Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Uitbraak coronavirus Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 64, 65, 66  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Feb 23, 2020 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Een stukje educatie voor op deze druilerige zondagmiddag; een waarschuwing uit het verleden

BerichtGeplaatst: Zo Feb 23, 2020 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Minister Stef Blok heeft de publiciteit gehaald in Iran, maar niet op de manier waarop hij gedacht (of gewenst) had waarschijnlijk.

Van rechtsonder naar linksboven;

Quote:
Iraanse media over #coronauitbraak en Stef Blok: artikel traceert met wie de zieke stadsdeelbestuurder van Teheran lichamelijk contact heeft gehad. Het omhelzen en handenschudden eindigt bij ‘the Dutch Foreign Minister.’ #coronavirus

Binnenkort heel Vak K besmet? Laughing

Laten we 't hopen..

Iran heeft nu de meeste doden buiten China en dat zijn alleen de officiële getallen.

De situatie in Italië verslechterd ook met het uur, ik lees net dat het leger al wordt ingeschakeld om quarantaine zones te bewaken (lees: af te dwingen).

Later meer daarover...wellicht.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 23, 2020 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Nogmaals, asymptomatische besmetting. Mensen die zich 100% fit voelen, gewoon naar hun werk gaan, maar desondanks het virus dragen en dus ook anderen besmetten. Die kun je onmogelijk eruit filteren. Dat maakt dit virus gevaarlijker dan andere virussen van de laatste decennia, en nog steeds weten we er te weinig vanaf.

Dat maakt de verspreidbaarheid van het virus mogelijk veel sterker, de vraag is of t t echt gevaarlijker maakt. Maar ook die asymptomatische besmetting ondersteunt ook alleen maar dat het virus veel verder is dan we denken, zonder dat dat wordt opgemerkt met uitbraakjes. Dat zegt i.m.o. wat over de ernst van het virus.

Quote:

Er is geen enkele reden om daar niet nu al mee te beginnen, ik mag hopen dat ze dat ook doen. Als ze er straks nog mee moeten beginnen wanneer het virus hier voet aan de grond krijgt zijn ze te laat.

NL heeft een aardig draaiboekje ontwikkeld na de Mexicaanse griep.

Quote:
Mensen kunnen zelf natuurlijk ook maatregelen nemen zonder op de overheid te wachten, velen zijn daar ook al mee begonnen. Mensen die er voor kiezen alles maar te negeren en hun hoofd in het zand te steken, die moeten het zelf maar uitzoeken wanneer ze een probleem hebben straks, eigen schuld dikke bult.

Ah jij bent een prepper?

Welk probleem zouden "mensen die hun hoofd in het zand steken" in jouw ogen krijgen dan?

Quote:
Een team van de WHO is inmiddels ter plaatse in Wuhan en zal morgen een persconferentie geven over de toestand daar, ben ik eigenlijk best benieuwd naar.

Zal geen nieuws uitkomen. WHO gaat China op Chinese bodem niet voor de neus stoten. WHO is een politieke organisatie waar China een behoorlijke vinger in de pap heeft, geleid door een politicus die belabberd engels spreekt.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 23, 2020 21:19 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Royy schreef:

Zal geen nieuws uitkomen. WHO gaat China op Chinese bodem niet voor de neus stoten. WHO is een politieke organisatie waar China een behoorlijke vinger in de pap heeft, geleid door een politicus die belabberd engels spreekt.

Op zich is dat niet zo vreemd aangezien een slordige 90 procent van de medicijnen in China worden getabletteerd.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 23, 2020 22:28 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
Zal geen nieuws uitkomen.

Zullen we dat maar gewoon afwachten? Ik denk dat ze gaan zeggen dat China de uitbraak met succes heeft afgeremd voor nu, hetgeen ook blijkt uit de cijfers. Er komen in China steeds minder gevallen bij terwijl het aantal nieuwe gevallen buiten China explosief stijgt momenteel. Misschien hebben ze nog iets interessants te melden over de toestand ter plaatse of over de plek waar het virus nou echt vandaan komt.

Dit is wel een interessant grafiekje;

Als het aantal nieuwe besmettingen in China met uitzondering van Hubei province inderdaad stapsgewijs daalt dan lijkt me dat buitengewoon goed nieuws voor China, het betekent namelijk dat ze het redelijk onder controle beginnen te krijgen. Voor zolang het duurt althans. In de rest van de wereld ziet het er helaas een stuk minder florisant uit de laatste dagen, er zijn nu minstens twee grote en belangrijke landen die in full blown crisis modus verkeren en waar de noodtoestand van kracht is.

Royy schreef:
WHO is een politieke organisatie waar China een behoorlijke vinger in de pap heeft

Ja China is inderdaad de nummer twee sponsor van die club, achter de Verenigde Staten. Dat feit alleen maakt nog niet dat China de WHO in z'n binnenzak heeft. China is de tweede economie ter wereld dus nogal wiedes dat hun bijdrage aan een organisatie als WHO ook substantieel is.

Royy schreef:
geleid door een politicus die belabberd engels spreekt.

Zijn Engels is beter dan zijn Chinees vermoedelijk, maar dat doet eigenlijk totaal niet terzake. Beetje zwak argument Royy.

Royy schreef:
Welk probleem zouden "mensen die hun hoofd in het zand steken" in jouw ogen krijgen dan?

Problemen zoals ze nu in Italië hebben bijvoorbeeld. En morgen, en overmorgen, etc. etc.

Laatste nieuws: al het treinverkeer tussen Italië en Oostenrijk is stilgelegd!

BerichtGeplaatst: Zo Feb 23, 2020 23:51 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Problemen zoals ze nu in Italië hebben bijvoorbeeld. En morgen, en overmorgen, etc. etc.

…..Richting Vaticaan met Paus als 1e dooie, gestraft door god voor het beschermen van zijn pedofiele netwerken .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

De cijfertjes (aantal gevallen / doden)

China 77,345 / 2,593
Z Korea 833 / 8
Italië 217 / 4
Japan 146 / 1
Singapore 89 / 0
Hong Kong 79 / 2
Iran 47 / 12

China meldt 409 nieuwe besmettingen, Z Korea +231, Italië +138

Wat valt op? Dat sommige landen het beter onder controle hebben dan anderen. Singapore had gisteren nul nieuwe besmettingen, voor het eerst in drie weken. Dat zou kunnen betekenen dat ze alle besmettingen hebben weten te isoleren en de uitbraak de baas zijn, maar dat lijkt me nog wat vroeg om te zeggen.

Iran daarentegen, erg veel doden op dat aantal besmettingen, dat zou een sterftecijfer van 25% zijn. Ik denk dat het aantal besmettingen veel hoger is daar, moet haast wel. Er is ook kans dat er in Iran een dodelijkere variant van dit virus in omloop is, met andere woorden dat het virus zich heeft gemuteerd. Dat valt uiteraard niet te hopen.

Ik heb redelijk veel vertrouwen in de cijfers uit Italië en Z Korea, althans geen reden om ze niet te vertrouwen.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Oeps, nu al achterhaald zo te zien..

'Iran meldt 50 doden door coronavirus'

https://www.youtube.com/watch?v=H1A4QsER1TI

Als we uitgaan van een sterftecijfer van 3%, dan zouden ze daar rond de 1700 besmettingen hebben nu.

In Italië is vooral de regio Lombardije zwaar getroffen, 168 gevallen daar waarvan 51 tot nog toe vandaag. Volgens de gouverneur van die regio zou het aantal nieuwe besmettingen de komende dagen moeten dalen, ik hoop het voor 'm. Ze nemen daar in ieder geval adequate maatregelen, die eigenlijk wel overeenkomen met die in China, namelijk strikte quarantaine van besmettingshaarden.

Vier mensen overleden, allemaal bejaard met andere gezondheidscomplicaties bovenop het coronavirus. 25 mensen zouden in ernstige / kritieke toestand in het ziekenhuis liggen, waarschijnlijk allemaal intensive care. Gisteren verscheen er weer een nieuwe Chinese studie waaruit blijkt dat iets meer dan 60% van alle patiënten met ernstige complicaties overlijdt aan dit virus. Italië gaat ons hopelijk wat wijzer maken.

De Carnaval in Venetië is afgelast. Vandaag spoedberaad van de EU over de situatie.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 17:17 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

"Ma che bello vivere un apocalisse zombie"

Quote:
The panic is largely being driven by the speed at which coronavirus cases in Italy jumped from just 3 on Thursday to over 220.

“There is panic and a surreal atmosphere,” said Melinda Baret, a Filipino woman working in Milan as a domestic helper.

“I’m traveling using a face mask, and this morning in the metro there were fewer people than usual, most of them with a mask and the rest with a scarf protecting their face. I’m still going to all the families I work with, but I’m using a lot of precautions. I’m scared.”

https://www.zerohedge.com/health/store-shelves-empty-virus-spread-sparks-panic-buying-across-italy

Aantal besmettingen in Italië

donderdag 3
vrijdag 20
zaterdag 79
zondag 155
vandaag 229 (and counting)

Inmiddels 7 doden gemeld.

Maar de WHO vindt het nog steeds geen pandemie en zegt dat alles onder controle is. Onbegrijpelijk, maar goed.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Als het aantal nieuwe besmettingen in China met uitzondering van Hubei province inderdaad stapsgewijs daalt dan lijkt me dat buitengewoon goed nieuws voor China, het betekent namelijk dat ze het redelijk onder controle beginnen te krijgen.

Dat geloof je toch niet echt he?

Als de kenmerken van het virus zijn zoals nu bekend (lange incubatietijd, asymptomatische besmetting, makkelijke besmetting), dan is dit virus helemaal niet onder controle te krijgen. De verspreiding kun je pogen iets te vertragen, maar that's it.

Quote:
Ja China is inderdaad de nummer twee sponsor van die club, achter de Verenigde Staten. Dat feit alleen maakt nog niet dat China de WHO in z'n binnenzak heeft. China is de tweede economie ter wereld dus nogal wiedes dat hun bijdrage aan een organisatie als WHO ook substantieel is.

WHO is een politieke club die de hand die hen voedt niet gaat bijten.

Quote:

En hoe hadden die precies kunnen worden voorkomen carlos?

BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
En hoe hadden die precies kunnen worden voorkomen carlos?

Volgens mij had ik gisteren al gezegd dat Italië alles goed heeft gedaan naar mijn idee, maar dan nog hebben ze een probleem nu. Dus het antwoord zou moeten zijn dan het niet te voorkomen was/is. Ze weten overigens nog niet precies hoe het daar begonnen is, de vraag is of ze daar nog achter komen. Men is op zoek naar 'patiënt nul'.

Ik kan niet helemaal inschatten hoe belangrijk dat nu nog is, want ze zijn de controle volgens mij toch al nagenoeg kwijt.

Royy schreef:
Dat geloof je toch niet echt he?

Ik geloof de cijfers inderdaad niet, maar de trend zou best we eens kunnen kloppen. Dus inderdaad een geleidelijke afname van het aantal nieuwe besmettingen. Zo niet, dan waren Shanghai, Peking etc. nu net zo beroerd eraan toe geweest als Wuhan en dat had zelfs de Chinese censuur niet kunnen verhullen. Dus inderdaad, ik ben redelijk optimistisch over de trend in China, maar er kan nog een 'rebound' komen zodra mensen weer op grote schaal gaan reizen door het land, helaas.

Royy schreef:
De verspreiding kun je pogen iets te vertragen, maar that's it.

Dat is precies wat China heeft gedaan de afgelopen maand, anders was het nog veel erger geweest.

Iran is waarschijnlijk een voorbeeld waar dit niet zal lukken, ik vrees er een beetje voor.

Trouwens, over "geloven" gesproken, jij geloofde een maand geleden, toen we net begonnen met deze discussie, ook niet dat er hier quarantaines zouden komen als gevolg van dit "virus", zoals je het zelf omschreef. Een maand geleden waren er 650 besmettingen verdeeld over twee of drie landen, en kijk es waar we nu zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 19:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:

Volgens mij had ik gisteren al gezegd dat Italië alles goed heeft gedaan naar mijn idee, maar dan nog hebben ze een probleem nu. Dus het antwoord zou moeten zijn dan het niet te voorkomen was/is.

Voila.

Quote:

Ik geloof de cijfers inderdaad niet, maar de trend zou best we eens kunnen kloppen. Dus inderdaad een geleidelijke afname van het aantal nieuwe besmettingen. Zo niet, dan waren Shanghai, Peking etc. nu net zo beroerd eraan toe geweest als Wuhan en dat had zelfs de Chinese censuur niet kunnen verhullen. Dus inderdaad, ik ben redelijk optimistisch over de trend in China, maar er kan nog een 'rebound' komen zodra mensen weer op grote schaal gaan reizen door het land, helaas.

Ok, maar dat moet dan iets zeggen over de besmettelijkheid van het virus... T is t een of t ander carlos.

Quote:

Trouwens, over "geloven" gesproken, jij geloofde een maand geleden, toen we net begonnen met deze discussie, ook niet dat er hier quarantaines zouden komen als gevolg van dit "virus", zoals je het zelf omschreef. Een maand geleden waren er 650 besmettingen verdeeld over twee of drie landen, en kijk es waar we nu zijn.

Nooit zo gezegd eigenlijk. Ik zit al sinds eind januari op ongeveer dezelfde lijn:

"- Er zijn eigenlijk heel weinig geinfecteerden gezien de makkelijkheid waarmee het virus zou worden overgedragen en dat de geografische verspreiding behoorlijk snel gaat. Op het aantal geinfecteerden is het aantal doden niet gering, maar ook niet enorm, maar zou nog kunnen komen
- Het aantal geinfecteerden moet dus wel hoger zijn dan ze nu melden. Kan twee redenen hebben: a) ze kunnen t niet aan of ze verbergen t of b) een behoorlijk grote groep krijgt nauwelijks klachten (zoals bij "normale" griep)
- In geval van a) zou het aantal doden de pan uit moeten rijzen in Wuhan al dan niet gerapporteerd als doden als gevolg van het virus, in geval van b) is het dus Mexicaanse griep all over again."

Het laatste punt kan nog iets veranderen: een wat dodelijker virus dan de Mexicaanse groep. Maar de grote onbekende factor is daar nog steeds hoeveel % het virus krijgt met weinig tot geen klachten.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 24, 2020 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
Voila.

Dat betekent dus ook dat dit een dik probleem is/wordt voor de hele wereld, precies waar ik al vanaf het begin vanuit ging waar anderen dachten dat het allemaal wel zou overwaaien.

Royy schreef:
Ok, maar dat moet dan iets zeggen over de besmettelijkheid van het virus... T is t een of t ander carlos.

Besmettelijkheid is geen vaststaand gegeven maar een variabel getal, net als sterftecijfer (case fatality ratio ofwel CFR).

Schattingen over de R-0 lopen uiteen van 2.5 tot zelfs in de 4-6 range. Waarschijnlijk was de R0 in de eerste fase hoger dan nu het geval in China, omdat de quarantaine ervoor gezorgd heeft dat mensen gemiddeld minder anderen aansteken, en dus een daling van het aantal nieuwe besmettingen. Als je de epidemie helemaal wilt uitbannen dan moet je de R0 tot 1 of minder zien terug te brengen, maar dat gaat lastig worden vrees ik.

Dus voor een deel moeten we er maar mee zien te leven, en zal COVID19 mogelijk zelfs een jaarlijks terugkerende infectieziekte kunnen worden. Maar tegen die tijd hebben we wellicht een vaccin of aantoonbaar werkende medicijnen die de scherpe kantjes er een beetje vanaf halen waardoor de risico's beheersbaar worden. Maar goed, dat is allemaal koffiedik kijken op dit moment.

Je zei trouwens dit een maand geleden:

Royy schreef:
Kom op zeg, jij ziet toch niet serieus hier bij "een virus" complete lock-downs, Amsterdam en Rotterdam afgesloten, straatverboden, de Efteling dicht etc?

Je ziet nu in Italië dat het eigenlijk al zover is. Je zei ook dat het westen nog heel ver verwijderd was van een out of control situatie, maar ook dat lijkt nu al achterhaald. De reactie van de beurzen vandaag hebben ook voor 99% daarmee te maken, het besef begint langzaam door te dringen dat het een groot probleem is waar we nog maanden mee te maken hebben waarschijnlijk.

Ik denk dat er heel veel evenementen deze zomer afgelast zullen worden, inclusief de Olympische Spelen in Tokio.

BerichtGeplaatst: Di Feb 25, 2020 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:

Dat betekent dus ook dat dit een dik probleem is/wordt voor de hele wereld, precies waar ik al vanaf het begin vanuit ging waar anderen dachten dat het allemaal wel zou overwaaien.

Dat weten we dus nog steeds niet, we weten niet hoe dodelijk dit virus is of hoeveel complicaties t geeft. Vooralsnog lijkt t mee te vallen.

Quote:

Dus voor een deel moeten we er maar mee zien te leven, en zal COVID19 mogelijk zelfs een jaarlijks terugkerende infectieziekte kunnen worden. Maar tegen die tijd hebben we wellicht een vaccin of aantoonbaar werkende medicijnen die de scherpe kantjes er een beetje vanaf halen waardoor de risico's beheersbaar worden. Maar goed, dat is allemaal koffiedik kijken op dit moment.

Ik zou eerder gokken op ontwikkelen van natuurlijke weerstand, net als bij andere coronavirussen (zoals verkoudheid).

Quote:
Je ziet nu in Italië dat het eigenlijk al zover is. Je zei ook dat het westen nog heel ver verwijderd was van een out of control situatie, maar ook dat lijkt nu al achterhaald. De reactie van de beurzen vandaag hebben ook voor 99% daarmee te maken, het besef begint langzaam door te dringen dat het een groot probleem is waar we nog maanden mee te maken hebben waarschijnlijk.

Maar in Nederland geen quarantaine van Amsterdam of Rotterdam...

Out of control? Wat is er precies out of control dan? Jij dacht en blijkbaar denkt dat de apocalyps uitgebroken is ofzo. Ik denk nog steeds dat t een virus is.

De beurs waren we t al over eens, de economische impact van de maatregelen die zijn genomen is groot.

Quote:
Ik denk dat er heel veel evenementen deze zomer afgelast zullen worden, inclusief de Olympische Spelen in Tokio.

Zou zomaar kunnen, ligt er vooral aan hoe het virus zich ontwikkelt qua dodelijkheid en aantal complicaties.

Mbt de uitbraakjes in Europa nu: toevallig dat die allemaal gelinkt zijn aan Italie he? Hoe zou dat toch komen? Self-fulfilling prophecy: ziekte is gesignaleerd in Italie, Italianen die grieperig zijn maken zich meer zorgen en gaan naar de dokter. Dit virus is al veel verder dan we nu weten. En dat laatste is verdomd goed nieuws (betekent namelijk dat er veel meer mensen zijn zonder complicaties).

BerichtGeplaatst: Di Feb 25, 2020 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nuchter verhaal:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/25/hele-dorpen-op-slot-dat-is-griezelig-maar-wel-begrijpelijk-a3991661

BerichtGeplaatst: Di Feb 25, 2020 19:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De WHO ontkent de "iceberg of mild cases" theorie overigens, maar dan rekent t weer niet rond.

WHO says hidden iceberg of mild cases unlikely
Bruce Aylward, head of WHO mission to China and who recently returned from Wuhan, played down reports that a large number of COVID-19 carriers with mild symptoms could be spreading the virus without knowing they were infected.

"There is not huge transmission beyond what you can actally see clinically," he told reporters in Geneva. "All the data that we have suggests there isn't this massive iceberg."

https://www.euronews.com/2020/02/21/italy-s-coronavirus-cases-quadruple-after-8-infected-in-one-hospital?fromBreakingNews=1

BerichtGeplaatst: Di Feb 25, 2020 20:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

carlos schreef:

Maar de WHO vindt het nog steeds geen pandemie en zegt dat alles onder controle is. Onbegrijpelijk, maar goed.

Een mensenleven heeft een prijs, Carlos.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Feb 25, 2020 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Er bekruipt me een unheimlich gevoel: het virus (als het zo doorgaat met verspreiden) zal vooral dodelijke slachtoffers eisen onder ouderen en zwakkeren. Wie of wat spint daar garen bij Question

BerichtGeplaatst: Di Feb 25, 2020 22:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nou vertel, Real. Je weet overduidelijk het antwoord zelf.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 26, 2020 0:05 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het is niet meer dan logisch dat ouderen en mensen met een zwakke gezondheid als eerste de dupe zijn van een virus, bacterie of welk ongemak dan ook. Toch is het wel enigszins geruststellend dat het beeld bevestigd lijkt te worden dat voornamelijk ouderen dood gaan aan dit virus, hoe cru dat ook klinkt. Hopelijk blijft dat zo.

Royy schreef:
Bruce Aylward, head of WHO mission to China and who recently returned from Wuhan, played down reports that a large number of COVID-19 carriers with mild symptoms could be spreading the virus without knowing they were infected.

Dat is het enige dat ze blijkbaar kunnen; downplayen. En steggelen over welke termen er wel en niet gebruikt moeten worden, daar vergaderen ze vast uren over. Het is diep triest, maar viel eigenlijk wel te verwachten. Zoals je zelf al terecht zei is het een politieke organisatie, en geen organisatie die het welzijn van de wereldbevolking bovenaan hun prioriteitenlijstje heeft staan.

Royy schreef:
Nuchter verhaal:

Ah dus nu is het ineens niet meer zo dat mensen als ratten in de val zitten, Royy? Rolling Eyes

Bij China schreeuwde je nog moord en brand over quarantaine beleid, Italië doet precies hetzelfde. Alleen wellicht iets minder met harde hand, maar dat komt nog wel zodra de grote steden er ook aan moeten geloven. Ik hoop trouwens dat het niet zover komt. Want als London, Parijs, Rome etc. allemaal net zo op slot gaan als Wuhan dan kunnen we inderdaad wel spreken van een apocalypse.

Royy schreef:
Out of control? Wat is er precies out of control dan?

Lijkt me wel duidelijk dat het out of control is, maar blijf 't vooral ontkennen.

Royy schreef:
De beurs waren we t al over eens, de economische impact van de maatregelen die zijn genomen is groot.

Nou...ook dat ontkende je een paar dagen geleden nog keihard hier, er was allemaal niets aan de hand volgens jou. Nu de instorting van de aandelenmarkt op stoom komt wordt dat een beetje lastig om vol te houden.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 26, 2020 0:43 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Een paar opvallende dingen vandaag;

- meer landen met besmetttingen, grotendeels terug te voeren op het cluster in Lombardije; Oostenrijk, Zwitserland, Catalonië, Kroatië hebben hun eerste positieve gevallen
- Duitsland ook nieuwe besmettingen, waaronder eentje vlak bij de Nederlandse grens
- ook verspreiding binnen Italië; Ligurië, Toscane en Sicilië worden genoemd
- hotel in Tenerife in volledige lockdown, meer dan 1000 toeristen vast

Italië: 323 besmettingen, 11 doden --> CFR 3.4%
Z Korea 977 besmettingen, 11 doden --> CFR 1.1%

De cijfers uit China zijn redelijk goed vandaag, de kleinste toename aan nieuwe besmettingen sinds we met deze discussie begonnen. .

Tenslotte, de Iraanse minister belast met bestrijding coronavirus blijkt zelf ook besmet te zijn met het virus. En dan toch op een persconferentie verschijnen, om te janken dit.

Volgens mij is de situatie in Iran nog veel erger dan in Italië, maar hun cijfers zijn nog onbetrouwbaarder dan die uit China.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 26, 2020 6:02 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Royy schreef:
Nou vertel, Real. Je weet overduidelijk het antwoord zelf.

Het dodelijke coronavirus dat zich over de wereld verspreidt, is mogelijk afkomstig uit een laboratorium in Wuhan dat gelinkt is aan een geheim Chinees programma gericht op biologische oorlogvoering. Dat zegt althans een Israëlische deskundige.

Radio Free Asia besteedde vorige week aandacht aan een item uit 2015 over één van de meest geavanceerde laboratoria voor onderzoek naar virussen, het Wuhan Institute of Virology.

Het laboratorium is de enige plek in China waar wordt gewerkt met dodelijke virussen.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 26, 2020 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

'Voor het eerst meer nieuwe besmettingen buiten China dan in China zelf'

https://www.nu.nl/coronavirus/6033494/voor-het-eerst-meer-nieuwe-coronagevallen-buiten-china-dan-erbinnen.html

Mooi, dat is goed nieuws. Helaas zitten we er voorlopig nog wel even mee opgescheept, dat wel.

Het viel me op dat het vandaag bij mij op het werk het gesprek van de dag was, ook niet zo gek want het komt nu ook wel ineens erg dicht bij met een besmetting net over de grens bij Sittard. Die persoon ligt op de intensive care en zou begin deze maand in Limburg zijn geweest. Volgens het RIVM is er geen sprake van dat hij anderen besmet kan hebben en vindt verder 'epidemiologisch' onderzoek naar de whereabouts van deze persoon dan ook niet nodig.

Nou, ik hoop het voor ze dat die inschatting juist is.

Real schreef:
Het dodelijke coronavirus dat zich over de wereld verspreidt, is mogelijk afkomstig uit een laboratorium in Wuhan dat gelinkt is aan een geheim Chinees programma gericht op biologische oorlogvoering. Dat zegt althans een Israëlische deskundige.

Lijkt me inderdaad dat het uit een lab komt, maar ik denk niet dat we daar ooit achter zullen komen.

De vraag is ook om welk lab het gaat, er schijnen er twee te zijn in Wuhan en eentje ligt vlak bij die markt waar men het telkens over had. Ik kan er helaas niet veel over vinden. Heb es gezocht op google earth maar ben er niet wijzer van geworden. China heeft ook geen street view.

Dat high profile lvl 4 lab zou wat verder buiten de stad liggen, op zo'n 20km afstand van die markt. Maar nogmaals, is allemaal niet zeker. Er wordt zoveel beweerd.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 26, 2020 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:

Bij China schreeuwde je nog moord en brand over quarantaine beleid, Italië doet precies hetzelfde. Alleen wellicht iets minder met harde hand, maar dat komt nog wel zodra de grote steden er ook aan moeten geloven. Ik hoop trouwens dat het niet zover komt. Want als London, Parijs, Rome etc. allemaal net zo op slot gaan als Wuhan dan kunnen we inderdaad wel spreken van een apocalypse.

Wellicht iets met harde hand? Zeg maar met grove dictatoriale hand. Je kunt zelfs discussieren of een overheid uberhaupt het recht heeft om mensen op te sluiten in hun eigen huis.

Quote:

Lijkt me wel duidelijk dat het out of control is, maar blijf 't vooral ontkennen.

Vertel, wat is er out of control, carlos? Jij denkt nog steeds in een soort doemscenario, waar heel Europa binnen de kortste keren besmet is en half dood in het ziekenhuis ligt. De werkelijkheid wordt echter steeds genuanceerder: t lijkt allemaal mee te vallen, dit is geen "killervirus", er waren 2 weken geleden geen 25k doden in Wuhan.

Quote:

Nou...ook dat ontkende je een paar dagen geleden nog keihard hier, er was allemaal niets aan de hand volgens jou. Nu de instorting van de aandelenmarkt op stoom komt wordt dat een beetje lastig om vol te houden.

Huh nee hoor, dat de beurzen de economische impact niet incalculeerden was begin februari al duidelijk.

En och instorting. Dit wordt gewoon een V-shape, flinke koersval nu, in de zomer weer lekker naar boven.

Weerwoord forum index » Buitenland