Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Chili en Latijns-Amerika
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Chili en Latijns-Amerika
BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2020 2:28 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Naar aanleiding van Elizabeth, hier dan een draad. Laat ik beginnen met een verontschuldiging: ik neem bijna nooit foto`s en ben buitengewoon onhandig met het opladen ervan in de computer. Verwacht niet teveel van mij, dus. Ik woon ook niet in een toeristengebied, nee. Osorno is een mooie, nette stad, redelijk welvarend, maar voor toeristen is er niet zoveel te beleven. Waar ik door de week werk, Maullín, is een armelijk aandoende vissersgemeente, waar het enig toeristisch aantrekkelijke de trekvogels zijn, die zich voeden in de waddenkust hier. Daar komen dan Birdwatchers op af, meest noordamerikaanse of noordeuropese toeristen, latijnsamerikaanse toeristen hebben doorgaans andere ideeën over vakantievieren: dansen, eten, drinken, sjansen. Buiten de bewoonde kommen bestaat de gemeente Maullín vooral uit plattelandsgemeenschappen van kleine boeren die dat meestal combineren met visserij of algenteelt. Gelukkig voor mij zijn het vooral schapen- , runder- en geitenhouders en dus heb ik geen last van aardappeltelers die mijn pootgoed besmetten. Ik kan zo bijzonder goed pootgoed telen, waarvan ik hoop dat men ooit ook eens echt voor de kwaliteit gaat betalen. De bevolking is hier vooral mesties. Indiaanse achternamen zijn veelvoorkomend, maar het uiterlijk is niet meer dat van de indiaan doch vooral dat van de mengvorm van indiaan met spanjaard en hollandse muiters. Dat van die hollandse muiters slaat overigens niet op mij, maar op een muitend WIC-schip waarvan de bemanning zich vestigde eerst in Ancud, en later in Carelmapu en nageslacht verwekte bij de plaatselijke (ook toen al gemengde) bevolking: en zo overleven bepaalde onspaanse en onindiaanse achternamen hier: Robbe, Rutte, Naudam. Niet dat men daar dankbaar voor is. Nederlanders worden in de plaatselijke geschiedschrijving afgeschilderd als plunderaars en piraten. En de mensen die een hollandse achternaam hebben, halen hun schouders op: men is er zelden trots op (tenzij de betreffende persoon wel iets heeft met plunderen en kmisdadigheid, een rolmodel wat ik dan weer niet bevestig). Het landschap is tamelijk vlak, met een duinstrook voor de kust en meerdere inhammen met wadden, op bepaalde plekken zou je je op Terschelling wanen. Ik heb het bedrijf hier gevestigd uitsluitend om hoogwaardige pootaardappelen te telen. Het grondwater is al snel zout, en bij hoog water is het oppervlaktewater zout tot 30 km landinwaarts. Dus beregenen of bevloeien met goed zoetwater is moeilijk en vaak onmogelijk, en daarmee de hoge opbrengsten waarmee je concurrerend kunt zijn in consumptieteelten.

De bevolking is vanouds arm en dus of fel links of zwaar gelovig (evangelisch of katholiek) en nogal snel bereid tot stakingen en bezettingen. Het tegenwicht tegen links van de strijdbare middenklassen dat zo voelbaar is in Puerto Varas en in iets mindere mate ook in Osorno is hier vrijwel afwezig. Men stemt in grote meerderheid links, en "rechts" houdt zich gedeist. Men is voor een staat die zich over alles bezorgt en alleen het noemen van persoonlijke individuele verantwoordelijkheid voor welzijn is al een vloek voor de overtuigde kerkgangers van links Chili.

Werkgever zijn is een uitdaging onder deze omstandigheden.

Laatst aangepast door Willem op Ma Sep 14, 2020 3:22, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2020 2:57 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ik heb enkele foto`s in mijn huatsap, hoe kopieer ik dat?[/quote]
BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2020 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dank je wel Willem. Ik had een heel ander beeld in gedachten van de omgeving.
Maar het lijk mij heel moeilijk om daar aardappelen te telen met deze ondergrond.
Het grappige is dat de aardappel van oorsprong uit Zuid Amerika komt, net zo als tomaten en mais.
Paprika en chilies en de Portugezen hebben de piri piri pepers ook geëxporteerd naar Mozambique.
Zonder de aardappel had Europa nooit de bevolking kunnen voeden want graan was niet genoeg.

Ik zou weleens een boek willen lezen waar producten origineel vandaan komen en hoe die verspreidt zijn.
Thee komt uit China en door de Engelsen geëxporteerd naar o.a. Kenia en Rhodesie.
Koffie komt volgens mij ook uit Zuid Amerika.

Hoe heb je besloten om naar Chili te gaan?
Vanuit Friesland! Dat lijkt mij een grote stap.
Wist niet dat er ook Evangelisten zaten, alleen Katholiek door de Spaanse invloed.

Foto's opladen, dat ging via pocket of zoiets.
Daar weet Cliff alles van.
Ik kopieer foto's van internet en niet van mijzelf want dat gaat via die pocket.

https://en.wikipedia.org/wiki/Osorno,_Chile

Mooie stad, met die achtergrond van de Andes of is dit een vulkaan?

https://en.wikipedia.org/wiki/Maull%C3%ADn

Maar ga door Willem, hoe is het daar met de corona?

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 2:55 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

De eerste foto die je plaatste is van Puerto Varas, daar heb ik vijf jaar gewoond, dat is wel een toeristische stad.

Over de oorsprong van onze landbouwgewassen die is heel divers. Er zijn wereldwijd 9 centra geweest waar landbouw "uitgevonden" is, en waar verschillende plantensoorten genetische selectie door de mens ondergingen: De vruchtbare halve maan (Midden-Oosten), de Indus-vallei, Noord-China, Zuid-China, Papua-Nueva Guinea, Mexico, hoogland van Perú en Bolivia, Egypte, Ethiopië en West-Afrika.

Over de oorsprong van landbouwgewassen kan ik thuis titel en schrijver wel opzoeken.

Koffie komt uit Ethiopië, de teelt breidde zich later uit naar Eritrea en Yemen. Vooral in Yemen kwam de teelt tot grote ontwikkeling tijdens de Ottomaanse overheersing, dankzij vooral de Arabica, een koffieras. Turkse koffie moet wel bekend zijn. Einde negentiende eeuw trachtten de Italianen vanuit hun kolonie Eritrea Yemen te veroveren en dat lukte niet ze wisten alleen de havenstad Mokka te behouden. Ze kochten de koffiebonen op in het binnenland van Yemen, verscheepten die vanuit Mokka en verwerkten die of plaatselijk of in Italië.

Zaden van de arabica-koffie, werden ergens in de achttiende eeuw naar Zuidamerika gesmokkeld. Colombia is nu de grootste producent van Arabica-koffie. In Brazilië dat de grootste koffieproducent ter wereld is, gedijt de Arabica nauwelijks, daar teelt men de wat bittere en vaak licht zure Robusta-koffie. Ook in Perú wordt maar weinig Arabica geteeld en veel Robusta. Wereldwijd komt de meeste koffie uit Zuidamerika.

In Chili ligt tegenwoordig ook Ethiopische koffie te koop, naast colombiaanse, braziliaanse, dominicaanse, jamaicaanse en costaricaanse. Braziliaanse is altijd de goedkoopste. Dominicaanse koffie vind ik erg goed smaken en de meeste colomiaanse is ook uitstekend. Een verrassing de Weichafe uit Ethiopië. Een andere smaak, maar erg lekker ook.
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 4:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Je vraagt je af waarom iemand aardappels gaat telen in 'n gebied waar het water zo zout is dat er maar moeilijk iets van kan komen.

Misschien wel omdat dat gebied zich in Pata(t)gonie bevindt. Razz
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 5:10 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Wat wel opvalt, ook hier zijn flamingo's te bewonderen, net als in Travira (of hoe 't ook weer heet).

https://www.soychile.cl/Puerto-Montt/Sociedad/2018/07/05/543235/Buscan-proteger-los-humedales-del-rio-Maullin.aspx

Ook wel mooi: kajakken op de Rio Maullin:

-
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Prachtige kleuren! Is het daar altijd zo helder?
Die kerk lijkt Duits/Oostenrijks.

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Die kerk lijkt Duits/Oostenrijks.

Er schijnen eind 1944 wel een aantal Duitsers en Oostenrijkers die kant op gegaan te zijn Laughing Embarassed

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ja! Precies! Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Was een tripje met een U-bootje Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

De oostenrijkse immigratie van de provincie LLanquihue is van 1851. Later rond 1880 kwamen ook noordduitsers deze kanten op, die vestigden zich meer in Valdivia en rondom Lago Ranco. Nazi`s vluchtten naar Argentinië en Paraguay en later, van daaruit, naar Brazilië. Chili koos reeds vroeg de kant van de geallieerden en leverde ze uit. Argentinië onder Perón steunde de Asmogendheden tot ver in 1945. Wat niet wegneemt dat na 1948 ook Chili kleinere aantallen duitse vluchtelingen als immigrant ontving. Het toen veel welvarender Argentinië bleef het favoriete einddoel voor vele immigranten uit Italië, centraal- en oosteuropa.

En ja de lucht kan hier heel mooi intens blauw zijn, maar het is hier natuurlijk ook regelmatig bewolkt. Het regent hier veel in de wintermaanden; de zomers zijn droger dan in Nederland.
BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 12:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Oostenrijkse immigratie, dat verklaart de kerk.
Ik ben even gaan zoeken en het is de Iglesia Sagrado Corazon de Jesus (kerk van het Heilige hart van Jezus?).
Zo ziet ze er van binnen uit en dat lijkt veel op de interieurs van de katholieke kerken in Bayern en Oostenrijk.

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2020 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ik schreef reeds eerder over de immigrantengeschiedenis van Chili, wat net zoals de meeste latijnsamerikaanse landen ook een imiigratieland is. https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=4231&start=25&postdays=0&postorder=asc&highlight=
BerichtGeplaatst: Do Sep 17, 2020 2:57 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Prachtige kleuren! Is het daar altijd zo helder?

Met behulp van Fotoshop in elk geval wel.
Chili en Latijns-Amerika
  Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling