Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Een streep dioor alle staatsschulden van Europese landen. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 7:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Concurrentie hoeft niet per se overstappers te betekenen, Cliff, de dreiging van klanten die overstappen is vaak al voldoende om bedrijven scherp te houden.

Je zult je toch in de concurrentie moeten verdiepen Royy, anders werkt het systeem niet. Als iedereen slechts één aanbieder (hoeft niet eens dezelfde te zijn) in de markt kent, dan werkt het systeem niet.

Quote:
Dubbele infrastructuur is vaak niet efficient. De markt lost dat vanzelf op.

Die oplossing bestaat gewoon uit meer kosten Royy: de aanbieders gaan elkaar factureren voor het stuk wat de ander gebruikt.

Quote:
Ja toedels, wat is er anders aan die keuze dan dat je nu kiest naar welk strand je wilt gaan en in welk bos je gaat wandelen. Allemaal verschillen. Het leven bestaat uit keuzes maken.

Haha... je ziet het verschil niet eens? Kom op nou! De voorbeelden die ik noem over wegen, strand en bos worden door je opzij geschoven maar zijn prima voorbeelden waar liberalisatie toe leidt. Zie ook de wederom door jou genegeerde energiemarkt. Of zorgpremie.

Mensen willen dit niet. (goed, jij bent een uitzondering maar ook erg dogmatisch denker richting vrije markt)

Quote:
Laat jij je lekker vanalles voorschrijven door de monopolist

Ehm... de uitkomst op langere termijn van een volledig liberale markt is bijna altijd een monopolist. Dit kan iedereen weten die ooit monopoly gespeeld heeft: uiteindelijk wint er één persoon. Moet je eens proberen tijdens het spel nieuwe spelers toe te laten, ze maken geen schijn van kans. De markt is dan al verdeeld.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je zult je toch in de concurrentie moeten verdiepen Royy, anders werkt het systeem niet. Als iedereen slechts één aanbieder (hoeft niet eens dezelfde te zijn) in de markt kent, dan werkt het systeem niet.

Valt mee. Dat verdiepen hoeft pas als je niet tevreden bent met je huidige product.

Quote:

Die oplossing bestaat gewoon uit meer kosten Royy: de aanbieders gaan elkaar factureren voor het stuk wat de ander gebruikt.

Zou in theorie kunnen.

Quote:

Haha... je ziet het verschil niet eens? Kom op nou! De voorbeelden die ik noem over wegen, strand en bos worden door je opzij geschoven maar zijn prima voorbeelden waar liberalisatie toe leidt. Zie ook de wederom door jou genegeerde energiemarkt. Of zorgpremie.

Je draait door.

Quote:
Mensen willen dit niet. (goed, jij bent een uitzondering maar ook erg dogmatisch denker richting vrije markt)

Als mensen dit niet willen: fine. Ik heb al zo vaak aangegeven dat ik bereid ben om private bedrijven te laten concurreren met staatsch bedrijven. Maar jij durft dat niet aan. Bang dat mensen toch en masse voor de private bedrijven kozen (net zoals bij banken overigens, de Postbank was bepaald niet altijd even geliefd...)

Quote:

Ehm... de uitkomst op langere termijn van een volledig liberale markt is bijna altijd een monopolist.

Ik ben niet voor volledig laissez faire, Cliff. Ik ben voor concurrentie, soms moet je dat inderdaad een handje helpen.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Valt mee. Dat verdiepen hoeft pas als je niet tevreden bent met je huidige product.

Onzin. In een vrij markt moet je vergelijken. Als je niet beter weet Royy dan denk je altijd dat je het beste krijgt.

Quote:
Zou in theorie kunnen.

AH, de vrije markt is dus duurder. Was mij al jaren bekend, maar goed te zien dat jij dat nu ook ziet.

Quote:
Je draait door.

Nope: de liberalisering draait door. Er zijn nutsvoorzieningen vermarkt die totaal niet geschikt zijn voor een markt.

Quote:
Als mensen dit niet willen: fine. Ik heb al zo vaak aangegeven dat ik bereid ben om private bedrijven te laten concurreren met staatsch bedrijven. Maar jij durft dat niet aan. Bang dat mensen toch en masse voor de private bedrijven kozen (net zoals bij banken overigens, de Postbank was bepaald niet altijd even geliefd...)

En ik heb je al vaak gezegd dat het niets met 'aandurven' te maken heeft. Ik wil de segregatie niet. Ik wil het verschil tussen rijk en arm niet nog groter laten worden.

Jij wilt dat iedereen met geld overal het beste krijgt. En iedereen die arm is mag het met de rommel doen die overblijft.

Niet mijn wereld.

En heeft niets met 'durven' te maken. Ik wil het gewoon niet.

Quote:
Ik ben niet voor volledig laissez faire, Cliff. Ik ben voor concurrentie, soms moet je dat inderdaad een handje helpen.

Nou, dat is dan ook weer een winstpuntje. Soms moet je vermarkting van nutsbedrijven ook terugdraaien. Gewoon toegeven dat het niet gewerkt heeft.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 22:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Onzin. In een vrij markt moet je vergelijken. Als je niet beter weet Royy dan denk je altijd dat je het beste krijgt.

Wat jij nu impliciet zegt is dat je de mogelijkheid van vergelijken wilt verbieden, zodat mensen niet ontevreden kunnen zijn.

Quote:
AH, de vrije markt is dus duurder. Was mij al jaren bekend, maar goed te zien dat jij dat nu ook ziet.

De markt werkt niet altijd.

Quote:
Nope: de liberalisering draait door. Er zijn nutsvoorzieningen vermarkt die totaal niet geschikt zijn voor een markt.

Dat zijn ze wel.

Quote:
En ik heb je al vaak gezegd dat het niets met 'aandurven' te maken heeft. Ik wil de segregatie niet. Ik wil het verschil tussen rijk en arm niet nog groter laten worden.

Je durft t dus niet aan omdat je bang bent dat rijk een betere kwaliteit krijgt dan arm. Waarmee je impliciet erkent dat de private variant betere kwaliteit levert dan de staatsch variant. Helder waarom je t niet aandurft. Waarvan akte.

Quote:
Jij wilt dat iedereen met geld overal het beste krijgt. En iedereen die arm is mag het met de rommel doen die overblijft.

Nope, ik wil maximale kwaliteit en efficiency bereiken door marktwerking. En ja, met geld kun je dingen kopen, fact of life. Je ziet t aan deze crisis. Een innovatieve en private organisatie als Buurtzorg liep al lang met mondkapjes rond, toen ze in de staatsch ziekenhuizen er nog om moesten bedelen in Den Haag.

Quote:
Nou, dat is dan ook weer een winstpuntje. Soms moet je vermarkting van nutsbedrijven ook terugdraaien. Gewoon toegeven dat het niet gewerkt heeft.

T werkt eigenlijk vooralsnog uitstekend. Telecom, energie, OV, eigenlijk allemaal succesverhalen.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 22:56 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Er is geen vrije markt!
In het kapitalisme groeit alles naar een monopolie toe.

Elk nieuw innoverend bedrijf, dat succes heeft, wordt binnen niet al te lange tijd
over genomen. Dat geld moet ergens vandaan komen.
En dat drijft uiteindelijk de prijzen op.

Het kapitalisme is een leugen.
Van voor tot achter.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 6:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Royy schreef:
Wat jij nu impliciet zegt is dat je de mogelijkheid van vergelijken wilt verbieden, zodat mensen niet ontevreden kunnen zijn.

Dat is totaal niet wat ik zeg. We kwamen tot dit punt omdat we het hebben over een goede marktwerking. Om een goede marktwerking te krijgen moet je kunnen vergelijken en moeten de mensen ook de verschillen tussen de aanbieders kennen. Jij kent nu het verschil tussen ABN, Rabo en ING al niet. Ergo: er is geen goede marktwerking.

Nergens heb ik het over verbieden gehad.

Quote:
De markt werkt niet altijd.

Punten voor jou!

Cliff schreef:

Royy schreef:
Dat zijn ze wel.

Punten aftrek voor jou! Smile

Volgens mij waren we nu net op het punt aangekomen dat je er iets te kiezen moet zijn in een vrije marktwerking. En dat kiezen heeft met verschillende diensten en producten te maken. Elektriciteitsmaatschappijen leveren allemaal exact hetzelfde product: stroom. Maakt geen reet uit van wie je het afneemt, het is exact dezelfde stroom.

Ook de prijs maakt geen bal uit overigens. Het enige wat uitmaakt zijn de 'welkomstbonussen' die moeten zorgen dat je steeds switcht tussen aanbieder.

Dit is bij uitstek een voorbeeld waarbij de markt gewoon niet werkt.

Quote:
Je durft t dus niet aan omdat je bang bent dat rijk een betere kwaliteit krijgt dan arm.

Dat is toch geen durven? Ik wil het gewoon niet.

Stel dat ik van jou gratis kaartjes krijg voor het Songfestival. Durf ik dan niet te gaan ofzo? Nee, ik durf best. Ik wil simpelweg niet.

Quote:
Waarmee je impliciet erkent dat de private variant betere kwaliteit levert dan de staatsch variant. Helder waarom je t niet aandurft. Waarvan akte.

Wat een rare conclusie. Is het je daar om te doen? Wat jij nu op een wat rare manier stelt is dat je met 1 miljoen euro betere zorg krijgt dan met 1 ton euro. Uiteraard is dat zo, staat buiten kijf. Heeft ook niets met privaat of staat te maken, want als de private zorg slechts een ton heeft en de staat een miljoen dan levert de staat betere zorg.

Meer geld = betere zorg Royy. Heeft niets met durven te maken. Heeft niets met privaat te maken.

Cliff schreef:

Royy schreef:
Nope, ik wil maximale kwaliteit en efficiency bereiken door marktwerking.

Je kunt die efficiency van jou steken op een plek waar de zon nooit schijnt wat mij betreft hoor. Ik ben die 'alles moet zo efficiënt mogelijk' cultuur nogal beu aan het raken. Want waarom moet het efficiënt? Oh ja, dan houdt Royy meer geld over.

Overigens is maximale efficiency totaal niet hetzelfde als maximale kwaliteit.

Quote:
T werkt eigenlijk vooralsnog uitstekend. Telecom, energie, OV, eigenlijk allemaal succesverhalen.

OV is geen vrije markt. Ik zie nog steeds slechts één trein rijden op de rails: die van de NS.
Telecom succesvol? Matig. Maar dat is wel iets waarvan ik de marktwerking enigszins begrijp. Alleen ben ik wel benieuwd wat er in die sector aan marketing verbrandt wordt. Ze doen nogal aan erg dure sponsoring bv. Jammer, want al dat geld kun je ook inzetten op kwaliteitsverbetering.
Energie? Totale mislukking. Hoe vaak ben je al geswitcht Royy van elektriciteitsaanbieder? Eerlijk antwoorden hè!
Vermarkting van zorg is ook totaal mislukt. Ik weet zeker dat de overheid dit goedkoper kan via een nationaal zorgfonds.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

De vrij markt maakt alles duurder en streeft naar monopolie... middels macht, geld en onbetaalbare procedurele middelen.

De collectieve markt zou mits door niet corrupte bestuurders geleid, veel goedkoper en adequater kunnen werken.

Maak van alles een cooperatie (alles in eigen hand) en laat dat gepaard gaan met dezelfde pro actieve controles
als de toeslagen om de corruptie tegen te gaan.

De vrije markt verdient die naam namelijk niet, ze buit mensen uit, ontneemt hun basale rechten en is uit op
verdiensten voor enkelen die niks bijdragen, speculeert met basale goederen, verspilt als geen ander kapitaal
....ten koste van alles.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 13:32 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Joost, dat komt door de zogenaamde "hoog opgeleide" managers, niet door zelfstandige ondernemers.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Elisabeth schreef:
@Joost, dat komt door de zogenaamde "hoog opgeleide" managers, niet door zelfstandige ondernemers.

Kijk, dat is nou juist het probleem in het moderne kapitalisme.
Het zijn niet meer de ondernemers, die met hun eigen geld een onderneming leiden.
Nee, de moderne manager heeft in feite geen enkele binding met het bedrijf waar hij
de scepter over zwaait.
Dat is ook de reden, dat hij het bedrijf net zo gemakkelijk verpatst als hem dat uitkomt.

Het interesseert ze niet, wat er met het bedrijf of de werknemers gebeurd.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 17:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Dat is totaal niet wat ik zeg. We kwamen tot dit punt omdat we het hebben over een goede marktwerking. Om een goede marktwerking te krijgen moet je kunnen vergelijken en moeten de mensen ook de verschillen tussen de aanbieders kennen. Jij kent nu het verschil tussen ABN, Rabo en ING al niet. Ergo: er is geen goede marktwerking.

Ik ken t verschil ook niet tussen Aldi en AH, want ik ben nog nooit in een Aldi geweest. Ik ken t verschil tussen Samsung en Apple ook niet, want ik heb nog nooit Apple gehad. Ik ken t verschil tussen Seat en Peugeot niet, want ik heb nog nooit een Peugeot gehad. Dus tja.

Om een goede marktwerking te krijgen heb je een (relatief beperkt) deel van de consumenten nodig die gaat vergelijken, bv omdat ze ontevreden zijn over hun huidige product. Da's in de bankensector niet anders dan in andere sectoren.

Quote:
Elektriciteitsmaatschappijen leveren allemaal exact hetzelfde product: stroom. Maakt geen reet uit van wie je het afneemt, het is exact dezelfde stroom.

T is fysiek dezelfde stroom. Ik kan echter bv kiezen voor groene of grijze stroom. Verder dwingt concurrentie op prijzen aanbieders er toe om zo scherp mogelijk te prijzen. Ook al stap ik niet over, mijn aanbieder zal willen voorkomen dat ik overstap en mij dus een aantrekkelijk aanbod doen.

Die prikkel ontbreekt volkomen bij monopolisten of staatsch bedrijven.

Quote:

Stel dat ik van jou gratis kaartjes krijg voor het Songfestival. Durf ik dan niet te gaan ofzo? Nee, ik durf best. Ik wil simpelweg niet.

Geen vergelijk, want dan moet je zelf iets doen. Overigens mis je dan een fantastisch feestje, maar da's jouw keus...

Jij hoeft niets te doen. Jij kunt lekker bij je staatsch aanbieder gaan zitten. Ga ik lekker bij een private aanbieder zitten (of niet, als die geen goed aanbod hebben). Laat mensen de keuze. Maar dat wil je niet. Je wilt keuze verbieden.

Quote:

Wat een rare conclusie. Is het je daar om te doen? Wat jij nu op een wat rare manier stelt is dat je met 1 miljoen euro betere zorg krijgt dan met 1 ton euro. Uiteraard is dat zo, staat buiten kijf. Heeft ook niets met privaat of staat te maken, want als de private zorg slechts een ton heeft en de staat een miljoen dan levert de staat betere zorg.

Nope, ik zeg dat je met 1 miljoen betere zorg in de private sector krijgt dan in de staasch sector.

Meer geld = betere zorg Royy. Heeft niets met durven te maken. Heeft niets met privaat te maken.

Quote:

Je kunt die efficiency van jou steken op een plek waar de zon nooit schijnt wat mij betreft hoor. Ik ben die 'alles moet zo efficiënt mogelijk' cultuur nogal beu aan het raken. Want waarom moet het efficiënt? Oh ja, dan houdt Royy meer geld over.

Omdat we dan allemaal geld overhouden. Zoiets heet vooruitgang, Cliff.

Quote:

OV is geen vrije markt. Ik zie nog steeds slechts één trein rijden op de rails: die van de NS.
Telecom succesvol? Matig. Maar dat is wel iets waarvan ik de marktwerking enigszins begrijp. Alleen ben ik wel benieuwd wat er in die sector aan marketing verbrandt wordt. Ze doen nogal aan erg dure sponsoring bv. Jammer, want al dat geld kun je ook inzetten op kwaliteitsverbetering.
Energie? Totale mislukking. Hoe vaak ben je al geswitcht Royy van elektriciteitsaanbieder? Eerlijk antwoorden hè!
Vermarkting van zorg is ook totaal mislukt. Ik weet zeker dat de overheid dit goedkoper kan via een nationaal zorgfonds.

OV is een succes daar waar OV wordt aanbesteed (buslijnen en regionale treinen). Zelfs de verzelfstandiging van de NS is een succes.
Telecom is een enorm succes, een van de redenen waarom we in NL zo vooroplopen qua kwaliteit en snelheid, Ziggo en KPN concurreren elkaar de tent uit.
Energie is een succes, drukkend effect op de prijzen en grotere keuzevrijheid voor consumenten.
Zorg: de overheid kan helemaal niks goedkoper. Ik snap echt niet dat het kwartje niet bij je gevallen is nav deze crisis. De overheid schijnt maar niet aan mondkapjes en testen te kunnen komen...

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Royy schreef:

OV is een succes daar waar OV wordt aanbesteed (buslijnen en regionale treinen). Zelfs de verzelfstandiging van de NS is een succes.
Telecom is een enorm succes, een van de redenen waarom we in NL zo vooroplopen qua kwaliteit en snelheid, Ziggo en KPN concurreren elkaar de tent uit.
Energie is een succes, drukkend effect op de prijzen en grotere keuzevrijheid voor consumenten.
Zorg: de overheid kan helemaal niks goedkoper. Ik snap echt niet dat het kwartje niet bij je gevallen is nav deze crisis. De overheid schijnt maar niet aan mondkapjes en testen te kunnen komen...

Allemaal klinkklare nonsense!

Het openbaar vervoer is KLOTEN!
Eigenlijk alleen nog tussen een paar steden.
De rest is weggesaneerd.
Van concurrentie tussen Ziggo en KPN wordt je als consument geen spat wijzer.
Het ligt voor de hand, dat ze onderling prijsafspraken maken.
Officieel niet natuurlijk, maar in de praktijk is het wel zo.
Daarom is het ook zo'n onzin van je om te zeggen dat ze elkaar de tent uit concurreren..
Met de energie gaat het ook zo.
Stap je over naar een goedkopere aanbieder, kijk dan nog eens na verloop van tijd.
Het is hetzelfde als bij winkels en supermarkten.
Men kijkt bij elkaar, en bepaalt zo de prijs.

Als consument zit je onderhand uren achter internet om de beste deal er uit te slepen.
Want gek zijn ze.. Die handelaren.
Neem een product x.

De prijs varieert van 1200 tot 2500 euro.
Die handelaar die 2500 euro vraagt, zet ook nog op zijn site..
Extra voordeel.. Afgeprijsd van 2900 naar 2500 euro.

Hoe gek wil je het hebben?

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik ken t verschil ook niet tussen Aldi en AH, want ik ben nog nooit in een Aldi geweest.

Geloof ik niets van.

Quote:
Ik ken t verschil tussen Samsung en Apple ook niet

Geloof ik ook niets van.

Quote:
Ik ken t verschil tussen Seat en Peugeot niet

Is het enige aannemelijke argument. Maar goed, misschien boeit het je niet. Veel mensen boeit het ze wel welk merk auto ze rijden. Maar niemand, werkelijk niemand, boeit het met welk merk bank ze hun betalingen doen.

Quote:
Da's in de bankensector niet anders dan in andere sectoren.

Niemand vergelijkt de Rabobank, ING en ABN met elkaar. Niemand.

Quote:
T is fysiek dezelfde stroom. Ik kan echter bv kiezen voor groene of grijze stroom.

Kulargument: elke maatschappij biedt groen én grijs aan.

Quote:
Verder dwingt concurrentie op prijzen aanbieders er toe om zo scherp mogelijk te prijzen. Ook al stap ik niet over, mijn aanbieder zal willen voorkomen dat ik overstap en mij dus een aantrekkelijk aanbod doen.

Die prikkel ontbreekt volkomen bij monopolisten of staatsch bedrijven.

Tegelijkertijd besparen zijn enorm op concurrentie. Concurrentie kost namelijk een hoop geld: reclame, sponsoring, marketing, social media, tv spotjes, radio spotjes, folders, etc. etc.

Quote:
Geen vergelijk, want dan moet je zelf iets doen.

Zelfs al hoef ik niets te doen, komen ze voor mijn neus zingen terwijl ik gewoon in de tuin zit. Ik wil het niet Royy. Heeft niets met durven te maken.

Quote:
Nope, ik zeg dat je met 1 miljoen betere zorg in de private sector krijgt dan in de staasch sector.

Voor de mensen met geld, ja. Voor de mensen zonder geld, nee.

Quote:
Omdat we dan allemaal geld overhouden. Zoiets heet vooruitgang, Cliff.

Muhahhahaa.... voor jou ja. Laughing

Ooit leer je nog wel eens wat de werkelijke waarden in het leven zijn. Tot die tijd gun ik je deze conclusie wel hoor.

Quote:
OV is een succes

Ehm...

Quote:
Telecom is een enorm succes, een van de redenen waarom we in NL zo vooroplopen qua kwaliteit en snelheid

Vrij simpel: dicht bevolkt. Veel klanten. Meer geld voor investeringen. Betere infrastructuur nodig.

Quote:

Nah, ik heb hierboven voldoende redenen gegeven waarom ik dat compleet anders zie.

Quote:

Zie mijn andere bijdragen: de VVD bezuinigt de zorg kapot en daarna klagen de VVD ers dat de zorg niet goed is.

Te makkelijk.

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Geloof ik niets van.

Hoezo geloof je dat niet? Ik ben nog nooit bij de Aldi geweest en ik heb nog nooit Apple gehad.

Quote:
Maar niemand, werkelijk niemand, boeit het met welk merk bank ze hun betalingen doen.

Dus als het merk boeit voor mensen is concurrentie in jouw ogen "goed" en niet verboden? Wanneer is concurrentie nog meer toegestaan?

Quote:

Toch wel. Zodra je een hypotheek neemt of ie gaat oversluiten komt er een heel vergelijkingscircus. Ik zoek dan altijd een leuk aanbod op, leg die aan mn bank voor en zeg dat ze de keuze hebben: of ze gaan mee, of ze zijn me volledig kwijt. Zelfde bij verzekeringen. Werkt meestal prima.

Quote:
Kulargument: elke maatschappij biedt groen én grijs aan.

Zeker, maar sommigen zijn daar veel voortvarender mee dan anderen. Zul je nu bv gaan zien, de grijze stroomprijs dondert in elkaar net zoals de olieprijs. Wat doe je dan als energieleverancier? Is dat een keuze die de staatsch leverancier voor je moet maken of is dat een keuze die consumenten zelf moeten kunnen maken?

Quote:
Tegelijkertijd besparen zijn enorm op concurrentie. Concurrentie kost namelijk een hoop geld: reclame, sponsoring, marketing, social media, tv spotjes, radio spotjes, folders, etc. etc.

Ja dat heb jij steeds in je hoofd, maar da's relatief gezien eigenlijk peanuts en weegt meer dan op tegen de efficiency winst die concurrentie brengt. Bedenk overigens dat reclame e.d. geen "weggegooid" geld is, daar krijgen we kranten, tv zenders en voetbalverenigingen voor terug. De kosten daarvoor stijgen met vrijwel hetzelfde bedrag als je reclame weghaalt.

Quote:
Voor de mensen met geld, ja. Voor de mensen zonder geld, nee.

Nee ongeacht koopkracht van de patienten. Als je 1m uitgeeft een private zorg krijg je betere en meer zorg (incl mondkapje) dan als je 1m uitgeeft aan staatsch zorg (excl mondkapje).

Quote:
Ooit leer je nog wel eens wat de werkelijke waarden in het leven zijn. Tot die tijd gun ik je deze conclusie wel hoor.

Wat wil jij Cliff? Een maatschappij die stilstaat?

Quote:
Vrij simpel: dicht bevolkt. Veel klanten. Meer geld voor investeringen. Betere infrastructuur nodig.

Zie Belgie. Net zo dichtbevolkt, maar met een grote overheidsspeler (Belgacom) die de helft van de markt domineert. In Belgie is het fenomeen "onbeperkt dataverbruik op je vaste verbinding" iets relatief nieuws. Lachwekkend toch vanuit NLs perspectief?

Quote:
Zie mijn andere bijdragen: de VVD bezuinigt de zorg kapot en daarna klagen de VVD ers dat de zorg niet goed is.

Buurtzorg zit met hetzelfde budget stramien, Cliff, maar lukt het wel. Hoe kan dat? Hoe kan het Buurtzorg wel lukken, terwijl de ziekenhuizen het niet is gelukt?

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 16:10 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ryan schreef:

De prijs varieert van 1200 tot 2500 euro.
Die handelaar die 2500 euro vraagt, zet ook nog op zijn site..
Extra voordeel.. Afgeprijsd van 2900 naar 2500 euro.

Hoe gek wil je het hebben?

Mooi he? Da's handel.

In jouw neo socialistische maatschappij kun je t kopen voor 2000 euro, alleen kun je achteraan in de rij aansluiten, is de service belabbert (iedereen koopt toch wel bij de staat) en is de kwaliteit belabberd (iedereen koopt toch wel bij de staat).

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Hoezo geloof je dat niet? Ik ben nog nooit bij de Aldi geweest en ik heb nog nooit Apple gehad.

Je kent wel de verschillen.

Quote:
Dus als het merk boeit voor mensen is concurrentie in jouw ogen "goed" en niet verboden? Wanneer is concurrentie nog meer toegestaan?

Een gesloten en verkeerde tegenvraag. Ik maakte een punt. En ik heb het nog steeds nergens over 'verbieden'.

Cliff schreef:

Royy schreef:
Zodra je een hypotheek neemt

Heb ik het niet over. Ik heb het over bankzaken, bewaren van je geld en betaaltransacties. Zeg maar dat waar iedereen een bank dagelijks voor nodig heeft.

Quote:
Is dat een keuze die de staatsch leverancier voor je moet maken of is dat een keuze die consumenten zelf moeten kunnen maken?

Een staatsenergiemaatschappij kan je prima de keuze bieden voor grijs of groen. Het feit dat jij steeds refereert naar hoe het was in de jaren 80 van het vorige millennium is een verkeerd idee. Bedrijven waren toen ook ver van het punt waarop ze nu zijn.

Quote:
Ja dat heb jij steeds in je hoofd, maar da's relatief gezien eigenlijk peanuts en weegt meer dan op tegen de efficiency winst die concurrentie brengt.

Heb je geen enkel bewijs voor.

Quote:
Bedenk overigens dat reclame e.d. geen "weggegooid" geld is, daar krijgen we kranten, tv zenders en voetbalverenigingen voor terug. De kosten daarvoor stijgen met vrijwel hetzelfde bedrag als je reclame weghaalt.

Sponsoring hoeft niet van nutsvoorzieningen te komen, er zijn bedrijven genoeg die willen sponsoren.

Quote:
Nee ongeacht koopkracht van de patienten. Als je 1m uitgeeft een private zorg krijg je betere en meer zorg (incl mondkapje) dan als je 1m uitgeeft aan staatsch zorg (excl mondkapje).

Nope. Die private zorg gaat namelijk altijd een kostenaspect inbouwen waar arme mensen de dupe van zijn. Altijd.

Quote:
Wat wil jij Cliff? Een maatschappij die stilstaat?

Een maatschappij die niet alleen denkt in oneindige groei. In meer, meer... MEER! en ikke, ikke.... IKKE!

Quote:
Zie Belgie. Net zo dichtbevolkt, maar met een grote overheidsspeler (Belgacom) die de helft van de markt domineert. In Belgie is het fenomeen "onbeperkt dataverbruik op je vaste verbinding" iets relatief nieuws. Lachwekkend toch vanuit NLs perspectief?

Geen idee. Ik haat mobiele telefoons.

Quote:
Buurtzorg zit met hetzelfde budget stramien, Cliff, maar lukt het wel. Hoe kan dat? Hoe kan het Buurtzorg wel lukken, terwijl de ziekenhuizen het niet is gelukt?

Zie mijn antwoord in de andere draad. Voor mij is het duidelijk hoor.

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Je kent wel de verschillen.

Ik ken deels de verschillen, maar ik ken de ervaring van Aldi bijvoorbeeld niet. Van Apple ook niet.

Quote:
Een gesloten en verkeerde tegenvraag. Ik maakte een punt. En ik heb het nog steeds nergens over 'verbieden'.

Jawel, je wilt concurrentie op "nutsvoorzieningen" verbieden.

Maar geef eens antwoord: wanneer is concurrentie wel toegestaan?

Quote:
Heb ik het niet over. Ik heb het over bankzaken, bewaren van je geld en betaaltransacties. Zeg maar dat waar iedereen een bank dagelijks voor nodig heeft.

Tja Cliff, dan kom ik weer op mn eerdere punt: da's echt niet het interessantste punt voor banken. Hetzelfde kun je zeggen voor bv benzine verkoop.

Quote:

Een staatsenergiemaatschappij kan je prima de keuze bieden voor grijs of groen.

Waarom zou een staatsch maatschappij dat doen?

Quote:

Heb je geen enkel bewijs voor.

Zijn diverse onderzoeken naar gedaan, maar die zul je wel niet geloven. Jij hebt geen bewijs voor jouw punt.

Quote:
Sponsoring hoeft niet van nutsvoorzieningen te komen, er zijn bedrijven genoeg die willen sponsoren.

Eh ja wat is t nou? Gaan er nou enorme bedragen van private "nutsbedrijven" naar sponsoring en reclame... of maakt t allemaal geen fluit uit en is dat makkelijk door andere bedrijven op te vullen?

Quote:
Nope. Die private zorg gaat namelijk altijd een kostenaspect inbouwen waar arme mensen de dupe van zijn. Altijd.

Nee hoor, toegang tot de zorg is iets heel anders dan de organisatie van zorginstellingen.

Hebben energiemaatschappijen overigens ook een kostenaspect ingebouwd waar arme mensen de dupe van zijn? Of telecombedrijven? Of de post?

Quote:
Geen idee. Ik haat mobiele telefoons.

Gaat niet over mobiel, gaat over vast breedband. Tot voor kort heel gebruikelijk in Belgie dat je daar een datalimiet had. Tsja, als een staatsbedrijf de markt domineert en lekker langzaam aan doet, hoef je als private concurrent natuurlijk niet echt op je tenen te lopen...

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 8:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Jawel, je wilt concurrentie op "nutsvoorzieningen" verbieden.

Nee, ik wil nutsvoorzieningen nationaliseren.

Quote:
Maar geef eens antwoord: wanneer is concurrentie wel toegestaan?

Als het gaat om zaken waarbij mensen aantoonbaar keuzes maken voor keuze X of keuze Y. Misschien moeten we ook even meenemen of mensen überhaupt wel willen kiezen op dat specifieke onderwerp.

Quote:
Tja Cliff, dan kom ik weer op mn eerdere punt: da's echt niet het interessantste punt voor banken.

Prima, dus dan hebben de banken er ook geen probleem mee als we dat van ze afnemen en nationaliseren?

Mooi.

Quote:
Waarom zou een staatsch maatschappij dat doen?

Waarom niet?

Quote:
Zijn diverse onderzoeken naar gedaan, maar die zul je wel niet geloven. Jij hebt geen bewijs voor jouw punt.

Zijn diverse onderzoeken naar gedaan, maar die zul je wel niet geloven.

Quote:
Eh ja wat is t nou? Gaan er nou enorme bedragen van private "nutsbedrijven" naar sponsoring en reclame... of maakt t allemaal geen fluit uit en is dat makkelijk door andere bedrijven op te vullen?

Dit is geen óf óf vraag Royy, dat snap jij ook wel. Als private nutsbedrijven nu 100 miljoen uitgeven aan sponsoring, kunnen ze bij nationalisering die 100 miljoen gebruiken voor prijsverlaging.

Het gat wat wegvalt (de sponsorgelden die naar sportclubs gaan) worden gewoon weer opgevuld door bedrijven (die willen immers wel graag sponsoren)

Quote:
Nee hoor, toegang tot de zorg is iets heel anders dan de organisatie van zorginstellingen.

In ieder land waar de zorg grotendeels geprivatiseerd is zie je dat het arme deel van de bevolking er geen toegang toe heeft. Rara Royy, hoe zou dat komen?

Quote:
Hebben energiemaatschappijen overigens ook een kostenaspect ingebouwd waar arme mensen de dupe van zijn? Of telecombedrijven? Of de post?

Is een ander verhaal. Naast private zorg blijft er namelijk altijd staatszorg beschikbaar... voor de mensen die private zorg niet kunnen betalen.

Quote:
Gaat niet over mobiel, gaat over vast breedband. Tot voor kort heel gebruikelijk in Belgie dat je daar een datalimiet had. Tsja, als een staatsbedrijf de markt domineert en lekker langzaam aan doet, hoef je als private concurrent natuurlijk niet echt op je tenen te lopen...

Nou schokkend hoor. Moet je wat minder onderweg op Facebook kijken. Thuis en op je werk heb je immers gewoon wifi.

Overigens nog zoiets moois: het is een klein kunstje om dataverkeer op je telefoon uit te zetten als je bv. met 20 km/uur of sneller beweegt. Komen er ook geen appjes achter het stuur meer binnen. Maar ja, dat gaan bedrijven natuurlijk nooit doen... want kost ze geld. Een monopolistische overheid zou het wél kunnen overwegen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 8:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Nee, ik wil nutsvoorzieningen nationaliseren.

Ja, dus concurrentie verbieden. Mag ik een private energiemaatschappij opzetten?

Quote:

Als het gaat om zaken waarbij mensen aantoonbaar keuzes maken voor keuze X of keuze Y. Misschien moeten we ook even meenemen of mensen überhaupt wel willen kiezen op dat specifieke onderwerp.

Aha, en hoe bepaal je dat.

Quote:

Prima, dus dan hebben de banken er ook geen probleem mee als we dat van ze afnemen en nationaliseren?

Als t sec over betalingsverkeer gaat denk ik dat de storm erover wel meevalt ja.

Quote:

Waarom niet?

Omdat zo'n staatsch maatschappij geen enkele prikkel heeft om iets voor zn klanten te doen.

Quote:

Dit is geen óf óf vraag Royy, dat snap jij ook wel. Als private nutsbedrijven nu 100 miljoen uitgeven aan sponsoring, kunnen ze bij nationalisering die 100 miljoen gebruiken voor prijsverlaging.

100 miljoen Cliff... 5,90 per Nederlander, of een tientje per huishouden per jaar. Nee, ik denk dat je hier echt iets fundamenteels op het spoor bent...

Quote:

In ieder land waar de zorg grotendeels geprivatiseerd is zie je dat het arme deel van de bevolking er geen toegang toe heeft. Rara Royy, hoe zou dat komen?

Nee hoor, zie Duitsland en Belgie.

Quote:

Is een ander verhaal. Naast private zorg blijft er namelijk altijd staatszorg beschikbaar... voor de mensen die private zorg niet kunnen betalen.

Oh zo, dus eigenlijk zeg je dat we de hele zorg moeten privatiseren en geen staatsch zorg meer moeten aanbieden, dan zijn we van dat kostenaspect voor arme mensen af. Mooi.

Quote:

Nou schokkend hoor. Moet je wat minder onderweg op Facebook kijken. Thuis en op je werk heb je immers gewoon wifi.

Ehm je snapt t geloof ik niet. Een datalimiet van 50GB op je vaste lijn was heel normaal.

Quote:
Overigens nog zoiets moois: het is een klein kunstje om dataverkeer op je telefoon uit te zetten als je bv. met 20 km/uur of sneller beweegt. Komen er ook geen appjes achter het stuur meer binnen. Maar ja, dat gaan bedrijven natuurlijk nooit doen... want kost ze geld. Een monopolistische overheid zou het wél kunnen overwegen.

Tuurlijk, een monopolistische overheid dwingt dat wel even bij mensen er door. Er zijn appjes waarmee je social media uit kunt schakelen. Data wil je hebben voor je navigatie. En ik de trein wil je ook wel gewoon data kunnen gebruiken...

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja, dus concurrentie verbieden. Mag ik een private energiemaatschappij opzetten?

Dat is een beetje onzinnig bij nationalisering van de energiesector, je hebt geen klanten. Maar als je wilt: ga je gang. Ik heb er immers formeel ook één ivm mijn zonnepanelen.

Quote:
Aha, en hoe bepaal je dat.

Laten we het politiek bepalen, met de meeste stemmen. Het referendum lijkt me wel wat. Eerst onderwerp: nationaal zorgfonds of privaat zorgfonds. Stem maar.

Quote:
Als t sec over betalingsverkeer gaat denk ik dat de storm erover wel meevalt ja.

Fuckin A. Deal. Ben ik en miljoenen Nederlanders direct van die financiële sector af.

Quote:
Omdat zo'n staatsch maatschappij geen enkele prikkel heeft om iets voor zn klanten te doen.

Onzin. Neem ik even mijn eigen werk, we zijn continu met klanten bezig. In de zorg ook. Allemaal overheid.

Quote:
100 miljoen Cliff... 5,90 per Nederlander, of een tientje per huishouden per jaar. Nee, ik denk dat je hier echt iets fundamenteels op het spoor bent...

Ik noem maar een bedrag joh, Er gaat veel meer in om. Maar goed, ik neem dan maar even aan dat je het er in ieder geval over eens bent dat dat gat vanzelf opgevuld wordt door bedrijven.

Quote:
Nee hoor, zie Duitsland en Belgie.

Vertel eens... dat zouden de uitzonderingen zijn dan.

Quote:
Oh zo, dus eigenlijk zeg je dat we de hele zorg moeten privatiseren en geen staatsch zorg meer moeten aanbieden, dan zijn we van dat kostenaspect voor arme mensen af. Mooi.

Dat is exact wat ik niet zeg.

Quote:
Ehm je snapt t geloof ik niet. Een datalimiet van 50GB op je vaste lijn was heel normaal.

Nooit van gehoord. Ik heb al Internet sinds 1992. Volgens mij heb ik ooit eind jaren 90 iets met een datalimiet gehad, daarna nooit meer.

Geen idee waar je dit vandaan haalt.

Quote:
Tuurlijk, een monopolistische overheid dwingt dat wel even bij mensen er door. Er zijn appjes waarmee je social media uit kunt schakelen. Data wil je hebben voor je navigatie. En ik de trein wil je ook wel gewoon data kunnen gebruiken...

In de trein heb je wifi en data heb je niet persé nodig voor je navigatie. De kaarten zijn te downloaden voordat je van huis vertrekt (want wifi). Onderweg veranderen de wegen echt niet meer. En voor verkeersinfo heb je TMC. Dus dataverkeer voor navigatie is niet nodig.

Daarbij weet je gewoon dat ik gelijk heb: 99% waarom mensen mobiele data gebruiken is puur vanwege social media. Dat kun je thuis en op je werk prima doen met Wifi. Dat je onderweg het even zonder appjes moet doen, wat verschrikkelijk... bespaart overigens een hoop verkeersdoden en verkeersongelukken (denk geld Royy!)

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Dat is een beetje onzinnig bij nationalisering van de energiesector, je hebt geen klanten. Maar als je wilt: ga je gang. Ik heb er immers formeel ook één ivm mijn zonnepanelen.

Mooi deal, dus je staat private concurrentie met staatsbedrijven toe.

Quote:

Laten we het politiek bepalen, met de meeste stemmen. Het referendum lijkt me wel wat. Eerst onderwerp: nationaal zorgfonds of privaat zorgfonds. Stem maar.

Nee, we bepalen immers medische behandelingen ook niet bij meerderheid van stemmen. Waarom laat je dat niet over aan mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben?

Quote:

Fuckin A. Deal. Ben ik en miljoenen Nederlanders direct van die financiële sector af.

Denk niet dat banken er erg rouwig om zullen zijn. Reken wel op trager betalingsverkeer, meer storingen e.d.

Quote:
Onzin. Neem ik even mijn eigen werk, we zijn continu met klanten bezig. In de zorg ook. Allemaal overheid.

Omdat we in zorg en onderwijs voor een deel marktprikkels hebben ingebouwd: ze worden deels betaald per leerlingen/patient.

Quote:

Ik noem maar een bedrag joh, Er gaat veel meer in om. Maar goed, ik neem dan maar even aan dat je het er in ieder geval over eens bent dat dat gat vanzelf opgevuld wordt door bedrijven.

Ook al is t t tienvoudige, dan heb je t over 50 euro per Nederlander. Peanuts.

Quote:

Vertel eens... dat zouden de uitzonderingen zijn dan.

Zoals ik t zeg: Duitsland en Belgie kennen in grote mate privaat georganiseerde zorg.

Quote:
Dat is exact wat ik niet zeg.

Ok, maar je zegt dat dat kostenaspect voor arme mensen bij telecom en energie afwezig is door de afwezigheid van staat versus privaat. Hoezo bij zorg dan niet?

Quote:

Nooit van gehoord. Ik heb al Internet sinds 1992. Volgens mij heb ik ooit eind jaren 90 iets met een datalimiet gehad, daarna nooit meer.

In Belgie was dat heel anders.

https://tweakers.net/nieuws/126317/telenet verhoogt datalimiet voor gezinsabo met tv internet en mobiele data.html

150GB als datalimiet... ben je lekker mee met je door een staatsbedrijf gedomineerde markt.

Quote:

In de trein heb je wifi en data heb je niet persé nodig voor je navigatie. De kaarten zijn te downloaden voordat je van huis vertrekt (want wifi). Onderweg veranderen de wegen echt niet meer. En voor verkeersinfo heb je TMC. Dus dataverkeer voor navigatie is niet nodig.

De Alwetende Overheid bepaalt dat wel ff voor je. Ik begrijp zo langzamerhand wel wat voor samenleving jij voorstaat, Cliff. Brrrrr.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Mooi deal, dus je staat private concurrentie met staatsbedrijven toe.

Nogmaals: er valt niets te concurreren. Ze hebben geen klanten. Staatsbedrijven leveren energie een hun inwoners. Daar zit geen keuze in, zoals de inwoners het ook eigenlijk willen.

Wil ik ook best een referendum over organiseren hoor.

Quote:
Nee, we bepalen immers medische behandelingen ook niet bij meerderheid van stemmen. Waarom laat je dat niet over aan mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben?

Wie? Toch niet de economen Laughing

Quote:
Denk niet dat banken er erg rouwig om zullen zijn.

Mooi, wanneer kan dit beginnen?

Quote:
Omdat we in zorg en onderwijs voor een deel marktprikkels hebben ingebouwd: ze worden deels betaald per leerlingen/patient.

Prima, doen we dat met nutsbedrijven toch ook.

Quote:
Ook al is t t tienvoudige, dan heb je t over 50 euro per Nederlander. Peanuts.

Ja, maar jij hebt geen enkel zich op je 'efficiency winst door concurrentie'.

Sowieso kun je je afvragen wat je efficiencywinst is als je eerst een hele marketingafdeling moet gaan optuigen.

Quote:
Zoals ik t zeg: Duitsland en Belgie kennen in grote mate privaat georganiseerde zorg.

En geen staatszorg zeg je? Geloof ik niet.

Quote:
Ok, maar je zegt dat dat kostenaspect voor arme mensen bij telecom en energie afwezig is door de afwezigheid van staat versus privaat. Hoezo bij zorg dan niet?

Omdat energie hetzelfde product levert en telecom is nog simpelere: arme mensen nemen geen abonnement.

Quote:
150GB als datalimiet... ben je lekker mee met je door een staatsbedrijf gedomineerde markt.

En wie zegt mij dat dat niet gewoon aan België ligt? Die hebben wel meer rare dingen. Moet je de staat van hun gewone wegen is zien... dat de digitale wegen er slecht bij liggen is dan evident. Heeft niets met staat of privaat te maken.

Quote:
De Alwetende Overheid bepaalt dat wel ff voor je. Ik begrijp zo langzamerhand wel wat voor samenleving jij voorstaat, Cliff. Brrrrr.

Heerlijk, ik zie het als compliment dat mensen als jij daarvan rillen!

(bovendien hoor ik geen inhoudelijk tegenargument... dus ik denk dat je best vindt ik hier ene punt heb over mobiele data)

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Nogmaals: er valt niets te concurreren. Ze hebben geen klanten. Staatsbedrijven leveren energie een hun inwoners. Daar zit geen keuze in, zoals de inwoners het ook eigenlijk willen.

Ah ok, er is een afnameplicht bij het staatsbedrijf. Helder. Je durft dus concurrentie niet aan, die verbied je.

Quote:

Yep.

Quote:

Mooi, wanneer kan dit beginnen?

Ik vind t allemaal prima Cliff, zolang ik maar de keuze houdt.

Quote:

Prima, doen we dat met nutsbedrijven toch ook.

Een probleempje: bij scholen heb je keuze, bij ziekenhuizen heb je keuze. Hoe lossen we dat op bij "nutsvoorzieningen"?

Quote:

Ja, maar jij hebt geen enkel zich op je 'efficiency winst door concurrentie'.

Ja hoor, die kun je berekenen.

Quote:
Sowieso kun je je afvragen wat je efficiencywinst is als je eerst een hele marketingafdeling moet gaan optuigen.

Kap toch eens met die peanuts joh. Al is t 1 mrd (wat t never nooit niet is, denk even in orde van grootte: de totale markt voor tv reclames is 800m), dan nog is t 50 euro per Nederlander of 100 euro per huishouden. Zeg dat huishoudens gemiddeld 2000 euro per jaar uitgeven aan energie en telecom, met 5% prijsverlaging heb je dus 1mrd bespaard.

Quote:

En geen staatszorg zeg je? Geloof ik niet.

Ook staatszorg, maar dus ook een behoorlijke portie private zorg. Schrijnende toestanden daar? Neu.

Quote:

En wie zegt mij dat dat niet gewoon aan België ligt? Die hebben wel meer rare dingen. Moet je de staat van hun gewone wegen is zien... dat de digitale wegen er slecht bij liggen is dan evident. Heeft niets met staat of privaat te maken.

Aan de Belgische overheid ja. Die vertaalt gewoon door in Belgacom. Belgie heeft verder gewoon dezelfde voordelen als NL: relatief dichtbevolkt, grote penetratie van de kabel (dus je hebt twee netwerken die met elkaar concurreren) etc.

Quote:
(bovendien hoor ik geen inhoudelijk tegenargument... dus ik denk dat je best vindt ik hier ene punt heb over mobiele data)

Nee, mensen kunnen dat zelf bepalen. Jij wilt mensen de hele tijd beperken. Ik snap dat niet. Kaarten downloaden is echt iets van het vorige decennium, bovendien krijg je dan geen live verkeersinfo en routbepaling. In de trein is er geen enkele reden om geen data te verbruiken en de wifi is ruk.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 11:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ah ok, er is een afnameplicht bij het staatsbedrijf. Helder. Je durft dus concurrentie niet aan, die verbied je.

Je verwart weer de werkwoorden 'durven' en 'willen'.

Cliff schreef:

Royy schreef:
Yep.

Economen gaan niet over het welzijn van mensen Royy. Ze denken iets te kunnen zeggen over welvaart, maar zelfs dat is twijfelachtig.

Quote:
Een probleempje: bij scholen heb je keuze, bij ziekenhuizen heb je keuze. Hoe lossen we dat op bij "nutsvoorzieningen"?

Welke keuze heb jij bij scholen en zorg dan?

Quote:
Ja hoor, die kun je berekenen.

Alleen volgens de chaostheorie. Ik wil wel echte wetenschap, geen bakken met aannames.

Quote:
Kap toch eens met die peanuts joh. Al is t 1 mrd (wat t never nooit niet is, denk even in orde van grootte: de totale markt voor tv reclames is 800m), dan nog is t 50 euro per Nederlander of 100 euro per huishouden. Zeg dat huishoudens gemiddeld 2000 euro per jaar uitgeven aan energie en telecom, met 5% prijsverlaging heb je dus 1mrd bespaard.

Het blijven grotere pinda's dan je vermeende efficiencywinst.

Quote:
Ook staatszorg, maar dus ook een behoorlijke portie private zorg. Schrijnende toestanden daar? Neu.

Ah, dus je voorbeeld doet geel opgeld.

Quote:
Aan de Belgische overheid ja.

Ah, en omdat de Belgische overheid een fuck up is geldt deze als vuistregel voor alle overheden? Beetje kort door de bocht of niet?

Quote:
Nee, mensen kunnen dat zelf bepalen. Jij wilt mensen de hele tijd beperken. Ik snap dat niet. Kaarten downloaden is echt iets van het vorige decennium, bovendien krijg je dan geen live verkeersinfo en routbepaling. In de trein is er geen enkele reden om geen data te verbruiken en de wifi is ruk.

Live verkeersinfo krijg je wel, live routebepaling ook. Mijn Mercedes uit 2002 had dat al. Geen enkele internet voor nodig.

En ja, de overheid wil graag dat mensen stoppen met appen achter het stuur. Terecht.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Economen gaan niet over het welzijn van mensen Royy. Ze denken iets te kunnen zeggen over welvaart, maar zelfs dat is twijfelachtig.

Klopt. T blijft een politieke keuze. Jij stelt echter het welvaarts aspect ter discussie. Daarnaast ook het welzijns aspect (al die mensen die keuzes moeten maken oh oh). Laat dat welvaarts aspect maar over aan mensen die er voor gestudeerd hebben, Cliff.

Quote:
Welke keuze heb jij bij scholen en zorg dan?

Ik kan kiezen welke school, huisarts (beperkt), welk ziekenhuis ik wil. Scholen, huisartsen en ziekenhuizen kunnen dus klanten (en dus omzet) verliezen.

Quote:

Het blijven grotere pinda's dan je vermeende efficiencywinst.

Nope.

Quote:

Ah, en omdat de Belgische overheid een fuck up is geldt deze als vuistregel voor alle overheden? Beetje kort door de bocht of niet?

Nope. Er is geen enkele reden waarom de chaos bij de Belgische overheid ook bij Belgacom tot chaos en ondermaatse prestaties zou moeten leiden. Daarnaast is er een private partij in de markt, Telenet (UPC), die al helemaal geen last heeft van de chaotische overheid.

Je ziet dan ook daar waar er 2 private partijen het tegen elkaar opnemen en tegen staatsmoloch Belgacom, bij mobiele communicatie, het WEL goed gaat.

Quote:

Live verkeersinfo krijg je wel, live routebepaling ook. Mijn Mercedes uit 2002 had dat al. Geen enkele internet voor nodig.

Niet via Google.

Quote:
En ja, de overheid wil graag dat mensen stoppen met appen achter het stuur. Terecht.

Daar is niks mis mee, integendeel. De vraag is hoever je gaat om dat te bereiken. De overheid wil ook dat mensen niet te hard rijden. Da's heel makkelijk op te lossen, trackertjes in auto's die afhankelijk van de locatie bepalen hoe hard een auto mag. Was jij niet zo'n fan van Wink

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Volgens mij zal men bij een vrije samenleving eerder vernieuwend werken omdat de eigen creativiteit meer wordt gestimuleerd.
Dit omdat zonder subsidie men verplicht is om zich zelf te ontwikkelen. Anders gaat men dood van de honger.
Daarom worden in de laatste decennia met steeds doorstromende subsidie,s ook geen schilderijen meer gemaakt waar je van kunt genieten. Bij muziek hetzelfde laken een pak, na de Beatles is er volgens mij nog weinig muziek gemaakt waar men over 50 jaar nog naar zal luisteren. Waar zijn de calypso's of de Gert Timmermans, de nieuwe Rob de Nijs, Anneke Gronlo.