Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Het jaarlijkse theaterstuk begint weer Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 19:50 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Real schreef:
Ik ben al jaren voorstander van een algeheel vuurwerkverbod en voor het organiseren van vuurwerkshows door de gemeenten.

Dat kan niet eens. De branche heeft een capaciteit van max 100 professionele vuurwerkshows op hetzelfde moment. Er zullen dus heel wat gemeentes het zonder vuurwerkshow moeten doen. Veel plezier.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 0:06 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Als er (zoals de CU voorstelt) lokale gecontroleerde siervuurwerkclubs komen kan 't wel overal.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 0:15 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Wat dacht je van een alcoholverbod? Alcohol veroorzaakt nog veel meer problemen en doden dan vuurwerk. Alcohol in het verkeer veroorzaakt veel overlast en onschuldige slachtoffers en is in de praktijk nauwelijks te handhaven door de pliesie. Betere optie is dus gewoon alcohol verbieden.

Inderdaad.
En als we dat niet zelf regelen dan is de kans niet denkbeeldig dat 'n toekomstig Islamitisch regime dat hier verplicht zal stellen.
Roken in café's e.d. is nu al verboden; nou de alcohol nog.
(Maar daar gaat 't hier niet over).
-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 0:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Daar verschillen we dan van inschatting over. Ik denk dat de hoeveelheid vuurwerk die nu voor 18u wordt afgestoken vergelijkbaar is met de hoeveelheid die in oudjaarsnacht met een vuurwerkverbod wordt afgeschoten.

Zou goed kunnen ja; denk dat ook wel.
Royy schreef:
Als ze dat (voor 18u) nu niet kunnen handhaven, kunnen ze een algeheel verbod ook niet handhaven.

Maar dan is het inferno dat zich nu op de toegestane tijd voordoet wel mooi teruggebracht tot 'n handjevol.
Daar tekenen we voor.
Temeer daar de burgers die enkele overlastgevers dan zelf eventueel wel op 'n passende manier zullen kunnen aanpakken.
-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 1:08 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Haha denk maar niet dat dat gebeurt. Vuurwerkhandel wordt zwaar gecontroleerd. Een zo'n fout en je bent je vergunning kwijt.

Zal wel; blijkt inmiddels vooral via internet te gaan.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/illegaal-vuurwerk-is-via-sociale-media-in-een-handomdraai-besteld~be1f4f4d/

Maar 't blijft zo dat het afsteken van illegaal spul nu wel min of meer onbetrapt kan in de chaos van het legale gebeuren, maar dat alles heel anders zal zijn wanneer álles illegaal is.
Dan kan immers ook op alles afgegaan worden door handhavers en burgers.
In zekere zin zal 't dan dus even riskant en duur zijn om te kopen (het kopen van illegaal vuurwerk is 'n misdrijf waardoor men dus ook 'n strafblad krijgt) , maar in feite waardeloos, omdat 't vrijwel nergens gebruikt kan worden zonder 'n heel groot risico te lopen het haasje te zijn.
Niet te vergelijken met drugs of 'n alcoholverbod dus.
-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Natubico schreef:
Maar 't blijft zo dat het afsteken van illegaal spul nu wel min of meer onbetrapt kan in de chaos van het legale gebeuren, maar dat alles heel anders zal zijn wanneer álles illegaal is.

+1

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

https://www.telegraaf.nl/video/527949113/jochie-weggeblazen-door-eigen-vuurwerk

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:
Als er (zoals de CU voorstelt) lokale gecontroleerde siervuurwerkclubs komen kan 't wel overal.
-

Maar daar ben ik wel voor. Mits er dan ook heel veel vuurwerkclubs worden toegestaan. Iedereen die wil kan dan vuurwerk afsteken, maar wel met een vorm van sociale controle.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 18:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Blijf toch grappig hoe niemand hier de discussie aan wil over het functioneren van de politie. Je ziet namelijk op meerdere vlakken dat de huidige politie-organisatie niet in staat is wetten te handhaven. Van drugs tot vuurwerk tot verkeer tot het beschermen van goederen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat lukt ook alleen maar in een politiestaat, en ik denk niet dat iemand dat wil.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Aha, Cliff voegt zich ook in het koor dat het allemaal niet beter kan. Dat we ons neer moeten leggen bij de huidige zeer matige handhavingscapaciteit van de politie, de lage oplos-percentages etc.

Ik leg me daar niet bij neer: er iets fundamenteels mis bij onze politie. Een politie die liever kiest voor "de-escalatie" dan handhaven, een politie die liever theedrinkt dan vervolgt, een politie die zich laat beschieten met vuurwerk, een politie met een softe omhooggevallen ambtenaar als baas.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Aha, Cliff voegt zich ook in het koor dat het allemaal niet beter kan.

Dat zeg ik niet. Ik hou me ook vrij afzijdig in deze discussie omdat ik de juiste oplossing ook niet weet.

Wel weet ik dat het een utopie is om iedere wetsovertreding bestraft te krijgen. Of dat je 100% kunt handhaven. Jij leek die kant op te redeneren: de politie doet zijn werk niet goed want er is geen 100% pakkans.

Dat vind ik een onzinnige uitspraak.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 22:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

100% pakkans is onmogelijk. Maar de huidige pakkans die de politie realiseert is het andere, nogal trieste, uiterste.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 1:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Blijf toch grappig hoe niemand hier de discussie aan wil over het functioneren van de politie. Je ziet namelijk op meerdere vlakken dat de huidige politie-organisatie niet in staat is wetten te handhaven. Van drugs tot vuurwerk tot verkeer tot het beschermen van goederen.

Lijkt 'n puur politieke zaak.
Bepaalde stromingen in de politiek vinden 't kennelijk niet van 'n zeer hoge prioriteit om zoveel mogelijk criminaliteit te bestrijden.
Anders zouden ze niet hebben meegewerkt aan de grote bezuinigingen die er in het verleden toch wel hebben plaatsgehad ten aanzien van de politieorganisatie.
Deze was op 'n gegeven moment zo erg dat de politie erover dacht om via sponsoring door bedrijven wat extra inkomsten te genereren.
Door de opkomst van het zogenaamde populisme is de (weg-)bezuinigingstrend wat afgezwakt, maar ook nu kan de organisatie door personeelsgebrek en financiële beperkingen bij lange na niet alles aanpakken wat aangepakt zou moeten worden.

Daarom werd er dezerzijds ook al op gewezen dat de politie in de huidige situatie niet ook nog achter het meer incidentele geknal voor 18 u. aan kan, wanneer ze later op de dag met man en macht moet proberen om 'n orgie van kabaal, gevaar en criminaliteit enigszins binnen de legale perken te houden.
Daar heeft ze al haar huidige kracht en energie voor nodig. En die is door toedoen van de politiek inderdaad bij lange na niet meer wat ze wettelijk gezien zou moeten zijn.
-
BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 1:54 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Maar daar ben ik wel voor. Mits er dan ook heel veel vuurwerkclubs worden toegestaan.

Denk dat één (groot of klein, naargelang het aantal inwoners) per woonplaats genoeg zal zijn.
Royy schreef:
Iedereen die wil kan dan vuurwerk afsteken, maar wel met een vorm van sociale controle.

Alleen siervuurwerk wel te verstaan.
En uiteraard alleen op locaties waar dat geen (brand)gevaar en hinder voor verkeer of openbaar vervoer oplevert.

Belangrijk zal dan wel zijn dat het vuurwerk ook enkel bij die clubs verkrijgbaar zal zijn en dat het aldaar op de avond zelf gekochte daar ook helemaal opgebruikt wordt.
-

Laatst aangepast door Natubico op Do Jan 16, 2020 2:00, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 1:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
100% pakkans is onmogelijk. Maar de huidige pakkans die de politie realiseert is het andere, nogal trieste, uiterste.

In dat kader: https://www.ad.nl/auto/flitscontroles-zinloos-door-verklik-app~a82b6ff7/

Wat is een reële pakkans?

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 2:08 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:

Nou ja, wanneer er maar genoeg flitscontroles gehouden kunnen worden zal dat toch leiden tot 'n voldoende handhaving van de maximum-snelheid, omdat de hardrijders mekaar dan vrijwel overal moeten waarschuwen, met als gevolg dat ze overal hun snelheid voldoende matigen.
Hoeft er niemand meer gepakt te worden.

Verder kan de werking van dat waarschuwingsappje makkelijk onderuitgehaald worden door bijvoorbeeld de politie. Die hoeft immers maar voldoende valse waarschuwingen naar de centrale ervan te sturen en de geloofwaardigheid ervan is naar de knoppen.
-
BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 2:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ook zonder dat appje was de pakkans al minimaal. Ik denk dat 99.9% van de mensen met grote regelmaat wel eens ergens te hard rijdt. Ik rijd echt niet altijd onder de 30 of 50 in de bebouwde kom. Ik rijd echt niet altijd onder de 120 of 130 op de snelweg. En als ik om me heen kijk zie ik dat niemand dit doet.

De pakkans is nihil. Wil je dat wijzigen, maak dan een computer in de auto die automatisch bekeurt als je te hard rijdt. Zou ook perfect passen in een politiestaat, want ik verwacht een enorme burgeropstand tegen zo'n apparaat.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 7:26 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ik lees in de krant dat de legale vuurwerkhandel in Nederland geen illegaal vuurwerk verkoopt..
Ja deuuuhh!

Het punt is juist, dat het met groter gemak dan voorheen uit het buitenland besteld kan worden.
Je zal maar pakjes rondrijden...

Verder is de grens met België nog net zo lek als altijd.
De echte diehards halen illegaal vuurwerk in de komkommertijd.
Niet een week voor oudjaar.

Ga er maar aan staan.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 7:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ryan schreef:
Ik lees in de krant dat de legale vuurwerkhandel in Nederland geen illegaal vuurwerk verkoopt..

Was dat de Speld?

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 9:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

Dat komt omdat het niet om de politie gaat maar om de vraag of vuurwerk nog wel van deze tijd is.

Afgezien daarvan is de politie natuurlijk morsdood gemaakt. Je mag als politie niks meer en hard optreden al helemaal niet. Dat weet het publiek ook, vandaar dat er geen respect meet voor de politie is. Onze samenleving is kapot gepolderd door laffe politici.
Ik weet zeker dat je dergelijke akkefietjes niet bij de politie in de VS of in Rusland hoeft te flikken, want dat vergaat het je slecht. En dat zijn toch geen politiestaten.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 11:26 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tedje van Es schreef:
Royy schreef:

Dat komt omdat het niet om de politie gaat maar om de vraag of vuurwerk nog wel van deze tijd is.

Afgezien daarvan is de politie natuurlijk morsdood gemaakt. Je mag als politie niks meer en hard optreden al helemaal niet. Dat weet het publiek ook, vandaar dat er geen respect meet voor de politie is. Onze samenleving is kapot gepolderd door laffe politici.
Ik weet zeker dat je dergelijke akkefietjes niet bij de politie in de VS of in Rusland hoeft te flikken, want dat vergaat het je slecht. En dat zijn toch geen politiestaten.

Van Es, dat is niet waar.
De politie meent veel meer te mogen dan vroeger.
Vooral argeloze burgers zijn een gemakkelijk doelwit.
Daarboven op komt nog eens het zuigen.
Een smalende opmerking uit de mond van die burger te krijgen,
waardoor weer een bon geschreven kan worden wegens het beledigen van een ambtenaar in functie.

Dat is alleen maar erger geworden sinds het invoeren van de StaatsPolitie.

Drugs, criminaliteit, diefstal, geweldpleging, vuurwerk, je moet er niet meer voor bij
de StaPos zijn, want die zitten ver weg in de stad.

Als het zo door gaat, zie ik het nog wel de kant op gaan van een burgermilitie.
Dan zijn de rapen echt gaar.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Cliff schreef:
Dat lukt ook alleen maar in een politiestaat, en ik denk niet dat iemand dat wil.

Natuurlijk willen dat veel schapen. Wie voor de EU is, is tegen democratie en dus voor politiestaat.
Frankrijk en Duitsland zijn al aardig op weg.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Daar heeft ze al haar huidige kracht en energie voor nodig. En die is door toedoen van de politiek inderdaad bij lange na niet meer wat ze wettelijk gezien zou moeten zijn.
-

Voila. In mijn ogen is het een wisselwerking tussen een wat lankmoedige politiek en een politie-organisaties die volzit met softies.

Laten we dat eerst eens veranderen, daarna kunnen we kijken naar extra verboden (beperkingen van de vrijheid).

T moet gewoon duidelijk zijn: de Nederlandse politie behandel je met respect. Vuur je vuurwerk af op de Nederlandse politie, dan wordt je a) het ziekenhuis ingeslagen en b) krijg je een forse strafrechtelijke vervolging. Dat is pas "wie niet luisteren wil, moet voelen" ipv een achterlijk verbod en inperking van vrijheden van burgers die niks verkeerds doen en gewoon op oudjaarsavond in hun buurtje wat sierpotjes en wat pijltjes willen afschieten.

Quote:
Denk dat één (groot of klein, naargelang het aantal inwoners) per woonplaats genoeg zal zijn.

Nee, veel meer. Per straat of buurt.

Quote:
Alleen siervuurwerk wel te verstaan.

Nee inclusief knalvuurwerk als de clubs dat willen.

Quote:
En uiteraard alleen op locaties waar dat geen (brand)gevaar en hinder voor verkeer of openbaar vervoer oplevert.

Dat lijkt me evident. Er rijdt overigens nauwelijks verkeer en al helemaal geen OV om 12u...

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Goeie vraag. Die is op dermate niveau dat mensen het risico niet aandurven (afschrikking) en op dermate niveau dat burgers/slachtoffers het gevoel hebben dat er recht wordt gedaan (vertrouwen in de rechtsstaat). Aan beide wordt nu niet voldaan. En dus zie je mensen grenzen opzoeken en overschrijden en daalt het vertrouwen in de rechtsstaat.

Quote:
Ook zonder dat appje was de pakkans al minimaal. Ik denk dat 99.9% van de mensen met grote regelmaat wel eens ergens te hard rijdt. Ik rijd echt niet altijd onder de 30 of 50 in de bebouwde kom. Ik rijd echt niet altijd onder de 120 of 130 op de snelweg. En als ik om me heen kijk zie ik dat niemand dit doet.

Klopt, vrijwel iedereen rijdt (ruim) te hard, als je niet te hard rijdt, rij je niet mee met het verkeer want an sich al gevaarlijk is. Da's echter wel iets van de laatste jaren, de politie is zo goed als niet aanwezig op het Nederlandse wegennet sinds enkele jaren (is begonnen bij stakingen van de politie waar ze o.a. niet meer flitsten, daarna zijn ze nooit teruggekeerd).

Quote:
De pakkans is nihil. Wil je dat wijzigen, maak dan een computer in de auto die automatisch bekeurt als je te hard rijdt. Zou ook perfect passen in een politiestaat, want ik verwacht een enorme burgeropstand tegen zo'n apparaat.

Oh zijn we wel wat dingen te verzinnen:

- We gaan sowieso binnen 20 jaar toe naar een auto die niet harder rijdt dan de toegestane snelheid, want centraal gestuurd
- In de tussentijd kun je t bv doen met flexibele trajectcontroles. Er staan voldoende camera's op de snelwegen (o.a. om te monitoren of auto's niet rijden op banen met een kruis), die kun je breder inzetten. Moet je wel wetgeving hebben die als redelijk wordt ervaren door burgers (dat is dus harder rijden dan de huidige maximum snelheid, en al helemaal dan de aanstaande 100 km/u), anders krijg je inderdaad een opstand.
- En t risico duidelijker en transparanter maken: als je meer dan 10km/u te hard rijdt, ben je niet verzekerd. Komen er wat jank-gevallen in de media: failliet door auto-ongeluk, want ik reed te hard. Is ff janken, duurt ff, maar werkt als een tierelier.

Weerwoord forum index » Actualiteiten