Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Brand Australië nu via milieuverbod op ruimen van struiken.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Brand Australië nu via milieuverbod op ruimen van struiken.
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik lees al een paar keer in sommige media, dat de hoofdoorzaak van de jaarlijks terugkerende branden in Australie, is gelegen in het verbod op het s,winters afbranden van het struikgewas dat onder de bomen groeide.
Dit was een eeuwenlange gewoonte die door de Aboriginals al van oudsher werd toegepast om het uitbreken van enorme bosbranden tegen te gaan.
Dezelfde brandmethode wordt ook op veel plaatsen in Afrika toegepast.
Heeft de milieubeweging in Australie, zich door onkunde in zijn eigen voet geschoten?
Veel oeroude gebruiken, ook in eigen land zijn er niet voor de flauwe kul.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik las het op vrijspreker. Klimaatgekken overzien wel vaker niet de gevolgen van hun daden. Als ze maar kunnen deugen.

Gisteren zag ik Rob Jetten bij Jinek. Rob Jetten sloeg de plank faliekant mis: Het klimaatprobleem zou te grondslag liggen aan de branden oreerde hij. Onbegrijpelijk dat leugenachtige politici een podium krijgen van de media om hun leugen te etaleren.

En dan heb je nog de klimaatactivisten die de drang niet konden weerstaand om onder de rook van de bosbranden te demonstreren voor meer klimaatmaatregelen. En dat terwijl de overheid expliciet had verzocht een ander moment te kiezen omdat hulpdiensten elders harder nodig zijn. Het kan de klimaatgekken niet deren, alles moet wijken voor het deugen, zelfs mensen- en dierenlevens. Knettergek.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:52 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Nu we het over bosbranden in Australië hebben: Er is ook nog zoiets als de bosbranden Jihad.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Waarschijnlijk niet te lezen bij NOS. Wink
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 14:58 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Loetje schreef:
Nu we het over bosbranden in Australië hebben: Er is ook nog zoiets als de bosbranden Jihad.

Dus in de trant van : "Als jullie je land niet openstellen voor een invasie van Islamitische quasi vluchtelingen, dan steken degenen van ons die er al zijn je hele natuur in de fik".

Lijkt 'n reden om degenen die er al zijn dan toch ook maar eruit te werken.

Verbieden van 'n te gewelddadige religie, weten we nog?
https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=16866&highlight=
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dit klopt wat Poendert schrijft.
In Portugal zijn er ook veel branden in de droge zomer.
Maar nu is er een wet dat iedereen minstens 3 meter buiten hun hek, droge planten en bladeren moeten opruimen.
In maart is het een bloemenzee van wilde planten met klaprozen en gele, blauwe bloemen. Prachtig mooi.
In mei wordt het warm en dan staan er meer dan 1.20 meter aan droge planten die gewoon heel brandbaar zijn.
Alle bermen worden nu gemaaid en ook mensen met grond moeten dit maaien.

In Australië hebben hebben de Groenen er voor gezorgd dat dit niet meer gebeurde dus een bliksem inslag of een stukje glas en je hebt een vuurzee.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

In Australie gaat 't toch om struiken?
Die verdorren niet, maar blijven veelal groen en vochtrijk, terwijl hun schaduw verhindert dat de bodem inclusief het gras dat erop groeit uitdroogt.

Vorige zomer was hier in Nl nog 'ns heel duidelijk te zien welk 'n groot verschil er is tussen bermen die gemaaid worden en andere waarmee dat niet het geval is.
Op de gemaaide was het korte gras al lang helemaal uitgedroogd en verdord, terwijl de relatief hoge begroeiing van de ongemaaide bermen nog groen was.
In geval van 'n bermbrand zou het vuur zich dus op de gemaaide bermen supersnel verspreiden, terwijl 't op de groene ongemaaide weinig vat zou krijgen.

Kan trouwens moeilijk geloven dat wilde bloemplanten in Portugal al in Mei uitgebloeid en zelfs dor zijn.
Meestal sterven (de bladeren van) groot gegroeide planten pas tegen het einde van de zomer af.
Uiteraard is 't wel mogelijk dat men er de droge planten van vorig jaar moet verwijderen. Die blijven in de natuurlijke situatie namelijk vaak nog een of twee jaar staan, terwijl het nieuwe spul ertussendoor tevoorschijn komt.
Maar als men dan gaat maaien worden met de dorre ook de frisse planten gemillimeterd. Kale boel dan.
-
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 23:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb een neef in Australië wonen die doet niks liever dan huizen verbouwen.
Destijds heeft hij een oud station gekocht. Daar had het in het dal waarin dat station lag al 11 jaar niet geregend. Daar waren de struiken wel degelijk verdort en brandbaar.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 23:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Maar nu is er een wet dat iedereen minstens 3 meter buiten hun hek, droge planten en bladeren moeten opruimen.
In maart is het een bloemenzee van wilde planten met klaprozen en gele, blauwe bloemen. Prachtig mooi.
In mei wordt het warm en dan staan er meer dan 1.20 meter aan droge planten die gewoon heel brandbaar zijn.

In Australië hebben hebben de Groenen er voor gezorgd dat dit niet meer gebeurde dus een bliksem inslag of een stukje glas en je hebt een vuurzee.

Ook in Portugal zijn veel zeer brandbare eucalyptus bossen aangeplant zoals ik zag. Dat zijn die kaarsrechte bomen met al die brandbare oliehoudende bladeren eronder. Prachtig recht gevlamd hout maar erg zacht.
Ik heb er een aanrecht van gemaakt, als je er naar kijkt zit er al een deuk in.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 0:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:

Ook in Portugal zijn veel zeer brandbare eucalyptus bossen aangeplant zoals ik zag. Dat zijn die kaarsrechte bomen met al die brandbare oliehoudende bladeren eronder. Prachtig recht gevlamd hout maar erg zacht.
Ik heb er een aanrecht van gemaakt, als je er naar kijkt zit er al een deuk in.
Je kunt niet alles hebben.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 0:12 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Natubico: in januari bloeien de amandelbomen.
In februari bloeit de Mimosa.
In maart beginnen de wilde planten/bloemen en de klaproos bloeit maar kort.
April een bloemenzee van wilde bloemen en tapijten van gele klavers.
In mei wordt het warm en droog, dus sterven deze eenjarige planten.
Die staan vaak 1.20 - 1.40 hoog.
Het is droog en ongeveer 25ºC.
Juni, juli, augustus is het 28ºC - 38ºC en droog dus zijn deze planten brandstof.
Soms is er een regenbui maar de echte regens beginnen in oktober en november.
De heuvels worden dor en bruin maar een flinke regenbui en ze zijn weer groen.
Ik woon hier al heel lang en loop vaak met mijn hond door de heuvels die nu weer groen zijn.

In Australië moeten de bladeren van de Eucalyptus bomen die afgevallen zijn, worden opgeruimd.
Die vergaan namelijk niet en zitten vol met olie.
Ook in Portugal zijn deze bomen en ze kunnen spontaan ontbranden als iemand die bladeren in de fik steekt.

Portugal ligt 2000 km ten zuiden van Nederland. Dus niet te vergelijken.
Eind augustus drogen de zoutpannen uit en zijn wit van het zeezout die dan geoogst wordt.

Amandelbomen in bloei.

Mimosa

De branden:

In 2010 was er vlakbij een enorme brand en ik wist dat mijn dierenarts naar Faro was.
Ik heb haar gebeld en gevraagd of ik dieren moest ophalen.
Ze zei dat er 2 kittens in een hok zaten maar de rest was buiten en konden weg.
Ben er heen gereden en werd tegen gehouden door de politie maar toen ik zei dat ik dieren moest halen, kreeg ik 5 minuten.
De brandweer is altijd geweldig en met een grote brand, brengt iedereen pakken met kleine flesjes water naar de brandweer.
Maar ook hier worden de branden vaak aangestoken. Pyromanen of ?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 0:47 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Maar ook hier worden de branden vaak aangestoken. Pyromanen of ?
Creëren beschutte werkplekken .

In Spanje en Portugal planten (investeren) bedrijven met Europese subsidies in grond om (gedwongen) vrijwilligers bomen te laten planten en deze berekende uitstoot rechten voor miljarden € te vermarkten ,zodat zij in eigen landen gewoon met dezelfde uitstoot kunnen doorgaan.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 4:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik heb een neef in Australië wonen die doet niks liever dan huizen verbouwen.
Destijds heeft hij een oud station gekocht. Daar had het in het dal waarin dat station lag al 11 jaar niet geregend. Daar waren de struiken wel degelijk verdort en brandbaar.

Die zullen dan wel afgestorven zijn door watergebrek en de natuurbeschermers hebben weliswaar in principe geen bezwaar tegen het in brand steken van afgestorven struiken, maar het probleem zal zijn dat door het vuur wel veel bodemleven sterft en wellicht ook insecten en andere dieren die niet snel uit de voeten kunnen.
Bovendien zullen de bomen er wel door aangetast kunnen worden.
Daarom lijkt het beste om de dorre struiken te verwijderen en het hout te versnipperen.
Misschien iets meer werk, maar sowieso veel natuurvriendelijker.
-
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 9:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
In Australie gaat 't toch om struiken?
Die verdorren niet, maar blijven veelal groen en vochtrijk, terwijl hun schaduw verhindert dat de bodem inclusief het gras dat erop groeit uitdroogt.

Het zou gaan om de eucalyptusboom. De bladeren van de eucalyptusboom bevatten veel olie waardoor zij niet verdorren. Het gecontroleerd verbranden van de bladeren is niet meer toegestaan waardoor nu een brandbare laag bladeren zich ophoopt wachtend op de juiste omstandigheden. De linkse groendeugers hebben weer eens niet verder gekeken dan hun neus lang is.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 6:36 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:

Het zou gaan om de eucalyptusboom. De bladeren van de eucalyptusboom bevatten veel olie waardoor zij niet verdorren. Het gecontroleerd verbranden van de bladeren is niet meer toegestaan waardoor nu een brandbare laag bladeren zich ophoopt wachtend op de juiste omstandigheden. De linkse groendeugers hebben weer eens niet verder gekeken dan hun neus lang is.

Ook het ter plaatse verbranden van afgevallen bladeren kost al gauw vele levende wezens het leven en is daarom erg natuuronvriendelijk.
Het zou veel beter zijn om die bladeren daar te verwijderen en bijvoorbeeld te composteren.
Wie weet kan ook de olie eruit geperst worden en voor een of ander nuttig doel gebruikt.
-
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 15:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Wie weet kan ook de olie eruit geperst worden en voor een of ander nuttig doel gebruikt.-

Dat kan. Ik heb een eucalyptusboom van meer dan 6 meter in mijn tuin. Af en toe snoei ik deze, de blaadjes heb ik wel eens in een blender gegooid met wat zonnebloemolie. Vervolgens heb je een heerlijke eucalyptus-olie die je bv. in een schaaltje kunt zetten op toilet of slaapkamer.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 15:28 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Kan het prestigieuze tennis-evenement Australian Open wel plaatsvinden dit jaar?

https://www.youtube.com/watch?v=M735785EI5A

Als ik deze beelden zo zie, en in de wetenschap dat dit slechts de kwalificaties zijn (kortere partijen), dan lijkt het me beter om het toernooi maar een jaartje over te slaan. Die rooklucht boven Melbourne ziet er echt niet gezond uit.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 17, 2020 0:12 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Dit vind ik nou een klasse actie. Want brandweermannen in Australië zijn veelal vrijwilligers. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend, net zoals bij reservisten voor het leger. En er is voor hen nauwelijks of geen tegemoetkoming wat betreft arbeidsinkomsten mislopen. Dit noem ik nou solidariteit van vakbroeders voor vakbroeders. En ja, het blussen van een autobrand of het wassen van een auto doe je met dezelfde hoge drukspuit met water en dat kan je aan brandweermannen wel toevertrouwen.

Brandweer Amstelveen gaat auto’s wassen om Australische collega’s te helpen

15 januari 2020
    door Celine Sulsters

AMSTELVEEN – Donderdag 16 januari kunnen Amstelveners tussen 13.00 en 16.00 uur hun auto laten wassen door de brandweer. De actie is bedoeld om geld op te halen voor Australische brandweercollega’s die op dit moment vechten tegen hevige bosbranden in hun land.

Niet alleen in Amstelveen wast de brandweer morgen auto’s. Ook bij de kazernes Anton, Willem, Hendrik, Osdorp, Victor, Diemen en Duivendrecht kun je je auto voor een symbolisch bedrag van €7,50 (of meer) laten wassen. Het gehele bedrag gaat naar brandweermensen in Australië, die al wekenlang onbetaald de bosbranden bestrijden.

,,Het is makkelijk om te vergeten dat niet alle landen zoveel water hebben als wij, omdat wij ermee omringd zijn en maar al te vaak worden natgeregend. Desalniettemin zijn wij ons ervan bewust dat zich een tragedie afspeelt in Australië, een catastrofe voor de dieren, planten, ecosystemen en de getroffen bevolking. Wij kunnen ons water niet die kant op verschepen, maar bij Brandweer Amsterdam- Amstelland willen we op een andere manier ons water gebruiken om zo veel mogelijk financiële hulp naar de Australische brandweercollega’s te sturen,” schrijft Brandweer Amsterdam-Amstelland op haar facebookpagina.

https://rtva.nl/2020/01/brandweer-amstelveen-gaat-autos-wassen-om-australische-collegas-te-helpen/

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu