Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Het jaarlijkse theaterstuk begint weer Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Maar wie ga je bestraffen?

Degene die de wet overtreedt.

Quote:
Neu, voorlopig niet. Ik accepteer niet zomaar dat de overheid vrijheden inperkt.

Dat doen de mensen die zich niet kunnen gedragen, ondanks de waarschuwingen. Nu daad bij het woord voegen en verbieden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Drugs worden stiekem geconsumeerd

Ehm... dan ga jij niet naar de juiste feesten denk ik.

Als ik afga op de muzieksmaak van Tedje is dit een open deur. Razz

Yep! Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Je vergelijkt appels met peren. Die harddrugs gaan ondergronds, vuurwerk is zichtbaar en hoorbaar dus beter handhaafbaar.

Uhuh, zie oudjaarsdag VOOR 18u. Lekker handhaven he Rolling Eyes

Quote:

Klopt, maar dat gebeurt omdat de kinderen geen geduld hebben om hun legale vuurwerk tot 00.00 uur te bewaren. Als vuurwerk geheel verboden is dan kunnen ze het niet zo 1, 2, 3 kopen en heb je ook minder overtredingen, wat dan ook weer gemakkelijker te handhaven is.

Jij denkt serieus dat legaal vuurwerk het probleem vormt?

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 20:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Degene die de wet overtreedt.

En hoe bepaal je wie de wet overtreedt. Zie hoe succesvol de overheid is in het handhaven van de wet op oudjaarsdag voor 18u....

Quote:

Dat doen de mensen die zich niet kunnen gedragen, ondanks de waarschuwingen. Nu daad bij het woord voegen en verbieden.

Niks verbieden. De overheid dient eerst maar eens de huidige wet te handhaven. Daarna praten we verder.

Quote:
Doe liever aan bronaanpak. De maatschappij reguleert het niet zelf. Als er geen vuurwerk meer op de schappen ligt kan er ook geen vuurwerk naar hulpverleners gegooid worden. Eerstens omdat zij niet vaak hoeven uit te rukken en tweedes omdat er niets is om te gooien. Die paar mensen die wel vuurwerk hebben pluk je er dan makkelijk uit.

Vuurwerk is niet de bron...

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Wanneer iemand harddrugs wil gebruiken dan moet hij dat ergens zelf weten, ook al omdat anderen daar in principe geen last van hebben.

Sure, maar t gaat over in welke mate de overheid in staat is haar eigen wetten te handhaven. Ik concludeer bij harddrugs: nauwelijks. Op de een of andere manier denken mensen dat de overheid "opeens" in staat is om een vuurwerkverbod wel te handhaven, ondanks veel makkelijkere import en veel bredere beschikbaarheid.

Zoals ik al zei: laat de overheid eerst maar eens haar huidige wetgeving proberen te handhaven. Daarna praten we verder.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 22:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Als vuurwerk verboden is kunnen degenen die er last van hebben ook meer zelf doen.
Stel er staat iemand ondanks het verbod voor je woning erop los te knetteren.
Dan zou je 'n emmer water erbij kunnen halen en deze over die lastpost heen flikkeren zodat ie niet alleen zelf zeiknat is maar ook z'n nog resterende voorraad knallers.
Kan ie mooi naar huis toe en heb jij toch nauwelijks iets fouts gedaan.
Je hebt alleen maar iets onschuldigs gedaan om verdere wetsovertreding door iemand anders te verhinderen.
-
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Uhuh, zie oudjaarsdag VOOR 18u. Lekker handhaven he Rolling Eyes

Het is niet te handhaven omdat het veel te veel is.
Verbiedt al het vuurwerk en je houdt nog maar een heel klein deel over dat toch over de schreef gaat.

Quote:
Jij denkt serieus dat legaal vuurwerk het probleem vormt?

Ja.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Het is niet te handhaven omdat het veel te veel is.

Als het VOOR 18u al te veel is, hoe gaat de overheid dan in oudjaarsnacht handhaven? Dan zal het, ook met een vuurwerkverbod, meer zijn dan nu voor 18u.

Quote:
Ja.

Dat denk je dan verkeerd... Het is illegaal vuurwerk wat het probleem is, en met name een deel van de mensen die dat afsteken.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Het grootste probleem is dat vuurwerk kopen en afsteken is toegestaan. Ik vernam dat mensen 4 uur in de rij stonden om vuurwerk aan te schaffen. Er is dus veel vuurwerk bij de mensen thuis, ouders grijpen niet in omdat het hebben van vuurwerk legaal is, de leek illegaal vuurwerk niet kan onderscheiden van legaal vuurwerk is en gebruikelijk dat op nieuwjaarsdag vuurwerk wordt afgestoken.

Omdat het is toegestaan, op grote schaal vuurwerk wordt gekocht en mensen massaal vuurwerk afsteken is handhaven knap lastig. Daarbij kan de politie niet vaststellen of het afgestoken vuurwerk legaal is of niet. Door een vuurwerkverbod reduceer je het vuurwerkprobleem tot beheersbare (lees: handhaafbare) proporties. Ieder vuurwerk is legaal dus mensen kunnen niet zonder meer pakketten vuurwerk naar binnen slepen en iedere knal of pijl is een overtreding van de wet zonder dat er gedegen onderzoek aan ten grondslag ligt.
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
En hoe bepaal je wie de wet overtreedt. Zie hoe succesvol de overheid is in het handhaven van de wet op oudjaarsdag voor 18u....

Omdat vuurwerk legaal is. Mensen slepen pakketten vuurwerk naar binnen, legaal of illegaal, nobody cares, niemand zegt er wat van. Een gevolg is dat mensen massaal beginnen te knallen. Als vuurwerk verboden is reduceer je dat tot beheersbare proporties.

Quote:
Niks verbieden. De overheid dient eerst maar eens de huidige wet te handhaven. Daarna praten we verder.

Dan zal je de wet handhaafbaar moeten maken. Een verbod draagt daar aan bij. Mensen hadden zich maar moeten gedragen.

Quote:
Vuurwerk is niet de bron...

Een verbod zal hoe dan ook de opwaartse trend doen afvlakken.

De mensen zijn gewaarschuwd dat een vuurwerkverbod op komst is als zij zich opnieuw misdragen. Ondanks dat gegeven is er meer schade, meer vuurwerkgeweld jegens hulpdiensten en meer letsel. Wie niet horen wil moet maar voelen. Kom maar door met dat vuurwerkverbod.
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Omdat het is toegestaan, op grote schaal vuurwerk wordt gekocht en mensen massaal vuurwerk afsteken is handhaven knap lastig. Daarbij kan de politie niet vaststellen of het afgestoken vuurwerk legaal is of niet.

Vuurwerk afsteken voor 18u oudjaarsavond is illegaal. Ik neem dus aan dat dat voor de politie makkelijk is op te sporen en te handhaven?

Quote:
Als vuurwerk verboden is reduceer je dat tot beheersbare proporties.

Vuurwerk IS verboden voor 18u. Toch slaagt de politie er ook voor 18u niet in de wet te handhaven.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Lees je 眉berhaupt wel wat ik schrijf? Ik leg uit waarom het nu niet te handhaven is en wat moet gebeuren om het wel handhaafbaar te maken. Een verbod is een prima start om de boel de juiste kant uit te bewegen.
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 11:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Vuurwerk afsteken voor 18u oudjaarsavond is illegaal. Ik neem dus aan dat dat voor de politie makkelijk is op te sporen en te handhaven?

Dat is het punt niet.
Waar het om gaat is dit: Als er geen vuurwerk te koop is, omdat het allemaal verboden is, kan er ook geen afgestoken worden.
En die paar die dat wel doen hebben het illegaal verkregen en zijn gemakkelijk (hoorbaar) op te sporen en altijd strafbaar.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:
Lees je 眉berhaupt wel wat ik schrijf? Ik leg uit waarom het nu niet te handhaven is en wat moet gebeuren om het wel handhaafbaar te maken. Een verbod is een prima start om de boel de juiste kant uit te bewegen.

Ik lees wat je schrijft. Er wordt voor 18u niet massaal vuurwerk afgestoken, maar t gebeurt wel. Dan kan de politie dus mooi laten zien dat ze in staat zijn een vuurwerkverbod te handhaven.

Een verbod is de easy way out, het neerleggen bij het compleet gebrek aan gezag van de politie.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

En die paar die dat wel doen hebben het illegaal verkregen en zijn gemakkelijk (hoorbaar) op te sporen en altijd strafbaar.

Die paar die het nu afsteken voor 18u zijn dan toch ook makkelijk op te sporen?

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat zijn er geen paar. Als al vuurwerk verboden wordt dan worden het er inderdaad nog maar een paar die illegaal bezig gaan zijn en die zijn dan gemakkelijker op te sporen dat de hordes die nu voor 18:00 uur aan het knallen zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 0:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Dat zijn er geen paar. Als al vuurwerk verboden wordt dan worden het er inderdaad nog maar een paar die illegaal bezig gaan zijn en die zijn dan gemakkelijker op te sporen dat de hordes die nu voor 18:00 uur aan het knallen zijn.

Ik denk dat wat er nu voor 18u wordt afgestoken op zn minst vergelijkbaar is met wat er bij een vuurwerkverbod zou worden afgestoken.

Ik vraag dus aan de overheid om de wet te handhaven en ervoor te zorgen dat er geen vuurwerk voor 18u wordt afgestoken. Zo moeilijk is dat toch niet?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 4:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Als het vuurwerk veel duurder wordt door 'n totaal verbod voor particulieren dan zullen degenen die nu al om 'n uur of 20 voluit erop los beginnen te knallen dat achterwege laten omdat ze veel minder kunnen kopen en datgene wat ze wel hebben kunnen kopen bewaren voor illegaal geknal rond 24 uur.
Maar dat valt dan wel veel meer op dan nu omdat er ook dan veel minder afgestoken zal worden.
De politie hoeft er dan maar het waterkanon op te zetten en klaar is Keesie.

Dat kan dus niet wanneer enkel nog meer soorten vuurwerk verboden gaan worden, omdat dan uitgezocht zou moeten worden wie alleen maar legaal spul aan het afsteken is en wie (ook) illegaal.
Daar is uiteraard geen beginnen aan in de chaos die er dan toch nog heerst.
-
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 8:22 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Royy schreef:

Och, voor drugs moet je een hele logistieke keten organiseren inclusief behoorlijk lastige import. Toch is t spul volop verkrijgbaar in Nederland.

Inmiddels is de productie en verkoop van synthetische drugs by far het grootste export produkt van Nederland geworden (18,9 miljard in 2018), gevolgd door het telen en de verkoop van wiet. Zouden we die twee niet hebben dan zou de volledige Nederlandse economie als een kaartenhuis instorten.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ik denk dat wat er nu voor 18u wordt afgestoken op zn minst vergelijkbaar is met wat er bij een vuurwerkverbod zou worden afgestoken...

Dat denk ik niet. Van het vuurwerk dat v贸贸r 18:00 wordt afgestoken is het overgrote deel gewoon legaal vuurwerk. Verbied je al het vuurwerk dan zal het overgrote deel van de mensen geen vuurwerk meer afsteken, dus ook niet v贸贸r 18:00 uur.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Ik lees wat je schrijft. Er wordt voor 18u niet massaal vuurwerk afgestoken, maar t gebeurt wel. Dan kan de politie dus mooi laten zien dat ze in staat zijn een vuurwerkverbod te handhaven.

De politie hoeft niets te laten zien, de mensen moesten iets laten zien. Dat de wet zo massaal wordt overtreden dat het niet te handhaven is, bevestigt de noodzaak voor een algeheel vuurwerkverbod.

Quote:
Een verbod is de easy way out, het neerleggen bij het compleet gebrek aan gezag van de politie.

Soms overstijgen problemen de scope waarbinnen een politiekorps kan en mag acteren. Dan ga je dat kader niet oprekken en symptomen bestrijden maar het probleem bij de bron aanpakken. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Dus een vuurwerkverbod.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 17:03 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:
Als het vuurwerk veel duurder wordt door 'n totaal verbod voor particulieren

Ik denk niet dat het duurder wordt. Illegaal vuurwerk is nu ook niet duur.

Quote:
Maar dat valt dan wel veel meer op dan nu omdat er ook dan veel minder afgestoken zal worden.

Vuurwerk voor 18u afsteken valt nu ook heel erg op. De politie slaagt er niet in om het huidige vuurwerkverbod te handhaven.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 17:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Dat denk ik niet. Van het vuurwerk dat v贸贸r 18:00 wordt afgestoken is het overgrote deel gewoon legaal vuurwerk. Verbied je al het vuurwerk dan zal het overgrote deel van de mensen geen vuurwerk meer afsteken, dus ook niet v贸贸r 18:00 uur.

Er is nu een vuurwerkverbod voor 18u, Tedje. De politie slaagt er niet in om t te handhaven.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 17:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

De politie hoeft niets te laten zien, de mensen moesten iets laten zien. Dat de wet zo massaal wordt overtreden dat het niet te handhaven is, bevestigt de noodzaak voor een algeheel vuurwerkverbod.

Als de politie het vuurwerkverbod voor 18u niet kan handhaven, kan ze een verbod na 18u ook niet handhaven.

Quote:

Soms overstijgen problemen de scope waarbinnen een politiekorps kan en mag acteren. Dan ga je dat kader niet oprekken en symptomen bestrijden maar het probleem bij de bron aanpakken. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Dus een vuurwerkverbod.

De bron is niet vuurwerk, de bron is gedrag. Dit is dezelfde groep die op Koningsdag rotzoot trapt, die met stenen de ME bekogeld na een voetbalhuldiging, etc etc.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 17:13 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Er is nu een vuurwerkverbod voor 18u, Tedje. De politie slaagt er niet in om t te handhaven.

Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik natuurlijk een algeheel vuurwerkverbod bedoel. Dus: niks meer in de winkels en verboden om vuurwerk af te steken.

Weerwoord forum index » Actualiteiten