Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Monsterstormen, tornado's en orkanen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 59, 60, 61  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Aug 29, 2020 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit kaartje maar weer es erbij halen.

Die twee kruisjes zijn potentiële orkanen die zich momenteel aan het ontwikkelen zijn boven de oceaan.

BerichtGeplaatst: Za Aug 29, 2020 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ja de hurricane seizoen is weer aangebroken.
Van augustus tot oktober.
In 1970 op 3 augustus werd Corpus Christi Texas vol getroffen door Celia.
Dat betekend dat het oog van de storm dwars over de stad ging.
In het oog is het windstil en dan begint het te loeien van de andere kant.

Ik heb hier gewoond en de familie van mijn vader woonden daar toen nog.
Na deze ramp zijn er meer dan 2000 mensen van andere steden gaan helpen.
Sommige 14 uur per dag en het ging 24 uur door om de elektriciteit weer te herstellen.
Na 18 dagen had iedereen weer elekriciteit.
Ik heb nog contact met oude klasgenoten en die herinneren allemaal deze dag.
Ook dat iedereen op BBQ?s gingen koken en de buren uitnodigden want de diepvriezen ontdooiden.
Dus tussen de puinhopen, hele eet festijnen.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 7:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Is dit misschien mede de oorzaak. Hier een bericht over de tijd voor de kleine IJstijd.
Independent PremiumWorld
French winemakers see earliest harvest since 1556, as climate change ‘alters taste of wine’
Dus in 1556 was het net zo warm. Zaten we nog steeds in het staartje van de kleine IJstijd?

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2020 12:21 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Even een kleine update;

Het is druk boven de oceaan, maar er lijkt voorlopig geen echte dreiging op een orkaan die land bereikt.

Paulette en Rene lijken volgens de voorspellingen te gaan afbuigen dus geen probleem voor Florida. Die wat daar achteraan komt (Sally geloof ik) zou mogelijk wel een probleem worden, maar dan zitten we al eind september. Voordat het zo ver is kan er nog heel veel veranderen in het weerbeeld. Voorlopig dus niets aan de hand.

Ik denk dat de bosbranden, helemaal aan de andere kant van Amerika, een veel groter probleem zijn op dit moment.

Orkaan Laura was natuurlijk wel heftig, maar het is voorlopig de enige major hurricane geweest van dit jaar in dit deel van de wereld.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2020 23:18 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Carlos schreef:
Voorlopig dus niets aan de hand.

Ik moet hier toch nog even op terugkomen geloof ik, er is weldegelijk een probleem, namelijk orkaan Sally. Op het plaatje uit mijn vorige bijdrage dat gele kruisje, ten oosten van Florida. Helemaal geen aandacht aan geschonken, en ten onrechte blijkt nu. Vanochtend toen ik checkte 60 mijl per uur, nu 100mph. Dat is wel redelijk snelle intensivering en waarschijnlijk gaat deze storm nog verder aansterken morgen want hij kruipt maar heel langzaam richting kust.

De situatie op dit moment is sowieso best uniek, met niet minder dan vijf stormen die een naam hebben gelijktijdig, en nummertje zes op komst. De laatste keer dat er zoveel orkanen en tropische stormen waren gelijktijdig was in 1971.

Toch maar even in de gaten houden deze. Kijk er niet van op wanneer het Cat. 3 wordt, want die projecties zijn doorgaans wat aan de conservatieve kant.

Daarna komt Teddy, dat is de dreiging voor eind september waar ik in mijn vorige bijdrage aan refereerde. Zie kaartje bovenaan deze pagina.

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Lol @Alabama.

Mooie auto met een hele domme eigenaar.

De storm is iets afgezwakt, het lijkt mee te gaan vallen. Het probleem is vooral dat ie lang blijft hangen, dus veel water. Maar Cat. 1 of cat. 3 dat maakt wel een wereld van verschil, en het lijkt nu meer er op dat het cat. 1 zal worden. Vannacht of morgenvroeg Nederlandse tijd landfall.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2020 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Orkaan Sally is opnieuw aangesterkt. Eergisteren 100mph, gisteren 80 en nu weer 105mph. Wat een grillig ding is dit. Hij gaat nu ongeveer aan land als ik het allemaal goed begrijp, dus hij zal nu wel zo'n beetje op z'n piek zijn. Cat. 2 landfall dus. Het gebied rond Mobile, Alabama, lijkt de hardste klap te ontvangen.

Sally - Cat. 2
105mph
965mbar
N-NE 3mph

Inmiddels is Teddy ook een orkaan. Nog eentje en we zijn door alle letters van het orkaan alfabet heen. In dat geval gaat men verder met het Griekse alfabet, te beginnen met Alpha. Dit is maar één keer eerder voorgekomen, in 2005, het jaar van Katrina in New Orleans.

Hier alvast wat beelden van Sally in Alabama;

Denk dat het een beetje aanvoelt alsof je in een wasmachine zit als je er middenin staat.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2020 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier wat beelden uit Pensacola, Florida. Staat zo goed als helemaal onder water, en dit is een vrij grote plaats.

Pensacola, in de panhandle van Florida, belangrijk bij de aanstaande verkiezingen. Voornamelijk republikeins gebied. Je zult Trump hier dus wel zien verschijnen binnenkort om de bewoners ruimhartige steun te beloven. Want Trump heeft belang bij een hoge opkomst in dit gebied, en ik kan me zo voorstellen dat die mensen de komende tijd wel wat anders aan hun hoofd hebben dan verkiezingen. Dat klinkt cynisch maar zo werkt het wel.

De officiële meteorologische dienst spreekt van catastrophic flooding als gevolg van orkaan Sally. Tot wel 75 centimeter neerslag plus stormvloed.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2020 22:53 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nog wat beelden uit Pensacola;

En een eindje meer naar het westen, in Alabama;

Ik zou niet gaan rijden door dat water hoor.

Gaat een duur prijskaartje worden. Misschien moeten die mensen zich eens afvragen of ze daar, pal aan de oceaan, nog wel willen wonen. Een klein stukje verderop landinwaarts scheelt al heel wat qua risico. De volgende tropische storm in de Mexicaanse Golf dient zich al weer aan, met een beetje pech gaat die ook weer richting Amerikaanse kust.

Tot en met half oktober blijft de kans op meer van dit soort stormen gewoon heel groot.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2020 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Orkaan Teddy - Cat. 4
140mph
945mbar
NW 12mph

Hij gaat naar het noordwesten, richting het kleine eiland Bermuda. Op zich niet zo ongunstig. De kans dat hij uiteindelijk de Amerikaanse kust zal bereiken is wel aanwezig, maar niet zo groot. En mocht dat al gebeuren, dan zal het niet met deze kracht zijn waarschijnlijk.

Hier het traject van Teddy:

Lijkt me niet zo'n probleem eerlijk gezegd. Volgens sommige modellen zal deze storm wat meer naar het westen trekken en in New England aan land gaan. Zo ver naar het noorden heb je eigenlijk nooit echte orkanen.

In Griekenland hebben ze vandaag ook een zeldzame orkaan, ook wel een 'Medicane' genoemd. Wellicht later meer daarover.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2020 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

carlos schreef:
Lol @Alabama.

Mooie auto met een hele domme eigenaar.

De storm is iets afgezwakt, het lijkt mee te gaan vallen. Het probleem is vooral dat ie lang blijft hangen, dus veel water. Maar Cat. 1 of cat. 3 dat maakt wel een wereld van verschil, en het lijkt nu meer er op dat het cat. 1 zal worden. Vannacht of morgenvroeg Nederlandse tijd landfall.

Toen er nog een autostrand op Oostvoorne mocht zijn zijn er ook wel eens auto's die vast kwamen te lopen in het zand bij vloed ondergelopen omdat deze niet op tijd uitgegraven konden worden toen de vloed kwam opzetten.

Die luitjes in hun strandstoel doen mij denken aan de voorkant van de elpee "Crisis, what crisis?" van Supertramp. Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2020 10:57 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tot nu toe bevinden zich orkanen (in ontwikkeling) zich op te grote afstand van elkaar om samen te kunnen klonteren tot een eventuele grotere orkaan en zal de voorste orkaan juist de achterliggende orkanen (in ontwikkeling) uitdoven, omdat zo'n orkaan de warmere bovenlagen en de koudere onderlagen door elkaar husselen waardoor de achterliggende orkanen (in ontwikkeling) minder gevoed kunnen worden door een warmere bovenlaag.

In het Middellandse Zeegebied vindt wel plaats dat stormen samenklonteren en verworden tot een grotere storm. Griekenland kan zich gaan opmaken voor een windje uit zee. Er is zelfs een speciale term voor: Medicane.

Medicane Ianos nadert Grieks eiland: 'Dit heb ik nog nooit gezien hier'

17 SEP 2020, 20:23 / UPDATE: 17 SEP 2020, 20:47

Een zware tropische storm, die mogelijk kan uitgroeien tot een orkaan, nadert Griekenland. De Griekse weerdienst heeft code rood afgegeven. De Nederlandse Jackie Boots woont al twintig jaar op het eiland Zakynthos. “Dit heb ik nog nooit gezien hier.”

De orkaan, die de naam Ianos heeft gekregen, is ontstaan in de wateren tussen Italië en Griekenland, meldt Weer.nl. Het verschijnsel komt gemiddeld een keer in de vier jaar voor en heet Medicane – een mediterane orkaan.

Deze storm, die mogelijk in de nacht haar hoogtepunt bereikt, lijkt vooral de eilanden Kefalonia en Zakynthos te gaan treffen. Er komen dan windstoten voor van 160 tot 180 km/u en een uitschieter tot 200 km/u is zelfs niet uitgesloten. De golven kunnen een hoogte krijgen van ruim 10 meter.

‘Deze medicane kan er ook nog wel bij’

“Ik vind het echt heel spannend”, zegt Jackie die samen met haar man Takis 13 jaar een bedrijf runt op het eiland, Nefis Travel. Ze organiseren excursies ‘voornamelijk weg van de massa’. Door corona is het seizoen fiks tegengevallen, de boekingen zijn – sinds het gebied code geel heeft gekregen – nagenoeg nul. “Terwijl het seizoen normaal gesproken doorloopt tot in oktober. En dan nu de orkaan. Dit kan er ook nog wel bij”, verzucht ze.

De naderende storm is het gesprek van de dag op het eiland, aldus Jackie. “Alles is dicht gegaan, scholen, winkels. Er zijn extra mankrachten opgeroepen voor de brandweer. Ik zit zelf steeds op een speciale wind-app te kijken. Het is nog heel onzeker wat er gaat gebeuren.” Om haar huis maakt Jackie zich niet zoveel zorgen, dat is sterk. “Maar de garage, die is minder stevig. En daar staan juist de bussen die we gebruiken voor onze tours.”

Een rustige nacht zal het niet worden voor Jackie. Het eiland bereidt zich voor op het ergste. “Je weet het gewoon niet. Je weet niet hoe erg het wordt.”

Hart van Nederland

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2020 22:57 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Quote:
Nog eentje en we zijn door alle letters van het orkaan alfabet heen. In dat geval gaat men verder met het Griekse alfabet, te beginnen met Alpha.

Whoah, ik zat te wachten op Alpha, maar Beta is ook al een feit.

Alpha zit voor de kust van Portugal, die telt dus ook mee als Atlantische storm. En Beta is zojuist verschenen in de Mexicaanse Golf.

Dit is Alpha;

Het stelt niet bijster veel voor denk ik, die bij Griekenland was zwaarder dan deze geloof ik.

Beta daarentegen zal waarschijnlijk wel weer een orkaan worden.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 22:55 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit wordt er weer eentje om in de gaten te houden;

Morgen boven het westelijke puntje van Cuba en tegen het weekend zal deze storm aan land gaan in de VS.

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2020 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Update!

Hurricane Delta - Cat. 4
140mph
956mbar
WNW 16mph

Cancun wordt zo te zien zwaar getroffen morgen. En zaterdagochtend waarschijnlijk in de buurt van New Orleans, of een stukje verder richting westen.

Denk dat dit de gevaarlijkste storm van dit jaar wordt. Lijkt er tenminste wel op.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 8:31 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Update;

Hurricane Delta - Cat. 3
120mph
972mbar
WNW 16mph

Nog een paar uur en dan hangt ie zo'n beetje recht boven de stad Cancun.

Deze beelden werden gisteren al verspreid op sociale media, gefilmd vanaf het strand;

Laatst aangepast door carlos op Wo Okt 07, 2020 13:53, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Gelukkig een heel stuk afgezwakt dus maar nog steeds major hurricane status.

Een hele compacte storm ook, als je er een kilometer of 50 bij uit de buurt blijft heb je er denk ik niet heel veel last van.

Cancun is een grote stad en inwoners hebben relatief weinig tijd gehad om zich voor te bereiden. Het ligt eigenlijk helemaal rechtsboven in die punt. Het is een groot toeristisch gebied en dus economisch belangrijk voor Mexico.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 14:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Delta is inmiddels aan land gegaan in Yucatan, México. Categorie 2 storm nu, valt op zich nog mee. Ze hebben ook redelijk snel maatregelen getroffen geloof ik, ondanks dat daar weinig tijd voor was.

Om een of andere reden komen alle orkanen dit jaar midden in de nacht aan land, wat eigenlijk wel jammer is want dan zie je vrij weinig.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 14:19 Plaats reactie Reageer met quote
Real

carlos schreef:

Alpha zit voor de kust van Portugal, die telt dus ook mee als Atlantische storm. En Beta is zojuist verschenen in de Mexicaanse Golf.

Dit is Alpha;

Het stelt niet bijster veel voor denk ik, die bij Griekenland was zwaarder dan deze geloof ik.

Grappig om dit nu terug te lezen. Ik zat toen in de Algarve. Het waaide wel enigszins gedurende een dag en ´s middags hebben we ergens in een fraaie baai gekeken naar de vloed en de golven van een paar meter hoog. Meer was het daar niet, maar wel mooi om de wilde zee te zien.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier wat fatsoenlijke beelden uit Cancun. Lijkt me wel mee te vallen.

Zaterdag komt Delta aan in Louisiana.

BerichtGeplaatst: Za Okt 10, 2020 21:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Orkaan Delta kwam gisteravond laat Nederlandse tijd aan in Louisiana als Cat. 2 storm.

Ik heb een poosje zitten kijken naar deze beelden op livestream vanaf mijn telefoon. Blijft altijd fascinerend om te zien vind ik. Die mensen reden dus door dat water en ik kon merken dat ze steeds gestrester raakten doordat het water wel erg snel omhoog kwam. Ook altijd bijzonder, de kalmte als ze recht in het oog van de storm zitten.

Delta was om meerdere reden een historische orkaan; twee keer landfall in twee verschillende landen, landfall in Louisiana op nagenoeg dezelfde plek als orkaan Laura in augustus (hoeveel pech kun je hebben) en volgens mij ook de eerste storm met een naam uit het Griekse alfabet die aan land gaat.

Denk dat het nu wel gedaan is voor dit jaar, wellicht nog eentje.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 11, 2020 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb het idee dat de winden op aard afvlakken. Volgens mij zijn er sinds 1973/74 steeds minder stormen.
Het is ook eigenlijk niet meer goed en eerlijk na te gaan sinds onze KNMI de archieven van voor 1950 heeft vernietigd/weggestreept.
Je kunt nog wel wat nazoeken als je de goede wijnjaren uitpluist na het jaar 1000.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 11, 2020 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Ik heb het idee dat de winden op aard afvlakken. Volgens mij zijn er sinds 1973/74 steeds minder stormen.

Waar baseert u dit op, meneer Poendert ?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 11, 2020 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Volgens mij zijn er meer stormen hoor, maar ze worden niet persé zwaarder zoals vaak beweerd.

Honderd jaar geleden waren er ook al zeer krachtige orkanen die moeiteloos kunnen wedijveren met de orkanen die er de laatste jaren geweest zijn, zoals Irma of Dorian vorig jaar. En daarvoor waarschijnlijk ook al, maar toen werden daar nog geen gegevens over bijgehouden.

De Labor Day orkaan is heel bekend;

https://en.wikipedia.org/wiki/1935_Labor_Day_hurricane

BerichtGeplaatst: Vr Okt 16, 2020 22:17 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Volgens mij krijgen we nog één orkaan dit jaar, wellicht over een week.

Hij staat al aangegeven op de kaart, dat gele vlakje. Dat zou dan Epsilon worden. Cuba en mogelijk ook Florida liggen in het pad van deze storm in wording.

Kijken of het klopt. Very Happy

Weerwoord forum index » Buitenland