Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Vergrijzing nl onzin, alleen arbeidzaam leven telt.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Vergrijzing nl onzin, alleen arbeidzaam leven telt.
BerichtGeplaatst: Do Dec 19, 2019 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het gezeur over vergrijzing van het Nederlandse volk is complete onzin. Alleen de mate van arbeidzaam leven per persoon telt.
In deze tijd van automatisering zegt de mate van eventuele vergrijzing van onze bevolking weinig over welzijn van die bevolking.
1 Trekker of inpakmachine doet het werk van 100 paarden, de aanwezigheid van mensen bij het arbeidsproces heeft maar een geringe invloed op de prestaties van een volk.
Alleen de loodgieter, verpleegster, boer of visser blijft onmisbaar. En het figuur dat de bladeren van uw stoep veegt.

BerichtGeplaatst: Do Dec 19, 2019 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Nou, weet ik niet hoor. Volgens mij betekent de term vergrijzing dat er meer oudere mensen zijn dan nieuwgeborenen.
Er zijn in Nederland dus meer bejaarden dan babies.
Simpel gesteld.
En volgens mij is dat alleen maar voordelig. Want er worden dus minder mensen geboren. En die zuigelingen blijven dus ook nog eens in leven.
Bejaarden gaan dood.
Win-win situatie dunkt me.
Want de toenemende automatisering heeft dus minder mensen nodig voor banen.

BerichtGeplaatst: Do Dec 19, 2019 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Volgens mij heeft welstand van een land ook te maken met wat de bewoners echt presteren in hun leven.
Een land bestaande uit beleggers gaat op den duur over de kop. Of men moet de bewoners van een ander land voor zich laten werken.
Het schijnt dat Nederland rond 1600 de beurs heeft uitgevonden.
Daardoor kon een koopman/zeeman die zijn leven had gewaagd, van de centen die hij in zijn werkzame leven had verdiend bestaan.
Nu is diezelfde beurs gekaapt door profiterende beleggers en bankiers, die hun leven doorbrengen achter een bureau.

BerichtGeplaatst: Do Dec 19, 2019 11:59 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Welstand had ook te maken met het feit dat de Nederlander zich niet meer wenste te verlagen tot minderwaardige arbeid.
Ga jij eens vragen aan je kleinkinderen of zij met hun universiteitsdiploma zin hebben om achter een lopende band hun geld te verdienen. Of dat ze gaan werken als schoonmaker in de late of vroege uurtjes.
Of, in de goede oude tijd, dat jij het werk doet van je vrouw. Koken, poetsen, sloven en vooral vriendelijk blijven lachen alsof dit geen zware arbeid was maar slechts een leuke hobby.
Ik denk dat jij het nog geen dag volhoudt.
Sterker nog, ik denk dat jij nu vandaag de dag liever een nutteloze ambtenaar bent die allerlei formulieren over je bureau over en weer schuift dan poepluiers uitwassen, vloeren dweilen, koken voor 10 personen, en dan ook nog aantrekkelijk en vriendelijk blijven voor je heergemaal.
Plus het feit dat je als volwassen vrouwpersoon door de wet als een onmondig persoon werd weggezet. Dat houdt dus in dat je geen geld van je rekening kunt opnemen zonder toestemming van je man.
Ruilen? Of toch maar niet?

BerichtGeplaatst: Vr Dec 20, 2019 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Vrouwen werd niet verboden te stemmen, maar ze moesten net als mannen genoeg centen hebben.
Pas later kwam ook voor armoedzaaiers, de mannen eerst en daarna ook de vrouwen het algemeen kiesrecht.
---De Grondwet van 1848 kende het kiesrecht toe aan Nederlanders die een bepaalde som aan belastingen betaalden (censuskiesrecht). Als vereiste gold verder het bezit van rechten als staatsburger (zoals handelingsbekwaamheid en financiƫle onafhankelijkheid). Er was niet uitdrukkelijk aangegeven dat vrouwen geen kiesrecht hadden.
Dus er was niet speciaal uitsluiting voor vrouwen, zo erg als door sommigen wordt beweerd.
Ik meen dat rond 1914-1919 het algemeen kiesrecht, voor mannen en vrouwen ging gelden.
Omdat vrouwen zich hoofdzakelijk met "huis en haard"bemoeiden, maakte het in die tijd verder weinig uit.
Toen opa in de oorlog overleed, zette "opoe" de boerderij voort met enkele tante,s, inclusief onderdak van 2 Joodse gezinnen en een kudde onderduikers. Daarnaast hingen ze de Zwartekousen overtuiging aan.
Wat is de wereld veel veranderd.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie