Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Grote bedrijven en hun 'goede doelen'
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Grote bedrijven en hun 'goede doelen'
BerichtGeplaatst: Wo Apr 22, 2020 8:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wie heeft deze documentaire gezien?

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2019 2020/kijken naar de rijken.html

Uitermate interessante documentaire. Een toelichting op hoe het kan dat grote bedrijven vaak enerzijds belasting ontduiken en anderzijds goede doelen steunen.

Conclusie: laat alle bedrijven gewoon belasting betalen. Heel jammer dat Nederland hier, met zijn postbus firma's, een grote rol in speelt.

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2020 7:29 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2019 2020/kijken naar de rijken.html

Uitermate interessante documentaire. Een toelichting op hoe het kan dat grote bedrijven vaak enerzijds belasting ontduiken en anderzijds goede doelen steunen.

Conclusie: laat alle bedrijven gewoon belasting betalen. Heel jammer dat Nederland hier, met zijn postbus firma's, een grote rol in speelt.

Jaja.. Goede doelen.

Er zit dikwijls een luchtje aan.

Een vrij bekend verhaal is dat van Prins Bernhard en het Wereld Natuur Fonds.
Een fervent jager, die ineens omsloeg, en voor de panda's ging zorgen?

Nou nee.

Het WNF moest van geld voorzien worden.
Dus wordt er een kunstveiling georganiseerd.
Enkele stukken van een tot dan toe onbekende schilder werden voor de liefdadigheid tegen hoge prijzen geveild.

Achterliggende realiteit:

Die onbekende schilder maakte een hele serie schilderijen. Zeg zo'n 100.
Daarvan worden er 5 voor het goede doel geschonken en verkocht tegen hoge prijzen.
De onbekende schilder wordt bekend, en zijn werken stijgen in waarde.
Dus ook die 95 die ergens veilig in een kluis liggen.
Als geldbelegging.

Je moet gewoon even weten hoe je dat "kunstje" flikt.

Kijk ook maar eens naar de riante salarissen van de "goede doelen directeuren".
Niets is in deze wereld wat het lijkt.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 04, 2020 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:

Dank je wel Cliff voor deze link.
Heel interessant, vooral de zorg met onregelmatigheid diensten en over belast en onder betaald.

Het probleem in Nederland is dat de belasting op arbeid zo vreselijk hoog is.
Verder is het bewezen dat met die "goede" doelen (ik word misselijk van het woord) de CEO, de directeuren, het meeste krijgen.
Bill Gates en uitroeiing van malaria??
Dat betekent uitroeiing van de muskiet, dat betekent "uitroeiing" van een eco systeem.
Ik haat "bekende" mensen die op de foto gaan met een kindje uit Afrika. Brrrrr.
Marketing en iedereen stinkt er in.

Niemand heeft een foto van mij gemaakt toen in 1980 alle zwarte verpleging ging staken voor 100%, in Zimbabwe.
Na een dagdienst van 7 am tot 3 pm, werd ik gebeld door de hoofdzuster of ik nachtdienst kon doen van 9 pm tot 7 am.
Infectie kliniek met volwassenen en kinderen. Ik had 40 babies met dysentrie en infusen en een totale waanzin.
Luiers, flessen, infusen, medicijnen....en toen ik om 7.15 am er uit liep in uniform en benzine ging tanken, kreeg ik commentaar van de man die benzine in mijn auto deed. Ik was niet solidair met mijn zwarte zusters.
Toen ik zei dat al die babies zijn kleur hadden, zei hij dat het niet zijn babies waren. Tja, ik kreeg dus geen foto noch een compliment... staken voor meer geld is belangrijker dan het redden van babies. BTW Cliff, mijn inkomsten waren toen $2, per uur.

Isabella dos Santos, de dochter van de dictator Eduardo dos Santos uit Angola (geholpen door het Angola commitee van Sietse Bosgra) is de rijkste vrouw van Afrika, samen met haar man van de Congo (een van de armste landen in Afrika) Zij bezit 4 miljard dollar en gebruikt de Nederlandse postbus systeem. Betaald dus 0.0% belasting in Angola. Maar er zijn Nederlandse NGO's die daar projecten hebben en hun mond houden.

Aandeelhouders! Dat zijn ook de Nederlandse pensioen fondsen.
En als het slecht gaat op de beurs dan gaat het ook slecht met pensioenen.
Als ik investeer in de beurs dan zie ik graag dividenten en die worden ook belast in Nederland.

Ik zou graag met Anand Giridharadas in gesprek willen gaan. Hij heeft goede punten maar zit er soms naast.
Door de belasting verlaging van Trump zijn er meer banen gecreëerd.
In Nederland wordt er bezuinigd op zorg en onderwijs maar niet op "vluchtingen"...
Het is belachelijk dat in Nederland loonbelasting ongeveer 40% is.
De enige die geen belasting betalen zijn de drugdealers want dat is te gevaarlijk.

Ik steun dus geen "goede doelen", nergens, behalve aan iemand die ik ken en weet dat hij/zij het nodig heeft.
En ik geef zakken met voer aan dierenasiels, dus in natura.

BerichtGeplaatst: Di Mei 05, 2020 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Kortom, het Westen profiteert nog steeds van de arme landen.
Ten koste van de armsten van de armsten, want Koning Kunta Kinte leeft er goed van.
Zoals in het Westen ook al jaren het geval is.
Wat wij moeten doen is die koningen, keizers en ander hoogwaardigheidstuig gewoon afmaken.
Niet dat het dan veel beter zal worden, want dan komt er een of andere kapsoneslul die verklaart alle problemen op te lossen voor Jan met de pet.
Zo zit de mens niet in elkaar. Het is dan echt ieder voor zich en god voor ons allen.

BerichtGeplaatst: Di Mei 05, 2020 23:15 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Kortom: De afgelopen 30 jaar zijn verloren jaren geweest en hebben de problemen en de rotzooi in
veel opzichten alleen groter gemaakt.

Maar ja, morgen stemmen we allemaal toch gewoon weer op de aanstichters van diezelfde
rotzooi....

Men lijkt te stemmen onder het motto ''met dieven vangt men dieven'' of dergelijke kinderlijke
nonsens...

Helaas, onze overheid vangt keer op keer geen dieven maar burgers en zal dat blijven doen
omdat men mentaal niet anders meer kan.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 06, 2020 8:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik zie wel een oplossing.

Het probleem lijkt dat grote bedrijven belasting ontduiken. Dat moet toch aan te pakken zijn. Ze moeten gewoon hun normale verplichtingen voldoen. Daarbij zou ik ook geen probleem hebben met het invoeren van een maximum salaris gerelateerd aan het minimum loon in een land.

Ik stel deze wetgeving voor: het maximum salaris mag nooit meer zijn dan 100 keer het vastgesteld minimumloon. Voor Nederland komen we dan op een max. salaris van € 165.300,60 per maand. Lijkt me dat dat voldoende is om van te leven. En geloof me, er zijn mensen in Nederland die daar vér boven zitten.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 06, 2020 11:52 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Helaas de ex unilever werknemer Rutte zal de armen verder belasten en het bedrijfsleven ontzien.
zoals zijn partij de afgelopen 20 jaar gedaan heeft.

De econoom Piketty vraagt het neo liberale kritische Quote wat vorig jaar de ondergrens
was van de Quote 500 tegenover 5 jaar geleden.

“Nu 88 miljoen tegen 35 miljoen in 2014” antwoordt hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck, die hem interviewt....

Tja, Rutte en zijn vaste groepje lobbyisten, die gaan ons nog heel veel jaren heel veel pijn doen
onder valse voorwenselen als ''werkgelegenheid'' en andere inhalige flauwekul.

Voor die miljarden kan men veel betere menswaardiger banen schappen dan ''koffer lader'', heftruckrijder
of die vele ander shit jobs ten zuiden van Amsterdam in plaats van de vervuilende corrupte
kerosine industrie weer vleugels te geven..