Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Extra belasting voor dieselrijders. Ja of Nee. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Gemiddeld verbruik x (brandstof)kosten. Hoe denk je dat wordt uitgerekend hoeveel het kost om 400 kilometer te rijden met een Tesla en hoe veel goedkoper dat is dan met een auto met brandstofmotor? De variabelen zijn al beschikbaar, kleine moeite om een rekenmodel in te richten om zo de prijsverschillen te nivelleren.

Doe eens een poging joh, je draait er nu al 3 bijdragen omheen.

Ik help je wel even op weg. Je wilt het weten per 500km hè.

Als ik in mijn elektrische auto 120 km/uur rijd, verbruik ik ongeveer 150KWh
Als ik in mijn elektrische auto 60 km/uur rijd, verbruik ik ongeveer 100 KWh
Als ik in mijn Mercedes diesel 120 km/uur rijd, verbruik ik ongeveer 30 liter diesel
Als ik in mijn Mercedes diesel 60 km/uur rijd, verbruik ik ongeveer 20 liter diesel
Als ik in mijn Mercedes benzine 120 km/uur rijd, verbruik ik ongeveer 50 liter benzine
Als ik in mijn Mercedes benzine 60 km/uur rijd, verbruik ik ongeveer 40 liter benzine
Als ik een VW Polo diesel 90 km/uur rijd, verbruik ik misschien 15 liter diesel.
Als ik een Mercedes AMG 500 pak, verbruik ik ongeveer 50 liter benzine.

Zo, nu heb je wat variabelen voor je 500 km ver rijden. En nu wil jij op basis van bovenstaande een soort wegenbelasting gaan invoeren.

Leg eens uit, hoe ga je dat aanpakken?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 17:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik heb je vraag ook al 3 keer beantwoord alleen bevalt mijn antwoord jou blijkbaar niet dus ga je maar vragen hoe zo'n rekenmodel eruit ziet. Ik ben geen wetenschapper die rekenformules bedenkt, maar weet dat er meer dan eens onderzoek is gedaan naar wat de kilometerprijs is voor elektrisch rijden en hoe zich dat verhoudt tegen de gemiddelde conventionele verbrandingsmotor. Die rekenmodellen kunnen worden gebruikt om de prijsverschillen per kilometer te nivelleren. Welke variabelen zij bovenin het rekenmodel te stoppen om aan de onderkant tot een getal te komen zal moeten worden bepaald.

Voorstel mijnerzijds: Gewicht * PK : gemiddeld verbruik + het aantal winden dat een pandabeer per maand laat = € per maand belasting.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De variabelen zijn al beschikbaar, kleine moeite om een rekenmodel in te richten om zo de prijsverschillen te nivelleren.

Cliox schreef:
dus ga je maar vragen hoe zo'n rekenmodel eruit ziet. Ik ben geen wetenschapper die rekenformules bedenkt

Eerst beweer je dat het een kleine moeite is, en als ik dan vraag naar die kleine moeite kun je het ineens niet 'omdat je geen wetenschapper bent'.

Zo klein is die moeite dus niet.

Ik vraag naar een rekenmodel. 't Is er niet. En ik snap wel waarom... daar hoef je dan weer geen wetenschapper voor te zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 21:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Voor degene die er dagelijks mee bezig zijn is het inderdaad een kleine moeite. Lijkt mij vanzelfsprekend.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 0:42 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff
hoe meet je de energie om 1 km ver te komen

Met een stopwatch .
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een naaste heeft 10 elektrische elementen op zijn dak. Een van de twee omvormers is voor de tweede keer kapot gegaan. Reparatie of vervanging kost 1000 euro.
Hoe lang duurt het voordat dit is verrekend?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

GM/Tesla gaan beiden nieuwe stroomslurpers ontwikkelen in plaats van benzineslurpers (de Hummer die een V8-motor had ) komt nu ook van tegenpool Elon Musk autobedrijf, Tesla kondigde een paar maanden geleden de komst van een elektrische pick-up aan: een lomp loeizwaar vormgegeven nieuw elektrische enegie slurpende Hummer kloon, waarvan tijdens het opladen door zonnepanelen de omvorm kastjes het begeven ?
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 15:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Met een stopwatch .

Laughing Ja, laten we het uitdrukken in seconden Smile

Cliox schreef:
Voor degene die er dagelijks mee bezig zijn is het inderdaad een kleine moeite. Lijkt mij vanzelfsprekend.

Jouw berekening kan ik vrij simpel maken. Maar goed, je bent geen wetenschapper - dus ik vat het in begrijpbare taal samen. Wat jij voorstelt is het extra belasten van zuinige auto's en het subsidiëren van brandstofslurpers.

't Is niet anders.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 15:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Laughing Ja, laten we het uitdrukken in seconden Smile

Laatste bijgebleven lagere school kennis fietsenmaker .

Vermogen is een natuurkundige grootheid voor energie (arbeid) per tijdseenheid.
De SI-eenheid voor vermogen is de watt. Men leest dan ook vaak het formeel onjuiste wattage in plaats van het officieel correcte vermogen.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 16:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Vermogen is een natuurkundige grootheid voor energie (arbeid) per tijdseenheid.

Ja, maar snelheid deel je ook niet in per seconde. Daar zit dus (zoals je zelf al stelt) een eenheid in afstand (bv. km) en een tijdseenheid (bv. uur)

Overigens zei Cliox nog iets heel anders... die had het over een energieprijs om 1 kilometer ver te komen. Ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe je dat zou willen meten. Wat kost een kilometer reizen? Te voet, met het vliegtuig, met een hummer of een elektrische fiets...

Ik denk niet dat je eruit komt, en als je al iets persé wil vaststellen zul je in het midden moeten gaan zitten en kom je op het punt dat veelgebruikers gesubsidieerd worden, en zuinigheid met een belastingheffing. Precies wat je niet wilt bereiken lijkt me.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Jouw berekening kan ik vrij simpel maken. Maar goed, je bent geen wetenschapper - dus ik vat het in begrijpbare taal samen. Wat jij voorstelt is het extra belasten van zuinige auto's en het subsidiëren van brandstofslurpers.

't Is niet anders.

Nee hoor, er wordt uit gegaan van het gemiddelde energie (lees: brandstof) verbruik. Brandstof slurpen is dus ook betalen.
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Een laatste poging:

Stel, je hebt een middenklasser van 1250 kg die je één km moet verplaatsen. Dat kost dan bv. 15 kWh.

Goed, dan hebben we een eenheid in energie: 15 kWh

Nu mag jij uitleggen hoever je komt met een benzineauto van 1250kg en 15 kWh energie. Dan snap je vanzelf dat dat ligt aan de zuinigheid van de auto.

Hetzelfde geldt voor de elektrische auto, die is ook niet altijd even zuinig (bv. een Nissan Leaf versus Jaguar I-Pace)

Zou je nu toch naar een gemiddelde willen, en alles wat zuiniger is willen belasten, dan snap je wat het effect is van je voorgestelde maatregel.

Tot nu toe kan ik namelijk maar één ding bedenken: je wilt elektrisch rijden duurder maken.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 12:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Nivelleren. De gemiddelde prijs per kilometer even duur.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik geef het op. Ik vind het van dezelfde kwaliteit als de opmerking van Poendert over teveel water drinken in de rokersdiscussie Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik beantwoord de wat-vraag, niet de hoe-vraag. Dat heb ik je eerder al uitgelegd. Citaat: "Ik heb je vraag ook al 3 keer beantwoord alleen bevalt mijn antwoord jou blijkbaar niet dus ga je maar vragen hoe zo'n rekenmodel eruit ziet. Ik ben geen wetenschapper die rekenformules bedenkt, maar weet dat er meer dan eens onderzoek is gedaan naar wat de kilometerprijs is voor elektrisch rijden en hoe zich dat verhoudt tegen de gemiddelde conventionele verbrandingsmotor. Die rekenmodellen kunnen worden gebruikt om de prijsverschillen per kilometer te nivelleren. Welke variabelen zij bovenin het rekenmodel te stoppen om aan de onderkant tot een getal te komen zal moeten worden bepaald.

Voorstel mijnerzijds: Gewicht * PK : gemiddeld verbruik + het aantal winden dat een pandabeer per maand laat = € per maand belasting."

Als reactie daarop ga je exact dezelfde vraag stellen, verpakt in een ander jasje. Ik vind het van dezelfde kwaliteit als de opmerking van Elisabeth die blijft herhalen dat stickers plakken op de voordeur van een horeca-gelegengeid de oplossing van het rookprobleem is, in de rokersdiscussie. Laughing
BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb wel iemand gevonden die het met je eens is hoor:

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 8:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Jammer van het denigrerend 'grapje'. Het maakt je lelijk.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Domheid is zelden mooi, sorry.

Weerwoord forum index » Binnenland