Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » En weer vergaat de wereld. Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Aug 20, 2019 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
De natuur poldert niet!

Klopt, de natuur is niet laf.
En nu we het toch over polders hebben: dat zijn van de natuur gewonnen stukken zee. De bewoners van die polders maken zich druk over CO2 en de stijging van de zeespiegel omdat hun polders de gebieden zijn die het eerste weer onder water zullen gaan lopen.
De natuur herstelt echter gewoon de balans en daarbij maakt het de natuur niets uit waar het zaakje onderloopt en waar het droog wordt, de natuur kijkt niet naar polders en polderaars.

BerichtGeplaatst: Di Aug 20, 2019 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

De natuur heeft altijd gelijk. Wat wij mensen ook uitvinden, vervuilen of vernietigen, het past allemaal binnen de kaders van de natuur.
De natuur is eigenlijk een emotieloze god.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 21, 2019 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

+1

BerichtGeplaatst: Wo Aug 21, 2019 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Die lijst ik in. Cool

BerichtGeplaatst: Wo Aug 21, 2019 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

estudiant schreef:
De natuur heeft altijd gelijk. Wat wij mensen ook uitvinden, vervuilen of vernietigen, het past allemaal binnen de kaders van de natuur.
De natuur is eigenlijk een emotieloze god.

Ook zo benieuwd hoe moeder natuur zich gedraagt op de maan of mars?
Want als mensen zich daar gaan vestigen, moeten er miljarden geinvesteerd worden om het een beetje leefbaar te maken voor het insect dat zichzelf mens noemt.
We hebben zuurstof en water nodig. Nou, dat gaat een lief sommetje kosten. We willen werken en ook amusement.
Kortom, ik stel me dat dus zo voor. Vele ziljoenen voor een handjevol uitverkorenen.
En dan komt er een meteoriet en die blaast het hele sprookje uit.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 21, 2019 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tja, maar eerlijk gezegd geloof ik niet in menselijke koloniën op een andere planeet. Op mars en de maan heeft moeder natuur er voor gekozen dat er geen leven mogelijk is.

BerichtGeplaatst: Do Aug 22, 2019 8:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het is niet zozeer dat andere planeten onleefbaar zijn.
Het is de vraag hoe kom je er binnen een redelijke tijd.

BerichtGeplaatst: Do Aug 22, 2019 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Tja, maar eerlijk gezegd geloof ik niet in menselijke koloniën op een andere planeet. Op mars en de maan heeft moeder natuur er voor gekozen dat er geen leven mogelijk is.

Mars en maan zijn inderdaad discutabel, hoewel Mars nog best een optie kan zijn. Mooie van natuur is ook dat je het proces gewoon in gang kan brengen. Kijk eens naar de aardappels en de tulpen hier, die hoorden hier eigenlijk niet maar nu zijn ze niet meer uit te roeien. Net als muizen in Australië. Allemaal gebracht door de mens, en sloegen goed aan.

Op Mars kan er echt wel iets gaan groeien wanneer het door de mens daar gebracht wordt. En als er iets gaat groeien, komt er vanzelf een cyclus op gang.

Maar mijn hoop is meer op sneller reizen. Als je het aantal sterren in het universum ziet, wetende dat het allemaal zonnen zijn waar een aantal planeten omheen draaien, dan is de kans op een voor leven geschikte planeet nagenoeg 100%.

We hebben eigenlijk maar één drempel: tijd. Zowel reistijd, als de veel te korte periode waarin er mensen zijn. Hoe lang zijn wij in staat kennis over te dragen? Laten we het eens 10.000 jaar noemen. Hoe lang bestaat het universum? Naar schatting zo'n 14.000.000.000 jaar.

Dat maakt ons een eendagsvlieg die denkt aan een lange carrière...

BerichtGeplaatst: Wo Sep 18, 2019 9:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik geloof zeker dat wij mensen andere, levensvatbare koloniën op vreemde planeten kunnen stichten. Het grootste obstakel is de reistijd.
De natuur heeft heel lang geleden op onze planeet, die voor ons soort levende wezens absoluut onleefbaar was, ook een voor ons leefbare wereld geschapen.
Het is meer de vraag of wij als mensen lang genoeg kunnen stoppen met elkaar de hersens inslaan, om echte wetenschappers de tijd te gunnen een redelijke vervoersmogelijkheid te ontwerpen.
We knutselden ook in een zeer beperkte tijd een atoombom in elkaar. Als er maar een noodzaak achter zit, net als met die bom, kunnen we veel.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 18, 2019 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Technisch gezien zal de mens het wel kunnen, maar praktisch gezien zullen we dit nooit realiseren. Daarvoor zijn de afstanden simpelweg te groot.
De dichtstbijzijnde planeet die eventueel leefbaar is en derhalve gekoloniseerd zou kunnen worden staat vele tientallen lichtjaren bij ons vandaan, zo niet nog verder.
Bedenk dat het licht reist met een snelheid van 300.000 kilometer per seconde. Per jaar is dat 9.460.800.000.000 kilometer die je moet afleggen. Daar de lichtsnelheid de absolute snelheid is die mogelijk is, kun je ook niet sneller. Dus al zou je een ruimteschip ontwikkelen dat deze snelheid haalt, dan ben je nog tientallen zo niet honderden jaren onderweg. Onmogelijk dus.
Tenzij we de natuurwetten kunnen omzeilen, door bijvoorbeeld ons in staat te stellen grote stukken in de ruimte en in de tijd over te slaan. Ik zie dit niet gebeuren. Maar onze voorvaderen hielden vliegen ook voor onmogelijk, laat staan dat we ooit op de maan zouden komen. Het is toch gebeurd. Dus wellicht dat er ooit iets op gevonden wordt, maar ik zal dat niet meer meemaken.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 18, 2019 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik denk ook niet dat ik het mee ga maken, maar acht het zeker niet onrealistisch. Lampje gaat uit van onze regulier observatie waarin ruimte-tijd liniair is vastgesteld (Newton-theorie). Einstein had daar andere ideeën over, waarbij ruimte-tijd gebogen is. Sinds Alfred Schild neigt de wetenschap toch naar de theorie van Einstein, hoewel dat zaken voor ons voorstellingsvermogen vele malen complexer maakt.

Deze video poogt één en ander uit te leggen, maar wanneer ik het studenten voorleg zie je ze nog steeds vragend kijken. Een echt goede uitleg is lastig, de materie is gewoon te complex:

BerichtGeplaatst: Do Sep 19, 2019 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

En dan zou het natuurlijk veel beter zijn om daar robots te sturen. Robots kennen nl. geen emoties, haat, liefde, racisme, homo-, vrouwen-, of mannenhaat.
Nee, ze doen gewoon hun ding. Zonder onnodige problemen te veroorzaken.
Pas na een aantal miljoenen jaren zal de mens dan (hopelijk) voldoende geëvolueerd zijn om al de huidige kleinzielige problemen te boven gekomen te zijn, en een nieuwe kans aan te grijpen.
De huidige mens zal slechts verder gaan met vervuilen, oorlog voeren, roofbouw plegen op de planeet in kwestie.

BerichtGeplaatst: Do Sep 19, 2019 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Als we iets leren dan is het dat robots inderdaad superobjectief zijn. Zo kunnen ze bv. perfect data analyseren en daar risicoprofielen van maken. En vervolgens zijn er heel veel mensen die robots racistisch vinden Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Sep 21, 2019 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Technisch gezien zal de mens het wel kunnen, maar praktisch gezien zullen we dit nooit realiseren. Daarvoor zijn de afstanden simpelweg te groot.
De dichtstbijzijnde planeet die eventueel leefbaar is en derhalve gekoloniseerd zou kunnen worden staat vele tientallen lichtjaren bij ons vandaan, zo niet nog verder.
Bedenk dat het licht reist met een snelheid van 300.000 kilometer per seconde. Per jaar is dat 9.460.800.000.000 kilometer die je moet afleggen. Daar de lichtsnelheid de absolute snelheid is die mogelijk is, kun je ook niet sneller. Dus al zou je een ruimteschip ontwikkelen dat deze snelheid haalt, dan ben je nog tientallen zo niet honderden jaren onderweg. Onmogelijk dus.
Tenzij we de natuurwetten kunnen omzeilen, door bijvoorbeeld ons in staat te stellen grote stukken in de ruimte en in de tijd over te slaan. Ik zie dit niet gebeuren. Maar onze voorvaderen hielden vliegen ook voor onmogelijk, laat staan dat we ooit op de maan zouden komen. Het is toch gebeurd. Dus wellicht dat er ooit iets op gevonden wordt, maar ik zal dat niet meer meemaken.

De lichtsnelheid is dus de snelheid die mogelijk is. Als we voor die tijd geen uitroeiingsoorlog in elkaar zetten zullen we die snelheid eens realiseren.
De volgende ster, ik meen Alfa Centaurie is 4 lichtjaren. Met opstarten en afremmen ben je dan 4,5 jaar onderweg. Zolang was je soms vroeger ook op reis als je vroeger naar China voer.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 23, 2019 7:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lichtsnelheid is vooralsnog zelfs theoretisch niet mogelijk.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie