Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Kunst en Literair » Decamerone
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Decamerone
BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2020 11:36 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

https://nl.wikipedia.org/wiki/Decamerone

Misschien wel een leuk idee om in navolging van deze middeleeuwse verhalenbundel, hier onze eigen Decamerone samen te stellen.
Iedereen die iets leuks of tragisch of spannends te vertellen heeft, kan hier zijn verhaal kwijt.
Nu de wereld eventjes is gestopt met draaien, kan de mensheid zijn zaakjes op orde stellen.
En gewoon verhalen wat hem of haar persoonlijk bezighoudt. Het liefst zonder haat of rancune of bekeringsdrang.
We spreken af dat we iedereen hier in deze draad respecteren en in hun eigen waarde laten.
En ik hoop ook dat Weerwoordbeheer berichten van stokers en ruziezoekers meteen verwijderd zonder gele of rode kaarten uit te delen.

Het hoeven echt geen literaire hoogstandjes te zijn. Het mag een eerbetoon zijn aan je vrouw, auto, dieet of bierglas.

Vraag aan WW beheer; mee eens?

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 1:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Een leuk idee Jip maar jij hebt mij 2x aangevallen over een persoonlijk verhaal.
Een vond je niet relevant en die andere betwijfelde je of ik het niet verzon.
Ik heb heel veel verhalen.....

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 2:14 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ik vind het prima, maar indertijd hadden we hier weblogs van weerwoorders en die draad werd door Cliff gesloten, waarom weet ik niet meer. Die is nog wel te lezen, dus daar kun je een idee van opdoen.

https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewforum.php?f=24

Vraag aan Cliff: waarom is die draad destijds gesloten?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 3:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Een goed idee Willem maar je kunt niet reageren op weblogs dus geen weerwoord.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2020 4:40 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

We zitten al meer dan twee weken zonder stromend water, want de put is opgedroogd gedurende droogste Maart maand van de laatste 40 jaar, voorafgegaan door een relatief droge Februari, en gevolgd toteen tontutoe droge Aprilmaand. Nu hebben we dat opgelost met beekwater in de watercontainer te pompen en daarna veel chloor toevoegen, maar echt vertrouwen geeft het lichtbruine kraanwater nu niet, en de thee smaakt naar chloor. Voor als iemand kleren wil wassen hebben we drinkwater gekocht van het waterleidingbedrijf, een heel gedoe, ben je ook een halve dag mee kwijt. Het weerbericht is allerminst hoopgevend geen mogelijke regenval van betekenis tot over drie a vier weken, en door de Niña dynamiek nog drie meer dan gemiddeld droge maanden. Rampzalig.

Bij navraag of iemand verstand had van uitdiepen van waterputten, en het opsporen van bronstromen werd ons don Domingo aanbevolen, afgaand op de achternaam typisch atacameño in ieder geval van oorsprong een woestijnbewoner. Nou die moesten wel wat afweten van watervinden en putjescheppen dacht ik zo. De man woonde buitenaf, in een zeer keurig, vrij luxe huis, met een perfect gemaaid gazon en opende het electrische toegangspoort , een poedeltje in de armen. Een praatgrage man, vroeg meteen of ik noordamerikaan was (nee dus, nederlander, en dat was kennelijk goed) , hij maakte duidelijk dat hij van duidelijke, nette afspraken hield, anarchist was (macht maakt ook van beste mensen monsters), leraar was, cum laude natuurkunde afgestudeerd had, en dat geld niet belangrijk was, maar eerst wilde zien of er water in de ondergrond te vinden was. Kortom, hij leek niet ongeschikt als toeleverancier.

Vergezeld van zijn poedeltje kwam de man nog diezelfde middag met twee koperen staven waarmee hij grondwaterstromen opspoorde. We hadden geluk, de staven kruisten op een halve meter van onze put, en met voetstampen kon hij vertellen op welke diepte de waterstroom toevloedrijk zou zijn. Dat was dus op 6 tot 7 meter. Onze put had drie meter diepte. Er moest dus vier meter bij. Nu is onze put die veertien personen van drink en waswater moet voorzien, niet zomaar iets, het is een keurig pomphuisje met electrisch aangedreven zuig en drukpompen, en filters, een betonnen vloertje en een pompgat van 40 cms doorsnede. Hij bleek een heel systeem te hebben ontwikkeld en inderdaad na drie dagen werk was de put 3,3 meter verdiept, en hadden we kristalhelder, zoet water, op grotere diepte werd het water zout, volgens Domingo. Ik nodigde hem na het werk uit voor een kop thee ik had daarvoor totaal geen tijd gehad om met de man te koetjesenkalven door oogstwerkzaamheden kans die Domingo benutte voor zijn Grote Boodschap: Coronavirus was werk van de Yanquis (Inwoners van de VS) daarmee doodden zij de armen, latinos en negers, de VS waren rijk door het uitbuiten van Latijnsamerika, Latijnsamerika was arm doordat de VS het leegroofden, en de media liegen allemaal want zijn in handen van rijken. De ware democratie was die van Venezuela ten tijde van Chávez.

Nu kan ik dat soort ideeën doorgaans goed verdragen, vermits mij ook tegenargumenten gegund worden, luisteren, spreken, hoor en wederhoor, enzovoorts, nee dus... Mijn geringste twijfel was reden tot een abruptie: u leest kranten, u gelooft leugens, u heult met yanquis. De rekening daarvan was niet gering. Het werd niet echt goedkoop, en ondanks zijn anarchistische overtuigingen misbruikte hij zijn kennis schaamteloos. Met enige moeite hield ik mij in, met de belofte dat hij elk mankement tot zijn dood gratis zou verhelpen besloot ik genoegen te nemen.

Maar dat mooie huis was kennelijk niet uit de lucht komen vallen.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2020 9:58 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Mooi verhaal Willem. Wink
Tja, van je buren moet je het hebben.
Ik vind het wel een beetje dom van jou om een discussie aan te gaan met deze man, terwijl je van hem afhankelijk bent voor zoiets elementairs als schoon drinkwater. (Echt waar, je gaat thee drinken met chloorwater Shock Shock Shock )
Trouwens, ik vind het wel onbegrijpelijk dat je gaat wonen in een gebied waar geen 'garantie' is op drinkwater.
De meesten steden en dorpen vestigen zich in een gebied waar een of meerdere rivieren stromen.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2020 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Elisabeth schreef:
Een leuk idee Jip maar jij hebt mij 2x aangevallen over een persoonlijk verhaal.
Een vond je niet relevant en die andere betwijfelde je of ik het niet verzon.
Ik heb heel veel verhalen.....

Ja, wel een beetje terecht. Als je een discussie voert, moet je met argumenten komen die voor iedereen te controleren zijn. Persoonlijke anecdotes uit je priveleven vallen daar niet onder.
Hier kan je gewoon je verhaal kwijt hoor. Wink

BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2020 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Quote:
Ik vind het wel een beetje dom van jou om een discussie aan te gaan met deze man, terwijl je van hem afhankelijk bent voor zoiets elementairs als schoon drinkwater.
Ik uitte mijn twijfels aanvankelijk met groot voorzicht. De man bleek nogal drammerig van aard (bekeringsdrang), en ik ben geen goede toneelspeler, ook al tracht ik niet onaardig te worden, de ergernis (heb ik ook last van bij andersoortige bekeringsdrang, of het nou dierenrechtenactivisten zijn of Jehova'sgetuigen) is in mijn gelaat en houding te zichtbaar. Ik kapte het af, zei dat ik niet geloofde in een grote samenzwering en terug moest naar mijn werk, ¿zullen we afrekenen? (en dat alles zo kalm en aardig mogelijk)

Quote:
Trouwens, ik vind het wel onbegrijpelijk dat je gaat wonen in een gebied waar geen 'garantie' is op drinkwater.
Er is op het platteland in Chili niet zoiets als drinkwaterleiding. Iedereen moet dat zelf aanleggen, en soms doet men dat gezamenlijk als plattelandsgemeenschap en daar kan men dan subsidie voor aanvragen. Trouwens wij kregen waterleiding in Nederland in 1965 daarvoor waren we afhankelijk van regenwaterputten. In noord Groningen waren sommige afgelegen boerderijen nog afhankelijk van regenwaterputten in 1978.

Daar zijn allerlei filter en sterilisatiesystemen voor in de handel, en chloortabletten in de watercontainer is een manier om het water te steriliseren. Je kunt je putwater overal laten onderzoeken op chemische en biologische verontreiniging. In onze put hadden we chemisch vrij zuiver, licht ijzerhoudend en vrij zuur water, en dus waren slechts deeltjesfilters nodig en sterilisatie met chloor in de zomermaanden. De concentratie chloor mocht laag zijn, maar voor oppervlkate water uit bijvoorbeeld beken moet de concentratie hoger zijn. Nu het water van grotere diepte komt is waarschijnlijk dat de ijzerconcentratie lager ligt, en dat sterilisatie wellicht onnodig wordt. Het water is waarschijnlijk van betere kwaliteit. Maar dat moet nog onderzocht worden.

Dichtbij de vulkaan Osorno werden jaren geleden veel putten afgesloten, bijna overal zat lood in het water, en dat komt omdat de ondergrond van nature loodrijk is. Daar heeft de overheid plaatselijk waterleiding aangelegd, en elders wordt met Tankvrachtauto`s twee keer per week drinkwater geleverd. Op andere plaatsen in Chili werden Arsenicum, Molybdeen en andere chemische verontreiniging gevonden in het grondwater. Niet omdat er een of andere vervuilernde industrie is maar omdat het van nature in de grond zit.
  Weerwoord forum index » Kunst en Literair