Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Linkse blokkade kernenergie maakte Nederland CO2-kampioen. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Okt 16, 2020 18:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

We hebben geen 30 miljard gepensioneerden.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 19, 2020 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als electrische energie uit Russisch gas wordt gemaakt door bv Rewe voor 3 cent per kwh, en ik moet er in Nederland meer dan 20 cent per kwh voor betalen, terwijl de rest naar de belasting gaat.
Wat noem ik dan subsidie?
Ik zet dan de subsidie op 17 cent per kwh, omdat de werkelijke kosten 3 cent per kwh zijn.

BerichtGeplaatst: Di Okt 20, 2020 2:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Subsidie als kosten? Volgens mij ben je mis met belasting. Sowieso mag je er 6 cent per kWh bij gaan optellen als je het over kernenergie hebt.

BerichtGeplaatst: Di Okt 20, 2020 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik wil graag 12 cent per kwh voor mijn huidige energie betalen. De energie-kosten nu bestaan hoofdzakelijk uit belasting.
Ik ben trouwens tegen de huidige energieopwekking via kerncentrales. Ik ben meer voor een centrale op thorium zoals al in 1974 draaide in Arnhem bij KEMA. Als dat was doorontwikkeld in de plaats van de huidige atoombommen machine die er voor in de plek kwam.
Maar laten we eerst nog maar een tijdje op Russisch gas draaien, voordat die Russen volledig overschakelen op China.

Daarnaast kwam in Japan maar 1 persoon rechtstreeks om het leven via de meltdown.
In de Oekraine was de rechtstreekse schade(heb ik niet uitgezocht) eigenlijk nihil.
Dus alles bij elkaar viel de schade van de honderden kerncentrales nogal mee.
Dat wil niet zeggen dat ik sta te wachten op een 3000.000 jarige levensgevaarlijke atoomstraling. Daarom door ploeteren met kernfusie.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 21, 2020 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Dat wil niet zeggen dat ik sta te wachten op een 3000.000 jarige levensgevaarlijke atoomstraling.

Dat lijkt me vrij slim.

Bedenk eens dat de oude Egyptenaren (die van de piramides) ongeveer 5000 jaar geleden leefden. Bedenk dan ook even hoeveel oorlogen en chaos we sinds die tijd gekend hebben (ofwel, de afgelopen 5000 jaar).

Nu zadelen we onze toekomst op met 240.000 jaar radioactief afval. We gokken erop dat ze dat in de toekomst wel aankunnen. Is die gok terecht? We maken ons nu druk over CO2 wat leidt tot 80 cm zeespiegelstijging in 2100. De kans is dat we dat veel beter aankunnen tegen die tijd, maar zelfs dat weten we niet zeker. En dan hebben we het 'maar' over 80 jaar. Met kernafval praten we over 240.000 jaar, iets wat we helemaal niet kunnen voorstellen. De mensheid bestaat bewust nog maar een jaar of 10.000.

Bedenk ook dat we dat kernafval veilig op moeten slaan voor 240.000 jaar. Dat soort kosten kunnen we helemaal niet berekenen, inclusief de kosten van eventueel schade niet. Nemen we de kosten van de ramp van Tsjernobyl en Fukushima eigenlijk mee in de berekeningen rond kernenergie? Dat denk ik niet namelijk. Hoeveel heeft dat gekost... de betonnen koepel die gebouwd moest worden, de mensenlevens die daarbij verloren zijn gegaan...

Het doet mij soms een beetje denken aan 'De Hindenburg'. Prachtige techniek, maar gewoon met een enorm risico. Een gigantische luchtballon gevuld met waterstof. Grootste luchtschip ooit destijds, met magnifieke beelden.

Maar vreselijk onveilig. Er hoeft maar iets te gebeuren en de ramp is enorm. En ja, het kán allemaal veilig met hele goede voorschriften... maar het feitenarchief geeft ons nu toch al aan dat het één keer per 25 jaar nogal mis gaat. Fukushima stond bekend als veilig. Wie had de enorme aardbeving en tsunami kunnen voorspellen? Ja, achteraf is het makkelijk redeneren. Maar zelfs onze kerncentrale staat in een gebied wat in de afgelopen eeuw toch een keer of 3-4 onder de zee verdwenen is.

Als het kalf verdronken is... dempt men de put. De put die kernenergie achterlaat is echter enorm.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 21, 2020 12:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nog even mijn zonne-energie hier delen... sinds oktober 2014. Afgelopen jaar wordt het jaar met het hoogste rendement, dat weet ik nu al. En dat terwijl zonnepanelen toch zouden moeten slijten, evenals de omvormer... voorlopig merk ik daar niets van.

Bedenk dat de installatie 6200 euro heeft gekost en nu, 6 jaar later, dus 7000 euro heeft opgeleverd.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 21, 2020 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Volgens mij heeft het 800 euro opgeleverd?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 21, 2020 12:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Staat er volgens mij toch vrij duidelijk bij: 7.022,23 euro.

Ik denk dat je niet helemaal goed rekent, je houdt waarschijnlijk geen rekening met een terugdraaiende stroommeter (maar zelfs dan snap ik je berekening niet)

En deze opbrengst is dus nog exclusief het verminderde gasverbruik... dus ik schat dat het rendement zeker op 10.000 euro ligt.

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2020 2:45 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Je schreef dat je investering 6200 euro was.
Je rendement is €7000,-
Daar moet je dus je €6200,.- van aftrekken, volgens mij?

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2020 7:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ah zo, dat klopt ja.

Voordeel is wel dat zo'n installatie dus 25 jaar meegaat als het goed is, dus de komende 19 jaar loopt het rendement verder op.

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2020 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Ah zo, dat klopt ja.

Voordeel is wel dat zo'n installatie dus 25 jaar meegaat als het goed is, dus de komende 19 jaar loopt het rendement verder op.

Als de teruggeleverde elektriciteit ook 21cent opbrengt wil dat zeggen dat via de echte kosten van 3cent, u 18 cent verkapte subsidie beurt per kwh, Die centen worden u verstrekt door de rest van de NL belasting betalers.
Ik ben niet tegen zonnestroom, maar wel tegen dat rare gereken van milieufiguren.
Persoonlijk gebruikten wij vorig jaar 173 euro aan elektriciteit . Daar zit internet en alle verlichting(inclusief bronbemaling bij. Inclusief de camper de winter aan de druppellader.(camper met een zonnepaneel op het dak dat s,Winters nauwelijks werkt)
Het is me een raadsel hoe sommigen aan die hoge elektriciteitsrekeningen komen.
Mijn dochter had een doorgebrand verdeel gebeuren bij haar zonnepanelen. Dat kostte 1000 euro.
Als u de werkelijke kosten voor een kwh kreeg betaald van 3cent per kwh die het via Russisch gas nu kost, nam niemand nog voor duizenden euro,s zonnepanelen.
Die ruzie van Rutte met de Russen moeten wij betalen.

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2020 13:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Als de teruggeleverde elektriciteit ook 21cent opbrengt wil dat zeggen dat via de echte kosten van 3cent, u 18 cent verkapte subsidie beurt per kwh,

Nope. Ik verwijs je graag naar https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=16895

Waarom je berekening niet klopt kan ik kort uitleggen: de stroom die ik teruglever wordt door de elektriciteitsmaatschappij doorverkocht aan mijn buurman, met belasting. Dus over elke Kwh wordt gewoon belasting betaald.

Quote:
Ik ben niet tegen zonnestroom, maar wel tegen dat rare gereken van milieufiguren.

In dit geval reken jij zelf raar.

Quote:
Persoonlijk gebruikten wij vorig jaar 173 euro aan elektriciteit .

Dat waag ik te betwijfelen. Een gemiddeld gezin verbruikt zo'n 3000 Kwh per jaar. Dat is 660 euro per jaar incl.

Quote:
Mijn dochter had een doorgebrand verdeel gebeuren bij haar zonnepanelen. Dat kostte 1000 euro.

Er zit geen verdeelgebeuren bij een zonnepaneel en een nieuw zonnepaneel is veel goedkoper dan 1000 euro. Jammer dat jij je dochter niet kon adviseren, misschien moet je je er iets meer in verdiepen? Zou je dochter ook weer een hoop geld bespaard hebben.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2020 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff : Waarom je berekening niet klopt kan ik kort uitleggen: de stroom die ik teruglever wordt door de elektriciteitsmaatschappij doorverkocht aan mijn buurman, met belasting. Dus over elke Kwh wordt gewoon belasting betaald.

Inversie - Hoe de minder gefortuneerde stedelijke huishuurders energie belasting betalen voor belastingkortingen voor grote huizen bezitters - basissysteem hoe geld - geld maakt .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2020 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik hoor nogal wat jaloezie... maar als jij wilt pleiten voor belasting op belasting op belasting.... dan vind je mij niet aan je zijde.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2020 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Mijn levenslange ervaring, ook vanuit mijn werk, leert dat mensen die teveel hebben (veelal onterecht links- en
rechtsom bij elkaar gesnaaid zonder bijzondere of nuttige tegenprestatie) de meest jaloerse en bange
mensen zijn die er rondlopen.

Vele malen afgunstiger en jaloerser dan arme mensen.

Het zijn onnuttige huilebalken en dieven die al beginnen te mekkeren en te roddelen als een arm gezin bij
de voedselbank een gratis brood haalt.

Rijkdom maakt van klootzakken meestal nog grotere (afgunstige) klootzakken, voorbeelden te over.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 8:19 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat klopt inderdaad, meneer Bakker. Het is ook om die reden dat rijke menen nooit genoeg hebben. Dat een bankier met een inkomen van ver boven het miljoen per jaar zwaar hecht aan extra bonussen, is veelzeggend. Dit soort mensen is verslaafd aan geld, en streven altijd naar meer: ontevreden en onrustig, en daardoor niet zelden ongelukkig.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:
Dat wil niet zeggen dat ik sta te wachten op een 3000.000 jarige levensgevaarlijke atoomstraling.

Dat lijkt me vrij slim.

Bedenk eens dat de oude Egyptenaren (die van de piramides) ongeveer 5000 jaar geleden leefden. Bedenk dan ook even hoeveel oorlogen en chaos we sinds die tijd gekend hebben (ofwel, de afgelopen 5000 jaar).

Nu zadelen we onze toekomst op met 240.000 jaar radioactief afval. We gokken erop dat ze dat in de toekomst wel aankunnen. Is die gok terecht? We maken ons nu druk over CO2 wat leidt tot 80 cm zeespiegelstijging in 2100. De kans is dat we dat veel beter aankunnen tegen die tijd, maar zelfs dat weten we niet zeker. En dan hebben we het 'maar' over 80 jaar. Met kernafval praten we over 240.000 jaar, iets wat we helemaal niet kunnen voorstellen. De mensheid bestaat bewust nog maar een jaar of 10.000.

Bedenk ook dat we dat kernafval veilig op moeten slaan voor 240.000 jaar. Dat soort kosten kunnen we helemaal niet berekenen, inclusief de kosten van eventueel schade niet. Nemen we de kosten van de ramp van Tsjernobyl en Fukushima eigenlijk mee in de berekeningen rond kernenergie? Dat denk ik niet namelijk. Hoeveel heeft dat gekost... de betonnen koepel die gebouwd moest worden, de mensenlevens die daarbij verloren zijn gegaan...

Het doet mij soms een beetje denken aan 'De Hindenburg'. Prachtige techniek, maar gewoon met een enorm risico. Een gigantische luchtballon gevuld met waterstof. Grootste luchtschip ooit destijds, met magnifieke beelden.

Maar vreselijk onveilig. Er hoeft maar iets te gebeuren en de ramp is enorm. En ja, het kán allemaal veilig met hele goede voorschriften... maar het feitenarchief geeft ons nu toch al aan dat het één keer per 25 jaar nogal mis gaat. Fukushima stond bekend als veilig. Wie had de enorme aardbeving en tsunami kunnen voorspellen? Ja, achteraf is het makkelijk redeneren. Maar zelfs onze kerncentrale staat in een gebied wat in de afgelopen eeuw toch een keer of 3-4 onder de zee verdwenen is.

Als het kalf verdronken is... dempt men de put. De put die kernenergie achterlaat is echter enorm.

Ik had het niet over de huidige kerncentrales.
Ik had het over de vloeibaar zout centrales draaiend op Thorium. Dat blijkt een uitstekende methode om het huidige uranium-afval op te souperen, zodat die rotzooi ook in de toekomst geen gevaar meer oplevert.
Want we weten uit de historie dat in de nabije of verre toekomst altijd wel een idioot of religieuze fantast bedenkt hoe hij er een foute bom van kan maken.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 23:31 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Poendert schreef:
Ik had het niet over de huidige kerncentrales.
Ik had het over de vloeibaar zout centrales draaiend op Thorium. Dat blijkt een uitstekende methode om het huidige uranium-afval op te souperen, zodat die rotzooi ook in de toekomst geen gevaar meer oplevert.
Want we weten uit de historie dat in de nabije of verre toekomst altijd wel een idioot of religieuze fantast bedenkt hoe hij er een foute bom van kan maken.

Uranium is sowieso een gepasseerd station. Van Thorium kun je geen bom maken en het levert veel minder afval op, dat ook nog 'ns veel minder lang radioactief blijft.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

De huidige generatie Kerncentrales zijn onvermijdbaar en veilig in de strijd tegen klimaatverwarming.
Ook volgens de VN....

In Zeeland kan men rustig 2 centrales plaatsen, de Zeeuwen zouden er wel bij varen.
De meeste Nederlanders zijn voor.

Het Thorium gezwets hoor ik al 35 jaar, maar het heeft tot NIKS geleidt evenals alle andere
oplossingen tot iets anders lijden en geimporteerde KOLEN en nucleaire energie
werd ingezet om de SLINKSCHE LEUGEN te verbloemen.

SLINKSCH besteedt de miljarden liever aan een nog nieuwere Bijlmer. het nieuwe aangesloten
corrupte BLM-clubje, weer een half miljard in R Zuid etc etc, zonder verantwoord
immigratiebeid daartegenover te stellen.

Linkse ratio is vervangen door wensdenken, wensdenken heeft geleidt censuur
en bedrog heeft geleid tot:

Een land met bijna de hoogste stikstof en CO2 uitstoot cijfers, per inwoner, van Europa.

(en tevens de grootse corrupte Drugs-Maffia tentakels van Europa)

De SANDALEN EXTREMISTEN LIEGEN HET LAND LIEVER KAPOT DAN DAT ZE VAN HUN
STIJLE ORTHODOXE JAREN '70 GELOOF AFVALLEN.

WELLICHT VERDIENEN ZE TEVEEL AAN HUN LEUGENS IN ALLERLEI COMITES EN
LEUGENACHTIGE ADVIESCLUBS WAAR DE LUIE HERSENS AL 30 JAAR
LANG IN DE SCHREEUW- EN HERHAALSTAND STAAN.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Wat harder schreeuwen, meneer Bakker. We horen u niet.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 13:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Joost Bakker schreef:
In Zeeland kan men rustig 2 centrales plaatsen, de Zeeuwen zouden er wel bij varen.

Dan snap je er echt h-e-l-e-m-a-a-l niets van hoor.

De huidige kerncentrale draait keihard verlies en er wordt ruzie gemaakt tussen Den Haag en de provincie Zeeland (ofwel centrale en lokale overheid) wie er voor het verlies moet opdraaien. Op dit moment is dat dus de provincie Zeeland.

En dan hebben we het nog niet over de opruimkosten in 2030. Die kosten zijn ook enorm hoog, en wie gaat het betalen? Zeeland of Den Haag?

Quote:
WELLICHT VERDIENEN ZE TEVEEL AAN HUN LEUGENS IN ALLERLEI COMITES EN
LEUGENACHTIGE ADVIESCLUBS WAAR DE LUIE HERSENS AL 30 JAAR
LANG IN DE SCHREEUW- EN HERHAALSTAND STAAN.

Wie schreeuwt hier nou?

Je maakt jezelf totaal ongeloofwaardig door voor twee extra kerncentrales en dus twee extra enorme verliesposten te pleiten. Zullen we eerst de enige draaiende kerncentrale eens op orde brengen? Dus de verliezen voor stroomcompensatie netjes verdelen over ALLE Nederlanders? Het is al belachelijk genoeg dat de Zeeuwen én de veiligheidsrisico's krijgen, én voor de kosten moeten opdraaien.

https://www.laka.org/nieuws/2020/wientjes-zeeland-verliest-tot-2033-aan-kerncentrale-borssele-13530

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Petitie WISE: Geen verlies voor Zeeland, sluit kerncentrale Borssele in 2023
    16 oktober 2020
    Kerncentrale Borssele draait al jaren met verlies. De eigenaars van de kerncentrale, waaronder de provincie Zeeland en dertien Zeeuwse gemeenten, nemen daarmee een risico met publiek geld. Zeeuwen zijn het slachtoffer en draaien uiteindelijk op voor het verlies. In 2019 werd het verlies geschat op zo’n € 40 miljoen. Volgens WISE legt elk Zeeuws gezin jaarlijks omgerekend € 230,- toe op de kerncentrale. Al jaren wordt geprobeerd de verlieslijdende kerncentrale over te dragen aan het Rijk, maar dat wil er niet aan. Dan rest er weinig anders dan sluiting: hoog tijd dat de kerncentrale met pensioen gaat!
    WISE is een petitie gestart en vraagt aan de aandeelhouders van PZEM sluiting van de kerncentrale in 2023 in plaats van 2033.

https://www.laka.org/nieuws/2020/petitie-wise-geen-verlies-voor-zeeland-sluit-kerncentrale-borssele-in-2023-14021

Even verplicht leesvoer voor Joost Bakker. Hij zal wel ontkennen dat dit de feiten zijn trouwens...

Joost Bakker schreef:

Ieder Zeeuws gezin legt jaarlijks 230 euro toe op de kerncentrale. Daarom zeg ik ook: wie nu pleit voor extra (uranium) kerncentrales, spoort simpelweg niet.

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2020 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Twee schone veilige goedkope kerncentrales erbij in Zeeland... om energie betaalbaar te houden
en voor het overige andere vormen als oceaan- Windmolens en Waterstof mogelijk te maken.

De rest is TOTAAL achterhaalde nonsense... Slinksche kolencentrales en Slinksche Biomassa ellende.

Slinksche valse informatiebronnen via hun corrupte baantjes bij corrupte stichtingen.

Hun primitieve apen-gegil in het duister leidde tot een van de grootste Nederlandse debacles versus
miljardenverspillingen van de eeuw.

De bezem moet er doorheen.

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2020 15:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Joost Bakker schreef:
Slinksche kolencentrales

Ja, vooral dat linkse Green Peace en Groen Links waren voorstanders van vervuilende kolencentrales.

En dit gewoon even negeren (of ontkennen, dat volgt waarschijnlijk bij een tweede confrontatie):

Kerncentrale Borssele draait al jaren met verlies. De eigenaars van de kerncentrale, waaronder de provincie Zeeland en dertien Zeeuwse gemeenten, nemen daarmee een risico met publiek geld. Zeeuwen zijn het slachtoffer en draaien uiteindelijk op voor het verlies. In 2019 werd het verlies geschat op zo’n € 40 miljoen. Volgens WISE legt elk Zeeuws gezin jaarlijks omgerekend € 230,- toe op de kerncentrale.

Joost Bakker: In Zeeland kan men rustig 2 centrales plaatsen, de Zeeuwen zouden er wel bij varen.

Dan wil je het toch gewoon niet zien hè. Den Haag is zelfs met de huidige kerncentrale niet eens bereid de verliezen op zich te nemen, dat laten ze graag aan de Zeeuwen. Maar Den Haag wil er nog wel een paar verliesdraaiende kerncentrales bij zeker...

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2020 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Waarom zou een kerncentrale met verlies draaien?
Dat doen kolen of gas centrales toch ook niet.
Windmolens draaien op subsidie.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu