Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Jarenlang studeren en dan het minimumloon verdienen. Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2019 18:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Het verschil in salariëring is groot. Ik ben -na bijna 19 jaar- recent van werkgever veranderd en de markt afgestruind dus weet er alles van. Vooral detacheringsbureau helpen verschillende markten om zeep. Zij krijgen het gerust klaar om een afgestudeerde HBO'er, medior, €2.100,- te bieden. Een veel gebruikt trucje is HBO-werk- denkniveau terug te brengen naar MBO+.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2019 22:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik kan je het nog sterker vertellen: in de toekomst gaan diploma's zoals we ze nu kennen verdwijnen. MBO/AD/HBO/WO zal niemand meer kunnen schelen. Het gaat erom of je je werk goed kunt doen, en een diploma wat je op je 21ste gehaald hebt zegt daar tegenwoordig nog heel weinig over.

Zelf moet ik ook altijd een beetje lachen als ik terugkijk naar die periode. In mijn HBO-ICT tijd (bijna 30 jaar geleden) leerde ik nog over inbelverbindingen met internet en over protocollen die al lang niet meer bestaan. Ik melde mij ooit voor een deeltijd-master in Rotterdam om er alleen maar achter te komen dat alle kandidaten die voor die master gingen de baan wilden die ik op dat moment al had.

De vraag is een beetje: waarom studeren studenten? Is het voor een baan, voor zelfontwikkeling, voor vertraging tov de arbeidsmarkt (ja, die zijn er ook... ze willen nog niet gaan werken omdat ze dat hun hele leven nog kunnen doen)

Een diploma is eigenlijk iets heel slechts. Mag ik dat zeggen als werknemer in die sector? Ja, dat mag ik zeggen. Een diploma geeft namelijk aan dat je 'klaar' bent met een opleiding. Echter, geen mens is ooit 'klaar' met een opleiding. Dat is een foute denkwijze. In je persoonlijke leven, maar ook in je professionele leven, blijf je jezelf voortdurend ontwikkelen. Doe je dat niet, dan heb je geen passie voor je vak.

Belangrijker wordt het dus dat je aantoont dat je je kennis blijvend actueel gehouden hebt. Microcredentialing is daar bv. een goed voorbeeld van.... maar ik verwacht in de toekomst een blockchain achtig register waarin iedereen zijn ontwikkeling vastlegt. Momenteel zijn we al bezig met 'mijn EduID', een soort DigiD maar dan voor alle leerresultaten die je in je leven vastlegt. En dat gaat veel verder dan een MBO/AD/HBO/WO diploma. Dat gaat ook over zelfstudie, bezoeken workshops, lezingen, online leren, etc.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2019 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het ligt er natuurlijk aan welk diploma men haalt.
Ik kreeg op een gegeven moment een papiertje voor meestersmid. Daarvoor werd ik achter een aambeeld met een kolenvuur geplaatst, en moest een aantal meester-werkstukken smeden. Als dat mislukte was je gezakt.
Bij een andere tak van sport moesten we in een week een knabbelschaar,, inclusief geharde messen, tandwielen en lagers maken.
Als het apparaat daarna niet werkte was je ook gezakt.
Tegenwoordig kun je beter praktijk-diploma,s voor loodgieter of installatietechniek halen, en daarna ZZPer worden.
Maar ik ben natuurlijk een ouwe lul.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 19, 2019 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ik heb slechts een typediploma. Ik kan blind typen.
En ik had bijna een zwemdiploma, Maar daarvoor ben ik gezakt als een baksteen.

Nu even zonder gekheid: een diploma is niks anders dan een momentopname van je kennis. En het is handig om in een bepaalde salarisgroep te vallen.
In de jaren 70 waren heel veel bedrijven op zoek naar nieuwe mensen met een bepaalde opleiding maar zonder diploma. Die hoefden ze nl. minder te betalen.
Zo zie je maar weer, het draait in de eerste plaats toch om geld. Kennis komt op de tweede plaats.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 19, 2019 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Precies, de bedrijven willen de armen niet al teveel betalen. Want dan zouden de armen zonder gestoord te worden overal snel heen kunnen, dat laatste is tegenwoordig nog slechts weggelegd voor de rijken en de hogere inkomens. Het draait dus heel zeker om geld en de daarmee gepaard gaande macht.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 19, 2019 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
een diploma is niks anders dan een momentopname van je kennis.

Helemaal mee eens!

Quote:
En het is handig om in een bepaalde salarisgroep te vallen.

Helaas wel, maar ik ben het daar zeer mee oneens. Vier jaar HBO staat vaak in geen vergelijking tot vier jaar echte werkervaring in een functie. Veel HBO-ers kunnen nog erg weinig en moeten het vak echt nog leren.

En in de huidige 'tijdelijke contracten'-cultuur kosten ze dus klauwen met geld: als het vak eindelijk een beetje beheersen, moeten ze weer weg.

Ik neem liever iemand aan met ervaring in de functie en goede referenties dan iemand met 'alleen' een diploma.

Quote:
Zo zie je maar weer, het draait in de eerste plaats toch om geld. Kennis komt op de tweede plaats.

Ja, jammer... maar het gaat wel veranderen denk ik.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 19, 2019 14:03 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Het zal nooit veranderen Cliff, de loopse opa's-soms als oma gedost- houden de noodzakelijke verbeteringen namelijk tegen.
BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2019 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ik kan je het nog sterker vertellen: in de toekomst gaan diploma's zoals we ze nu kennen verdwijnen. MBO/AD/HBO/WO zal niemand meer kunnen schelen. Het gaat erom of je je werk goed kunt doen, en een diploma wat je op je 21ste gehaald hebt zegt daar tegenwoordig nog heel weinig over.

Zelf moet ik ook altijd een beetje lachen als ik terugkijk naar die periode. In mijn HBO-ICT tijd (bijna 30 jaar geleden) leerde ik nog over inbelverbindingen met internet en over protocollen die al lang niet meer bestaan. Ik melde mij ooit voor een deeltijd-master in Rotterdam om er alleen maar achter te komen dat alle kandidaten die voor die master gingen de baan wilden die ik op dat moment al had.

De vraag is een beetje: waarom studeren studenten? Is het voor een baan, voor zelfontwikkeling, voor vertraging tov de arbeidsmarkt (ja, die zijn er ook... ze willen nog niet gaan werken omdat ze dat hun hele leven nog kunnen doen)

Een diploma is eigenlijk iets heel slechts. Mag ik dat zeggen als werknemer in die sector? Ja, dat mag ik zeggen. Een diploma geeft namelijk aan dat je 'klaar' bent met een opleiding. Echter, geen mens is ooit 'klaar' met een opleiding. Dat is een foute denkwijze. In je persoonlijke leven, maar ook in je professionele leven, blijf je jezelf voortdurend ontwikkelen. Doe je dat niet, dan heb je geen passie voor je vak.

Belangrijker wordt het dus dat je aantoont dat je je kennis blijvend actueel gehouden hebt. Microcredentialing is daar bv. een goed voorbeeld van.... maar ik verwacht in de toekomst een blockchain achtig register waarin iedereen zijn ontwikkeling vastlegt. Momenteel zijn we al bezig met 'mijn EduID', een soort DigiD maar dan voor alle leerresultaten die je in je leven vastlegt. En dat gaat veel verder dan een MBO/AD/HBO/WO diploma. Dat gaat ook over zelfstudie, bezoeken workshops, lezingen, online leren, etc.

Het diploma zegt natuurlijk wel iets over je actuele bekwaamheid (lees: expertise). En in het verlengde je geschatte werk- denkniveau. Ondanks dat ik het niet geheel oneens ben, denk ik wel dat een diploma in mijn vakgebied vereiste wetskennis met zich meebrengt, iets dat essentieel is om veilig werken te faciliteren.

Ik vind het diploma niet iets slechts mits je herhalingsplicht eraan toevoegt om je kennis op peil te houden. En daar schort het aan. In mijn vakgebied kun je je registreren wat een scholingsverplichting meebrengt. Het kwaliteitssysteem waarin ik ben opgenomen beschikt over de vastgestelde competenties en de vereiste vakbekwaamheid. Het register waarborgt dat de opgenomen veiligheidskundigen gekwalificeerd zijn.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 1:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het diploma zegt natuurlijk wel iets over je actuele bekwaamheid (lees: expertise).

Niet per definitie, hangt ervan hou oud je diploma is bv.

Quote:
En in het verlengde je geschatte werk- denkniveau.

Ook niet. En zeker niet in het algemeen. Iemand met HBO-psychologie bv. kan een enorm gebrek hebben aan computervaardigheden, rekenvaardigheden of zelfs een gebrek aan taalvaardigheden. Dat soort vaardigheden hoeven zich niet op HBO-niveau te begeven.

Stel dat ik mijn IT kennis nooit had bijgehouden, wat was mijn HBO-ICT diploma van 30 jaar gelden dan nog waard?

Werk- en denkniveau kun je veel beter inschatten met een goed assessment of psychologisch onderzoek.

Quote:
Ik vind het diploma niet iets slechts mits je herhalingsplicht eraan toevoegt om je kennis op peil te houden.

Dat is inderdaad heel belangrijk. Ik denk dat een diploma vaak dit idee juist tegenwerkt, omdat een diploma vaak een einddoel is en men daarna denkt kennis/vaardigheden/attitude permanent te bezitten.

Quote:
En daar schort het aan. In mijn vakgebied kun je je registreren wat een scholingsverplichting meebrengt. Het kwaliteitssysteem waarin ik ben opgenomen beschikt over de vastgestelde competenties en de vereiste vakbekwaamheid. Het register waarborgt dat de opgenomen veiligheidskundigen gekwalificeerd zijn.

Exact, dat is een beter systeem en zie je ook bij steeds meer beroepsgroepen: zorg, onderwijs, tolken/vertalers, artsen, advocaten, etc.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 8:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Niet per definitie, hangt ervan hou oud je diploma is bv.

Fout mijnerzijds.. Met actuele bekwaamheid bedoel ik op dát moment.

Quote:
Ook niet. En zeker niet in het algemeen. Iemand met HBO-psychologie bv. kan een enorm gebrek hebben aan computervaardigheden, rekenvaardigheden of zelfs een gebrek aan taalvaardigheden. Dat soort vaardigheden hoeven zich niet op HBO-niveau te begeven.

Werk- denkniveau toets je niet aan alle denkbare vaardigheden op HBO-niveau. Een projectleider zal andere vaardigheden hebben ontwikkeld dan een chef-kok en een proces-engineer heeft andere vaardigheden ontwikkeld dan een veiligheidskundige. Ik heb recent een assessment gedaan bij GITP om mijn werk- denkniveau vast te stellen, dat had niets met vakinhoud te maken maar met abstract redeneervermogen (hoe verhouden cijfers zich tot elkaar of woorden), herkennen van patronen, persoonlijkheidstesten, enzovoort, enzovoort. Iemand die op HBO-niveau afstudeert bewijst wel degelijk zich op HBO-niveau te kunnen kwalificeren. Dat geeft een prima schatting van het niveau weer.

Quote:
Stel dat ik mijn IT kennis nooit had bijgehouden, wat was mijn HBO-ICT diploma van 30 jaar gelden dan nog waard?

Dat ben ik volledig eens. Mijn MTS-diploma kan door de papierversnipperaar want heb er nadien niets mee gedaan. Vandaar dat ik naar een bijscholingsplicht zou willen om het diploma in stand te houden. Of -indien dit te zwaar is en mensen onvoldoende ruimte geeft om tijdelijk iets anders te doen- een register op te zetten per vakgebied, zoals dat bij veiligheidskundigen is. https://www.veiligheidskunde.nl/rvk/voorwaarden

Quote:
Werk- en denkniveau kun je veel beter inschatten met een goed assessment of psychologisch onderzoek.

Dat zit ook onlosmakelijk verbonden aan werken op HBO-niveau. Ik ben ik januari van werkgever geswitcht -na 18 jaar-, bij mijn huidige werkgever kom je niet in aanmerking voor een staff-functie zonder beproeving in vorm van een assessment. Deze zijn vrij uitgebreid en dus een dag, los van het voorwerk.

Quote:
Exact, dat is een beter systeem en zie je ook bij steeds meer beroepsgroepen: zorg, onderwijs, tolken/vertalers, artsen, advocaten, etc.

De zorg heeft te maken met de wet BIG. Deze wet waarborgt de kwaliteit van de beroepsbeoefenaar waardoor de cliënt beschermd is tegen de gevolgen van ondeskundig handelen. Garantie tot aan de voordeur want de wet BIG is net als de arbeidsomstandigheden wet een kaderwet die een doel formuleert maar niet hoe werkgevers daar invulling aan moeten geven. Veel zorginstellingen hebben BIG-toetsprogramma's opgezet om de kwaliteit van de zorg te garanderen. Ik vind het een prima systeem om bevoegdheid en bekwaamheid te faciliteren.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 8:42 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

De meeste diploma's zijn waardeloos, dit omdat al die mensen met diploma's de immense problemen ontwijken, hebben dus titels die zij niet waard zijn.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen de huidige hoofdzakelijke theorie en daarnaast de praktijk-diploma,s.
Een praktijkdiploma,(dat tegenwoordig hier ten lande nog nauwelijks wordt verstrekt) en de huidige hoofdzakelijk theorie-diploma,s
Als u een windmolen wilt plaatse heeft u mensen met een praktijkdiploma,s nodig, als u focust op de plek waar het apparaat moet staan neemt u een theoreticus in dienst.
Een smid moet bv kunnen smeden, de precieze samenstelling van het ijzer heeft nauwelijks invloed op zijn werk, dat mag het theorie-figuur uitvogelen.
Nog een groot verschil tussen praktijk en theorie.
Een praktijk leraar smeden moet zelf zijn vak verstaan en kunnen smeden. Een theorie-leraar in dat soort branches hoeft zelf dat vak niet onder de knie te hebben.
Ik deed eens een aantal examens voor electro-techniek. Daar waren naast een flink deel theoretische zaken ook een aantal praktijk examens bij. Je moest daarbij ik meen een aantal sluisdeuren aansluiten, inclusief diverse waarschuwingssystemen.
Gelukkig kunnen we tegenwoordig de praktische vaklui nog uit het Oosten halen, maar steeds meer bedrijven verplaatsen hun montage-afdelingen naar het oosten. Als die mensen daar redelijk betaald werk vinden blijven ze thuis.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Dat zit ook onlosmakelijk verbonden aan werken op HBO-niveau. Ik ben ik januari van werkgever geswitcht -na 18 jaar-, bij mijn huidige werkgever kom je niet in aanmerking voor een staff-functie zonder beproeving in vorm van een assessment. Deze zijn vrij uitgebreid en dus een dag, los van het voorwerk.

Exact, en dat is veel belangrijker. Vraag: kom je ook in aanmerking voor een staffunctie zonder HBO diploma, maar wel een assessment op HBO werk en denkniveau? Want een moderne HRM afdeling zou dat moeten aandurven, alleen veel HRM afdelingen zijn erg conservatief.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als we onze toekomst zoals nu, proberen te bouwen op alleen theoretici en theoretische kennis, bouwen we een Kaartenhuis.
Een kaartenhuis valt op den duur onherroepelijk uit elkaar.
Zelfs de natuur weet het beter, In een mierenhoop of bijenkorf leven hoofdzakelijk werksters.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 21, 2019 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:

Exact, en dat is veel belangrijker. Vraag: kom je ook in aanmerking voor een staffunctie zonder HBO diploma, maar wel een assessment op HBO werk en denkniveau? Want een moderne HRM afdeling zou dat moeten aandurven, alleen veel HRM afdelingen zijn erg conservatief.

Jip. We zijn een nieuw team, een MoSHE, HVK, IVK en een medewerker uit de praktijk die wat anders moest gaan doen. Op basis van de uitslag van het assessment is hij aangenomen. Een praktisch ingesteld persoon die van (meer)waarde is in het team. En hij mag veiligheidskunde gaan studeren.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2019 9:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Veiligheidskunde, daar zitten we op te wachten.
Ons werd eens verplicht een veiligheidscursus te volgen ergens in de buurt van Arnhem waar we, gewapend met bloknotes en pennen, naar een schoolgebouw werden gemanoeuvreerd, waar de cursusleider getooid in regenjas en hoed, keurig op tijd arriveerde.
"U hoeft wat mij betreft niks op te schrijven" sprak de hoed, "want ik ben voor 14 dagen ingehuurd, beur 300 euro/gulden? per uur, en de rest zal me een zorg wezen." De rest van de dag werd gevuld met wetten en wetjes, waarna we weer huiswaarts keerden.
De volgende dag werd ik uitgeloot om de "hoed" op een praktijkdag te vergezellen op een enorm bouwterrein in de nabijheid.
De man nam meteen de leiding en galoppeerde langs alle electriciteitshuisjes rond de bouw, waar hij de, volgens hem afgekeurde stekkers en apparaten verwijderde. De bouwradio,s zwegen abrupt en vloekend verlieten de bouwvakkers hun werkzaamheden en kwamen soms van tot zeshoog naar beneden struinen.
Ik schoof naar de overkant van de weg, deed of ik er niks mee te maken had, en weigerde de rest van de cursus om de regenjas weer te vergezellen. De overige praktijkdagen bracht ik door in een nabijgelegen dranklokaal vanwaar ik de capriolen waarnam van de "Hoed"en enkele van mijn collega,s die het nog ver zouden brengen, en gezamenlijk over de bouwplaats draafden.
Dat zijn mijn ervaringen met de veiligheidsdienst.[/list]

BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2019 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Uit: "De Dikke Duim" - de avonturen van een fantast.

Voortaan wel je eigen bron vermelden, Poendert.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2019 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Je wordt niet betaald omdat je jarenlang gestudeerd hebt.
Je wordt betaald voor je kennis en kunde.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2019 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

De meeste veiligheidsdeskundigen zien nog niet eens dat de lelijke ouderen de mooiere kleinere jongeren lastigvallen of buiten het zicht vellen, en die dommen willen ook nog eens royaal beloont worden. Te triest voor woorden.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2019 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Uit: "De Dikke Duim" - de avonturen van een fantast.

Voortaan wel je eigen bron vermelden, Poendert.

Wat zou u zijn zonder mij. Zelfs uw tweedehands leven is een vorm van bestaan.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2019 22:55 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ach, hoe je het ook draait of keert, het probleem is dat mensen zich door de werkgevers met gemak tegen elkaar laten uitspelen.
Heb je nu eenmaal in het ik-tijdperk.

Eigen schuld, dikke bult.

Luister maar... Er is genoeg voor iedereen.

enz enz

Dan werken we samen, niet alleen...

BerichtGeplaatst: Wo Apr 24, 2019 20:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Poendert schreef:
Veiligheidskunde, daar zitten we op te wachten. Ons werd eens verplicht een veiligheidscursus te volgen ergens in de buurt van Arnhem waar we, gewapend met bloknotes en pennen, naar een schoolgebouw werden gemanoeuvreerd, waar de cursusleider getooid in regenjas en hoed, keurig op tijd arriveerde.
"U hoeft wat mij betreft niks op te schrijven" sprak de hoed, "want ik ben voor 14 dagen ingehuurd, beur 300 euro/gulden? per uur, en de rest zal me een zorg wezen." De rest van de dag werd gevuld met wetten en wetjes, waarna we weer huiswaarts keerden.
De volgende dag werd ik uitgeloot om de "hoed" op een praktijkdag te vergezellen op een enorm bouwterrein in de nabijheid.
De man nam meteen de leiding en galoppeerde langs alle electriciteitshuisjes rond de bouw, waar hij de, volgens hem afgekeurde stekkers en apparaten verwijderde. De bouwradio,s zwegen abrupt en vloekend verlieten de bouwvakkers hun werkzaamheden en kwamen soms van tot zeshoog naar beneden struinen.
Ik schoof naar de overkant van de weg, deed of ik er niks mee te maken had, en weigerde de rest van de cursus om de regenjas weer te vergezellen. De overige praktijkdagen bracht ik door in een nabijgelegen dranklokaal vanwaar ik de capriolen waarnam van de "Hoed"en enkele van mijn collega,s die het nog ver zouden brengen, en gezamenlijk over de bouwplaats draafden.
Dat zijn mijn ervaringen met de veiligheidsdienst.

Prima. Ik heb wel eens slecht gegeten in een restaurant.
BerichtGeplaatst: Do Apr 25, 2019 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik vraag me af wanneer in de tijd het diploma van een bewijs van Kunde over een onderwerp, vervangen werd door een theoretische oorkonde die bewijst dat men een theorie over een onderwerp onder de knie heeft.

BerichtGeplaatst: Do Apr 25, 2019 21:42 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliox schreef:
De zorg heeft te maken met de wet BIG. Deze wet waarborgt de kwaliteit van de beroepsbeoefenaar waardoor de cliënt beschermd is tegen de gevolgen van ondeskundig handelen. Garantie tot aan de voordeur want de wet BIG is net als de arbeidsomstandigheden wet een kaderwet die een doel formuleert maar niet hoe werkgevers daar invulling aan moeten geven. Veel zorginstellingen hebben BIG-toetsprogramma's opgezet om de kwaliteit van de zorg te garanderen. Ik vind het een prima systeem om bevoegdheid en bekwaamheid te faciliteren.

Ik had een BIG maar ben die in 2014 kwijt geraakt.
Waarom! Omdat de vragen niet te beantwoorden waren.

"Hoeveel UUR bent u de laatste 5 jaar ziek geweest"?
"Hoeveel UUR bent u de laatste 5 jaar op vakantie geweest"!

Ik had natuurlijk kunnen invullen dat ik op dinsdag 4 maart 2009, 3 uur ziek ben geweest.
En dat ik in 2010, 160 uur vakantie heb gehad. Vraag mij alleen af of dit ook geld als je sliep.
Wie bedenkt dit?

En dan waar je gewerkt had maar ik werkte als ZZPer en ga niet de namen van mijn cliënten geven.

De kosten waren €80,- en ik zou €20,- terug krijgen als ik er niet doorheen kwam.
Ik heb het verder niets ingevuld en vroeg het hele bedrag terug. Onmogelijk want ik zat in het systeem.
Ik zat er nog niet in omdat ik niets terugstuurde.
In 2014 zijn 82.000 verpleegkundige A hun BIG kwijt geraakt. Om precies dezelfde reden.
Vandaar dat er zoveel te kort is aan verpleegkundigen in Nederland en de belachelijke eis van de zorg verzekeraars dat ze HBO-V willen hebben. En die hebben 2 linker handen en geen ervaring.

Het diploma was de garantie dat je deskundig bent en niet de BIG.

Maar ik ben in Portugal geregistreerd tot en met 2023.
Kosten: €36,- per jaar.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg