af met een stuk of vijf personen en dan verspreid over de hele week. Al maanden worden er illegale feesten georganiseerd in de regio Amsterdam met honderden bezoekers en eigenlijk zie je dat door het hele land gebeuren.

En ik hoor jou geen afkeurend woord hierover. Realiseer je je dan niet dat dit de mensen zijn die voor de economische schade zorgen? Waarom richt je je torn niet op hen?

Quote:
De pakkans is inderdaad nihil en een eventuele boete van 95 euro nemen ze voor lief.

Maar ook hier: ik meen me te herinneren dat jij tegen streng overheidsoptreden was enkele maanden geleden.

Quote:
Wil je dat soort superspread events indammen, dan zal de overheid toch echt uit een ander vaatje moeten gaan tappen: de pakkans aanzienlijk vergroten en boete´s flink verhogen. Want poeslief en aardig bij de jeugd gaan bedelen of ze zich alsjeblieft-dankjewel aan de regeltjes willen houden werkt totaal niet.

Misschien moet je maar in de knieschijven schieten, toch? Net als die demonstranten die zich moet aan de regels hielden? Of wacht... koos jij toen niet de kant van die demonstranten?

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Met het doel om mensen te overtuigen? Want één ding weten we zeker: er is geen meerderheid die dit scenario wil.

Zou kunnen, leg t gewoon op tafel, leg t uit. Zeker als je ziet dat het aan intrinsieke motivatie bij mensen ontbreekt. Marketing he. Jij doet steeds de vergelijking met alcohol in t verkeer, moet je eens gaan tellen hoeveel marketing-budget daar aan opgaat en hoeveel marketeers daar meedenken (Bob jij of bob ik?).

Ik roep de hele tijd al om transparantie over de scenario's waar de overheid mee werkt, maar dat hoefde allemaal niet volgens jullie. Misschien toch maar eens doen.

Laatst aangepast door Royy op Ma Okt 26, 2020 17:44, in totaal 1 keer bewerkt

Real

Cliff schreef:
Royy schreef:
T zou ook kunnen zijn, 2 maanden doorbijten, 30.000 doden accepteren en dan weer verder.

Kijk eens voor de gein naar Brazilie waar niet of nauwelijks maatregelen zijn genomen:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil

Reken maar om naar inwoners aantallen, dan heb je een idee wat we kunnen verwachten in Nederland als we het virus los laten. Nederland 17.8 miljoen en Brazilie 209 miljoen inwoners.

Cliff

Royy schreef:
Hoeveel bedden is 10k verpleegkundigen? Moeten toch wel 2000 bedden zijn? Waar zijn die bedden dan?

Dat is een vraag voor Real neem ik aan? Jullie zijn het blijkbaar oneens, ik constateer dat alleen maar.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Royy schreef:
Zou kunnen, leg t gewoon op tafel, leg t uit. Zeker als je ziet dat het aan intrinsieke motivatie bij mensen ontbreekt. Ik roep de hele tijd al om transparantie over de scenario's waar de overheid mee werkt, maar dat hoefde allemaal niet volgens jullie. Misschien toch maar eens doen.

Joh, denk je werkelijk dat die 21% die nu naar buiten wandelt met een besmetting op zak gevoelig is voor dit soort argumenten?

Het zal ze een rotzorg zijn Royy. Dit zijn bij uitstek de mensen die niet kunnen denken in exponenten en lange-termijn.

Corwin

Real schreef:
Cliff schreef:
Royy schreef:

Kijk eens voor de gein naar Brazilie waar niet of nauwelijks maatregelen zijn genomen:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil

Reken maar om naar inwoners aantallen, dan heb je een idee wat we kunnen verwachten in Nederland als we het virus los laten. Nederland 17.8 miljoen en Brazilie 209 miljoen inwoners.

Hebben niet provincies heel erg hun best gedaan in Brazilië?
Hebben ze veel getest in de krottenwijken?

Laatst aangepast door Corwin op Ma Okt 26, 2020 17:45, in totaal 1 keer bewerkt
Real

Cliff schreef:

Misschien moet je maar in de knieschijven schieten, toch?

Volgens mij hadden we voor die klus Lampje als expert in de zaal Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
Kijk eens voor de gein naar Brazilie waar niet of nauwelijks maatregelen zijn genomen: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil

Ook dit is een onzinnig vergelijk. Brazilië staat op plaats 88 van het aantal tests per 100k inwoners. Ze testen gewoon super weinig. En grote landen met miljoenen inwoners in sloppenwijken kunnen sowieso geen betrouwbare data leveren... die mensen staan officieel niet eens ergens geregistreerd joh.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:48 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
Royy schreef:

Dat is een vraag voor Real neem ik aan? Jullie zijn het blijkbaar oneens, ik constateer dat alleen maar.

Nee. Ik noemde wel het aantal van 10k, maar niet dat dit verpleegkundigen zouden zijn, maar zorgpersoneel wat ooit is uitgetreden en na een oproep wilde bijspringen. Dit speelde in april meen ik.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Die zag ik natuurlijk aankomen, maar die is flauw, dat weet je zelf ook wel. Je moet op samenlevingsniveau rationeel kunnen denken.

Je kunt het wel flauw vinden, ik vind het nog steeds een praktijkvertaling van het niet willen sparen van 10.000 levens. Het leven van je dierbare kan daar zomaar bij zitten. Een logische vervolgvraag is of jij ook zou kiezen voor wat jij ziet als redden van de economie als dat het geval zou zijn. Dus gooien we de boel los of redden we het leven van mama Royy?

Die 10.000 levens waar jij het over hebt zijn dierbaren van anderen, misschien wel mijn vader of moeder, dus prima om de vraag terug te koppen. Zeg maar wat we doen!

Quote:
Weet ik, maar t gaat me er eerst je te laten vaststellen dat jij ook een grens hebt, dus dat jij ook een impliciete waarde aan een mensenleven plakt. Zodat dat vingertje naar beneden kan.

Dus vertel, 100 doden, zet je daar een hele samenleving voor op slot? Ook als een dierbare bij die 100 zit?

Het is geen logische vervolgvraag, ik vind niet dat de samenleving door de maatregelen op slot gaat maar door het gedrag van mensen. We hoeven de boel niet op slot te gooien, we moeten gewoon luisteren.

Quote:
Je hebt dus geen antwoord. De Overheid heeft nauwelijks iets gedaan, net zoals de Overheid geen testcapaciteit heeft geregeld. Helder.

Jazeker wel. Je probeert je er makkelijk vanaf te maken maar beiden staat genoemd in mijn antwoord. En ik heb dus ook gewoon een antwoord. Een zeer uitgebreid en met zorg geformuleerd antwoord, daar doet deze one-liner geen eer aan.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
Ze testen gewoon super weinig.

Laat het berekeningetje dan maar eens los op de VS:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us

Laatst aangepast door Real op Ma Okt 26, 2020 18:05, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:53 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliox schreef:
Het leven van je dierbare kan daar zomaar bij zitten.

De zielige kaart uitspelen werkt niet meer Cliox.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 17:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Corwin schreef:
Cliox schreef:
Real schreef:

Duitsland heeft anders duidelijk beter rekening gehouden met noodsituatie.

In elk land ter wereld is stevig geprobeerd bij te sturen. Ook in de VS, ook in Brazilië (hoewel daar de president behoorlijk heeft tegen gewerkt, hebben de provincies wel degelijk geprobeerd). En zeker ook in India.

Aanname. Waarom zij zoveel IC-capaciteit hebben is mij niet bekend. Is de zorg geprivatiseerd in Duitland? Zo niet zou ik wel eens willen zien wat je doet met een overcapaciteit aan IC. En is het alleen hardware of zit het verplegend personeel erbij in? Stel we zouden in Nederland onze IC-capaciteit verdrievoudigen, dat zou voor dit noodscenario een uitkomst zijn, maar wat moet je met zoveel leegstand als de situatie er niet naar is? Dat kost bakken met geld, terwijl we juist roepen dat we de economie moeten redden. Zorg(premie) wordt onbetaalbaar bij overcapaciteit.

Dan is een lockdown zelfs niet meer nodig, Corwin, dan moeten mensen sparen om bij te stoken zodat zij op een winterdag de voordeur een keer extra kunnen openen om even het park in te lopen.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Real schreef:
Cliox schreef:

Wat is dit nu Real? Je gaat een deel van een zin quoten uit een tekst en daar een waardeoordeel over vellen? Dat raakt kant noch wal.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Real schreef:
Cliff schreef:
Royy schreef:

Nee. Ik noemde wel het aantal van 10k, maar niet dat dit verpleegkundigen zouden zijn, maar zorgpersoneel wat ooit is uitgetreden en na een oproep wilde bijspringen. Dit speelde in april meen ik.

Het personeel was niet gekwalificeerd genoeg. Er was hoofdzakelijk een tekort aan IC-verpleegkundigen. Dat is de bottleneck van de zorg geweest.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliox schreef:
Real schreef:
Cliox schreef:

Wat is dit nu Real? Je gaat een deel van een zin quoten uit een tekst en daar een waardeoordeel over vellen? Dat raakt kant noch wal.

Dit argument maakt geen indruk meer Cliox.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 18:09 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliox schreef:
Real schreef:
Cliff schreef:
Royy schreef:

Het personeel was niet gekwalificeerd genoeg. Er was hoofdzakelijk een tekort aan IC-verpleegkundigen. Dat is de bottleneck van de zorg geweest.

Dat niet gekwaliceerde personeel had ook een spoed bijscholingscursus kunnen krijgen in die 7 maanden en dan specifiek voor Covid, dat hoeft echt geen 2 jaar te duren.

Weerwoord forum index » Buitenland