Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Diversiteit afname insecten meest gevolg van milieu onkunde. Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 8:48 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Fileman schreef:
Dat verband lijkt mij uit de lucht gegrepen. Keuterboertjes konden vroeger al nauwelijks leven van de opbrengst. Die mensen waren allemaal straatarm. Die zijn blij dat ze dat niet meer hoeven te doen. Je kunt in deze tijd van gemechaniseerde landbouw niet verwachten dat mensen bereid zijn om weer een klein stuk land op de ouderwetse arbeidsintensieve manier te gaan exploiteren. De toekomst ligt bij verticale gerobotiseerde landbouw waar helemaal geen mensen meer aan te pas komen.

Maar die robots verbruiken al bij al wel enorm veel energie en dat levert dus gigantisch veel uitstoot van broeikasgassen op.
Om nog maar te zwijgen over de uitstoot van hele ritsen landbouwmachines zoals maai-dorsers.

Intussen blijft de bevolking maar toenemen, en aangezien deze zich ook nog 'ns in overwegende mate blijft voeden met dierlijke middelen, blijft ook de uitstoot van broeikasgassen en stikstof door de alsmaar grootschaliger landbouw verder stijgen.

Daar zal echt alleen maar 'n mouw aan te passen zijn door de consumptie van dierlijk voedsel zo sterk mogelijk te ontmoedigen; bijvoorbeeld door overheidscampagnes voor het gebruik van enkel plantaardig voedsel en door 'n bijzonder extra hoog BTW-tarief op dierlijk voedsel, in combinatie met BTW-vrijstelling voor plantaardig voedsel.

En om de uitstoot door de dan uiteindelijk alleen nog overblijvende teelt van plantaardig voedsel te beperken en de biodiversiteit weer te herstellen zal er dan ook toe gewerkt moeten worden naar herintroductie van de handenarbeid (zoals bij de pluk) en uiteraard naar een zo sterk mogelijke reductie van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 12:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik ben opgegroeid midden in de Veluwse bossen, daar werd altijd gejaagd. Daar was ik geen voorstander van als kind.
Later kwam ik erachter dat op de plekken waar werd gejaagd veel meer wild zat dan op percelen waar het jagen verboden werd. Dus verstandig jagen was blijkbaar beter voor de wildstand dan jachtvrije gebieden.
Later kochten wij een perceel grond nabij een natuurgebied waar ook werd gejaagd. Mijn nazaten hadden de gewoonte, om met mijn toestemming rond de eilandjes te varen, waarop de eendejagers zaten. Men schoot daarna geen eend meer.
Later kwam ik erachter dat jagers de eenden die gekruist waren met tamme exemplaren ertussen uit schoten. Een zegen voor de eendenstand, er werden nog nauwelijks vrouwtjeseenden verzopen tijdens de paring door de halftamme exemplaren.
Ook in onze bossen is de wildstand gezonder op plekken die worden bejaagd, kwam ik later achter.
Dus ik ben 100% gedraaid met mijn kijk op de jacht.
Een goede weidelijke jager is een zegen voor de wildstand en de diversiteit van een gebied.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 17:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Kan natuurlijk ook zijn dat op die plekken gejaagd wordt omdat er veel wild pleegt te vertoeven (bijvoorbeeld omdat daar meer voedsel te halen valt).

Zo ook kan 't zijn dat jagers weten op welke plekken in het bos het gezondste wild pleegt te vertoeven, omdat het minder sterke naar andere plekken wordt verstoten waar minder of minder goed voedsel te halen valt.
-
BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2020 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Kan natuurlijk ook zijn dat op die plekken gejaagd wordt omdat er veel wild pleegt te vertoeven (bijvoorbeeld omdat daar meer voedsel te halen valt).

Zo ook kan 't zijn dat jagers weten op welke plekken in het bos het gezondste wild pleegt te vertoeven, omdat het minder sterke naar andere plekken wordt verstoten waar minder of minder goed voedsel te halen valt.
-

Dan zou op de plaatsen waar de jacht werd verboden daarna meer wild moeten zitten. Dat is zeker niet het geval.
In de Vierhouterbos, voorheen eigendom van een jagende particuliere, barstte het in het verleden van het wild. Nu zie ik nog nauwelijks een hertje. Ook de moeflons die er voorheen verbleven, zijn lijkt het verdwenen.
Een jachtverbod zorgt voor meer ziekten en overbevolking in een gebied. Zie de Oostvaardersplassen of de waterleidingsduinen.
Een jacht verbod werkt uitstekend voor bv de Siberische tijger in zijn enorme woongebied waar verder menselijke bewoning nagenoeg ontbreekt.
Maar als de omgeving zich er niet toe leent, zoals bijvoorbeeld in Botswana, trapt de gecreƫerde overmaat aan olifanten de oogsten van de dorpsbewoners plat.
De natuur is nooit lief. Het is nooit een schoothondje en wordt dat ook nooit.
Op den duur komt er via de natuur vervanging van een verdwenen diersoort. Maar mijn vroegere woonlocatie is nog steeds niet de uitroeiing van de konijnen populatie te boven. Op hun plek zouden de oorspronkelijke grondeekhoorns nu moeten zitten.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2020 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Dan zou op de plaatsen waar de jacht werd verboden daarna meer wild moeten zitten. Dat is zeker niet het geval.
In de Vierhouterbos, voorheen eigendom van een jagende particuliere, barstte het in het verleden van het wild. Nu zie ik nog nauwelijks een hertje. Ook de moeflons die er voorheen verbleven, zijn lijkt het verdwenen.

Wie weet wordt het jachtverbod veel overtreden en/of wordt er veel gestroopt.
-
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2020 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Wie weet wordt het jachtverbod veel overtreden en/of wordt er veel gestroopt.
-

Lijkt me sterk. Wel zie ik tegenwoordig veel lieve meisjes die voor boswachtertje spelen. Die zijn volgens mij niet echt stropersproef.
In mijn tijd had je grote kans op een flink pak slaag van de boswachters, als je werd gesnapt met een gestroopt konijn. Dit is nu onvoorstelbaar. Nu hebben we duizenden advocaten opgeleid.
Men wenst tegenwoordig blijkbaar niet meer de verantwoording voor zijn eigen daden te dragen.
Ik zat eens verscholen in het riet toen een boswachter mij sommeerde voor hem te verschijnen. Toen ik geen sjoege gaf schoot hij met fijne hagel door het riet.
Eigen schuld dikke bult. Ik had ook thuis achter de kachel kunnen blijven zitten. Maar dat was niet erg spannend.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2020 10:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er wordt enorm veel subsidie-geld in de Europese landbouw gestoken. Daarvan komt nu het meeste bij de enorme percelen van investeerders en banken terecht.
Verander dat beleid.Laat die centen richting boeren met bv tot 50 koeien groeien, en bouw daarna af tot hoogstens 100 stuks. Akkerbouwers hetzelfde.
In mijn regio werden 80 meterbrede akkers omsloten door brede heggen waaruit de boertjes hun gebruikshout betrokken. Al deze hagen zijn nu omgeploegd en bij het weide bestand getrokken. Het boertje dat vroeger zijn eigen land bewerkte huurt nu loonwerkers met enorme machines en vergifspuiten in, en controleert of dat goed gebeurd.
Driekwart van de huidige boerenbedrijven zijn eigendom geworden van makelaars, banken en andere investeerders.
Ik reed onlangs langs een provinciale weg waar men het nog lang niet uitbundige gras maaide via de gemeente. De strookjes met een breedte van hooguit+-5 meter werden gemaaid door een enorme machine van minstens een half miljoen euro, die werd gevolgd door eenzelfde contramachine om de rotzooi te bergen+een man of 5 toezicht.
Op dat soort klussen moet men een vast mannetje zetten met een zeis, en verklaar die weg tot zijn verantwoording Iedereen blij, inclusief insecten, milieu en vogels.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu