Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Alarmerende daling kennis van grammatica bij scholieren.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Alarmerende daling kennis van grammatica bij scholieren.
BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Ze herhaalden een onderzoek uit 2008, waarbij op dezelfde scholen in Nederland en Vlaanderen...,

...Haalde in 2008 nog 60 procent van de Vlaamse leerlingen een voldoende voor het scheiden van een zin in onderwerp, persoonsvorm en lijdend voorwerp, nu is dat nog 40 procent. Een drastische afname, volgens de onderzoekers.
De daling in Nederland noemen ze zelfs dramatisch: van een slagingspercentage van 28 procent naar 11 procent...

Ik vind dat helemaal niet gek. Het onderwijs wordt steeds waardelozer. Het credo "Niets moet, alles mag'begint z'n vruchten af te werpen en er wordt tegenwoordig meer over het onderwijs geouwehoerd dan dat er in gewerkt wordt.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 17:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Bron? Hoeft niet volgens de APA norm.

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Sorry, vergeten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2299287-alarmerende-daling-kennis-van-grammatica-bij-scholieren.html

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Om maar zoveel mogelijk leerlingen te "verheffen" tot bijvoorbeeld een VWO-diploma moet je natuurlijk wel de kwaliteitseisen van het onderwijs naar beneden bijstellen, anders wil het niet lukken.

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

VWO valt wel mee... het is de Havonisering van de maatschappij.

VMBO is blijkbaar tot een soort strafkamp verheven. Wat echt onzin is overigens, maar dat is onbegonnen werk om te verdedigen.

Een groot deel van de ouders lijden aan grootheidswaanzin: ze denken allemaal dat hun kind hoogbegaafd is of op zijn minst bovengemiddeld intelligent. Zo'n beetje de houding dat iedereen zichzelf bovengemiddeld vindt autorijden, maar dan richting kinderen.

En daarom is het onacceptabel als het kind op het VMBO terecht komt. Nee, het moet naar de HAVO. Desnoods besteden we duizenden euro's aan bijles en klagen we dat het onderwijs niet goed genoeg is... maar dat HAVO diploma zal er komen.

En daarna 'studeren' ze tot 'manager' op het MBO 'college'...

Ik verzin dit niet hè.... zo heet het allemaal echt.

Zoals vroeger de kinderen van 'arbeiders' dom geluld werden, zo worden de kinderen van de ouders van nu 'slim' geluld. Er is echter niets mis met het VMBO. Leerlingen hebben het daar prima naar hun zin als ze hun passie vinden in bv. VMBO techniek. En de kans op een betaalde baan ligt er veel hoger dan bij een HBO 'Social Work'.

Ook hier zie je weer de tweedeling in de maatschappij. De zeikerige liberale randstedelingen die sowieso iedereen uit de provincie al 10 IQ punten minder geven... diezelfde zeikerige randstedelingen die allemaal kantoorbaantjes in de dienstverlening vervullen en neerkijken op mensen die met hun handen werken. Of complexe bedrijven runnen zoals een Agrarisch bedrijf... wat echt werkelijk iets produceert.

Maar goed, we steken het wel op het onderwijs dat het weer eens niet goed doet. Lekker makkelijk. We dumpen onze kinderen in het onderwijs vanaf een jaar of 2-3 en gaan zelf lekker werken. Vervolgens klagen we dat het onderwijs de kinderen onvoldoende opvoedt en niet van de juiste grammaticale regels voorziet.

Oh ja, als het onderwijs aangeeft dat het kutkind zijn huiswerk niet doet en daarna onvoldoendes scoort... dan ligt dat natuurlijk aan het onderwijs. Dat is niet uitdagend genoeg en er wordt slecht les gegeven.

Ik heb het al eens eerder gezegd: kwam je vroeger met een onvoldoende thuis, dan kreeg je op je kop van je ouders. Als je de klas uit gestuurd was, dan kreeg je een pak slaag van je vader. Maar... als je nu met een onvoldoende thuis komt dan ligt het aan de docent. En als je uit de klas gestuurd wordt dan gaat pappa wel eens even verhaal halen op school, hoe durft die docent... pappa betaalt immers gewoon aan de school voor les.

Zover ik het zie is het onderwijs voornamelijk een spiegel van de samenleving. En dat je een lelijke weerkaatsing ziet, ligt niet echt aan de spiegel.

(los daarvan wil ik nog even kwijt dat er ook steeds meer kinderen het onderwijs in stromen die thuis helemaal geen Nederlands spreken, en dus sowieso al een taalachterstand hebben.)

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
los daarvan wil ik nog even kwijt dat er ook steeds meer kinderen het onderwijs in stromen die thuis helemaal geen Nederlands spreken, en dus sowieso al een taalachterstand hebben.

Oplossing : elke nazaatje met lees /spraakgebreken elke klas 1x overdoen .

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Do Aug 29, 2019 20:44, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 20:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ben je gek, zitten ze nog langer in het onderwijs.

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
VWO valt wel mee... het is de Havonisering van de maatschappij.

VMBO is blijkbaar tot een soort strafkamp verheven. Wat echt onzin is overigens, maar dat is onbegonnen werk om te verdedigen.

Een groot deel van de ouders lijden aan grootheidswaanzin: ze denken allemaal dat hun kind hoogbegaafd is of op zijn minst bovengemiddeld intelligent. Zo'n beetje de houding dat iedereen zichzelf bovengemiddeld vindt autorijden, maar dan richting kinderen.

En daarom is het onacceptabel als het kind op het VMBO terecht komt. Nee, het moet naar de HAVO. Desnoods besteden we duizenden euro's aan bijles en klagen we dat het onderwijs niet goed genoeg is... maar dat HAVO diploma zal er komen.

En daarna 'studeren' ze tot 'manager' op het MBO 'college'...

Ik verzin dit niet hè.... zo heet het allemaal echt.

Zoals vroeger de kinderen van 'arbeiders' dom geluld werden, zo worden de kinderen van de ouders van nu 'slim' geluld. Er is echter niets mis met het VMBO. Leerlingen hebben het daar prima naar hun zin als ze hun passie vinden in bv. VMBO techniek. En de kans op een betaalde baan ligt er veel hoger dan bij een HBO 'Social Work'.

Ook hier zie je weer de tweedeling in de maatschappij. De zeikerige liberale randstedelingen die sowieso iedereen uit de provincie al 10 IQ punten minder geven... diezelfde zeikerige randstedelingen die allemaal kantoorbaantjes in de dienstverlening vervullen en neerkijken op mensen die met hun handen werken. Of complexe bedrijven runnen zoals een Agrarisch bedrijf... wat echt werkelijk iets produceert.

Maar goed, we steken het wel op het onderwijs dat het weer eens niet goed doet. Lekker makkelijk. We dumpen onze kinderen in het onderwijs vanaf een jaar of 2-3 en gaan zelf lekker werken. Vervolgens klagen we dat het onderwijs de kinderen onvoldoende opvoedt en niet van de juiste grammaticale regels voorziet.

Oh ja, als het onderwijs aangeeft dat het kutkind zijn huiswerk niet doet en daarna onvoldoendes scoort... dan ligt dat natuurlijk aan het onderwijs. Dat is niet uitdagend genoeg en er wordt slecht les gegeven.

Ik heb het al eens eerder gezegd: kwam je vroeger met een onvoldoende thuis, dan kreeg je op je kop van je ouders. Als je de klas uit gestuurd was, dan kreeg je een pak slaag van je vader. Maar... als je nu met een onvoldoende thuis komt dan ligt het aan de docent. En als je uit de klas gestuurd wordt dan gaat pappa wel eens even verhaal halen op school, hoe durft die docent... pappa betaalt immers gewoon aan de school voor les.

Zover ik het zie is het onderwijs voornamelijk een spiegel van de samenleving. En dat je een lelijke weerkaatsing ziet, ligt niet echt aan de spiegel.

(los daarvan wil ik nog even kwijt dat er ook steeds meer kinderen het onderwijs in stromen die thuis helemaal geen Nederlands spreken, en dus sowieso al een taalachterstand hebben.)

Helemaal eens met je betoog Cliff. En de Ministerie van Onderwijs doet natuur niets.
Die ouders van nu zijn gewoon zelf fout op gevoed.
Ik moet eigenlijk een vergoeding krijgen voor het onrecht dat mij werd aangedaan?
Strafwerk, na blijven en ik kreeg ook nog straf van mijn vader.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Staatsch-onderwijs he, dan krijg je dat.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 19:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik snap niet hoe je tot die conclusie komt uit mijn verhaal...

Of wacht, is het artikel van de NOS reden om het stokpaardje te bestijgen Smile

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 20:20 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Ben je gek, zitten ze nog langer in het onderwijs.

Nee hoor, het doel heiligt de middelen.
Of zoiets. Confused

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Multatuli:

Ik leg mij toe op 't schrijven van levend hollandsch. Maar ik heb schoolgegaan.

Idea

BerichtGeplaatst: Vr Sep 06, 2019 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een kennis wilde zijn zoon een beroep laten leren en deed hem op een praktijkschool.
Daarop bleken veel te weinig vakbekwame leraren te zitten. En nieuwe waren niet te krijgen.
Timmeren werd in het verleden door een al vertrokken juffrouw gegeven. Een lasleraar haakte af vanwege de veel te lage verdienste.
Moeten we vakbekwame leraren invoeren uit de Oostbloklanden nu we een overvloed aan advocaten enz krijgen.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 06, 2019 13:44 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Waarom was die timmervrouw vertrokken?
Die kennis kan zijn zoon toch ook naar een kappersopleiding sturen.
Of een secretaresseopleiding laten volgen. Makkelijk baantje hoor, lekker typen, de telefoon aannemen, wat brieven schrijven en koffie zetten.
En je krijgt beter betaald dan een fabrieksarbeider.

BerichtGeplaatst: Za Sep 07, 2019 8:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jip schreef:
Waarom was die timmervrouw vertrokken?
Die kennis kan zijn zoon toch ook naar een kappersopleiding sturen.
Of een secretaresseopleiding laten volgen. Makkelijk baantje hoor, lekker typen, de telefoon aannemen, wat brieven schrijven en koffie zetten.
En je krijgt beter betaald dan een fabrieksarbeider.

Die kennis wilde zijn zoon een echt vak laten leren. Niet iets lekker makkelijks. Het mocht wel moeilijk zijn.

BerichtGeplaatst: Za Sep 07, 2019 8:52 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Leuk voor die zoon dat zijn vader dit bepaalt.

BerichtGeplaatst: Za Sep 07, 2019 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Iets geeft mij in: Nog meer taalachterstand bij een leerlingenbestand wat van huis uit al taalachterstand meekrijgt. De parallelle samenleving krijgt nog meer contouren.

Noodscenario door lerarentekort: pas met 5 jaar naar basisschool

Basisscholen in de vijf grote steden houden rekening met een scenario dat 4-jarigen niet meer naar school kunnen. De kleuters moeten dan langer in de kinderopvang blijven, omdat er geen leraren zijn. Onwenselijk, maar de leerplicht geldt pas vanaf 5 jaar.

Lees verder in Het Parool

BerichtGeplaatst: Za Sep 07, 2019 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Cliff schreef:

Prima betoog! Helemaal mee eens, en ik kan het weten!

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Sep 08, 2019 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Ook een afspiegeling van de bevolkingssamenstelling? Groetjes uit Amsterdam.

https://www.ad.nl/gezond/een-op-de-acht-amsterdammers-licht-verstandelijk-beperkt~a3e55bc6/

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg