Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Plastic soep Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2018 22:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

https://nos.nl/artikel/2256202-europees-parlement-steunt-verbod-op-plastic-wegwerpartikelen.html

Citaat:
"Met haast chirurgische precisie worden er maatregelen ingevoerd om ervoor te zorgen dat de top-10 van plastic producten die het meest worden aangetroffen op Europese stranden, voortaan niet of minder snel in het milieu terechtkomen", zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Maar:

https://www.duurzaamnieuws.nl/azie-grootste-bron-van-plastic-afval-in-oceanen/

Citaat:
"Een studie uit 2010 in opdracht van The Wall Street Journal wees ook naar China en Indonesië als belangrijkste plasticvervuilers, goed voor meer dan een derde van de plasticafval in de wereldzeeën".

't Belangrijkste is dus nog dat de Oost-Aziaten in dit opzicht opgevoed gaan worden.

-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2018 22:50 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Waarom gaan jullie geen stranden schoonmaken?
Organiseer dit met jullie klas, school, vrienden en begin.
Dit gebeurd over de hele wereld zoals in India, Thailand, Mozambique, Algarve.

En onthoudt dit:

Don't leave anything but your footprints
Don't take anything but your memories/photo's
Don't kill anything but your time.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2018 22:51 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Veel verbetering zal er ook wel moeten gaan komen van statiegeld-regelingen.

Al jaren terug kwam het probleem van zwerfafval in Nederland aan de orde.
Dezerzijds werd toen gepleit voor statiegeld van 5 of 10 ct. op plasticflesjes en drankblikjes.
Niet dat er ook maar één koper van zo'n product zal zijn die dat flesje of blikje naderhand dan weer terug gaat brengen, maar wanneer het lege materiaal op straat weggegooid wordt zullen er altijd speciaal hierin geïnteresseerde rapers zijn, wanneer dezen het door hen verzamelde spul dagelijks of wekelijks bij 'n innamepunt kunnen gaan inleveren en daar dan het totaal aan statiegeld opstrijken.

Maar neen, besloten werd om 'n kostbare reclamecampagne te gaan voeren met als doel de Nederlanders zo ver te krijgen dat ze het lege spul uit eigen beweging in 'n vuilnisbak op straat zouden deponeren.
"Nederland schoon" luidde de slogan.

Intussen blijkt uit de site van Milieu Centraal dat er naar schatting nog altijd 50 miljoen kilo zwerfafval per jaar op straat of in het groen terecht komt in Nederland.

Misschien toch nog maar 'ns heroverwegen dat besluit om het probleem enkel met reclame op te lossen.
-
BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2018 23:17 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

NOS schreef:
Naast het verbod op wegwerpplastic vindt een meerderheid van het Europees Parlement ook dat de kosten van het opruimen van plastic afval verhaald moeten worden op de producenten.

Ja hoor, de EU......wie gooit deze troep weg? Niet de producenten maar de gebruikers.
Dus schrijf flinke boetes uit.
Verder heb ik 2 x een paar stranden in de Oost Algarve opgeruimd en binnen 4 uur hadden we een vrachtwagen vol.
Wie zijn de grootste vervuilers! Gezinnen, gevonden: open blikjes sardines, vieze luiers, condoms, plastic flessen.
Visdraad vaak nog met vishaken eraan. Mijn hond rolde er in en ik moest naar een dierenarts om die haken te verwijderen.
Overal staan afvalbakken dus .... en ik vind dat je alles weer mee naar huis moet nemen.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2018 23:50 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Weet je Natubico dat er in Nederland heel weinig openbare vuilnisbakken staan!
In Portugal staan er heel veel vuilnisbakken. Om de 10 meter en ook voor de ingang van supermarkten, inclusief asbakken.
De straten zijn schoon en de vuilniswagen komt iedere dag langs om 12 uur s'nachts. Behalve op zaterdag nacht.
Straatvegers zijn er en in de zomer werken die om 2 uur s'nachts. Dat vragen ze zelf aan want dan is het koeler.
Paramaribo is schoon omdat op alle vier de hoeken van straten vuilnisbakken staan.

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 5:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Misschien speelt ook 'n rol dat 't in die landen veel makkelijker is om vuilnismannen te vinden, omdat de sociale voorzieningen er stukken minder zijn dan hier.
Daar staan ze misschien te dringen om zo'n baantje te kunnen krijgen, terwijl dat hier niet gauw het geval zal zijn.
-
Plastic soep
BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Seppe van bommel

Er gaan steeds meer dieren in het water dood doordat er zoveel plastic in het water komt. Dit moet veranderen
BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
de vuilniswagen komt iedere dag langs om 12 uur s'nachts.

Elisabeth, weet je dat het in Nederland al in veel gemeenten één keer per maand is? Bij mij 'gelukkig' nog één keer per twee weken... maar dit is gewoon bizar en zorgt ervoor dat er steeds meer afval illegaal gedumpt gaat worden.

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Natubico schreef:
Misschien speelt ook 'n rol dat 't in die landen veel makkelijker is om vuilnismannen te vinden, omdat de sociale voorzieningen er stukken minder zijn dan hier.
Daar staan ze misschien te dringen om zo'n baantje te kunnen krijgen, terwijl dat hier niet gauw het geval zal zijn-

Straatvegers hebben een uitkering. Als je een bijstand uitkering krijgt dan moet je straten vegen. (of iets anders)
Heel goed voor de sociale contacten want iedereen groet ze en maken soms een praatje.
En iedereen, dus jong en oud, zwart en blank, vrouw en man.
Heel democratisch.
De grote vuilniswagens, daar werken alleen jonge mannen op en worden betaald.
Maar met de ondergrondse vuilcontainers, die ook s'nachts worden geleegd om de week, gebeurd door een man en een kraan.

Minium loon is net opgetrokken naar €560,- p.m.
Maar daarom kun je hier piri piri kip eten met patat en salade en een drankje en koffie na voor €6,50 - €7,00,-
En die restaurantjes zitten afgeladen voor lunch en voor diner met heel veel werklui en heel veel bejaarden.
Een broodtrommeltje kennen ze hier niet en de lunch is 2 uur lang en heilig.
Dit is trouwens ingesteld door Salazar dat iedere arbeider (fabriek, bouw, landbouw, dus laag betaalden) een gratische lunch krijgt.
En dat is niet een boterhammetje met kaas maar 3 gangen en warm eten.

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 13:23 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Elisabeth schreef:
de vuilniswagen komt iedere dag langs om 12 uur s'nachts.

Elisabeth, weet je dat het in Nederland al in veel gemeenten één keer per maand is? Bij mij 'gelukkig' nog één keer per twee weken... maar dit is gewoon bizar en zorgt ervoor dat er steeds meer afval illegaal gedumpt gaat worden.

Nee dat wist ik niet Cliff, in Amsterdam in de jaren negentig mocht je een vuilniszak 2 x p.w. buiten zetten na 11 uur s'avonds.
Dinsdag en donderdag maar stel dat je op maandag op vakantie gaat, dan kun je nergens heen met die zak.
Natuurlijk krijg je illegaal gedumpte afval.
Maar waarschijnlijk zitten er hier ook weer tig lagen met hoogopgeleide managers tussen die dit bedenken.
Logisch nadenken kunnen ze niet en hun afstudeer studie is waarschijnlijk "milieu". Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Seppe van bommel schreef:
Er gaan steeds meer dieren in het water dood doordat er zoveel plastic in het water komt. Dit moet veranderen

En wat is jou inbreng of idee? Niet naar de Overheid kijken maar zelf met een idee komen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 13:35 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Natubico schreef:
https://nos.nl/artikel/2256202-europees-parlement-steunt-verbod-op-plastic-wegwerpartikelen.html

Citaat:
"Met haast chirurgische precisie worden er maatregelen ingevoerd om ervoor te zorgen dat de top-10 van plastic producten die het meest worden aangetroffen op Europese stranden, voortaan niet of minder snel in het milieu terechtkomen", zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Maar:

https://www.duurzaamnieuws.nl/azie-grootste-bron-van-plastic-afval-in-oceanen/

Citaat:
"Een studie uit 2010 in opdracht van The Wall Street Journal wees ook naar China en Indonesië als belangrijkste plasticvervuilers, goed voor meer dan een derde van de plasticafval in de wereldzeeën".

't Belangrijkste is dus nog dat de Oost-Aziaten in dit opzicht opgevoed gaan worden.

-

Je vergeet dat Europese afvalebndrijven (o.a. Nederland) China in 2010 gebruikte om ONZE
megahoeveelheden plastic afval te dumpen...

Zo konden zij (en onze ''nep-groene politici'') hier goede sier maken met vermindering van verbrandings-uitstoot... (zoals kankerverwekkende dioxines) .

China heeft intussen afgelopen jaar een eind aan gemaakt aan de import van onze vieze troep.
China hoeven wij dus niet op te voeden... (de arrogantie alleen al).

Inmiddels wordt die giftige rotzooi weer in Nederland verbrand en opgeslagen net all ellendige
gevolgen van dien... voor onze lucht en bodem/grondwater...

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Nee dat wist ik niet Cliff, in Amsterdam in de jaren negentig mocht je een vuilniszak 2 x p.w. buiten zetten na 11 uur s'avonds.

Ik herinner me die tijd ook nog. Vuilniszakken werden gewoon op de stoep gezet en de volgende ochtend vroeg opgehaald. Dat had best veel voordelen:

1. Mensen verpakten hun afval goed, want wilden geen stinkende stoep
2. Er reden maandagochtend vroeg mannetjes rond met bakfietsen die keken of er bruikbare spullen tussen zaten. Een soort directe recycling dus.
3. Doordat mensen eigenlijk alles mochten inleveren werd er nagenoeg niets gedumpt

Ik ken nog een verhaal: ik kocht een keer een serre bij de Intratuin. Dit was een demo-model die de Intratuin zelf gebruikte (in hun hal) om bloemen te verkopen. Omdat de bloemen gekoeld waren, hadden ze het dak van de serre gewoon als systeemplafond gemaakt en geïsoleerd met glaswol.

Ik mocht de hele serre overnemen voor ik geloof 1500 euro, maar dan moest ik ook alles afbreken en meenemen. Prima deal.

Hele serre afgebroken en netjes weer opgebouwd in de tuin. Wat bleef over: systeemplafond en glaswol. Wat doe je ermee? Breng je weg naar de milieustraat (je kunt niet anders... het past niet in je afvalbak).

De milieustraat weigerde echter. Het was teveel glaswol voor een particulier zei men daar, en de milieustraat was er niet voor bouwbedrijven of aannemers. Dat was ik niet. Dus toen zat ik ineens met 12 rollen glaswol. Je kan er geen kant mee op. Ik kon het echt nergens kwijt.

Dus dan word je creatief: je koopt de grootst mogelijke afvalzakken en propt één rol in een afvalzak. Vervolgens rij je alle milieustraten in de buurt af (ik heb er vier in de buurt) en na wat wikken we wegen kun je bij elke milieustraat een paar zakken kwijt.

Maar afval kan dus een groot probleem worden. Zelfde heb ik met grond gehad toen ik mijn tuin ging afgraven. Kar gehuurd, kraantje gehuurd en tuingrond in de kar en naar de milieustraat. Schone tuingrond. Eerste kar mocht ik kwijt, bij de tweede kar ging men al in verzet: maximaal één kar per dag meneer. Lekker dan, ik had net een kar gehuurd voor een dag. Dus ik weer die vier milieustraten afgereden om het kwijt te geraken...

Maar zo moeilijk allemaal. Dus ja, ik snap wel een klein beetje dat mensen gaan dumpen. Ik keur het zeker niet goed, maar afval dumpen is heel vaak het gevolg van slechte ophaaldiensten.

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2018 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Wat een verhalen Cliff, wat zijn ze toch moeilijk met hun milieustraten. En een oplossing gegeven ze niet!

Ik woon in een buurt met koopwoningen en mooie apartementen.
Villa's met zwembaden maar ook tuinhuizen (town houses) geen houten tuinhuisjes maar met 3 verdiepingen. Upside down.
Maar ook hier worden naast de containers b.v. plastic tuinstoelen gezet of een zak met kleren of speelgoed.
Iedereen kan die meenemen en ik heb zo 6 goede tuinstoelen gepakt.
En ook hier rijden mensen langs om deze spullen mee te nemen en anders nemen de vuilnismannen die mee.
En er staan containers voor 2de handskleren.
Ik gooi nooit in de Humanitas container maar wel voor de Bomberois (brandweer)
En er zijn veel charity winkels waar mensen hun spullen kwijt kunnen. Maar glaswol is een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2018 21:26 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:
Straatvegers hebben een uitkering. Als je een bijstand uitkering krijgt dan moet je straten vegen. (of iets anders)
Heel goed voor de sociale contacten want iedereen groet ze en maken soms een praatje.
En iedereen, dus jong en oud, zwart en blank, vrouw en man. Heel democratisch.

Niet democratisch, want de wet op het minimumloon wordt ermee ontdoken.
Wie in Nederland werkt (anders dan als vrijwilliger) heeft hoe dan ook recht op dat minimumloon.

Overigens is 't heel makkelijk zodanig in te kleden dat deze wet niet overtreden wordt wanneer bijstandsklanten aan het werk worden gezet.
De gemeente neemt ze (eventueel via 'n uitzendbureau tijdelijk) in dienst en laat ze zó veel uren werken tegen het minimumloon dat het totaal aan inkomsten overeenkomt met het bedrag dat ze anders als uitkering zouden krijgen.

Kost 't de gemeente geen cent méér, maar hebben de voormalige bijstanders wel 'n baan waarin ze werkervaring e.d. kunnen opdoen, plus (weer) wennen aan het arbeidsproces.
Ook zijn ze verlost van het negatieve imago van de bijstandsklant, waardoor overstap naar 'n beter betaalde baan vergemakkelijkt wordt.
-
BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2018 5:29 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ieder land heeft andere wetten, dus niet altijd met Nederland vergelijken.
Het minium loon is €560.-- en niet €1500.--.
Ik verdiende hier €7,50 p.u. en dat was via de AWBZ.
Ik moest daarover ook nog inkomsten belasting betalen + sociale lasten.
Later als zelfstandige vroeg ik €15,-- tot €20,-- p.u.
Vooral bij rijke mensen die in de Vale do Lobo of Quinte de Lago wonen.
Heel veel alcoholisten met problemen.
De poor little rich girls met Porsches en villas op Golfbanen.
Maar daar naast ook een dakloze Nederlandse vrouw die in een caravaan woonde.

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2018 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Klopt. En hoe verander je dat ?
Juist,door veel minder plastic te gebruiken en door geen een plastic meer op straat te flikkeren.
En wie kunnen dat doen ?
Juist, wij allen.
En wat is daarvoor nodig ?
Juist, een andere mentaliteit.

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2018 20:51 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Joost Bakker schreef:
Je vergeet dat Europese afvalebndrijven (o.a. Nederland) China in 2010 gebruikte om ONZE megahoeveelheden plastic afval te dumpen...

Het Europese plastic werd in China gerecycled.
Dus kwam 't daar niet als wegwerptroep in het water terecht.
Denk dat de Oost-Aziaten nog 'n gebrekkige kijk hebben op het materialistische welvaartsbestaan; wellicht denken ze dat wegwerpverpakkingen ook echt weggeworpen kunnen worden waar men de inhoud ook maar geconsumeerd heeft.
Vandaar dus opvoeden in de zin van meer milieu-bewust maken; (lege verpakkingen mee naar huis nemen en daar in het gescheiden afval).

https://nos.nl/artikel/2211057-china-wil-ons-plastic-afval-niet-meer-recyclen-dus-verbranden-we-t-maar.html

-
Re: Plastic soep
BerichtGeplaatst: Zo Nov 11, 2018 3:43 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Lampje schreef:

Klopt. En hoe verander je dat ?
Juist,door veel minder plastic te gebruiken en door geen een plastic meer op straat te flikkeren.
En wie kunnen dat doen ?
Juist, wij allen.
En wat is daarvoor nodig ?
Juist, een andere mentaliteit.

+ 10 maar iedereen kijkt naar de overheid die iets moet veranderen.
Begin bij je zelf Seppe van bommel.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu