Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Amsterdam Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 35, 36, 37  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Welke associaties heb je bij Amsterdam?
Allemaal hufters, op enkelingen uitgezonderd
36%
 36%  [ 13 ]
Leuk voor Amsterdammers, maar ze kunnen niet voetballen.
5%
 5%  [ 2 ]
Gezellig voor een avondje uit.
13%
 13%  [ 5 ]
Leuke stad.
44%
 44%  [ 16 ]
Totaal aantal stemmen : 36

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2020 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Haha! Dat kan ik begrijpen. Het komt idd uit het Duits (Tüte). Zo krijg je hier ook een tas koffie, maar dat is dus geen tuut. Very Happy

Blijft toch de vraag waarom ik zo aangesproken word. Ik heb niet het idee dat Zeeuwen dat zo doen, die beginnen toch echt pas in het Zeeuws als ze zeker weten dat de gesprekspartner dit ook spreekt.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2020 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Amsterdams: De Son in de See sien Sakken.

De Z wordt uitgesproken als een S.

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 1:14 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Had nog nooit Zeeuws gehoord;

https://www.facebook.com/OmroepZeeland/videos/steeds-minder-zeeuws-dialect-maar-k-bin-dr-gro%C3%B4s-op/943874252636584/

Nu wel.

Lijkt wat op 'Vloms'.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 8:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Blijft toch de vraag waarom ik zo aangesproken word. Ik heb niet het idee dat Zeeuwen dat zo doen, die beginnen toch echt pas in het Zeeuws als ze zeker weten dat de gesprekspartner dit ook spreekt.

Waarschijnlijk heeft men je voor een Limburger aangezien. Zie het als een compliment. Smile

Als je in Amsterdam bent spreekt het merendeel van het personeel in winkels en op terrasjes je bij voorbaat in het Engels aan. Ik heb eens Frans antwoord gegeven. Tja, toen stond ze met de mond vol tanden. Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Meneer Van Es komt nooit in Amsterdam naar eigen zeggen. Dan is het wel heel knap dat hij desondanks in Amsterdam iemand die hem aansprak kon antwoorden.

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 8:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er kwamen 380.000 Indo,s uit de Gordel van Smaragd. Deze mensen hebben zich uitstekend aangepast. Als mij dochter met een Indo zou trouwen had ik geen enkel bezwaar. Ik maak weinig verschil tussen een Groninger, een Limburger, een Zwitser of een Indo.
Er wonen nu 2 miljoen mensen in Nederland met Indische wortels. Daar zijn we zeer tevreden mee als land.
Als mijn dochter met een willekeurige islamiet aan kwam zetten, een Antilliaan of Afrikaan zag ik wel degelijk een hoop trammelant op haar weg. Ik moet er niet aan denken.
Ik heb nog zelden een Hindoe of een Chinees over rascisme horen klagen.
De mensen met de grootste bek staan altijd vooraan.

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dan vind ik ook nog eens dat een Indo een veel betere Nederlander is dan de huidige Amsterdammers.
Hoeveel % van de huidige Amsterdammers komt tegenwoordig eigenlijk aan de kost via een uitkering.
Is Amsterdam een stad van ongelukkige profiteurs geworden?

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Hoeveel % van de huidige Amsterdammers komt tegenwoordig eigenlijk aan de kost via een uitkering.

Geen idee. Weet uw lijfblad "Eindtijd" dit niet ?

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 9:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:

Geen idee. Weet uw lijfblad "Eindtijd" dit niet ?

Ik heb geen lijfblad ik heb zelfs uw favoriet nog nooit gelezen. Typisch linkse reactie weer van u. Heeft daar een cursus voor gevolgd.
Dan gaan we verder met wat Trouw over Amsterdam schreef.
Amsterdam is in de problematiek tussen stad en platteland nog prominenter dan in andere steden, zegt hoogleraar Reinout Wiers, die samen met Bockting het instituut gaat leiden. “Hier heeft zo’n 40 procent van de inwoners last van psychische klachten, tegenover zo’n 22 procent in de rest van Nederland.”
Beste Lamp. Zit u boven in die 40 % met Psychische klachten? Ik hoop voor u dat u helemaal niet in het rijtje met psychische klachten valt. Dat lijkt mij buitengewoon vervelend.
Ik begrijp dat u nog geen enkel weerwoord hebt gevonden op de verwijzingen over vaderloze jongeren waarover ik en blijkbaar ook uw favoriete lijfblad schreef.

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 10:14 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Als ik vraag wat u in uw lijfblad heeft gelezen, wat is er dan precies "links" aan deze vraag ? Graag een antwoord hierop.
Dan zal ik nu op mijn beurt even ingaan op die percentages rond vaderloze jongeren waar u maar niet over raakt uitgezeken.
Ik vraag mij gewoon af hoe een blaadje als Eindtijd, dat onder anderen corona beschouwt als een straf van God, aan die percentages komt, want het lijkt mij nogal uif de lucht gegrepen.
Dat was mijn vraag, ik begrijp nu dat u die niet helder had. Want u vraagt om mijn weerwoord op die percentages.
Nogmaals (ik geloof voor de derde keer nu): welk weerwoord wilt u nu eigenIjk hebben ? Misschien kloppen de percentages wel, misschien is het nog veel erger. Dan zegt dat dus iets over gezinnen zonder vader: daar ontstaan dan grote problemen, terug te vinden in de percentages die u noemt.
Ik hoef dat helemaal niet te bevestigen of te ontkennen: het enige wat ik mij afvraag is waar dat blaadje die percentages vandaan haalt. Verder lijkt het me logisch dat gezinnen met vader en moeder beter af zijn dan gezinnen waar de vader of de moeder ontbreekt.
Maar wat wilt u hier nu mee zeggen ? Is "vaderloosheid" soms links ? Want daar stuurt u natuurlijk op aan, de enige reden waarom u met deze cijfers aan komt kakken. Om vervolgens te eisen dat een ander dat moet gaan weerleggen.

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 13:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:

Niet zo'n vooroordeel... een groot deel komt ook aan de kost via de onderverhuur van sociale woningbouw Laughing

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Laughing

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2020 15:50 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Meneer Van Es heeft pret. Dat zien we hier niet vaak.

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Gisteravond naar het Amsterdamse programma De Vooravond gekeken. Het is de opvolger van De Wereld Draait Door maar dan zonder die arrogante Amsterdamse kwast van Nieuwkerk.
Ik hoef het verder niet meer te zien, maar wat ik wel even kwijt dat ik weer eens het gelijk aan mijn kant heb. In de uitzending werd uitgebreid stilgestaan bij de Randstad versus de provincies. Het werd geschiedkundig teruggevoerd naar de 80 jarige oorlog en de Gouden Eeuw waarbij duidelijk de Amsterdamse arrogantie naar voren kwam.

https://www.bnnvara.nl/devooravond/videos/551748

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Haha! Dat kan ik begrijpen. Het komt idd uit het Duits (Tüte). Zo krijg je hier ook een tas koffie, maar dat is dus geen tuut. Very Happy

Volgens mij is het Zeeuws in de verte verwant aan het Nedersaksisch. Dat is waarschijnlijk (in de oudheid) daar gebracht door de Nedersaksische Hertogen Horsa en Hengist die na de Eemrivier(Groningen) op te zijn gevaren, tijdelijk verbleven in het Friese Stellingerwerf met verderop langs de Eems bij Warendorf ook een kampement in Niedersaksen.
Deze aanvoerders vertrokken later naar Engeland om daar met hun troepen te vechten tegen de tegenstanders van een Keltische koning, waarna ze de complete regio overnamen.
Ik had een Zeeuwse oom, bij hem viel me de gelijkenis tussen onze talen al op.
In de buurt van Sluis in Zeeuws-Vlaanderen ligt nog steeds de regio/gehucht Hengist-haven.

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 12:56 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Gaat het nog een beetje met de kades en de bruggen in Amsterdam?

Staat kades en bruggen Amsterdam nog slechter dan gedacht
https://privacy.vakmedianet.nl/cobouw/?ref=https%3A%2F%2Fwww.cobouw.nl%2Finfra%2Fnieuws%2F2020%2F07%2Fstaat-kades-en-bruggen-amsterdam-nog-slechter-dan-gedacht-101286464

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 14:02 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Poendert schreef:
Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

Volgens mij is het Zeeuws in de verte verwant aan het Nedersaksisch. Dat is waarschijnlijk (in de oudheid) daar gebracht door de Nedersaksische Hertogen Horsa en Hengist die na de Eemrivier(Groningen) op te zijn gevaren, tijdelijk verbleven in het Friese Stellingerwerf met verderop langs de Eems bij Warendorf ook een kampement in Niedersaksen.
Deze aanvoerders vertrokken later naar Engeland om daar met hun troepen te vechten tegen de tegenstanders van een Keltische koning, waarna ze de complete regio overnamen.
Ik had een Zeeuwse oom, bij hem viel me de gelijkenis tussen onze talen al op.
In de buurt van Sluis in Zeeuws-Vlaanderen ligt nog steeds de regio/gehucht Hengist-haven.

Tja, zo vreemd is dat niet.
Langs heel de kust, van Denemarken tot aan Normandië, kwamen dezelfde lieden terecht.
Juten, Saksen, Noormannen, Vikingers, Denen, Normandiërs, kortom, de bevolking aan de kusten van de Noordzee kom je overal tegen.
Je hoeft niet vreemd staan te kijken dat de bevolking van Zeeland verwanten heeft van Normandië tot aan Denemarken toe.
Zelfs in Brabant is zo'n slordige 10% van de bevolking van oorsprong Viking Smile
De Kelten komen op 30%, maar dat terzijde. Smile

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Taal en DNA zijn niet onlosmakelijk vebonden: basken (baskisch, enige overlevende taal van een protoeuropese taalgroep) spreken een zeer andere taal als brétons (keltisch, indoeuropese taalgroep) en toch zijn zij genetisch langs de vaderlijn duidelijk sterk verwant.

Langs de kust van westvlaanderen vestigden zich rond 500 saksen, en dat moet in plaatselijke dialecten nog hoorbaar zijn; Saksische hertogen heb ik nog nooit van gehoord, Saksen was een graafschap, en werd dat pas na de inlijving bij het Frankische Rijk onder Karel de Grote.

Zeeland was zeer dunbevolkt en de weinige vestigingen waren tot 714 fries: Domburg, Brugge, Vlaardingen waren de bekendste, maar ook kleinere vestigingen waren cultureel fries. In Zeeland vestigden zich nadien gaandeweg migranten vanuit Vlaanderen, Holland en West-Brabant. In enkele zeeuwse dialecten zijn zijn nog enkele piepkleine restjes over van het fries, maar voor het overige zijn het frankische dialecten met waarschijnlijk ook saksische invloeden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 0:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Willem schreef:
Zeeland was zeer dunbevolkt en de weinige vestigingen waren tot 714 fries: Domburg, Brugge, Vlaardingen waren de bekendste, maar ook kleinere vestigingen waren cultureel fries. In Zeeland vestigden zich nadien gaandeweg migranten vanuit Vlaanderen, Holland en West-Brabant. In enkele zeeuwse dialecten zijn zijn nog enkele piepkleine restjes over van het fries, maar voor het overige zijn het frankische dialecten met waarschijnlijk ook saksische invloeden.

Ja maar... voor de Friezen zaten de Romeinen in Domburg.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 2:15 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Tis natuurlijk ook een komen en gaan geweest. De Romeinen lieten Zeeland verlaten achter; in de nadagen van het Romeinse Rijk moeten de zeeuwse vervallen buitenposten zijn geweest, waar eer noch gewin te behalen viel. En tijdens de Grote Volksverhuizing breidden de Friezen hun gebied uit en bereikten zo Oostende en Bremen. Het kerngebied bleef Dorestad/Duurstede, Medemblikj/Enkhuizen en Stavoren tot het grote verval wat zich inzette na de dood van Radboud (Redbad) en de definitieve nederlaag tegen de Franken in 734.

Na 734 werd het Friesland tot het IJ (dus het huidige Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland), ingelijfd bij het Frankische Rijk; het zwaartepunt verplaatste zich daarmee naar de huidige provincie Friesland en de Kop van Noord-Holland.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Sep 13, 2020 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Lieve stad...

Quote:
Belager Joods restaurant dreigde met nieuwe zware aanslag

Asielzoeker Salah A. die al twee keer het Joodse restaurant Ha Carmel aanviel, heeft gedreigd met een derde aanslag, deze keer met een vuurwapen. Dat bevestigt een goed opgevoerde opsporingsbron. Op de telefoon van de Syriër werd een foto aangetroffen waarop hij poseert met een wapen.

Link naar premium artikel

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 7:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Alles wijst erop dat Amsterdam de revolutionaire stap tot officiële excuses voor slavernij zal zetten.
Het Amsterdamse stadsbestuur was nauw betrokken bij de slavernij, blijkt uit onderzoek.

Burgemeester Halsema zal waarschijnlijk formele excuses aanbieden voor de prominente rol van het toenmalige stadsbestuur bij slavernij en slavenhandel.
‘Ik voel een verantwoordelijkheid’, zei Halsema nadat ze het nieuwe onderzoek naar de rol van het stadsbestuur van Amsterdam dinsdag in ontvangst nam. ‘Niet om de geschiedenis ongedaan te maken, wel om de gevolgen van ons gedeelde slavernijverleden in het heden te bestrijden en het héle verhaal te vertellen.’...

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/alles-wijst-erop-dat-amsterdam-de-revolutionaire-stap-tot-officiele-excuses-voor-slavernij-zal-zetten~b3434d3f/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/amsterdam-was-sterk-betrokken-bij-slavernij-wijst-onderzoek-in-opdracht-van-de-stad-uit~b2ee3eed/

Kijk aan. Zo moet dat. Je moet precies benoemen wie waar schuldig aan was en niet het hele land erop aankijken en ervoor veroordelen.
Alleen jammer dat Halsema dat gaat doen. Halsema is nep.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2020 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
De Amsterdamse burgemeester Halsema maakte zich een dag voor het anti-racismeprotest op de Dam op 1 juni zorgen over de betoging, melden het tv-programma Shownieuws en De Telegraaf op basis van stukken van de gemeente....

https://nos.nl/artikel/2350629-halsema-maakte-zich-dag-voor-protest-op-dam-al-zorgen-over-drukte.html

Jaja.... mevrouw de burgemeester van Amsterdam jokte alweer...

BerichtGeplaatst: Za Okt 03, 2020 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik kwam op de Saksische Hertogen Hengist en Horsa via de geboorteplaatsen van veel van mijn streekgenoten die in Stellingerwerf bleken te liggen. Hun Veluwse voorouders bleken in de zomer met kruiwagen en kroost via een veerboot en kruiwagen als Eekschiller in de eikenbossen van Stellingerwerf de karige kost te hebben verdien In Sellingerwerf bleek men via verblijf ter plaatse geen Fries maar Saksisch te spreken.
Via google-maps vond in de buurt van "Sas van Gent" het gehucht/regio Hengist-haven. Stellingerwerf is een Saksisch sprekende enclave in Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2020 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Quote:
De Amsterdamse burgemeester Halsema maakte zich een dag voor het anti-racismeprotest op de Dam op 1 juni zorgen over de betoging, melden het tv-programma Shownieuws en De Telegraaf op basis van stukken van de gemeente....

https://nos.nl/artikel/2350629-halsema-maakte-zich-dag-voor-protest-op-dam-al-zorgen-over-drukte.html

Jaja.... mevrouw de burgemeester van Amsterdam jokte alweer...

Femke Halsema is kennelijk niet zo wiskundig aangelegd. Streepjes zijn heel wat andere dingen dan driehoekjes.

Weerwoord forum index » Binnenland