Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Burenruzies door warmtepomp
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Burenruzies door warmtepomp
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Dit is wat Linksch Nederland het liefst dood zwijgt.

https://www.debewonersraad.nl/telegraafnl-verhitte-burenruzies-door-warmtepomp

Felle burenruzies en geluiden alsof er een snelweg onder je raam ligt: de warmtepompen maken veel los in Nederland.
Buren die geterroriseerd worden door het geraas.

„Zo’n vier jaar geleden liet onze buurman een warmtepomp op zijn dak neerzetten, zodat hij zijn zwembad kon verwarmen.
In het begin hoorden we er nog weinig van, maar na anderhalf jaar werden we ’s nachts regelmatig wakker
vanwege een rare brom. En die verergerde alleen maar. Het is net alsof er op een afstandje een vrachtwagen gestart wordt.”

Toen hij zijn buurman ermee confronteerde en vroeg of de warmtepomp in ieder geval ’s nachts kon worden uitgezet,
reageerde die laconiek. „Hij vertelde dat alles binnen de geluidsnorm lag, die toen met zo’n 60 decibel nog een stuk
hoger zou zijn. Daarom wilde de gemeente ook niks doen. Ondertussen lagen wij ’s nachts voortdurend wakker en
konden we overdag amper functioneren, vanwege de vermoeidheid en migraine. Mijn vrouw en ik konden er
psychisch en emotioneel niet meer tegen.”

En toen besloot Rene zijn buurman zelf met de overlast te confronteren. „Onder het motto ’als wij niet slapen, slaap jij ook
niet’. Iedere keer dat wij wakker lagen, gingen we de man uit zijn bed bellen om te vertellen dat zijn warmtepomp overlast
gaf. We deden dit netjes en zonder (verbaal) geweld, maar na drie keer klagen, kregen we bezoek van de politie die aangaf
dat onze aanpak strafbaar was.”

Daarom zag Rene geen andere oplossing dan verhuizen. „Van Gelderland naar Groningen, waar we nu in alle rust tussen de
vogeltjes zitten. Heerlijk! Maar dit verhaal toont voor mij aan dat warmtepompen en vooral de goedkope varianten een enorm
onderschat probleem zijn. Dat wordt door de branche en klimaatlobby handig verzwegen om het draagvlak niet te bederven.
Het laagfrequente geluid dringt overal doorheen, is vreselijk en kan dan ook je leven volledig verpesten. Ik hoop echt dat dit
aangepakt gaat worden. De norm moet gewoon lager, want 40 decibel is nog steeds veel te hoog, omdat dit soort
laagfrequente geluid andere eigenschappen heeft dan bijvoorbeeld muziek of verkeer.”

Ook Niki heeft last van het geluid van een warmtepomp. Haar slaapkamer bevindt zich aan dezelfde kant als waar de
warmtepomp van haar buurman staat. „Als ik dan ga slapen, hoor ik voortdurend een ruisend geluid. Het is net alsof er een
snelweg onder je slaapkamerraam loopt. Heel irritant. Zeker de afgelopen weken met de hitte, want dan staat het raam ook
nog open.” Bovendien reageert haar buurman geïrriteerd als ze hem ermee confronteert. „Ik heb hem verschillende keren
gevraagd of het geluid misschien door zijn warmtepomp en zonnepanelen veroorzaakt wordt. ’Nee, dat kan niet’, was dan zijn
antwoord. Prima dat die nieuwe normen komen, zou ik zeggen! Deze overlast is gewoon niet goed.”

Eigenaars van warmtepompen zijn op hun beurt niet blij met de nieuwe eisen, omdat ze daardoor kastjes moeten
bouwen om het geluid van de pompen te dempen, wat weer extra geld kost. Volgens Frank Agterberg, voorzitter v
an de Dutch Heat Pump Association, brengt het plan de klimaatambities van het kabinet in gevaar.

Marretje Kramer, die de afgelopen jaren een warmtepomp heeft gehad, snapt dat wel. „Je koopt die dingen omdat
je denkt bij te dragen aan het milieu, maar ondertussen word je gewoon op kosten gejaagd en krijg je te maken met
klagende buren.”

Inmiddels heeft ze haar pomp weggedaan. „Want ook in huis had ik zelf geluidsoverlast. Het is nooit meer stil,
voortdurend hoor je zo’n zoemende ruis. En ik had nogal last van warme, droge lucht. Ik vind het geen aanrader.”

BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Interessant. Ik had dit ook wel eens gehoord over de omvormer van zonnepanelen, die zou ook brommen. Dat was voor mij de reden om dat ding gewoon buiten te hangen. Ik hoor hem nooit overigens.

Maar om een pomp op je houten dak te monteren lijkt me ook wel erg dom. Hetzelfde heb je trouwens vaak met airco's: die moet je aan de muur monteren, niet op het dak. En zelfs dan kunnen ze vrij irritant brommen.

Dus op een betonnen vloer monteren met rubbers ertussen. Net als je wasmachine. Moet je je wasmachine eens op een houten vloer zetten op de tweede etage en dan laten centrifugeren. Alsof je huis instort Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De klachten over warmtepompen zijn niet nieuw, het kabinet doet alsof hun neus bloedt en blijven inzetten op warmtepompen zonder dat het onderliggend probleem wordt onderzocht en opgelost. Aan de andere kant heb ik in huizen geslapen waar je de verwarmingsketel van de buren hoort aanspringen 's nachts. Daarom wil ik een vrijstaande woning.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 22, 2020 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ik ook,

maar dat je mag al blij zijn als je een woning hebt in ons voorspelbare falende neo-liberale land.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu