Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Discussie rookverbod horeca (2) Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 244, 245, 246
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Aug 10, 2019 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er worden allerlei kosten op rokers losgelaten.
Maar als een roker 20 jaar na zijn pensionering eerder doodgaat, worden die nu niet geïnde kosten dan ook van het totaal- bedrag afgetrokken.
En troost u. Ik ben niet pro of anti roken. Ik vind wel dat tegenwoordig de anti-rook club finaal is doorgeslagen. Van mij mag iedereen die daar behoefte aan heeft roken of drinken naar lievelust, zolang een ander daar geen last van heeft.
Gisteren zat ik voor de Boni op een bankje op mijn vrouw te wachten. Enkele jongens vroegen mij om voor hen sigaretten te kopen. Dat weigerde ik met de verklaring dat ze de paar centen die ze hadden, beter konden besteden aan een stuk worst of een vakantie of een ijsje voor een lief meisje.
Tegenwoordig is tabak of een biertje een verdienmodel voor de regering. Een mens mag het niet naar zijn zin hebben zonder te betalen aan hun nut.

BerichtGeplaatst: Za Aug 10, 2019 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Poendert schreef:
Van mij mag iedereen die daar behoefte aan heeft roken of drinken naar lievelust, zolang een ander daar geen last van heeft.

Daarmee sla je de spijker op z'n kop! De ander heeft er last van. Eerstens kosten rokers de maatschappij geld, veel geld: https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekening-van-roken

Tweedes kijk ik naar de werkvloer waar rokers het vaakst verzuimen, het vaakst en langst pauze nemen en een slechte conditionele toestand verkeren waardoor zij het minst productief zijn. Heb ik ook nooit erg gevonden, wat ik wel erg vond als moeilijk werd gedaan als een ander een half uur eerder weg moest om redenen. Dan moest de persoon een half uur / of zelfs een uur verlof inleveren. Dat de roker dat half uur en zelfs een uur korter werkt, boeit niets. Althans, tot voor kort. Werkgevers wonen niet in bomen.

Lees: https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2015/10/waarom-werkgevers-roken-op-werk-moeten-verbieden

Tenslotte de stankoverlast en het afval. Niet alleen in restaurant of op het terras maar ook voor gebouwen. Vaak stinkt de voorkant van een gebouw naar een asbak en ligt het bezaait met sigarettenpeuken. Het ziet niet uit, hoort niet én is per slot van rekening levensgevaarlijk voor dieren. Maar dat kan de roker niet deren, Poendert, zolang hij of zij maar kan roken. De rekening wordt doodleuk bij de ander neergelegd. Dat is niet meer van deze tijd. Roken is een enge verslaving.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 10, 2019 18:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Maar als een roker 20 jaar na zijn pensionering eerder doodgaat, worden die nu niet geïnde kosten dan ook van het totaal- bedrag afgetrokken.

Ja, is allemaal meegerekend. En dan nog zijn de kosten 30 miljard euro PER JAAR.

Hou maar op met dat 'Roken is goedkoop' dogma Poendert, klopt gewoonweg niet.

Quote:
Van mij mag iedereen die daar behoefte aan heeft roken of drinken naar lievelust, zolang een ander daar geen last van heeft.

Is eerder en gruwelijk sterven onder treurend toezien van nabestaanden ook 'iemand lastig vallen'?

Ik heb het nu een aantal keer gezien namelijk. Mensen die vroeg en gruwelijk sterven aan de gevolgen van roken. De droefheid van de nabestaanden, de laatste bezoeken in het hospice... de ellende.

Kun je stellen dat de roker de vrijheid heeft om zelf te beslissen.... maar hij/zijn neemt gewoon een hoop mensen met zich mee.

Quote:
Tegenwoordig is tabak of een biertje een verdienmodel voor de regering.

't Is voornamelijk een verdienmodel voor de tabaksindustrie. De belasting die erover geheven wordt dekt bij lange na de kosten niet.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 23, 2019 1:17 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Speciaal voor Elisabeth:

De kans op kanker bij huisdieren is twee keer zo hoog als het baasje rookt...

Kom op Cliff, de anti rokers gaan wel erg ver.
Mijn hond is nu 14 + en ze wordt doof en heeft cataract maar ze is heel gezond. (ze is geen rashond dus ijzersterk)
Mijn kater die 17 jaar werd, heeft voor 14 jaar in ons café geleefd.
Hij is geboren in 1984 en heeft vanaf 1986 in het café gezeten, een studenten café en iedereen rookten.
We hebben wel een apparaat aangeschaft die binnen 10 minuten de rook opzoog want een ventilator hielp niet.
Tom Pouf was gek op het café en we waren maar 2 dagen p.j dicht, tijdens de kerst. Op 27 december begroeten hij klanten met een klagelijk miauw. December 1999 meegenomen naar Gran Canaria voor 4 maanden en in maart 2000 naar Portugal. In Portugal overleden met 17 jaar aan........huidkanker wat begon bij zijn poot in 2001. Niet aan longkanker en in die tijd waren kroegen heel rokerig.
PS een goede vriend overleed in 2005 op de leeftijd van 55 jaar aan ..... huidkanker....dus waarom ligt iedereen nog in de zon???? Levensgevaarlijk die zon..... en hij rookte....maar zijn kanker had niets te maken met roken.
PS mijn man overleed in 2013 op de leeftijd van 61 aan...... prostaat kanker....hij is gestopt met roken in 1990. Niets te maken met roken.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 23, 2019 1:33 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Cliox: de werkvloer! wat moet ik mij daarbij bedenken! Een fabriek met productie of een kantoor met bureaus?
Ik heb gewerkt in de gezondheidszorg dus ook ziekenhuizen. Er was een koffie pauze en dan rookte je, je gaat niet opeens de afdeling af om te roken. Met lunch pauze idem dito.
Verder is het opvallend dat in Portugal voor de ingang van supermarkten, er altijd een afvalbak staat en een asbak dus geen peuken op de grond. Er zijn ook openbare toiletten in iedere supermarkt, inclusief voor rolstoelen en ook bij de vers markt zijn openbare toiletten. Nederland loopt echt tientallen jaren achter vergeleken met Portugal.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 23, 2019 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:

Mijn kat werd 21 jaar. Nooit in rook gezeten. Scheelt toch 34% levensduur. Vergelijkbaar met een mens die 70 wordt of 93.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 25, 2019 3:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff jij hebt nooit een kat gehad. Je houdt niet van (huis) dieren dus je moet stoppen met leugens.
En waar is jou kat aan overleden?
Mijn hond is nu 14 jaar oud, wordt doof en heeft cataract maar is nog gezond, zelfs met een rokende bazin.
Wat ik wilde bewijzen dat een kat die voor 14 jaar in een kroeg heeft geleefd, heel oud is geworden.
Hij was 2 jaar toen we de kroeg kochten en hij was bijna 16 jaar toen we die verkochten. En overleden met 17 jaar.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 25, 2019 11:45 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Elisabeth schreef:

Mijn kat werd 21 jaar. Nooit in rook gezeten. Scheelt toch 34% levensduur. Vergelijkbaar met een mens die 70 wordt of 93.

Hoe oud zijn je vissen geworden?

Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Aug 25, 2019 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Elisabeth schreef:

Mijn kat werd 22 jaar. Altijd in de nicotinedampen gezeten.
Kat 2 ging dood vanwege ouderdom. 19 jaar.
Kat 3 leeft nog steeds. Is inmiddels alweer 17 jaartjes. Mijn grootste angst. Dat Zwartje mij overleeft. Maar dat kan ik ook zelf regelen.

Even serieus; gemiddeld wordt een kat 14 jaar.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 25, 2019 16:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Cliff jij hebt nooit een kat gehad. Je houdt niet van (huis) dieren dus je moet stoppen met leugens.

WTF? Hoe weet jij nou of ik een kat gehad heb?

Wat is dit voor onzin.

Ik heb een kat gehad die exact 1 jaar ouder was dan ikzelf. Mijn hele leven, tot mijn 20ste dus. Ook heb ik diverse honden gehad in mijn jeugd.

Quote:
Wat ik wilde bewijzen dat een kat die voor 14 jaar in een kroeg heeft geleefd, heel oud is geworden.

Je bewijst niets... maar die discussie hebben we al vaak genoeg gehad. Als je onderzoek wilt doen, doe je dat op basis van objectieve onderzoeksdata en veel meetpunten. Je doet dat niet op basis van 'mijn opa rookte en werd 80 jaar'. Dat bewijst helemaal niets.... maar ik heb de hoop al opgegeven dat je die kant van de wetenschap ooit accepteert.

Feit is dat er nu diverse onderzoeken liggen waaruit blijkt dat ook huisdieren last hebben van de rook die hun baasjes uitblazen. En dat is ook nogal logisch, aangezien er ook tal van onderzoeken zijn die aantonen dat meeroken voor mensen schadelijk is...

Maar goed, als jij je huisdiertjes wilt mishandelen door ze voortdurend teer en nicotine dampen in te laten ademen... be my guest.

Ik hou toch niet van huisdieren, toch?

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff, jij hebt in eerdere discussies over dieren gezegd dat je geen huisdieren had.
Het gaf mij een indruk dat jij niet van (huis) dieren hield.
Je vond dat het belachelijk was om dieren uit andere landen te laten adopteren in o.a. Nederland.
En verder over dit belachelijke onderzoek. Heb je daar een link van of is dit weer een anti rook maffia statement.
Waar zijn die "onderzoeken"? Straks zijn er zogenaamde onderzoeken dat de mussen in je tuin last hebben van je rook! Sorry Cliff maar mijn eerste kater heeft voor 14 jaar in een kroeg gezeten (tot na de sluitingstijd) en toen rookten iedereen, vooral de universiteit studenten. En hij is de oudste kater die ik heb gehad. Vele van mijn katten nadien zijn eerder gestorven. En die leefden niet in een kroeg in de binnenstad van Amsterdam maar in een zonnig klimaat zonder lucht vervuiling. Ra ra hoe kan dat! Zijn daar ook "wetenschappelijke" onderzoeken naar gedaan?

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Cliff, jij hebt in eerdere discussies over dieren gezegd dat je geen huisdieren had.

Inderdaad, ik heb vrij veel huisdieren gehad en heb daarvan geleerd dat mensen geen dieren moeten bezitten. Laat ze in de natuur. Geniet van de vogels in je tuin of maak een boswandeling.

Quote:
Het gaf mij een indruk dat jij niet van (huis) dieren hield.

Mijn mening is dat dieren in de natuur horen, niet in jouw huis.

Quote:
Je vond dat het belachelijk was om dieren uit andere landen te laten adopteren in o.a. Nederland.

Ja, dat is het ook. Dat vinden zo'n beetje alle dierenartsen. Je haalt allerlei ziektes met die dieren mee naar hier. Bovendien zitten de asiels hier ook vol, dus geen enkele reden om die dieren vol stress op een duizenden kilometer transport te zetten.

De enige die daar beter van wordt is het 'baasje' wat niet beter weet. Die genereert een gevoel van 'kijk mij eens goed bezig zijn, ik heb het dier gered'...

Wil je echt dieren redden? Vang verwilderde huisdieren, laat ze steriliseren, kijk of je binnen een maand lokaal een baasje ervoor kunt vinden en zo niet: geef het dier een spuitje. Op die manier los je de zwerfdierenproblematiek een stuk sneller en humaner op.

Quote:
En verder over dit belachelijke onderzoek. Heb je daar een link van of is dit weer een anti rook maffia statement.

Ach, al krijg je een prima onderzoek voor je neus... dan verzin je wel dat het door de anti-rook maffia bedacht is. Heeft weinig zin zo, exact hetzelfde doe je bij alle uitstekende onderzoeken over het effect van meeroken.

Quote:
Straks zijn er zogenaamde onderzoeken dat .....

Ridicule aannames maken niet dat deze onderzoeken niet valide zijn.

Quote:
Sorry Cliff maar mijn eerste kater heeft voor 14 jaar in een kroeg gezeten (tot na de sluitingstijd) en toen rookten iedereen, vooral de universiteit studenten. En hij is de oudste kater die ik heb gehad.

Zucht. En wat bewijst dat dan? Zonder rook was de kater misschien 20 geworden, weet jij veel. Dit bewijst gewoon totaal niets Elisabeth, en keer op keer kom je met het 'oude man die altijd rookte' verhaal. Schokkend slecht.

Quote:
Vele van mijn katten nadien zijn eerder gestorven. En die leefden niet in een kroeg in de binnenstad van Amsterdam maar in een zonnig klimaat zonder lucht vervuiling. Ra ra hoe kan dat!

Weet jij veel? Misschien werden ze aangereden, beschoten, aten ze rattengif of andere rotzooi. Kan zoveel oorzaken hebben, maar bewijst absoluut niet dat roken voor huisdieren niet schadelijk is.

Quote:
Zijn daar ook "wetenschappelijke" onderzoeken naar gedaan?

Nee, je hebt wel een beetje valide hypothese nodig voor een onderzoek.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg