Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Toegang naar Universiteiten moet op hoger intellectueel peil Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 8:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Vooruit dan maar weer. Bij ons op de Veluwe waren vroeger grondwatermeters die geteerde palen in handgeboorde gaten moesten poeren. Deze mensen stonken overigens nooit. Dan kwam er een ambtenaar met een hoog opgeleide studie een controle uitvoeren door de binnenkant van de paal op te meten. Hierdoor dacht de ambtenaar dat hij kon berekenen hoeveel gepoerde pekpaal zich onder de grond bevond. Iedere arbeider kan je vertellen dat dat zo niet werkt.

In mijn tijd als leerlooier pisten we over de koeienhuiden om het leer soepel te houden. De baas kon echter aan het leer zien of je de avond daarvoor teveel gedronken had. Maar als ik de avond daarvoor met mijn oud-collega's van de grote vaart de fusten ging ledigen in de plaatselijke kroeg, dan fikten we als snel een fust weg. Fustfikken noemden we dat.

Pas later realiseerde ik dat er een linkse woordassociatie was met een vulgaire handeling in de homofiele gemeenschap.

Is dit het beruchte "Gebrek aan echte argumenten"
U wilt waarschijnlijk solliciteren naar een hoogleraarschap "Vrijetijdskunde of theaterwetenschappen".
Ik kan u hierover niet adviseren. Ik heb alleen maar verstand van Ëlektrotechniek, mechanica, scheepsmotoren, smeden of het produceren van ankers of messen.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ik heb alleen maar verstand van Ëlektrotechniek, mechanica, scheepsmotoren, smeden of het produceren van ankers of messen.

Waarom spreek je je dan uit over de toegang tot universiteiten?

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:
Ik heb alleen maar verstand van Ëlektrotechniek, mechanica, scheepsmotoren, smeden of het produceren van ankers of messen.

Waarom spreek je je dan uit over de toegang tot universiteiten?

Omdat ik een rits nakomelingen heb, waarvan velen zich geroepen voelen richting de hoogopgeleide richting.
Als ik de familie-dames hoor is het vaak "Iets met recht" terwijl de jongens kant het over "ITC" hebben.
Er zit een groot verschil in hoogopgeleid zijn. Ik kreeg bv les in elektrotechniek via twee personen die het complete elektriciteit netwerk van de republiek Iran, via herinrichting en eigen innovatie hadden gemoderniseerd. Deze mensen wisten waarover ze het hadden. Een hoogleraar vrijetijdskunde heeft geen enkel nut, buiten de hobbyclubs.
Terwijl ik tegenwoordig vaak wazige hoogopgeleide figuren in de media hoor, die van voren niet weten hoe ze zelf, inclusief het klootjesvolk van achteren leven.
Als we naar de historie kijken blijkt dat mensen met nauwelijks hoge opleidingen, zeker in het verleden, de meeste echte uitvindingen, en overtuigingen ventileren.
Voor de oorlog was nog geen kwart van het huidige aantal personen hoogopgeleid, met grote resultaten. (Een groot deel was dokter of dominee)
Tegenwoordig is de helft van de Nederlanders hoogopgeleid, eigenlijk zonder noemenswaardige resultaten.
Dus er gaat via ontzettend veel geld, iets ontzettend mis met de tegenwoordige opleidingen.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Als ik de familie-dames hoor is het vaak "Iets met recht" terwijl de jongens kant het over "ITC" hebben.

Aan-recht? En wat is ITC?

Quote:
Voor de oorlog was nog geen kwart van het huidige aantal personen hoogopgeleid, met grote resultaten. (Een groot deel was dokter of dominee)

Hoogleraar Theologie?

Quote:
Tegenwoordig is de helft van de Nederlanders hoogopgeleid, eigenlijk zonder noemenswaardige resultaten.

Je hecht veel te veel waarde aan een opleiding, en daarin sta je niet alleen. Een opleiding zegt niets over intelligentie. Hoewel ik in het onderwijs werk ben ik geen voorstander van opleidingen en diploma's. Ik vind ze onzinnig zoals ze nu bestaan.

Ik vind modulair onderwijs met bewijzen daarvan voor goede afrondingen (certificaten, badges, whatever) veel belangrijker. De opleiding als eenheid is achterhaald. Zeker vierjarige programma's. Onmiddellijk mee stoppen in het hoger onderwijs.

Trouwens, ook in het lager onderwijs. Een VMBO-diploma na vier jaar is het meest stompzinnige tussenstation wat ooit bedacht is. Veel leerlingen denken dat het een eindstation is. Vier jaar school en dan je diploma. Dat klinkt als een afronding van iets wat geen afronding is. Je hebt namelijk geen startkwalificatie, bent leerplichtig en moet dus gewoon doorgaan. Als je die leerlingen één extra jaar laat doorgaan kun je ze opleiden naar een niveau MBO-2, wat wél een startkwalificatie is. En gezien de huidige opleidingsinflatie is dat gewoon een oude LTS of equivalent.

Diploma's werken uitermate belemmerend op de ontwikkeling van jongeren én volwassenen, omdat ze afsluitingen zijn van lange trajecten met minimale keuzevrijheid. Bovendien geloof ik in 'leven lang leren'. Maar maak dat dan wel mogelijk: niemand wil meerdere keren een vierjarig traject volgen. Maar veel mensen willen wel meer leren over een bepaald onderwerp. Maak dat mogelijk.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
Vooruit dan maar weer. Bij ons op de Veluwe waren vroeger grondwatermeters die geteerde palen in handgeboorde gaten moesten poeren. Deze mensen stonken overigens nooit. Dan kwam er een ambtenaar met een hoog opgeleide studie een controle uitvoeren door de binnenkant van de paal op te meten. Hierdoor dacht de ambtenaar dat hij kon berekenen hoeveel gepoerde pekpaal zich onder de grond bevond. Iedere arbeider kan je vertellen dat dat zo niet werkt.

Exact. Zelf heb ik per schip heel wat pekpalen verscheept. Die brachten we dan ook aan wal, bijvoorbeeld in Ierland. Daar sprak ik dan met Ierse landarbeiders die precies wisten hoe die pekpalen in de grond gepoerd moesten worden. Daar kwam geen gestudeerde hotemetoot aan te pas, en dat vertelde ik hier dan aan mijn toenmalige baas. Die vertikte het vervolgens om mij verder te betalen, zodat ik zelf een pekpalenbedrijf heb opgestart. Zonder geleerde wijsneuzen, maar met mannen van stavast die konden aanpakken. Binnen een jaar had mijn baas het nakijken en leverden wij pekpalen in heel Europa. In Bulgarije heb ik onlangs nog een filiaal geopend. Was daar toevallig toch in de buurt op doorreis naar Bolivia.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 20:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Cliff schreef:

Exact. Zelf heb ik per schip heel wat pekpalen verscheept. Die brachten we dan ook aan wal, bijvoorbeeld in Ierland. Daar sprak ik dan met Ierse landarbeiders die precies wisten hoe die pekpalen in de grond gepoerd moesten worden. Daar kwam geen gestudeerde hotemetoot aan te pas, en dat vertelde ik hier dan aan mijn toenmalige baas. Die vertikte het vervolgens om mij verder te betalen, zodat ik zelf een pekpalenbedrijf heb opgestart. Zonder geleerde wijsneuzen, maar met mannen van stavast die konden aanpakken. Binnen een jaar had mijn baas het nakijken en leverden wij pekpalen in heel Europa. In
Bulgarije heb ik onlangs nog een filiaal geopend. Was daar toevallig toch in de buurt op doorreis naar Bolivia.

Ik begrijp niet dat u dat werk niet door uw Indiaanse slaven uit N-West Amerika hebt laten doen, of kon u die niet terugvinden? Niet aan land brengen die meute via een niet bestaande haven op Haiti. Pas daarna mag u weer in de zandbak spelen met de andere kleintjes.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2020 21:31 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

U weet duidelijk weinig van pekpalen. Een pekpaal op de juiste manier in de grond poeren is een ambacht dat vaak van vader op zoon wordt overgebracht. In den vreemde gebruikt men geen pekpalen, dus is het zinloos om die door inheemse volkeren te laten poeren. Dat is vragen om moeilijkheden, alleen deugend links weet dat niet. Die laten de gekleurde medemens met liefde en subsidie pekpalen slaan. Het gevolg is dat die palen niet functioneren en er later weer uit moeten, en wie mag dat doen ? Juist, Jan met de pet ! Maar dan zie je die linkse goedmensen niet meer. Die zie je pas als er een politicus overhoop geknald moet worden, of bent u soms Volkert van der Graaf vergeten ?
Vertel mij niets over pekpalen, meneer poendert. Ik weet waar ik over spreek. Leest u eerst maar eens wat over de misdaden door links begaan. Daar bent u wel even zoet mee.

BerichtGeplaatst: Do Okt 01, 2020 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nu gaat zowat iedereen die zijn eigen naam kan schrijven naar een universiteit. Dat is ook een nadeel voor onze maatschappij.
Figuren die waarschijnlijk uitstekend zouden functioneren in de echte maatschappij als reparateur van bruggen, vioolbouwer of vrachtwagen chauffeur, komen via de universiteit achter een bureautje op een stadhuis terecht, of laten het aantal advocaten uit hun voegen barsten.

BerichtGeplaatst: Do Okt 01, 2020 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Heb de cijfers 'ns vluchtig bekeken en zag dat er per jaar zo'n 170.000 personen geboren worden in Nl en dat er jaarlijks zo'n 50.000 ingeschreven worden bij het wetenschappelijk onderwijs.

Dat is dus nogal wat; meer dan 'n derde gaat naar 'n universiteit.

Overigens zit de groei volgens deze site vooral in de richtingen techniek, gezondheidszorg en onderwijs (is dat ook al 'n richting in het WO?).
Rechten, taal en cultuur blijven constant.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 01, 2020 18:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Éen op de vijf haalt een universitair diploma inderdaad.

Prima zaak. Het beste waar je in kunt investeren is de kenniseconomie. Maar... je moet wel zorgen dat die mensen hier blijven. Dat gebeurt helaas niet altijd.

BerichtGeplaatst: Do Okt 01, 2020 22:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Denk toch dat ook de vraag gesteld dient te worden in hoeverre welke vakken nog 'n bijdrage kunnen leveren aan de zo langzamerhand dringend nodige redding van de mensheid die aan diverse oorzaken waaronder vooral ook overbevolking ten onder dreigt te gaan.

Zou pakweg Kunstgeschiedenis daar ook maar iets voor kunnen betekenen?
Denk 't niet.
Dat is in wezen 'n hobby en die behoort gefinancierd te worden door degenen die zich ermee bezighouden zelf en/of particuliere donateurs of sponsors.
Om op dit gebied hele faculteiten met alles erop en eraan te gaan financieren is zeker in de huidige situatie weggegooid overheidsgeld.

Maar ook bijvoorbeeld 'n faculteit als Chemie zou heel goed 'ns tegen het licht gehouden kunnen worden voor wat betreft het maatschappelijke nut van haar diverse sectoren.
Denk dat er momenteel veel meer gebeurt dat in het belang is van bepaalde industrieen en hun eigenaars/aandeelhouders en uiteindelijk het leefmilieu op onverantwoorde wijze aantast, dan dat er resultaten worden nagestreefd die de milieuvervuiling juist terugdringen.
-
BerichtGeplaatst: Do Okt 01, 2020 23:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Éen op de vijf haalt een universitair diploma inderdaad.

En Éen op de vijf haalt een papiertje voor iets met kindjes ja, ja.
Van hoogopgeleid omvat het voorzetsel 'hoog' smal hoog gebiedje, letterlijk, 1 tandje van een groot raderwerk - maar wel blind - dat smal opgeleiden niet zien dat hun hele raderwerk de verkeerde richting op draait .
Toegang naar Universiteiten moet op hoger intellectueel peil
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg