Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Verplicht Franse en Duitse les afschaffen ? Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Frans en Duits afschaffen ?
Ja beide
33%
 33%  [ 5 ]
Alleen Frans
6%
 6%  [ 1 ]
Alleen Duits
0%
 0%  [ 0 ]
Nee, zo houden
60%
 60%  [ 9 ]
Anders
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 15

BerichtGeplaatst: Za Okt 09, 2010 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
jorden
   
 


Alfatrion schreef:
Ik vind niet dat je iemand zijn middelbare diploma moet onthouden omdat deze niet goed is in Duits en Frans. Er zijn genoeg beroepsopleidingen waar je dat niet voor nodig hebt.


Jij snapt het, maar Nederland wil weer eens het braafste jongetje van de klas zijn, met alle gevolgen van dien.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Okt 10, 2010 19:26 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz
   
 


Daarmee benik het roerend eens Cliff. Er is geen enkele steekhoudende reden om het jonge afstuderenden lekker gemakkelijk te maken door vakken te schrappen. Als ik zie wat ze van hun eigen brabbel-Nederlands bakken is er alle reden te hopen dat het bijnemen van een paar vreemde talen hen de ogen opent voor de veel hogere eisen die ook aan het vak Nederlands moeten worden gesteld om te voorkomen dat het gestuntel tot in de eeuwigheid o.a. bij Weeerwoord blijft voortduren.

_________________
Zorgen blijken vaak overbodig, meestal komt het toch anders uit.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alweer iets dat we niet weten
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2012 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar
   
 


Opvoeden is inderdaad geen schooltaak. Onderwijs tijd behoort besteed te worden aan 't bijbrengen van vakkennis in diverse richtingen. Alleen al Engels is belangrijk genoeg om dat goed te leren en dat doen we volgens mij in NL onvoldoende. Leren we op school bijvoorbeeld Engelse interpunctie? Niet toch? Terwijl het een groot grammatikaal onderwerp is met heel wat regels, waar enorm veel waarde aan gehecht wordt in die cultuur. Hele stijlboeken worden erover volgeschreven. Weet iemand bijvoorbeeld welke leestekens er achter de hyphen- en liggend streepje-toets liggen?

H

_________________
Hij verleent hen uitstel tot een vastgenoemde termijn 16:61
''Is het probleem niet de bedoeling?"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2012 16:56 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29
   
 


Bepaalde wetenschappelijke literatuur is voornamelijk in vreemde talen geschreven, lijkt me dus niet handig die talen als les materiaal af te schaffen...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2012 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Precies, en hoe beperkt is iets als Internet als je bv. alleen Frans spreekt?

_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de door de media opgelegde mening van de meerderheid
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2012 4:50 Plaats reactie Reageer met quote
yowkah
   
 


betreft vreemde talen. Spaans in plaats van frans of duits lijkt mij geen strak plan.
Het argument "dat spreken ze in zuid amerika voornamelijk ook" vind ik ook niet kloppen sinds als je een europees spaanse taal leert op niveau middelbaar onderwijs, je echt verloren bent als je naar een land in latijns amerika gaat waar ze nog eens met zware dialecten etc. spreken. Het is denk ik te vergelijken als dat je iemand die middelbaar onderwijs niveau nederlands spreekt naar zuid afrika stuurt. Daar moet ik persoonlijk nog lang puzzelen voor ik uitvind wat iemand zegt.

Betreft vreemde talen behouden in het school pakket:
De vraag is naar mijn idee welke taal het relevantste is. Sowieso als wij een kennis economie willen worden moet engels daarbij zitten sinds de meeste algemene kennis wordt overgedragen in die taal. Echter voor andere talen vind ik het altijd opvallen dat verschillende vakgebieden daarin hun kennis overdragen. In bijvoorbeeld de computer wereld zou het heel handig zijn om Chinees of Russisch te spreken. Maar in de wereld van de kunst en muziek is Frans samen met Duits echt absolute must. In de wereld van de auto's heb je weer enorm veel aan Duits en in de wereld van natuurkunde is Russisch weer de nummer één taal.

Dan zou je nog kunnen zeggen dat het ook noodzakelijk is dat je de vreemde taal kent waarmee je het meest in contact zal komen, en dat zijn volgens mij wel Engels en Duits maar niet Frans. Zeker omdat wij het meeste handelen met Duitsland, dat Duitsland de sterkste aangrenzende macht is ( economisch gezien), In het noorden van België spreken ze toch vrijwel Duits en Nederland, er komen vaker Duitsers naar Nederland dan Fransen en als laatste maar niet onbelangrijk, in Duits kan je lekker gemeen en streng klinken terwijl je daar meer moeite voor moet doen in het Frans.

Ook vind ik persoonlijk dat de Duitse taal veel makkelijker te leren is dan de Franse, vooral omdat er veel meer gelijkenissen zijn en omdat veel woorden sterk lijken op het Nederlands, iets wat je totaal niet zal tegen komen in Frans. Ook is het doel van middelbaar onderwijs voor de 2de vreemde taal volgens mij niet dat je het helemaal vloeiend moet spreken, maar dat je je zelf verstaanbaar moet kunnen maken en dat je de taal kan verstaan ( ik heb volgens mij in heel de middelbare slechts 2 keer een mondelinge overhoring gehad en bijna elke toets wel een luister gedeelte).

conclusie:
ik zou zeggen: maak Nederlands en Engels in ieder geval verplicht maar doe er een extra taal bij, dan het liefst Duits tenzij de school de spullen in huis heeft om een leerling uit meerdere talen te laten kiezen zoals Russisch, Chinees, Japans, Spaans etc.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 12, 2012 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Annabel
   
 


Tja, persoonlijk vind ik het jammer dat wiskunde een verplicht eindexamenvak is geworden. Het snijdt de weg af naar hogere vervolgopleidingen voor diegenen die daar nou toevallig niet goed in zijn, zoals ik was.
Als dat in mijn schooltijd een verplicht eindexamenvak zou zijn geweest, had ik zeker geen 2 HBO-opleidingen kunnen afronden, zoals ik nu gelukkig wel heb kunnen doen.
De demissionair minister van Onderwijs, zustertje Van Bijsterveldt (met als hoogste opleiding MBO verpleegkunde) vindt dat wiskunde een verplicht eindexamenvak moet zijn omdat iedereen moet kunnen rekenen. Zucht. Het bewijst maar eens hoe weinig verstand ze er zelf van heeft. Ik werk namelijk op een dienstverlenend kantoor in de financiële branche en ben zéér goed in rekenen, maar met wiskunde kun je me gillend wegjagen.

Nu doe ik ook eens een duit in het zakje.
Wat mij betreft hadden alle talen verplichte eindexamenvakken mogen zijn. Plus economie. Plus geschiedenis. En verder niks.

Nu hoor ik hele bevolkingsgroepen protesteren: nee, want ik ben niet goed in..... vul maar in.

Het punt is dat ik in deze hele discussie nogal eens teruglees dat mensen een bepaald vak niet als schoolvak zouden willen zien en dat is dan vaak omdat ze daar nou net toevallig zelf niet goed in zijn/waren. Ze verdedigen daarentegen een vak waar ze wel goed in zijn. Hoe kortzichtig.

Het is jammer als bepaalde vakken verplicht zijn en je bent er toevallig niet goed in. Maar als iedereen alleen maar eindexamen hoefde te doen in vakken waarin hij of zij goed is, krijgen we in zijn totaliteit een zeer smal en slecht opgeleide bevolking.
Daar komt bij dat het nog weleens aan inzet ligt als iemand iets niet "kan".

Een brede opleiding is nooit weg. In je middelbare schooltijd weet je nooit waar je verderop in het leven belandt. Je zou in de toekomst nog weleens meer aan een in jouw ogen nutteloos vak kunnen hebben dan je in je puberjaren kunt vermoeden.
Ik ben het er dus mee eens dat de overheid bepaalde vakken (of een keuze uit bepaalde vakken) verplicht stelt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 12, 2012 16:06 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz
   
 


Qua aanleg verkeren mensen in een tweestromen land, wat men vanouds uitstekend heeft onderkend. Wij kenden een A en een B richting en het hele vervolgonderwijs was er op ingericht dat de A-mensen hun opleidingen konden volgen zonder al te zeer te worden gekweld met wiskunde, waartoe hen het inzicht ontbrak. Helaas, maar terecht, werd voor hen daardoor het doorstromen naar wetenschappelijk technische opleidingen geblokkeerd.

De B-klanten, geesten met een beter ontwikkeld analytisch vermogen zwelgden weliswaar in opgaven die hen naar uitdagende vormen van wiskundige zielenroerselen voerden, maar bleken veelal nauwelijks in staat verder te kijken dan de lengte van de wiskundige neus. Afgezien van de leerlingen die de fantastische opleiding gymnasium B als vooropleiding hadden gevolgd, ontbrak velen die langs andere wegen doorstroomden naar het wetenschappelijk de algemene kennis waarmee men geconfronteerd werd in de A-richting.

Het ljkt er op dat men rechts de oren al te zeer laat hangen naar de luide roep om technici vanuit het bedrijfsleven, waar een tekort ontstaat aan een wiskundig geschoolde uitstroom naar HBO en universiteit. Het laat zich raden wat het resultaat zal zijn van onbegrepen onderricht in het voortgezet onderwijs. Het lijk me voor de hele maatschappij profijtelijker te kunnen beschikken over mensen die niet met hangen en wurgen een opleiding hebben afgerond dan over klunzen die het nooit echt hebben begrepen.

Toegegeven moet worden dat het hoger en wetenschappelijk onderwijs is verworden tot een onoverzichtelijk studielandschap van de meest vreemdsoortige opleidingen, die voorzien in de onmogelijkste specialisaties, die allemaal pretenderen voor elk gewenst diploma de passende leerstof aan te bieden. Gevolg daarvan is dat veel studenten aan het einde van der rit met lege handen staan, omdat door de gevolgde opleiding geen passend werk kan worden gevonden. En passend werk is voor de onpraktische opgeleide maar op basis van het hooggeschoolde niveau van de werkzoekende onvindbaar.

Waar persoonlijke liefhebberij als uitgangspunt wordt genomen voor een studie is de kans groot dat men als afgestudeerde werk zal moeten zoeken buiten de persoonlijke belangstellingsfeer. Daar gaat de schoen wringen, want het risico is groot dat men niergens it te wachten op o.a. een entomograaf, psychokinesist, ecoplanoloog of andere min of meer exotisch geschoolden.

Dat neem niet weg dat er naast de behoefte aan goed technisch geschoold personeel ook altijd behoefte zal blijven aan breed geschoolde mensen die met een brede algemene kennis voorzien in de maatschappelijke behoefte aan alle wetenschap die geen wiskundig raakvlak heeft.

Ik denk dat men op Onderwijs maar weer eens een keer alleen kijkt naar een toekomstmodel, zonder acht te slaan op alle foute slagen waarmee in de laatste decennia het onderwijs al is gekweld. Nog verder terug kijken is vast en zeker helemaal niet aan de orde geweest, want verbeteren met behoud van wat goed is lijkt nooit een optie geweest. Verandering is al te vaak doel op zich geweest. Elke bewindspersoon lijkt er op uit geweest een mijlpaal te slaan in de onderwijsbodem, waarvoor -zoals wel vaker vertoond- de kwade genius verborgen blijft in de krochten van een door ambtenaren uitpuilend ministerie.

Ik zou zeggen ga terug naar je roots en grootschalig schoffelen in het welig tierende onkruid van de verwilderde onderwijstuin. Er valt een betere wereld te winnen met aanzienlijk minder overbodige vindingrijkheid van even overbodige politici als ambtenaren. Wat al die activiteit al heeft gekost is en open vraag, meer geld naar het onderwijs als zodanig lijkt in den Haag zelf vindbaar.

_________________
Zorgen blijken vaak overbodig, meestal komt het toch anders uit.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 12, 2012 22:10 Plaats reactie Reageer met quote
yowkah
   
 


@Melisz het ging hier toch over verplicht duits en frans op de middelbare?
Ik zie hier een heel bericht over HBO en universiteit wat een hele stap verder is.
De middelbare school is juist al vrij breed met pas specialisatie in het 4de ( of bij vmbo 3de) jaar.
En dan is die specialisatie ook nog niet eens precies.

Ik snap het punt dat je probeert te maken, maar is dat niet iets voor een ander topic?

@annabel, aller eerst, welkom! goed eerste bericht!
Ik vind het huidige systeem wel okey eigenlijk. Wiskunde is dan bij Havo en VWO een verplicht vak, maar dat lijkt mij dan ook meer dan nodig net als dat daar tenminste 1 vreemde taal verplicht is. Daarnaast hoef je er geen held in te zijn.

Ook zijn er nog andere manieren om zonder dat HAVO diploma met wiskunde op een opleiding verpleegkunde te komen. Zo hebben vele HBO opleidingen intakes waarbij je een examen moet maken voor een bepaalde opleiding om te kijken of je de kwaliteiten in huis hebt. Ook kan je instromen via een MBO waarvoor de nodige wiskunde niet verplicht is, en desnoods heb je nog de kans om in te stromen met deelcertificaten voor elk ander vak ( welke je kan aanvragen als je zakt voor een havo of vwo examen)

Geschiedenis vind ik ook wel een belangrijk vak maar het is een vak waarbij je of hard moet stampen of makkelijk moet kunnen leren.
Voor geschiedenis kan je geen "gevoel" hebben, zoals velen dat voor een taal of voor een logisch vak hebben. Voor economie is het ook erg makkelijk als je een goed wiskundig gevoel heb, iets wat velen niet hebben.

Zelf heb ik havo afgerond zonder vreemde taal, en ik snap je opmerking over kortzichtigheid. Maar zo moet ik als Beta student engels leren, zo moet een alpha student de basis van wiskunde leren ( statistiek en kansen).

@offtopic
daarnaast moet ik nu heel hard lachen maar dat is niet omdat ik je bericht lees maar omdat ik zie dat samson naar binnen op zijn feest loopt omsingeld door alleen maar kale beveiligers haha
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz
   
 


Goed ik trok het wat breder, maar de opzet van mevr Bijsterveld is wiskunde als leerstof verplicht te stellen in alle vervolg onderwijs, waarvoor als compensatie vreemde talen (Frans/Duits) niet meer standaard zouden behoeven te worden onderwezen.
Dat dit verder in het na schoolse onderwijs doorgetrokken maatschappelijk en economisch desastreuze gevolgen gaat hebben kan men m.i. nu al wel voorzien.

_________________
Zorgen blijken vaak overbodig, meestal komt het toch anders uit.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2012 22:20 Plaats reactie Reageer met quote
yowkah
   
 


Bijsterveld is sowieso niet mijn favoriete minister, ik snap de meeste van haar keuzes sowieso niet en met mij velen anderen volgens mij..
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2012 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz
   
 


Wie wel?

Het CDA is gelukkig de kas uitgestuurd. Very Happy
Helaas ook de Jager, dat weer wel.

_________________
Zorgen blijken vaak overbodig, meestal komt het toch anders uit.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 17, 2016 19:29 Plaats reactie Reageer met quote
torentje
   
 


Duits en Frans en alle andere talen zijn talen gemaakt door gekken, slechts het Nederlands is gemaakt door geen gekken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 17, 2016 19:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Ik denk dat Duits, als het puntje bij het paaltje komt de belangrijkste taal in Europa is. Het is voor de meeste Europeanen hun moedertaal, of de taal waarin hun historie in de archieven werden opgeschreven.
Maar Engelstaligen hebben wel de grootste bek.
Iemand uit de Elzas, Oostenrijk, Zwitserland, Sudetenland, grote stukken van Polen, Slowakije, Roemenie, Hongarije en de Oekraine en vele enclaves in Europa, kan alleen in de archieven duiken als hij het Duits beheerst.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 17, 2016 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog
   
 


.
Duits is een mooie taal evenals het Frans.
Het Engels is te overheersend en nogal irritant aanwezig in de reclamewereld en onze winkelstraten.
Na veel zoeken kon mijn vrouw een paar T-hemden met leuke Franse opschriften bemachtigen.


``1
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 17, 2016 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Duits is een taal met zijn wortels in Europa, daarnaast spreken nog 100+ mensen in oorspronkelijke Duitse taalgebieden die taal.
Frans is een mooie taal die vanuit een veel kleiner taalgebied, nu rond 65 miljoen? agressief veroveringen maakt, door te weigeren elke andere taal te verstaan. Hun laatste veroveringen zijn Elzas Lotharingen, Baskenland, Bretange en Frans Vlaanderen. De Gaule heette oorspronkelijk van der Galle.
Probeer maar eens in bv Wallonie of Frankrijk een accu of soeplepel te bestellen. Ze verstaan je gewoon niet al teken je het apparaat. Terwijl je in Namibië, Rusland of in Birma er samen wel uitkomt.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Okt 12, 2018 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
RitseDaniels
   
 


Ik vind dat het een keuze vak moet worden.
Iemand kan super getalenteerd zijn in ieder vak op school, maar omdat ze een onvoldoende halen voor Duits of Frans blijven ze zitten terwijl ze misschien de volgende wereld beroemde wetenschapper kunnen worden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Verplicht Franse en Duitse les afschaffen ?
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 2 van 2  
Ga naar pagina Vorige  1, 2
  
  
 Plaats nieuw bericht  Plaats reactie  



Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.