Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 18, 19, 20  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 31, 2019 8:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik schreef ook niet dat jij dat doet, maar dat ik het niet doe op basis van wat Vettel liet zien. Prima start, matig middenstuk en dynamisch eind.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 6:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik schreef ook niet dat jij dat doet, maar dat ik het niet doe op basis van wat Vettel liet zien.

Ik schreef exact hetzelfde. Ik schreef ook niet dat jij dat doet, maar dat ik dat niet doe op basis van wat Vettel laat zien.

Het was echt een exacte kopie qua stijl van jouw bijdrage.

Maar goed, de boodschap kwam wel aan denk ik.

BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 7:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ik schreef exact hetzelfde. Ik schreef ook niet dat jij dat doet, maar dat ik dat niet doe op basis van wat Vettel laat zien..

Zucht.
BerichtGeplaatst: Do Aug 01, 2019 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Graag gedaan, hopelijk leer je er iets van Very Happy

Op naar Hongarije!

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2019 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hongarije was een prachtige race. Verstappen en Hamilton vochten het mooi uit op de baan.

Ferrari viel door de mand. Gasly ook. En dat is jammer voor Verstappen. Als Gasly en Ferrari veel beter hadden gereden, dan had Lewis op het eind niet een gratis pitstop kunnen maken. Maar nu was het gat naar de nummer 3 zo groot dat Mercedes de gok kon wagen. Hamilton gaf al aan dat hij Verstappen niet kon pakken... dus tweede rijden met 50 seconden gat naar nummer 3 is zonde.

Mercedes realiseerde dat heel goed, zodra Hamilton zijn aanval op Verstappen had gestaakt, haalden ze hem naar binnen voor de gratis pitstop en probeerden ze het opnieuw met nieuw rubber. Een meesterzet zo bleek.

Maar die meesterzet had Mercedes niet kunnen maken als P3 door een Ferrari of Red Bull zou zijn ingenomen. Sterker nog, zelfs met Bottas in de race zou het maar de vraag zijn....

Achteraf (maar dat is ook echt achteraf) had Red Bull Verstappen misschien ook wel moeten pitten voor een driestops. De laatste ronde die Max eruit gooide was echt fenomenaal. Deze was anderhalve seconde sneller dan de snelste ronde van Hamilton, en ruim 2.5 seconde sneller dan de snelste ronde van een Ferrari en bijna 4 seconden sneller dan de snelste ronde van Gasly.

Als Max direct na Hamilton gepit had, was hij waarschijnlijk achter Hamilton gekomen, maar met nieuw rubber en verdomd snelle rondetijden had ook dat nog een mooi gevecht kunnen worden.

Maar ja, dat is achteraf. Echter, met 4 prachtige laatste F1 races kun je voor de tweede helft van het seizoen alleen maar meer moois hopen!

BerichtGeplaatst: Wo Aug 07, 2019 20:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Achteraf (maar dat is ook echt achteraf) had Red Bull Verstappen misschien ook wel moeten pitten voor een driestops.

Hamilton had een undercut. Had Max niet gered.
BerichtGeplaatst: Wo Aug 07, 2019 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Verder een meestersstrategie van Mercedes. Welverdiende overwinning!
BerichtGeplaatst: Do Aug 08, 2019 8:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Hamilton had een undercut. Had Max niet gered.

Niet gered om voor hem te komen inderdaad, maar het had wel een mooi gevecht kunnen worden. De Red Bull liep fantastisch en wanneer beide kemphanen nieuw rubber zouden hebben was het misschien best nog een mooi gevecht geworden de laatste 20 ronden...

Waarbij niet zeker zou zijn of Hamilton als eerste zou doorkomen.

BerichtGeplaatst: Do Aug 08, 2019 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Mercedes was sneller in pace. Red Bull wist dat als Max achter Lewis zou belanden, hij was gezien. Toen Mercedes besloot Lewis naar binnen te halen was het voorbij. Lewis won zoveel tijd in de eerste twee sectoren dat Max er met een paar seconden achter zou komen. De banden van Lewis zouden vervolgens eerder in hun operating window bevinden wat nog eens een paar tienden / seconden zou opleveren. Om op Hongarije in te halen heb je flink wat overspeed nodig en die overspeed was er niet. Zijn enige kans was om voor Lewis te blijven.
BerichtGeplaatst: Do Aug 08, 2019 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet mee eens. De snelste ronde van Max was anderhalve seconde sneller dan de snelste ronde van Lewis.

En de snelste rondes van Lewis waren precies die ronden waarin hij probeerde de 20 seconden goed te maken op Max.

Maar... na de pitstop van Max bleek dat ook Max razendsnel was op nieuw rubber, tot anderhalve seconde sneller dan Lewis.

Ik zeg niet dat Max er sowieso voorbij was gegaan, maar er was zeker een gevecht geweest voor plaats 1.

Overigens ben je het er denk ik wel mee eens dat als Ferrari beter gereden had, dat Max dan gewoon gewonnen had Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Aug 08, 2019 18:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Niet mee eens. De snelste ronde van Max was anderhalve seconde sneller dan de snelste ronde van Lewis.

Met een lege tank op verse supersofts die hij binnen een ronde over de cliff (Smile) kon jagen. Appels. Peren.

De racepace van Mercedes was stukken beter, alleen was de overspeed onvoldoende om Max te verslaan. Mercedes kon deze gok nemen omdat zij een undercut hadden op Max en voldoende ruimte naar Leclerc en Vettel. Omdat de pace van Mercedes zoveel beter was moest Red Bull de gok nemen.

Max zei na de race dat als Lewis snellere sectoren zou hebben, wisselen geen nut heeft. De Mercedes is nog steeds dominant, konden we zien en gaf Max ook toe.

Quote:
En de snelste rondes van Lewis waren precies die ronden waarin hij probeerde de 20 seconden goed te maken op Max.

Op een compound harder met meer benzine en de wetenschap dat hij aan het einde van de race nog voldoende rubber moest hebben om Max aan te vallen. Hamilton zal niet met de agressiefste motorstand hebben gereden, Max in de laatste ronde wel. Dat was gewoon een kwalificatieronde.

Quote:
Ik zeg niet dat Max er sowieso voorbij was gegaan, maar er was zeker een gevecht geweest voor plaats 1.

Max zou niet bij Mercedes in de buurt zijn gekomen. Dat is nu precies de reden waarom Red Bull hem buiten liet.

Overigens ben je het er denk ik wel mee eens dat als Ferrari beter gereden had, dat Max dan gewoon gewonnen had Very Happy[/quote]

Ja. Mercedes kon dit doen doordat de marge op Ferrari voldoende was. Als hij het niet zou hebben gered zou hij als tweede zijn geëindigd. Hij kon alleen winnen.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 09, 2019 1:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Hamilton zal niet met de agressiefste motorstand hebben gereden, Max in de laatste ronde wel. Dat was gewoon een kwalificatieronde.

Je weet zelf ook wel dat dit niet het geval is. De snelste ronde van Max tijdens de race was 1:17.103. De poletijd was 1:14.572

Met die zogenaamde 'kwalificatieronde' had hij zich achter George Russel mogen melden in de startopstelling...

BerichtGeplaatst: Vr Aug 09, 2019 7:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik had kwalificatieronde tussen aanhalingsteken moeten plaatsen maar dacht dat je het zou begrijpen. Red Bull had Max opgelijnd om die snelste ronde te zetten: Vers rubber wat maar één ronde mee hoeft, zachtste compound, lege tank, agressieve motorstand en gaan met die kar. Dat is niet representatief voor het verschil in racepace tussen Red Bull en Mercedes.

Heb overigens net even gekeken wat Max zelf zegt en lees het volgende:

Site Max Verstappen schreef:
Verstappen geeft na de wedstrijd tekst en uitleg over de keuze om buiten te blijven: “Naar binnen komen was niet logisch geweest, omdat ik dan achter Lewis terecht zou komen. Je weet dan sowieso dat de race verloren is.”

De Mercedes van Hamilton was vandaag sowieso de rappere auto, aldus Max: “We moeten realistisch zijn en stellen dat hij vandaag duidelijk sneller was. Ik had de gehele race ook iets meer moeite dan Lewis om grip te vinden en hij kon de druk erop houden. Als je tweede ligt, kun je de gok voor een tweestopper wagen, maar ik moest hem proberen te coveren en voor te blijven.”

De wedstrijd van vandaag liet volgens Verstappen ook duidelijk zien dat de Duitse formatie van Mercedes nog altijd de dominante factor is: “Het toont aan hoeveel marge ze nog hebben als ze echt moeten pushen. Lewis was in vandaag in bloedvorm, maar als hij er echt voor moet gaan, zie je dat de Mercedes nog steeds de dominante auto is. Natuurlijk hadden ze in Oostenrijk problemen met de hitte en was het in Hockenheim verraderlijk, waardoor ze niet op de limiet hebben kunnen rijden, maar vandaag gingen we beide vol gas en zie je waar Mercedes als team toe in staat is.”

Bron: https://www.verstappen.nl/nl/article/11368/

Precies wat ik schreef. Zo lang Max voor de Mercedes zat had hij kans om de race naar zich toe te halen, als de Mercedes los komt van de Red Bull of er voor rijdt, is het klaar. Dan rijdt Lewis weg. Dat gevecht was er niet gekomen. Maar goed, ik denk dat we niet mogen klagen. Red Bull heeft de ingrediënten in place voor het kampioensrecept, het is een kwestie van toewerken naar het momentum.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 09, 2019 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik had kwalificatieronde tussen aanhalingsteken moeten plaatsen maar dacht dat je het zou begrijpen.

Ah... ik zal voortaan je gehele bijdrage tussen aanhalingstekens zetten, dan begrijp ik het een stuk beter inderdaad. Dank!

BerichtGeplaatst: Vr Aug 09, 2019 19:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ongelijk hebben vind je toch maar niets hé?
BerichtGeplaatst: Vr Aug 09, 2019 20:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik zou het niet weten, ik heb het nooit. Hoe voelt dat bij jou, als ervaringsdeskundige Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Aug 10, 2019 10:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De uitspraken van Max projecteren een ander beeld. Wink Geeft verder niets hoor, ik zoek tenslotte ook geen bevestiging.
BerichtGeplaatst: Za Aug 10, 2019 18:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je kunt niet goed of fout zitten bij iets 'wat had kunnen gebeuren'. Lijkt me toch vrij logisch.

De één denk dit, de ander dat. We zullen het echter nooit weten... er is geen goed of fout antwoord.

Een prachtig voorbeeld heb ik ooit gezien in de 'The Twilight Zone'. Een man kon terug in de tijd reizen en de moord op John F Kennedy voorkomen. Maar welke tijdlijn hij ook koos, iedere keer als JFK gered werd resulteerde het in wereldoorlog 3. Alleen hebben we hier geen tijdmachine... en geen blik op andere tijdlijnen.

Feit is dat Max doorreed en Hamilton een pitstop maakte. Feit is dat Hamilton daarna Max versloeg.

Wat er gebeurd zou zijn als Max ook de pit in gegaan was, is slechts theorie... er zit geen goede of foute kant aan. Ik denk dat er nog een serieus gevecht had kunnen ontstaan, maar we zullen de uitkomst nooit weten... simpelweg omdat het niet gebeurd is.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 11, 2019 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Je kunt niet goed of fout zitten bij iets 'wat had kunnen gebeuren'. Lijkt me toch vrij logisch.

De één denk dit, de ander dat. We zullen het echter nooit weten... er is geen goed of fout antwoord.

Als je met een bepaalde stelligheid iets beweert ga je uit van een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Daarvan zegt Max Verstappen dat het niet klopt. Het is onjuist dat als Red Bull Max Verstappen naar binnen zou hebben gehaald, hij in staat zou zijn om Lewis Hamilton aan te vallen. Die wetenschap ligt ten grondslag aan het feit dat Red Bull heeft moeten besluiten om Max Verstappen buiten te laten. De Mercedes was dominant in snelheid, de racepace was beter. Zijn enige kans om dat verschil teniet te doen is door voor hem te blijven rijden.

Quote:
Wat er gebeurd zou zijn als Max ook de pit in gegaan was, is slechts theorie... er zit geen goede of foute kant aan. Ik denk dat er nog een serieus gevecht had kunnen ontstaan, maar we zullen de uitkomst nooit weten... simpelweg omdat het niet gebeurd is.

Dat weten we wel. De Mercedes was dominant in snelheid en had een betere racepace. Zo weten we ook dat Romain niet had kunnen winnen als hij niet zou zijn uitgevallen. Max heeft uitgelegd waarom je theorie niet klopt, het is een zwaktebod om je ongelijk niet toe te geven. Iets verkeerd zien / inschatten is geen schande, de manier waarop jij daar mee omgaat wel. Dat maakt jou een onplezierige gesprekspartner.
BerichtGeplaatst: Zo Aug 11, 2019 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je hoeft mijn gesprekspartner niet te zijn, niemand dwingt je daartoe.

Overigens wil ik je de multiverse theory best een keer uitleggen Cliox, maar als jij praat over wat er wel of niet met zekerheid in een alternatieve realiteit gebeurt dan denk ik dat het niet voor je is weggelegd.

De meest simpele uitleg die ik je kan geven is dat wanneer je één factor wijzigt, je hele uitkomst anders is. En ja, er is dus een theoretische mogelijkheid dat Grosjean de race zou hebben gewonnen als hij niet uitgevallen was.

Maar de feitelijkheid van een niet bestaande realiteit is er simpelweg niet. Theorieën daarover kunnen simpelweg niet goed of fout zijn omdat empirisch bewijs daarvoor ontbreekt. Er is ook geen demarcatiecriterium, de theorie is niet verifieerbaar of falsifieerbaar.

Zullen we het er maar bij laten dat jij de kans groter acht dat Max niet met Hamilton had kunnen vechten voor positie 1? Dan kom ik je tenminste een beetje tegemoet... al zal het niet genoeg voor je zijn in je zoektocht naar het bewijzen van mijn niet bestaande ongelijk in deze Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Aug 11, 2019 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Je hoeft mijn gesprekspartner niet te zijn, niemand dwingt je daartoe.

Dat schrijf ik ook nergens.

Quote:
Overigens wil ik je de multiverse theory best een keer uitleggen Cliox, maar als jij praat over wat er wel of niet met zekerheid in een alternatieve realiteit gebeurt dan denk ik dat het niet voor je is weggelegd.

De meest simpele uitleg die ik je kan geven is dat wanneer je één factor wijzigt, je hele uitkomst anders is. En ja, er is dus een theoretische mogelijkheid dat Grosjean de race zou hebben gewonnen als hij niet uitgevallen was.

In theorie. De praktijk bewijst dat Mercedes dominant was in snelheid en Haas geen races wint. Zo kun je door een simpele kansberekening met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat Haas ook niet de Grand Prix van België zal winnen. Op basis van gegevens (lees: feiten) maakte de strategische afdeling van Red Bull een calculatie en nam een weloverwogen besluit om Max Verstappen buiten te laten. Dat besluit is onderbouwd en gedeeld met en naar de buitenwereld. In de wereld van arbeidsveiligheid wordt de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meegenomen in de kansberekening om zo tot een weloverwogen en redelijk beheersmaatregel te komen. Het 'alsen' daaromheen is theoretisch geneuzel zonder dat feiten daar aan ten grondslag liggen. Het kan theoretisch maar daar is ook alles mee gezegd.

Quote:
Maar de feitelijkheid van een niet bestaande realiteit is er simpelweg niet. Theorieën daarover kunnen simpelweg niet goed of fout zijn omdat empirisch bewijs daarvoor ontbreekt. Er is ook geen demarcatiecriterium, de theorie is niet verifieerbaar of falsifieerbaar.

De feiten die je hebt kun je prima gebruiken om het natuurkundig verloop te voorspellen. De Mercedes van Lewis was sneller dan de Red Bull van Max dus als Max achter Lewis zou zijn terechtgekomen zou Lewis bij hem zijn weggereden. Het is geen hogere wiskunde. Die optelsom had Red Bull ook gemaakt. De enige kans die Max had was om de racepace van de Mercedes negatief te beïnvloeden en om dat te kunnen moest hij er voor rijden. Dat heeft men getracht maar is niet gelukt.

Quote:
Zullen we het er maar bij laten dat jij de kans groter acht dat Max niet met Hamilton had kunnen vechten voor positie 1? Dan kom ik je tenminste een beetje tegemoet... al zal het niet genoeg voor je zijn in je zoektocht naar het bewijzen van mijn niet bestaande ongelijk in deze Very Happy

Dan heb je het niet goed begrepen. Op basis van de calculatie waarbij feiten ten grondslag lagen, had de strategische afdeling van Red Bull met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vastgesteld dat als zij Max Verstappen naar binnen zouden halen en hij achter Lewis Hamilton terecht zou komen, de race verloren zou zijn. De theoretisch factoren die invloed zouden kunnen hebben op dat resultaat zaten buiten de invloedssfeer van Red Bull. We zullen het erbij laten dat jij de kans dat Max met Lewis had kunnen vechten voor de overwinning theoretischer was dan praktisch haalbaar. Dan kom ik je tenminste een beetje tegemoet. Very Happy
BerichtGeplaatst: Ma Aug 12, 2019 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
In de wereld van arbeidsveiligheid wordt de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meegenomen in de kansberekening om zo tot een weloverwogen en redelijk beheersmaatregel te komen. Het 'alsen' daaromheen is theoretisch geneuzel zonder dat feiten daar aan ten grondslag liggen. Het kan theoretisch maar daar is ook alles mee gezegd.

Ehmm.... jouw wereld hangt aan elkaar van alsen...

De kans dat er iets op je hoofd valt op een bouwplaats is niet vreselijk groot, maar iedereen moet een helm op. Voor ALS er iets valt.

Je hebt het steeds over 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid', ik heb het echter nergens over dat soort zaken gehad. Ik stel simpelweg dat er zaken kunnen gebeuren. Wanneer er 20 race-auto's aan de start staan kan elke raceauto winnen.

Dat de kans daarop bij de autootjes onderling enorm verschilt, daar zijn we het denk ik wel over eens.

Quote:
De feiten die je hebt kun je prima gebruiken om het natuurkundig verloop te voorspellen.

Dat zei ik al: dan kom je op het gebied van kansberekening. Maar dat maakt niet dat een voorspelling met een kleine zekerheid per definitie foutief is als de hele situatie nooit heeft plaatsgevonden.

Een leuk experiment is het gooien met dobbelstenen. Gooi even drie keer met de dobbelsteen, de kans dat je precies gooit wat je gooit is één op 216.

Echter, het maakt alle voorspellingen pas foutief nadat je gegooid hebt. Voordat je gegooid hebt is iedere voorspelling valide.

Wat jij denkt te 'bewijzen' is dat een voorspelling fout is voordat er gegooid is. Sorry Cliox, maar dat kan simpelweg niet.

Wat jij denkt te 'bewijzen' is dat als Max naar binnen gegaan was, Max geen kans had gehad. Ook hier: sorry Cliox, maar het kán simpelweg niet omdat het niet gebeurd is.

Je kunt hooguit stellen dat de kans hoog of laag was. Prima. Jij acht die kans laag. Ook prima. Maar bewijzen dat een voorspelling goed of fout is over een niet plaatsgevonden gebeurtenis is onmogelijk...

Beter kan ik het niet uitleggen hoor.

Quote:
Op basis van de calculatie waarbij feiten ten grondslag lagen, had de strategische afdeling van Red Bull met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vastgesteld dat als zij Max Verstappen naar binnen zouden halen en hij achter Lewis Hamilton terecht zou komen, de race verloren zou zijn.

Als je goed had geluisterd naar de boordradio, was de opmerking 'they rolled the dice'.

Mercedes gokte ook maar wat (en kon dat ook vrijelijk doen vanwege wanprestatie van Ferrari). Lewis kwam Max niet voorbij, er was ruimte voor de pitstop, ze maakten een gok, die pakte goed uit. Jij doet net alsof dit allemaal op basis van beschikbare data een 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' was... maar dat is het natuurlijk niet.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 12, 2019 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ehmm.... jouw wereld hangt aan elkaar van alsen...[/quot]

De kans dat er iets op je hoofd valt op een bouwplaats is niet vreselijk groot, maar iedereen moet een helm op. Voor ALS er iets valt.

Dat zou wel heel kort door de bocht gaan en is niet verkoopbaar aan een directie. De waarschijnlijkheid op hoofdletsel zal ik moeten aantonen. Er zijn verschillende wegingsmethodieken waarbij beschikbare feiten ten grondslag liggen.

Quote:
Je hebt het steeds over 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid', ik heb het echter nergens over dat soort zaken gehad. Ik stel simpelweg dat er zaken kunnen gebeuren. Wanneer er 20 race-auto's aan de start staan kan elke raceauto winnen.

Theoretisch. Ga je er eens kansberekening op loslaten weet je dat de kans dat Kubica wint verwaarloosbaar is. Je kan dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat hij niet wint. Wat jij nu probeert is -stel Kubica zou zijn uitgevallen in Hongarije- beweren dat we niet kunnen weten of hij de race had kunnen winnen. Nou Cliff, ik heb nieuws voor je, dat kunnen we wel. En nee, niet voor 100% maar wel naar alle redelijkheid (lees: 99.99%) op basis van feiten.

Datzelfde geldt ook voor Max Verstappen als hij naar binnen zou zijn geroepen voor vers rubber nadat Lewis Hamilton zijn banden wisselde. Dat is ook de reden waarom Red Bull dat niet deed. Roepen dat we het niet kunnen weten omdat het niet is gebeurd, om je voorspelling dat Lewis en Max zouden vechten om positie te verdedigen, is natuurlijk gewoon onzin. Als je daar vurig in gelooft, snijdt je voorspellingen geen hout en zou je ze niet doen. En dat weet je best. Mogelijk ben je over wat feiten heengestapt uit enthousiasme. Zeg dat dan gewoon. Ik weet dat je best e.e.a. af weet over Formule 1, daar verandert een 'missertje' niets aan.

Quote:
Dat zei ik al: dan kom je op het gebied van kansberekening. Maar dat maakt niet dat een voorspelling met een kleine zekerheid per definitie foutief is als de hele situatie nooit heeft plaatsgevonden.

In principe wel. De Mercedes was dominant in snelheid en had een betere racepace. Er hebben zich geen omstandigheden voor gedaan die de snelheid van de racepace konden beïnvloeden. Het is aannemelijk dat Max Lewis niet had kunnen aanvallen. Als je roept van wel ben je inderdaad abuis.

Quote:
Een leuk experiment is het gooien met dobbelstenen. Gooi even drie keer met de dobbelsteen, de kans dat je precies gooit wat je gooit is één op 216.

Echter, het maakt alle voorspellingen pas foutief nadat je gegooid hebt. Voordat je gegooid hebt is iedere voorspelling valide.

Wat jij denkt te 'bewijzen' is dat een voorspelling fout is voordat er gegooid is. Sorry Cliox, maar dat kan simpelweg niet.

Het is appels met peren vergelijken. Op basis van feiten ‘Auto A’ gaat harder dan ‘Auto B’, ‘Auto A’ rijdt voor ‘Auto B’ en er hebben zich geen dingen voorgedaan die de snelheid van zowel ‘Auto A’ als ‘Auto B’ beïnvloeden kan je dingen concluderen. Dat is ook wat Red Bull en Max Verstappen doen. Zij zeggen beiden dat de race verloren was zodra Max Verstappen achter Lewis Hamilton zou terechtkomen.

Quote:
Wat jij denkt te 'bewijzen' is dat als Max naar binnen gegaan was, Max geen kans had gehad. Ook hier: sorry Cliox, maar het kán simpelweg niet omdat het niet gebeurd is.

Je kan het met een aan grenzende zekerheid stellen. De kans dat Max wel had kunnen aanvallen is verwaarloosbaar. De strategische afdeling van Red Bull heeft daarom besloten Max Verstappen buiten te laten.

Quote:
Je kunt hooguit stellen dat de kans hoog of laag was. Prima. Jij acht die kans laag. Ook prima. Maar bewijzen dat een voorspelling goed of fout is over een niet plaatsgevonden gebeurtenis is onmogelijk...

Je kan het met een aan grenzende waarschijnlijk stellen. Soms hoeven dingen niet te gebeuren om de juiste conclusie te kunnen trekken. Zo kan ik gerust stellen dat je meer pijn hebt als ik je met een baksteen op je hoofd sla dan wanneer ik dat doe met een wattenstaafje, zonder dat je het proefondervindelijk hoeft te ervaren.

Quote:
Als je goed had geluisterd naar de boordradio, was de opmerking 'they rolled the dice'.

Natuurlijk gokte Mercedes. Zij zaten in een positie waarop Lewis niets kon verliezen. In een worst-case-scenario was hij op P2 geëindigd. Mercedes wist dat de overspeed in een gelijke situatie mogelijk niet voldoende was om Max aan te vallen. Mercedes wist ook dat als zij Lewis naar binnen zouden halen, Red Bull niet kon volgen want undercut. Mercedes wist ook dat zij sneller waren in racepace. Wat zij hebben gedaan is Lewis naar binnen halen en hopen dat hij dan wel over genoeg overspeed beschikt om Max te pakken.

Quote:
Mercedes gokte ook maar wat (en kon dat ook vrijelijk doen vanwege wanprestatie van Ferrari). Lewis kwam Max niet voorbij, er was ruimte voor de pitstop, ze maakten een gok, die pakte goed uit. Jij doet net alsof dit allemaal op basis van beschikbare data een 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' was... maar dat is het natuurlijk niet.

Mercedes nam de gok, Red Bull kon niet reageren. Het grootste verschil is dat Mercedes een situatie moest creëren om Red Bull aan te kunnen vallen en Red Bull niet kon reageren omdat zij wisten dat als Lewis voor Max op de baan zou komen, de race verloren was. De enige kans was om Max buiten te laten. De gok van Mercedes heeft Red Bull schaakmat gezet. De factor die de racepace van Mercedes kon beïnvloeden was Max Verstappen die ervoor reed. Doel was om dat op te heffen. Als Red Bull dat plaatsvervangend had gedaan, was het doel bij voorbaat geslaagd.
BerichtGeplaatst: Ma Aug 12, 2019 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Je kan het met een aan grenzende zekerheid stellen.

Nah, laat maar Cliox. Ik kan met 'aan grenzende zekerheid' stellen dat je het punt mist.

Zie mijn post hierboven, daar heb ik toch vrij duidelijk uitgelegd hoe het zit en ik ga niet in herhaling vallen.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 12, 2019 19:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Je hebt uitgelegd hoe jij het ziet, ik waarom je het mis hebt. De uitspraken die Red Bull en Max Verstappen deden sluit daar naadloos op aan.
Formule 1
  Weerwoord forum index » Sport