Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Discussie rookverbod horeca (2) Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 245, 246, 247
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2019 23:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Wel als het gaat over de resultaten. Ongeacht of iemand in het ziekenhuis belandt (roken of auto-ongeluk).
Dat zou voor jou dan niks moeten uitmaken, maar dat verschil maak je dus wel.

Ja, uiteraard. Het proces is nogal verschillend namelijk. Zoals jij nu redeneert hoef je moord ook niet te veroordelen, want uiteindelijk gaat iedereen toch dood. Het resultaat is dus hetzelfde... namelijk een levenloos persoon. Maar de weg er naar toe maakt nogal uit: moord of een natuurlijke dood.

Zelfde geldt dus voor een auto-ongeluk en roken. Roken is geen ongeluk.

Quote:
Wat de economie betreft, als de tabaksindustrie vandaag wordt afgeschaft, lopen diverse schatkisten wereldwijd een hele hoop belasting mis.

En ook dat argument is niet valide... er is immers al lang aangetoond dat de economische schade door roken vele malen hoger is dan de opbrengst uit rookbelasting.

De schatkist loopt dus niets mis. Sterker nog, de economie heeft er alleen maar voordeel van als iedereen stopt met roken.

BerichtGeplaatst: Do Nov 28, 2019 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Kan het bericht helaas niet meer terugvinden, maar ik las de afgelopen week dat de bijtelling voor elektrische auto's wordt aangepast. Ten nadele van de bezitter welteverstaan.
Het was nog maar een voorstel, als ik me goed herinner, maar dat overtuigt mij wel dat wanneer de tabaksbelasting wegvalt, de overheid het op andere gebieden gaat innen.
Benzine zal dan waarschijnlijk duurder worden, het OV, kleding, drank, hoe dan ook, dat bedrag moet gecompenseerd worden.

BerichtGeplaatst: Za Nov 30, 2019 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Haha, en dat is je argument vóór roken? Laughing

Tja, we moeten wel verslavende kankerverwekkende stokjes verkopen... want anders wordt de benzine duurder...

En dat terwijl al aangetoond is dat de economische schade vele malen hoger is dan de belastinginkomsten....

BerichtGeplaatst: Za Nov 30, 2019 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Nee, ze moeten gewoon die kankerverwekkende en verslavende stoffen uit de tabak halen.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 02, 2019 1:09 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Typisch weer een "wetenschappelijk" onderzoek alla "wetenschappelijk" klimaat onderzoek. Cliff
Mensen krijgen longkanker die nog nooit gerookt hebben.
En mensen die roken krijgen niet allemaal longkanker. De meesten niet.

Iemand die gewond raakt in een auto ongeluk en overleefd, heeft vaak jarenlang revalidatie nodig.
En of die ooit terug keert naar zijn/haar werk is maar de vraag. Dus uitkeringen en veel zorg en dat kost veel.

Dus als niemand meer rookt is er geen longkanker? Niet waar.
En kanker....borst kanker, baarmoeder kanker, prostaat kanker, pancreas kanker (altijd dodelijk) bot kanker, huid kanker, lever kanker, blaas kanker, leukemie (bloed kanker), maag kanker, slokdarm kanker. Iedereen kan dit treffen dus kanker is heel duur. Vaak ook genetisch dus dochters van moeders die borstkanker hebben gehad, hebben meer kans. Het zelfde voor zonen van vaders die prostaat kanker hebben gehad.

Verder auto ongelukken zijn instant en beng en "ongelukken", tja als iemand te hard rijdt vooral met regen, of als iemand gaat inhalen als het niet kan. Vaak gaat het goed maar soms niet. Dus meer controle???

BerichtGeplaatst: Ma Dec 02, 2019 7:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Nee, ze moeten gewoon die kankerverwekkende en verslavende stoffen uit de tabak halen.

Filmpje van Lubach niet gezien? De tabaksfabrikanten doen er juist alles aan om zoveel mogelijk van die stoffen in hun sigaretten te stoppen, tot 20 keer meer dan het wettelijk toegestane Waarom zou je dat soort criminelen niet aanpakken?

BerichtGeplaatst: Ma Dec 02, 2019 7:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Mensen krijgen longkanker die nog nooit gerookt hebben.

OMG, wat een argument. Er gaan ook mensen dood die nog nooit gerookt hebben, de meerderheid zelfs.

Quote:
En mensen die roken krijgen niet allemaal longkanker. De meesten niet.

10 tot 15% van de rokers ontwikkelt longkanker
20 tot 40% ontwikkelt een vorm van kanker
90% van alle longkankergevallen komen door roken

Maar goed, ook dat zal je wel weer verwerpen (want klimaatonderzoek etc.)

Quote:
Iemand die gewond raakt in een auto ongeluk en overleefd, heeft vaak jarenlang revalidatie nodig.
En of die ooit terug keert naar zijn/haar werk is maar de vraag. Dus uitkeringen en veel zorg en dat kost veel.

???

Quote:
Dus als niemand meer rookt is er geen longkanker? Niet waar.

Dus als jij zomaar een stelling verzint, kun je er achter schrijven dat het niet waar is?

Quote:
Verder auto ongelukken zijn instant en beng en "ongelukken", tja als iemand te hard rijdt vooral met regen, of als iemand gaat inhalen als het niet kan. Vaak gaat het goed maar soms niet. Dus meer controle???

Nee hoor, laten we alles afschaffen: geen ESP, geen airbags, geen traction control, geen gordels, geen hoofdsteunen, geen ABS, geen regels over profiel op banden, geen regels over APK, etc. etc. etc. Gewoon alles afschaffen... en geen controle.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 02, 2019 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:

Filmpje van Lubach niet gezien? De tabaksfabrikanten doen er juist alles aan om zoveel mogelijk van die stoffen in hun sigaretten te stoppen, tot 20 keer meer dan het wettelijk toegestane Waarom zou je dat soort criminelen niet aanpakken?

Nee niet gezien, maar dat hoeft ook niet. Jaren geleden plaatste hier iemand al een YT filmpje van een man die voortaan zelf zijn tabak verbouwde.
Deze man kwam er toen achter dat zijn verslaving enorm was afgenomen en zijn gezondheid was zelfs vooruitgegaan. En dat komt omdat in tabak geen verslavende of kankerverwekkende stoffen zitten.
Wat jij hierboven dus beweert, weet ik al jaren. Dus ja, de fabrikanten moeten hard aangepakt worden, niet de rokers.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 02, 2019 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Nee niet gezien, maar dat hoeft ook niet.

Zou het toch doen, interessante inzichten in hoe de fabrikanten werken.

Quote:
Dus ja, de fabrikanten moeten hard aangepakt worden, niet de rokers.

Dat is nogal makkelijk. Waar denk je dat het geld en de macht bij die fabrikanten vandaan komt? Wel van de rokers. Het is vraag en aanbod. Je ziet dat ook in de VS en hun war on drugs. Lekker allemaal landen aanvallen, papavervelden van boeren in het buitenland vernietigen, etc.

Maar dat is toch echt maar de helft van het probleem. De enorme verstikkende en urgente drang van verslaafden (rokers, drugsgebruikers) naar hun verslavingsproduct speelt ook een enorme rol in dit verhaal. Zij zijn het die de tabaksfabrikanten zover brengen dat ze een machtige lobby hebben. Blijkbaar nog machtiger dan de auto-industrie, want daar lukt het wel om sjoemeldiesels aan te pakken. Maar de sjoemelsigaret krijgen ze nog niet verboden of goed gemeten.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 02, 2019 11:05 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Goed punt. En het is inderdaad waar.
Maar aan de andere kant is het wel de overheid die de tabaksprijzen regelmatig verhoogd.
Voor mij is dat geen probleem, maar er zijn genoeg mensen die niet zoveel te besteden hebben en dus noodgedwongen hun rokertje moeten missen.
En dat voelen ze als een inbreuk op hun privégenoegens. En daar faalt dus de overheid, tenminste dat vind ik.
Want op deze manier worden mensen gepakt met weinig financiele draagkracht en die tabaksgangsters ontspringen de dans.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 02, 2019 16:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Want op deze manier worden mensen gepakt met weinig financiele draagkracht en die tabaksgangsters ontspringen de dans.

Toch heb ik moeite met zo'n stelling. Als je weinig geld hebt, waarom rook je dan? Roken is toch een luxe product?

Als mensen met weinig financiële draagkracht klagen over boodschappen, huur, energie, water etc. dan geef ik ze helemaal gelijk. Als ze gaan klagen over de prijs van kaviaar, autorijden met chauffeur, champagne, roken, drugs, etc. dan begin ik te twijfelen. Natuurlijk, het leven kan vervelender zijn zonder al die mooie dingen... maar roken is nou niet echt een essentieel onderdeel van je leven. Al begrijp ik dat de roker dat wél zo ziet.

Daarom is stoppen met roken ook zoiets moois. Mensen met weinig financiële draagkracht houden ineens meer over, proeven beter, ruiken beter, worden gezonder, minder vaak ziek, etc. Alleen maar winst.

BerichtGeplaatst: Do Dec 05, 2019 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Stoppen met roken is inderdaad mooi. Maar het moet wel uit overtuiging gebeuren en niet onder dwang door een overheid die de tabaksprijzen stelselmatig opvoert.

BerichtGeplaatst: Do Dec 05, 2019 13:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elke reden is prima wat mij betreft. Ik was er ook voor om een verkoopverbod te hanteren voor iedereen geboren na 2000, met dat beleid tref je geen enkele roker en uiteindelijk kom je van die tabaksfabrikanten af.

BerichtGeplaatst: Do Dec 05, 2019 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Mooie theorie, maar in de praktijk niet haalbaar, want heel makkelijk te omzeilen.
En dat je met dit verbod geen enkele roker treft, is ook niet waar. Want buitenlandse rokende toeristen van 20 jaar of iets jonger zullen dat niet accepteren.
Nu zal jij ongetwijfeld gaan beweren dat dit de Nederlandse wet is en dat iedereen zich daar aan dient te houden, maar de middenstand zal al lang van te voren protest hebben aangetekend tegen deze wet.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 06, 2019 8:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Mooie theorie, maar in de praktijk niet haalbaar, want heel makkelijk te omzeilen.

Ja, dat hoor ik wel vaker. Toch hebben we bv. een wet op de maximumsnelheid. Die wordt dagelijks 'omzeild' en toch is die wet er nog steeds.

Ik zie niet in waarom je een wet niet zou moeten handhaven simpelweg omdat niet elke overtreder te pakken is. Zelfs met moord komen nog steeds heel veel mensen weg, maar ik ben blij dat er een wet is die het verbiedt.

Quote:
En dat je met dit verbod geen enkele roker treft, is ook niet waar. Want buitenlandse rokende toeristen van 20 jaar of iets jonger zullen dat niet accepteren. Nu zal jij ongetwijfeld gaan beweren dat dit de Nederlandse wet is en dat iedereen zich daar aan dient te houden,

Yep, je argument is niet echt valide hè. Ik moet me ook in het buitenland aan de wetten van dat land houden. Kaan ik zeggen dat ik 'gedupeerd' wordt, maar zo zie ik dat toch niet hoor. Ik kies er zelf voor om daar naar toe te gaan, dat houdt ook in dat ik de geldende wetten daar moet respecteren.

Quote:
maar de middenstand zal al lang van te voren protest hebben aangetekend tegen deze wet.

Ja, en? Zal trouwens best meevallen vermoed ik, misschien de tabaksverkoopmiddenstanders maar hoeveel zijn dat er dan... tijd dat ze langzaamaan iets anders gaan doen. Hun klandizie wordt sowieso elk jaar al minder. De producenten en verkopers van pruimtabak hebben het ook niet overleefd destijds. Vind ik ook niet zo erg.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 06, 2019 12:52 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Okee, punt voor jou. Wink

Om te voorkomen dat nu weer allerlei uitgekauwde argumenten van stal worden gehaald, het volgende:
Destijds heeft de overheid het rookverbod ingesteld. Ben ik het volkomen mee eens, is een goed streven.

Wat de overheid nu doet, is in feite graaien in de portemonnee van Jan-met-de-pet.
Daar trek ik de grens. Iemand moet in alle vrijheid en uit vrije wil kunnen beslissen of hij wel of niet stopt met roken.
En niet onder dwang door een overheid die de tabaksprijzen continue verhoogd.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 06, 2019 15:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik denk dat dit een rechtstreeks gevolg is van 'de vervuiler betaalt'.

Roken is op dit moment niet kostendekkend. De economische schade is hoger dan de inkomsten uit rookbelasting. Dat betekent dus ook dat mensen die niet roken meebetalen aan de verslaving van de roker.

Goed, ik begrijp dat iedereen meebetaalt aan allerlei zaken waar men niet aan mee wil betalen (ik heb dat bv. met televisie).

Maar als het laatste economische onderzoek echt klopt, dan is dit wel heel scheef hoor. Ik zie niet in waarom ik 2000 euro economische schade per jaar moet lijden omdat anderen willen roken. En laat het eens de helft zijn of zelfs een tiende... dan is het best rechtvaardig om de rookbelasting te verhogen om in ieder geval iets meer kostendekkend te zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 06, 2019 18:58 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Okee, jij wint. Als je het zo beschouwd, kan ik niks anders dan jou gelijk geven.

BerichtGeplaatst: Za Dec 14, 2019 13:55 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Jip schreef:
Okee, jij wint. Als je het zo beschouwd, kan ik niks anders dan jou gelijk geven.

Dit lijkt me een historisch moment in de geschiedenis van Weerwoord: iemand heeft de discussie definitief gewonnen. Moet niet te vaak gebeuren, want dan kun je wel ophouden. Wink

BerichtGeplaatst: Za Dec 14, 2019 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Jip schreef:
Cliff schreef:
Elisabeth schreef:
Mijn kater die 17 jaar werd, heeft voor 14 jaar in ons café geleefd.

Mijn kat werd 21 jaar. Nooit in rook gezeten. Scheelt toch 34% levensduur. Vergelijkbaar met een mens die 70 wordt of 93.

Hoe oud zijn je vissen geworden?

Very Happy

Very Happy
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Dec 14, 2019 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:

Weghalen??? Als je asbakken hebt voor de ingang van een supermarkt heb je dus GEEN afval.
Roken op straat verbieden? Waarom!

Ik heb veel dingen gezien en meegemaakt in het leven maar een 'buiten-asbak' waar geen peuken naast liggen nog niet.
Blijft staan dat als je geen sigarettenafval hebt er ook geen asbakken hoeven worden geplaatst. Dus geen aanschaf, schoonmaakkosten en onderhoud, wat anderen bekostigen voor de roker.

Quote:
in Griekenland in bussen en winkels??? Ben je daar geweest? Ga vragen aan mijn vriendin die daar op vakantie is geweest.[/color]

Natuurlijk. Ik kom er meerdere keren per jaar met een minimum van twee keer. En ja, de buschauffeur rookt gewoon in de bus en de winkelier aan de kassa. Zelfs bij de grotere lokale supermarkten.

Ik moet zeggen dat nu ook grote supermarktketen voet op Griekse eilandbodem zet, daar weet ik het niet van. Daar kom ik nooit.
BerichtGeplaatst: Za Dec 14, 2019 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Verder heeft ook bij mijn nieuwe werkgever een PMO plaatsgevonden en na 19 jaar de rapportages lezen verbaast me niet dat de rokers slecht wegkomen in de resultaten. Gelukkig hebben verschillende rokers het licht gezien en starten zij in januari met stop-programma's.
Discussie rookverbod horeca (2)
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg