Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Discussie rookverbod horeca (2) Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 248, 249, 250  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Jip schreef:
Degene die boven aan de lijst staat. En ja, ik weet waar je naar toe wilt. Jij wilt dat er gekeken wordt naar de leeftijd en de leefgewoonten van de patiënt.

Nee hoor, ik vraag alleen of die gelijke behandeling alleen geldt wanneer de situatie gelijk is. Alleen dan kun je appels met appels vergelijken.

Quote:
Ik vind dat een arts geen morele afweging mag maken in zulke gevallen.
Zo kan ik ook wel een voorbeeld maken. Ik vervang die 60-jarige roker door een 30-jarige rokende vrouw die vier kinderen heeft en die 20-jarige sporter is een beruchte pedo die echter nog nooit een sigaret gerookt heeft.

Het gaat om de eigen investering in je gezondheid, niet hoeveel kinderen je hebt, hoe groot je huis is en wat je seksuele voorkeur is. Ook hier geldt: je moet appels met appels vergelijken.

Quote:
Mensen die aanmerking komen voor een donororgaan, worden op een lijst gezet. Degene die op dat moment aan de beurt is, krijgt die long. Zo zou het moeten zijn.

Dus het tijdstip waarop de diagnose is gesteld en jij bij de arts terechtkon is bepalend.
Iemand die bewust ongezond leeft, zijn gezond- en welzijn in de waagschaal legt in plaats van investeert en daarmee een groot risico neemt betaalt niet alleen hetzelfde maar krijgt tevens op basis van het tijdstip waarop hij bij de arts terecht voorrang ten spijt van de persoon die wel bereid was om te investeren. Gelijk kan alleen maar gelijk zijn als de situatie en omstandigheden gelijk zijn.

Quote:
En er zouden veel meer organen ter beschikking gesteld moeten worden. Daarom ben ik voor verplichte donorregistratie.

Laat ik helder zijn, ik ben geen arts. Wat ik wel weet van artsen is dat het veel vraagtekens oproept. Een orgaan kan alleen worden weggenomen als het hart nog klopt. De patiënt is zogezegd hersendood. Onderzoeken sluiten niet uit dat de patiënt dit voelt.

Verder begrijp ik niet waarom we blijven zoeken naar hoe we de symptomen het beste kunnen bestrijden. Zouden we gewoon niet mogen verwachten dat iedereen zich inzet voor gezond- en welzijn? Dit topic gaat over roken en het rookverbod, om ontopic te blijven, waarom dan geen rookverbod? Haal die rotzooi uit de handel. En wil je geen rookverbod ook prima, sta roken dan toe, maar aanvaard dan ook de consequenties!

Als je bewust de kans op hart- en vaatziektes en kanker vergroot door roken, mag je ook meer betalen, en sta je onderop de lijst. Zo werk dat in verzekeringsland, dus ook prima bruikbaar in de zorg.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Jip bedoelt dat iedereen evenveel recht heeft op een goede medische behandeling.
En als jij met je calculator in je handjes gaat berekenen wie er wel en wie er geen recht heeft op medische hulp, zou ik jou aanraden je eens aan te melden bij een neuroloog.

Je vroeg om ontheffing. Waarvoor of Waarvan?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Anti rokers spreken elkaar voortdurend tegen.
Als voorbeeld noem ik hun overtuiging dat Rokers vroeger sterven dan niet rokers.
Als dat overlijden na het pensioen van die rokers plaatsvind is dat een enorm voordeel voor de nietrokers. Die dode rokers hoeven dan geen pensioengelden worden uitbetaald. Die overblijvende centen kunnen dan door de nietrokers worden opgesoepeerd.
Begrijpt men dat als antiroker niet.

Leugens. Reeds weerlegt ook.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Bedoel je die 30 miljard van Cliff? Ik geloof dat niet zo eerlijk gezegd. En dat zijn dan alleen de onkosten die veroorzaakt worden door rokers. Wat moet dan het hele medische kostenplaatje dan wel bedragen? Een veelvoud hiervan?

Het is een gedegen onderzoek wat door mensen als jij en Poendert gewoon niet gelezen wordt. Daarom komen jullie keer op keer met exact dezelfde vragen die al lang beantwoord zijn in het onderzoek.

Ik zou zeggen: lees het nou gewoon eens. De samenvatting is voldoende. Hoef je niet elke keer exact dezelfde onzinnige vragen te stellen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 15:50 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:
Jip bedoelt dat iedereen evenveel recht heeft op een goede medische behandeling.
En als jij met je calculator in je handjes gaat berekenen wie er wel en wie er geen recht heeft op medische hulp, zou ik jou aanraden je eens aan te melden bij een neuroloog.

Je vroeg om ontheffing. Waarvoor of Waarvan?

Dat ik geen BTW meer hoef te betalen voor mijn tabak.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 15:58 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:
Bedoel je die 30 miljard van Cliff? Ik geloof dat niet zo eerlijk gezegd. En dat zijn dan alleen de onkosten die veroorzaakt worden door rokers. Wat moet dan het hele medische kostenplaatje dan wel bedragen? Een veelvoud hiervan?

Het is een gedegen onderzoek wat door mensen als jij en Poendert gewoon niet gelezen wordt. Daarom komen jullie keer op keer met exact dezelfde vragen die al lang beantwoord zijn in het onderzoek.

Ik zou zeggen: lees het nou gewoon eens. De samenvatting is voldoende. Hoef je niet elke keer exact dezelfde onzinnige vragen te stellen.

Welk 'gedegen' onderzoek? Ik googel en kom hier op:

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/roken-kost-nederland-jaarlijks-30-miljard-euro.htm
Quote uit het artikel:
Dus de roker draagt de kosten van roken, niet de niet-roker, concludeert het onderzoeksbureau, dat ook probeerde de baten in cijfers te vangen. Het noteerde 4,6 miljard euro aan rookgenot ieder jaar weer. ‘Als je roken als verslaving ziet, snijdt je dat door de ziel’, zegt Meijerink. ‘Maar we hebben het rookgenot toch meegeteld, omdat de economen van SEO dat belangrijk vonden.’
Op dit moment zijn de zorgkosten in het rokende Nederland nog lager dan in een wereld zonder roken, omdat rokers vaak sterven voordat ze de dure hoogbejaarde levensjaren bereiken. Maar in het rapport wordt gewaarschuwd dat de zorgkosten van roken gaan toenemen. De levensverwachting – ook van rokers – neemt toe door vooruitgang in de medische technologie en nieuwe dure therapieën doen hun intrede. Screening en immunotherapie, die het natuurlijke afweersysteem van patiënten activeert, worden als voorbeelden genoemd.

In afwachting op je respons over de te dikke mensen, de sportblessures, de zatlappen achter het stuur, de vuurwerkkneuzen, kortom de som van 2000 euro voor ene Cliff uit Zeeland bedraagt dus veel meer.
Ga daar eens je licht opsteken, Professor.

Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 16:06 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliox schreef:
Jip schreef:
Degene die boven aan de lijst staat. En ja, ik weet waar je naar toe wilt. Jij wilt dat er gekeken wordt naar de leeftijd en de leefgewoonten van de patiënt.

Nee hoor, ik vraag alleen of die gelijke behandeling alleen geldt wanneer de situatie gelijk is. Alleen dan kun je appels met appels vergelijken.

Quote:
Ik vind dat een arts geen morele afweging mag maken in zulke gevallen.
Zo kan ik ook wel een voorbeeld maken. Ik vervang die 60-jarige roker door een 30-jarige rokende vrouw die vier kinderen heeft en die 20-jarige sporter is een beruchte pedo die echter nog nooit een sigaret gerookt heeft.

Het gaat om de eigen investering in je gezondheid, niet hoeveel kinderen je hebt, hoe groot je huis is en wat je seksuele voorkeur is. Ook hier geldt: je moet appels met appels vergelijken.

Quote:
Mensen die aanmerking komen voor een donororgaan, worden op een lijst gezet. Degene die op dat moment aan de beurt is, krijgt die long. Zo zou het moeten zijn.

Dus het tijdstip waarop de diagnose is gesteld en jij bij de arts terechtkon is bepalend.
Iemand die bewust ongezond leeft, zijn gezond- en welzijn in de waagschaal legt in plaats van investeert en daarmee een groot risico neemt betaalt niet alleen hetzelfde maar krijgt tevens op basis van het tijdstip waarop hij bij de arts terecht voorrang ten spijt van de persoon die wel bereid was om te investeren. Gelijk kan alleen maar gelijk zijn als de situatie en omstandigheden gelijk zijn.

Quote:
En er zouden veel meer organen ter beschikking gesteld moeten worden. Daarom ben ik voor verplichte donorregistratie.

Laat ik helder zijn, ik ben geen arts. Wat ik wel weet van artsen is dat het veel vraagtekens oproept. Een orgaan kan alleen worden weggenomen als het hart nog klopt. De patiënt is zogezegd hersendood. Onderzoeken sluiten niet uit dat de patiënt dit voelt.

Verder begrijp ik niet waarom we blijven zoeken naar hoe we de symptomen het beste kunnen bestrijden. Zouden we gewoon niet mogen verwachten dat iedereen zich inzet voor gezond- en welzijn? Dit topic gaat over roken en het rookverbod, om ontopic te blijven, waarom dan geen rookverbod? Haal die rotzooi uit de handel. En wil je geen rookverbod ook prima, sta roken dan toe, maar aanvaard dan ook de consequenties!

Als je bewust de kans op hart- en vaatziektes en kanker vergroot door roken, mag je ook meer betalen, en sta je onderop de lijst. Zo werk dat in verzekeringsland, dus ook prima bruikbaar in de zorg.

De situatie is nooit 100% gelijk.
En een ziekenhuis ziet dagelijks een hele hoop appels, peren, bananen, aardbeien, kersen en misschien ook wel variatie op allerlei groenten voorbijkomen.
Een arts heeft in feite slechts een taak. Zijn patiënten zo goed mogelijk oplappen, dan wel genezen.
De storing in deze komt niet van de artsen maar van de verzekeringsgangsters. Die drijven de prijzen op.
Of ga jij eens bij je huisarts proberen de zelfmoordpil te vragen als je longkanker hebt. Als jouw huisarts uit het goede hout is gesneden, zal hij of zij proberen je leven te verlengen. Want dat is zijn plicht.
Wat is voor jou het belangrijkste?
Jouw leven of de rekening van ene Cliff of ene Cliox?
Elk mens kiest toch voor zichzelf. Ja, jij ook.

En nee, verwachten dat iedereen zich inzet voor een algemeen doel heeft nog nooit gewerkt.
Want niet iedereen heeft dezelfde belangen. We blijven mensen tenslotte.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Welk 'gedegen' onderzoek?

Ik denk dat het minstens 5 keer aangehaald is in dit topic en je gaat lopen googlen?

Een beter bewijs dat je het nooit gelezen hebt kan ik ook niet bedenken.

Lees het onderzoek nou eens... dan kun je weer meepraten over dit onderwerp.

Quote:
In afwachting op je respons over de te dikke mensen, de sportblessures, de zatlappen achter het stuur, de vuurwerkkneuzen,

Ehmm... er is geen enkele aanleiding om te geloven dat het één meer voorkomt bij niet-rokers dan bij rokers... sterker nog...

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 18:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Dat ik geen BTW meer hoef te betalen voor mijn tabak.

Waarom niet?

BerichtGeplaatst: Za Jan 04, 2020 16:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Jip schreef:

Jouw leven of de rekening van ene Cliff of ene Cliox?
Elk mens kiest toch voor zichzelf. Ja, jij ook.

Oké, de discussie ging over hoe zorgverzekeraars die afweging moeten maken. Jij schreef dat de overweging voor wel of geen recht op medische zorg niet rekenkundig gemaakt kan worden, ik trok het door door een keuzeoptie eraan toe te voegen. We kijken er anders tegen aan.

Blijft staan dat roken een nare gewoonte is en rokers een bewust onaanvaardbaar risico nemen. En dat mag best wat meer status krijgen. Als ik jonger ben en een auto met meer vermogen wil rijden moet ik ook meer betalen omdat ik tot een andere risicogroep behoor. Dat mag met rokers ook.
BerichtGeplaatst: Za Jan 04, 2020 23:23 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliox schreef:

Blijft staan dat roken een nare gewoonte is en rokers een bewust onaanvaardbaar risico nemen. En dat mag best wat meer status krijgen.

Prima. Maar voer dit dan consequent door naar alle groepen die bewust onaanvaardbare risico's nemen: drinkers, vuurwerkafstekers, gevaarlijke sporten beoefenaars, hardrijders, ongezonde eters, en zo zijn er nog wel wat.
Blijft over de groep die zich alles ontzegt om elk risico te vermijden. Volgens mij is dat pas een echte ware gewoonte.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

We hebben het nu over de risicogroep 'rokers'.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 05, 2020 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Exact. We kunnen het over tal van andere risico-groepen hebben, maar daar kunnen wat mij betreft nieuwe topics over geopend worden.

Het kan namelijk nooit zo zijn dat groep A uit de wind blijft vanwege wangedrag van groep B. Voor je het weet staan ze naar elkaar te wijzen als argument dat er niets hoeft te gebeuren... 'Ja maar zij doen het ook....'

BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2020 23:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Teveel roken is niet gevaarlijker dan teveel water drinken.
Van teveel roken is er een grote kans dat je eraan dood gaat op den duur. Als dat sneller ging was het een geluk voor de Cliffen.
Van teveel water drinken ga je zeker en snel dood.
Persoonlijk wil ik voor bijna iedereen meebetalen die in de misere zit.

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 8:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
...

OMG,

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2020 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tegen zoveel wijsheid ben ik niet opgewassen.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik moet dit ook even verwerken.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2020 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Nederland begint achter te lopen wat betreft rookbeleid. In Wie in België, Engeland, Wales, Frankrijk, Australië en sommige Amerikaanse staten en Canadese provincies is het verboden om te roken in een auto met kinderen. Dat werd tijd! Rokers leren het toch niet, dan maar een handje toesteken.

Bron: Rookverbod in auto.
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 20:26 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Poendert schreef:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie

6 tot 8 liter water in één keer drinken kan dodelijk zijn........ Razz

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

https://www.tabakmag.com/

Tabak-gebruikers voelen zich gediscrimineerd!

In Nederland worden vergunningen verstrekt voor publiek toegankelijke gelegenheden voor:

Gokkers
Alcoholgebruikers
Junkfood liefhebbers
Seks liefhebbers
Waterpijp gebruikers
Wietgebruikers

Niet alles is gezond en/of wenselijk. Zij die ervoor kiezen kunnen, dankzij de vergunning, naar deze gelegenheden en hun plezier hebben. En heb je er niets mee...? Dan ben je vrij om te kiezen geen gebruik te maken van dergelijke gelegenheden.

Dat is mooi. Dat was Nederland. Maar er is géén vergunning voor gelegenheden waar tabak gebruikt mag worden!

TabakMAG! wil dat er vergunning verstrekt gaat worden aan deze gelegenheden. Een voor 18+ publiek toegankelijk ruimte het “tabakmag-cafe”. Het publiek wordt tegemoet gekomen met een sticker op de deur zodat men is geïnformeerd dat in deze locatie gerookt kan worden.

Het wordt tijd voor actie en tegengeluid. Stop de betutteling en intolerantie!

https://www.ntvg.nl/artikelen/koffiedrinken-en-sigaretten-roken-beschermen-inderdaad-tegen-de-ziekte-van-parkinson

Zowel het drinken van koffie als het roken van sigaretten gaat gepaard met een lager risico voor de idiopathische vorm van de ziekte van Parkinson. In veel epidemiologisch onderzoek wordt dit verband gevonden.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
Niet alles is gezond en/of wenselijk. Zij die ervoor kiezen kunnen, dankzij de vergunning, naar deze gelegenheden en hun plezier hebben. En heb je er niets mee...? Dan ben je vrij om te kiezen geen gebruik te maken van dergelijke gelegenheden.

Dit argument is een keer of 100 lekgeschoten. Snap niet zo waarom je deze blijft aanvoeren.

Quote:
Dat is mooi. Dat was Nederland. Maar er is géén vergunning voor gelegenheden waar tabak gebruikt mag worden!

Als iemand een glas bier drinkt brengt dat een ander geen gezondheidsschade toe. Een sigaret doet dat wel.

Quote:
TabakMAG! wil dat er vergunning verstrekt gaat worden aan deze gelegenheden. Een voor 18+ publiek toegankelijk ruimte het “tabakmag-cafe”. Het publiek wordt tegemoet gekomen met een sticker op de deur zodat men is geïnformeerd dat in deze locatie gerookt kan worden.

Gevolg is dat er geen keuze is. Iedere café-eigenaar vraagt zo'n sticker aan. Dan laat ik het feit dat personeel recht heeft op een veilige en gezonde werkplek even voor wat het is. Het zijn vooroorlogse gedachten. In de tijd dat de dinosaurus nog rondliep zou dit een succes kunnen zijn, dat stadium zijn wij echt gepasseerd.

Quote:
Het wordt tijd voor actie en tegengeluid. Stop de betutteling en intolerantie![/i]

Vingerwijzen, jij-bakken, huilie-huilie doen, in een slachtofferrol kruipen voetstappend de gekwetste Calimero uitgangen is niet de rokers betuttelen? Zeg tegen rokers dat het afgelopen moet zijn met het veroorzaken van overlast. Roken op terrassen als mensen zitten te eten, je peuk op straat gooien en op andere manieren overlast veroorzaken. Ga nu maar eens verantwoordelijkheid nemen en stop overlast.

Iets bereiken doe je door hard te werken en jezelf te bewijzen niet door te miepen. Als ik zou roken zou ik weten wat plaatsvervangende schaamte is. Wat een kleutersite Elisabeth. Ik mag toch hopen dat het bovenstaande ook de reden is van het plaatsen van bovenstaand bericht.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 17, 2020 23:58 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliox schreef:
Gevolg is dat er geen keuze is. Iedere café-eigenaar vraagt zo'n sticker aan.

Precies. Al mijn favoriete bruine cafés met 70-er en 80-er jaren muziek staan dan weer blauw van de rook.

Ik was vorig jaar in Rheinland Pfalz, Cochem en omgeving. Dit Bundesland geeft cafés de mogelijkheid voor zo'n sticker. GEEN ENKEL CAFÉ IN COCHEM IS DAARDOOR ROOKVRIJ. Zelfs in de goedkopere restaurants en snackbars wordt gepaft.

Hou je verslaving maar thuis, Elisabeth. Van discriminatie is trouwens geen sprake: rokers mogen gewoon naar binnen. En dat ze daar niet mogen roken geldt voor iedereen. Niks discriminatie dus.

BerichtGeplaatst: Za Jan 18, 2020 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik wordt doodziek van alle regeltjes in Nederland. Als iemand rookt in een afgesloten rookruimte heeft alleen die roker daar last van, en de bemoeizuchtige regelateur heeft er niks te zoeken als hij dat niet wil.
Ikzelf, destijds een bijzonder zware paffer, rook al minstens 20 jaar niet meer. Met stoppen had ik weinig moeite.
Ik vraag me af of het tevreden gevoel dat een roker heeft als hij na gedane arbeid een sigaretje rookt, tegen het gemis daarvan opweegt.
Een tevreden gevoel verlengt het leven. Dat wisten de indianen met hun vredespijp al.
Persoonlijk vind ik mensen die zichzelf en anderen allerlei verboden opleggen, om volgens hun gedachten hun leven te verlengen, vaak bijzonder vervelende mensen.
Dus ik ben voor een pilsje erbij, mensen die er behoefte aan hebben een sigaretje, of desnoods een bonbon.
Ik vraag me af of we wel willen ruilen met een sjagerijnige verbieder van de goede dingen des levens.
Is het wel leuk om sjaggerijnig 5 jaar langer te leven dan de levensgenieter?
Van mij mag je doen wat je wilt, als een ander daar maar geen last van heeft.
De tijd en de werkzaamheden hebben tegenwoordig wel het "teveel" gestimuleert. Als men vroeger bezig was met bv hooien of het omhakken van bomen, had men tijdens dat werk geen tijd of gelegenheid om te roken. Nu zit het gros van onze landgenoten achter een bureautje en kan roken of koffiedrinken dat het een lieve lust is. Dat "teveel" zorgt voor de zittende ziekten, die tegenwoordig welig tieren.

BerichtGeplaatst: Za Jan 18, 2020 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ik wordt doodziek van alle regeltjes in Nederland. Als iemand rookt in een afgesloten rookruimte heeft alleen die roker daar last van, en de bemoeizuchtige regelateur heeft er niks te zoeken als hij dat niet wil.

Prima, ik stel voor dat rokers een soort ouderwetse duikhelm opzetten, of een grote integraalhelm, waarbinnen ze mogen roken.

Lijkt me een prima afgesloten ruimte. Zijn we ook zo van de rokers af denk ik, maar dat terzijde.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 8:36 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Haha, dat is een goeie, Cliff.

Ik heb mij lange tijd afzijdig gehouden van de rookdiscussie. Ik had in de zeventiger jaren al een rookloos huis, toen de meeste gastvrouwen en gastheren hun visite nog met sigaretten op tafel verwelkomden.

Ik heb heel wat tranende ogen, doorgelopen mascara en hoestbuien over gehad voor de plezier dat samenkomsten of restaurantbezoeken mij brachten.

Maar: enough is enough. No more!

Wat genoot ik weer op eerste en tweede Kerstdag in volstrekt rookloze restaurants. Ik sta er amper nog bij stil maar wat een luxe! Bij het uitzoeken van de door mij te dragen kleding voor eerste Kerstdag betrapte ik me op een oude denkfout: "Zou ik dat kanten topje wel aantrekken, dat na een uur vol rook zal zitten?" om me vervolgens dankbaar te realiseren dat die ellende gelukkig al lang achter ons ligt. Wat krankzinnig dat genoemd voorbehoud weer door mijn hoofd speelde, terwijl dit toch met recht oud nieuws genoemd kan worden.

Minder gelukkig is mijn volgende ervaring. Nadat ik een Duitse herderpup had aangeschaft, heb ik mij direct gewend tot de Nederlandse Vereniging van Duitse Herders in mijn woonplaats. Iedere dinsdagavond en zaterdag was ik van de partij. Ik kan slecht tegen de kou maar als ik volop in beweging ben en een paar jassen over elkaar draag, houd ik het goed vol. Maar het werd winter, bitter koud voor mij en er was die avond sprake van aanhoudende intense slagregens. Alle doorgewinterde mannen trokken zich terug in het clubhuis. Ik ook want ik kon buiten niet op temperatuur blijven. Maar daar zat nagenoeg iedereen zware shag te roken. Het zag er blauw. Ik dacht aan mijn hond, die ik nog steeds meenam in het clubhuis en niet achterin de auto liet of in speciale hokken die door wachtende honden gebruikt kunnen worden. Al snel begon ik te hoesten. Heel intens te hoesten. Als vanouds. Het hield niet meer op. Ik zou de volgende dag officieel lid worden nadat mijn toekomstige lidmaatschap al twee weken op een schoolbord aan de muur had gehangen. Er was niemand tegen. Maar die avond ben ik voortijdig naar huis gegaan en heb eerlijk gezegd waarom. Alle blikken die op mijn gericht waren, straalden ongeloof uit. Alsof zij water zagen branden. Zij zwegen.

Toen ik thuis kwam en wilde gaan slapen, begon het onophoudelijke hoesten pas echt. Ik heb die nacht nauwelijks geslapen. Anno 2019 gebeurde het dus nog steeds: ik moest afhaken, afdruipen omdat ik niet tegen sigarettenrook kan. En niemand van de aanwezigen die dat onrechtvaardig vond, terwijl het toch buitengewoon aardige, hulpvaardige mannen betrof. Maar hier had ik niet met aardige, hulpvaardige mannen te maken maar met hun niets en niemand ontziende, genadeloze verslaving!

Ik ben nooit meer teruggegaan. Zo jammer.

Er is dus nog werk aan de winkel. De regels kunnen qua roken wat mij betreft niet streng genoeg zijn. En niet in de laatste plaats ter bescherming van de volgende generaties.

Want zeg nou zelf, wij kunnen onze kinderen nog zo goed opvoeden, maar zolang wij een peuk in onze mond hebben, moeten wij niet gek opkijken als kinderen het voorbeeld van hun ouders volgen. En dan draag jij als ouder wel de verantwoordelijkheid om een potentieel dodelijke gewoonte/verslaving als normaal te hebben geïntroduceerd en geïmplementeerd in het brein en wellicht in de longen van je kind(eren). Om nog maar te zwijgen over al diegenen die nog steeds roken in huis en in de auto in aanwezigheid van hun familieleden en anderen.

Om niet-rokers, die het recht op rookvrije lucht claimen, te beschuldigen van betutteling en intolerantie is het toppunt van brutaliteit en toont een volstrekt gebrek aan enige vorm van zelfreflectie. Niet-rokers claimen hun onvervreembare recht op gezondheid. Zij doen niemand iets aan en doen niemand kwaad. Rokers claimen het recht om anderen bij voortduring iets aan te doen wat schadelijk is voor de gezondheid en vergoelijken hun houding door inmiddels bewezen feiten en al het bestaande onderzoeksmateriaal met desastreuze uitkomsten voor de gezondheid van dien, evenals de gealarmeerde uitlatingen van medisch specialisten die dagelijks met slachtoffers van jarenlang rookgedrag te maken hebben naar het land der fabelen te verwijzen en ieder causaal verband af te wijzen. Zo sterk is een rookverslaving!

Die houding zou eigenlijk positief gebruikt moeten worden op scholen om te laten zien hoe je onderscheidingsvermogen aangetast kan worden zodra je zelf verslaafd bent geraakt. En of jij je dat zelf toewenst.

Ik ben Clean Air Nederland zo intens dankbaar voor al het werk dat zij hebben gedaan en nog steeds doen en voor alles wat zij al hebben bereikt. Zij hebben de kwaliteit van mijn leven in belangrijk opzicht verhoogd. Nu de sportkantines, clubhuizen en terrassen nog!
Discussie rookverbod horeca (2)
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg