Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De luchtkwaliteit is in NL nog nooit zo schoon geweest.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De luchtkwaliteit is in NL nog nooit zo schoon geweest.
BerichtGeplaatst: Za Mei 19, 2018 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

http://www.pbl.nl/publicaties/2012/smog-de-maat-genomen-een-terugblik-op-smog-in-nederland-1960-2010
Het is lang geleden dat in Nederland de laatste echte luchtverontreinigsepisode voorkwam. Desondanks is er ook
tegenwoordig nog steeds (maatschappelijke) opwinding over de luchtkwaliteit in Nederland die onverminderd slecht
zou zijn. Zo zouden de concentraties van fijn stof en stikstofdioxide te hoog zijn. Ook is er blijkens de berichtgeving
nog steeds en ook regelmatig sprake van smog. Toch zijn de niveaus van luchtverontreiniging nu vele malen lager dan
in het verleden. Hoe kan dat? Dit artikel biedt een terugblik op een nabij verleden toen slechte lucht nog gewoon
luchtverontreiniging heette en smog gewoner was dan tegenwoordig.
Nederlandse luchtkwaliteit spectaculair verbeterd
Eerst maar het goede nieuws: taferelen met gekleurde rookpluimen of anderszins zichtbare vormen van overlast
door industriële emissies zijn al lang niet meer normaal (afbeelding 1, 2). Zaken als emissiebeperkende
maatregelen, wijzigingen in brandstofgebruik, procesoptimalisaties en rookgasreiniging hebben de situatie sterk
verbeterd. En zo is dus ook de stedelijke luchtkwaliteit in Nederland de afgelopen vijftig jaar voor de meeste
vormen van luchtverontreiniging sterk verbeterd (afbeelding 3). Zwaveldioxide (en lood) is zelfs vrijwel geheel uit
de stedelijke lucht in Nederland verdwenen (zie ook afbeelding 4). De concentraties van koolmonoxide en zwarte
rook zijn meer dan gehalveerd. 1
Alleen de concentraties van stikstofdioxide liggen, ondanks alle maatregelen,
‘slechts’ enkele tientallen procenten onder het niveau van dertig jaar geleden. En tot slot fijn stof: de situatie voor
deze component is niet met zekerheid aan te geven. De metingen van (fijn) stof in het verleden zijn te gering in
aantal om een goede vergelijking met veertig jaar geleden te maken. Niettemin suggereert het schaarse
waarnemingsmateriaal dat ook voor stof de stedelijke luchtkwaliteit wel eens aanzienlijk zou kunnen zijn
verbeterd. Al met al kan toch wel worden gesteld dat de luchtkwaliteit in Nederland in de afgelopen veertig jaar
op veel onderdelen spectaculair is verbeterd. Toch is het woord smog geenszins uit het spraakgebruik verdwenen
(afbeelding 5). Dit artikel zal de ontwikkelingen in de luchtkwaliteit in de afgelopen decennia afmeten aan de hand
van het voorkomen van smog.

Plaatselijk kan er nog wel wat aan de luchtkwaliteit worden verbeterd. Maar mensen. Wij hebben niet voor niks haren in onze neus en slijm in onze keel.
Dus de huidige luchtkwaliteit is buitengewoon gunstig voor een gemiddeld mens.

BerichtGeplaatst: Za Mei 19, 2018 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Opmerkingen : Het artikel is oorspronkelijk in 2012 in het tijdschrift Gebakken Lucht verschenen. Publicatie met toestemming van Sdu Uitgevers.

En nu maar meer natuurgebied plat walsen voor uitbreiding van vliegvelden en parkeren voor windmolens,
in hel kleinste landje van koning kapitaal .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mei 19, 2018 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

10 miljoenste schreef:
Opmerkingen : Het artikel is oorspronkelijk in 2012 in het tijdschrift Gebakken Lucht verschenen. Publicatie met toestemming van Sdu Uitgevers.

En nu maar meer natuurgebied plat walsen voor uitbreiding van vliegvelden en parkeren voor windmolens,
in hel kleinste landje van koning kapitaal .

Ik ben in ieder geval geen voorstander van het platwalsen van natuurterreinen of het plaatsen van windmolens maar bovenstaande laat zien dat de verontreiniging nogal meevalt in ons overbevolkte landje.
Maar het ongemak? ook dit is hoofdzakelijk het gevolg van overbevolking. Dus stop de instroom.
Je kunt ook doorschieten in de milieu problematiek. In de randmeren is ten gevolge van doorgeschoten anti vervuilingshype een flink stuk van de visstand verdwenen/uitgestorven.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2018 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

http://www.pbl.nl/publicaties/2012/smog-de-maat-genomeneen-terugblik-op-smog-in-nederland-1960-2010-

Dit wil dus zeggen dat onze luchtkwaliteit sinds de laatste 50+jaar nog nooit zo zuiver is geweest. Zeker de landelijke overschakeling op gas heeft die kwaliteit nog eens fors verbeterd.
Ik vraag me af of het volledig zuiveren van onze lucht wel een gunstige invloed op onze gezondheid zal hebben. Krijgen we via nog verder zuiveren van onze atmosfeer een nog groter aantal allergische aandoeningen.
Nu al neemt allergie onder de jeugd van Nederland epidemische vormen aan. Er is nog nauwelijks een huisgezin in onze regio waar niemand gebukt gaat onder een vorm van allergie of exceem.
In de randmeren werd via waterzuiveringssystemen het water tot extreme helderheid gerealiseerd Dit kwam de visstand niet ten goede. Karper en blei zijn nagenoeg verdwenen, enz, enz.
Verdwijnen wij, afstammelingen van grotbewoners die kleumend om een rokend/stinkend vuurtje zijn geëvalueerd, straks ten dode opgeschreven in een nog zuiverder atmosfeer?

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2018 11:36 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Maar het ongemak? ook dit is hoofdzakelijk het gevolg van overbevolking. Dus stop de instroom.

Het stoppen van de instroom helpt percentueel een klein beetje tegen de overbevolking in eigen land.maar wereldwijd maakt dat niet uit, want een migrantenstroom is slechts een verplaatsing van mensen van A naar B. Per saldo doet dat dus niets tegen overbevolking.
Wat wel helpt is geboortebeperking. In China doen ze dat middels de eenkindpolitiek, wat overigens weer nieuwe problemen oproept, maar verder wordt er weinig gedaan aan geboortebeperking. En dat komt omdat streng gelovigen wereldwijd nu eenmaal niets van geboortebeperking en anticonceptie willen weten, zowel in de islamitische als in de christelijke wereld.
Als inwoner van een streng gereformeerd Veluws dorp, zou ik u daarom op willen roepen in uw eigen dorp te beginnen. En dan niet alleen door de instroom te stoppen, die er in uw dorp uberhaupt niet is, maar door uw gelovige dorpsgenoten over te halen wat minder te fokken.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2018 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lariekoek!

Als je het over fijnstof hebt.. Heel erg.
Ik woon in Brabant tussen 3 industriegebieden in. Rotterdam, Noord België, en het Ruhrgebied.
Als je in Brabant woont, weet je niet wat je overkomt als je een dagje op zee gaat vissen.
Of een paar dagen naar Zeeland of Friesland gaat.
Wat kan ik dan genieten van de helder frisse en schone lucht!

Dus hou op, dat het met de luchtkwaliteit in Nederland wel mee valt!

Ik kan je nog sterker vertellen.
Ik heb bij Philips gewerkt, en in de service.
Op onze afdeling werd ook de apparatuur van de zogenaamde "snuffelpalen" onderhouden.
Zo kwam het nogal eens voor, dat er met name uit de regio Rotterdam apparatuur nagekeken moest worden omdat die extreme uitslagen weergaf, wat volgens de ambtenaren niet kon.

In al die gevallen ging het over exacte metingen van overdosis NOx , CO of CO2.
Ik ben geen chemicus, maar ik weet wel dat meetapparatuur extreem zelden fout gaat.
Een mechanische fout in een schrijver is mogelijk, maar dat zie je meteen.
Hier zag je een piek, die even later weer ging zakken.
Ja deuuuh niet betrouwbaar!
Boeien zouden ze tegenwoordig zeggen.
BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2018 15:40 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Poendert,
Denk zelf eens na. Waarom moeten steeds anderen voor jou doen? Vroeger waren er geen luchtvervuilende industrieën. De lucht was dus schoon en onschadelijk. Maar het werkvolk heeft bedacht dat er gebouwd, getoerd met auto's en gestookt moest worden, met als gevolg vele jongeren ziek door de vervuilde lucht. Want men word namelijk niet ziek van schone lucht.
BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2018 16:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

torentje schreef:
@ Poendert,
Denk zelf eens na. Waarom moeten steeds anderen voor jou doen? Vroeger waren er geen luchtvervuilende industrieën. De lucht was dus schoon en onschadelijk. Maar het werkvolk heeft bedacht dat er gebouwd, getoerd met auto's en gestookt moest worden, met als gevolg vele jongeren ziek door de vervuilde lucht. Want men word namelijk niet ziek van schone lucht.

Vroeger in die goede ouwe tijd zaten de Londenaren in de SMOG als de boeren in ons Drenthe het veen afbrandden omdat ze daar te zaaien

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2018 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Hoe zit het nou met de door u zo gewenste bevolkingsbeperking ? Zijn ze in uw contreien nu al aan de pil, of mag dat niet van uw dominee ?

BerichtGeplaatst: Di Jul 03, 2018 9:34 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Hoe zit het nou met de door u zo gewenste bevolkingsbeperking ? Zijn ze in uw contreien nu al aan de pil, of mag dat niet van uw dominee ?

In mijn contreien ja zelfs in heel Europa is men enthousiast aan de pil. Misschien zelfs al te enthousiast want plaatselijk slinkt hier en in Europa de bevolking van de oorspronkelijke bewoners. (De zwarte kousen die niet aan de pil doen? egaliseren een eventueel grotere kinderaanvoer, grotendeels door de uitstekende intelligente kinderschaar die ze grootbrengen, zie de schoolresultaten, die later voor het merendeel uit ondernemende mensen gaat bestaan)
Die oorspronkelijke Europese bevolking zit zelfs op een aanvaardbaar peil. Niks erbij en nauwelijks eraf.
De toename en overbevolking die ook ons werelddeel wel degelijk bedreigd wordt veroorzaakt door de ongebreidelde toestroom vanuit cultureel afwijkende en geestelijk achtergebleven gebieden, een toestroom die wordt aangewakkerd door geestelijk verknipte NGO en andere mensensmokkelaars, welke niet gehinderd worden door enig menselijk IQ of medeleven. Apenliefde heet zoiets.
Enkele jaren geleden, toen ik me in deze materie begon te verdiepen stond het IQ van Nederland op 102.
Nu worden we geschat op een armzalig IQ van 100, volgens sommigen halen we zelfs de 99 niet meer. In het verleden bestond de buitenlandse aanwas uit de slimsten uit hun oorspronkelijke samenleving. Het lijkt me niet zoiets ook nu het geval is.
Wat een linkse vooruitgang.

BerichtGeplaatst: Di Jul 03, 2018 12:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik geloof er niets van dat gereformeerden aan de pil zijn.

BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2018 20:42 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Ik geloof er niets van dat gereformeerden aan de pil zijn.

Ik weet niet of gereformeerden aan de pil zijn. Geen flauw idee.
Ik hoorde wel dat in die hoek de meeste pikante lingerie per post wordt gekocht.
Ik ben geen kenner van gereformeerden, maar ik zie wel dat de meisjes uit die hoek erg mooie benen hebben.
Mogelijk het gevolg van de grote afstanden die ze moeten fietsen naar hun speciale scholen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2018 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De luchtkwaliteit vanaf het jaar 1900 niet zo schoon geweest.
Zal vanhetgasaf die trend weer terugdraaien. Dat zit er wel in.

RIVM.
Luchtkwaliteit voor fijn stof voldoet vrijwel aan de Europese eisen
De achtergrondconcentraties van fijn stof (PM10) blijven in het overgrote deel van Nederland onder de grenswaarde, dat wil zeggen niet meer dan 35 dagen met een daggemiddelde concentratie boven 50 µg/m3 en een jaargemiddelde concentratie die niet hoger is dan 40 µg/m3. Alleen in verstedelijkte gebieden en in gebieden met veel agrarische activiteiten in het midden en zuiden van Nederland wordt plaatselijk deze grenswaarde overschreden. De concentratie fijn stof kan van jaar tot jaar sterk verschillen. In een jaar met bijvoorbeeld een lange droge periode kunnen de locaties met overschrijdingen veel talrijker zijn.

Sterke verbetering van de luchtkwaliteit voor fijn stof in de afgelopen 20 jaar
De metingen in de periode 1992-2010 laten een afname zien van 35% op de regionale stations en van 25-30% op de stedelijke stations. De gemeten trend komt overeen met de trend in de emissies in Nederland en Noordwest-Europa.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu