Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waardering voor de boeren!
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Waardering voor de boeren!
BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 14:43 Plaats reactie Reageer met quote
Zonnebloem

Generatie op generatie zit het boerenbloed al in mijn familie. Geregeld worden er dus ook verhalen verteld over de boerderij. Van de oudere generatie in mijn familie hoor ik de leukste maar ook de gekste verhalen. Over hoe alles toen met zoveel plezier werd gedaan en de meest hilarische blunders.

Tegenwoordig blijven er maar nieuwe wetten gemaakt worden voor de boeren. Soms lijkt het voor mij wel alsof er helemaal geen waardering meer is voor de boeren. Alsof ze niet meer voort mogen bestaan hier in Nederland.

Hoe denken jullie over de waardering voor de boeren?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 14:58 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Boeren worden in Nederland kapot geregeld door de politiek die niet eens een koe van een stier kan onderscheiden.
Het zelfde gebeurt in de zorg waar de "managers" nog nooit in een ziekenhuis hebben gewerkt.
Vooral veeboeren met melkkoeien, werken 7/7 dagen en staan s'nachts op als een koe moet kalveren.
Dwars gezeten door ambtenaren die maar 5 dagen werken.
Ik zou emigreren naar Canada, Australie of Rusland.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Er zit natuurlijk een beetje een probleem in het boerenvak zelf.

Daar waar je vroeger 10 boeren nodig had voor 10.000 liter melk, kan nu één boer dit met een grote melkmachine. Schaalvergroting heeft in de landbouw een enorme vlucht genomen. In Rusland heb ik gezien dat ze met GPS gestuurde precisielandbouw 1 combine besturen en daarnaast rijden 7 onbestuurde combines.

Oogsten worden groter en er is steeds minder oppervlakte voor nodig. Ook het telen in flatgebouwen zal in de toekomst een vlucht nemen.

Hoe kunnen boeren blijven boeren? Ze concurreren elkaar ook grotendeels weg. In één van dischtstbevolkte landen ter wereld (Nederland) zal het steeds moeilijker worden om als boer te blijven bestaan.

Los daarvan vind ik het inderdaad een heel mooi vak.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 16:17 Plaats reactie Reageer met quote
Zonnebloem

Elisabeth schreef:
Boeren worden in Nederland kapot geregeld door de politiek die niet eens een koe van een stier kan onderscheiden.
Het zelfde gebeurt in de zorg waar de "managers" nog nooit in een ziekenhuis hebben gewerkt.
Vooral veeboeren met melkkoeien, werken 7/7 dagen en staan s'nachts op als een koe moet kalveren.
Dwars gezeten door ambtenaren die maar 5 dagen werken.
Ik zou emigreren naar Canada, Australie of Rusland.

Precies! De politiek weet vaak niet eens waar ze mee bezig zijn. Zo las ik laatst het verhaal van boer Frans (een boer die deel heeft genomen aan Boer zoekt vrouw) die 21 koeien naar het slachthuis heeft moeten brengen en al zijn jongvee naar de export dankzij de fosfaatregeling van de overheid. Zou hij dit niet doen, dan zou hij torenhoge boetes moeten betalen wat zou gaan resulteren in de sluiting van zijn bedrijf. Het is toch allemaal te gek voor woorden. Een half jaar later bleek ook nog eens dat er iets mis was gegaan en dat er eigenlijk helemaal niet zoveel koeien weg hadden gehoeven. Als alleen zijn jongvee naar de export was gegaan dan was het "goed" geweest. En dan protesteren dierenactivisten tegen slachthuizen. Laat hun eerst protesteren tegen de overheid om dit soort onnodige slachtingen tegen te gaan!
BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
Zonnebloem

Soms snap ik sommige mensen ook absoluut niet. Zo hoorde ik laatst de opmerking 'Dan doet de boer toch gewoon zoveel koeien weg? Dan is het hele probleem opgelost!' Denken deze mensen dan niet aan het bestaan van de boer? Waar moet de boer van rondkomen als er een deel van zijn inkomsten mist? Er zijn altijd zoveel constante kosten die betaald moeten worden of onverwachte reperaties die er ook nog eens bij komen kijken. Er wordt dan ook nooit eens in het belang van de boer gedacht... Tenminste, zo lijkt het voor mij.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 22:15 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Een dwarsstraat. Er zijn meer dan een miljoen koeien in Nederland. Een koe drinkt gemiddeld 120 liter water per dag. Dat is dus minimaal 120 miljoen liter water...

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 22:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Jaren geleden zag ik op BBC een programma over de EEG landbouw beleid.
Het werd gespeeld door acteurs maar gebaseerd op de waarheid.
Boeren kregen subsidie om hun bedrijf te vergroten. Deze boer kocht meer koeien en melkmachines.
Plotseling was er te veel melk in de EEG en alles werd terug gedraaid. Boeren hadden enorme schulden.

Bij deze boer in Wales, kwamen 2 mannen praten. Een was van Londen en de andere van de EEG, een Duitser. Ze raden hem aan om alles te verkopen om de schulden af te betalen.
Ondertussen schonk de boer thee in en gaf melk erbij. Toen deze ambtenaren ontdekten dat de melk rechtstreeks van de koe kwam, lieten ze de thee staan. Ze namen afscheid maar de boer gijzelde hen met een jachtgeweer en sloot ze op in een stal. Later duwde hij een kalf in de stal, waar de Heren doodsbang voor waren. Uren later gooide de Boer een fles met rauwe melk naar binnen, die ze toen wel gulzig dronken.
Tegen de ochtend liet de Boer ze gaan en ze wisten niet hoe gauw ze moesten wegrijden, hoorden ze een geweer schot. De Boer had zich zelf doodgeschoten terwijl zijn vrouw en dochter op de terug weg waren van een demonstratie in Londen. Een uitstekend gespeeld stuk die precies liet zien hoe boeren worden belazerd door de politiek. Door mensen die in Landbouw beleid zitten maar nog nooit een koe hebben gemolken of mest hebben geruimd.

Voordat ik naar de Tuinbouw School in Boskoop ging, moest ik eerst 9 maanden stage lopen op een kwekerij.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2018 22:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Blens schreef:
Een dwarsstraat. Er zijn meer dan een miljoen koeien in Nederland. Een koe drinkt gemiddeld 120 liter water per dag. Dat is dus minimaal 120 miljoen liter water...

Née hoor Blens, dat zijn Olifanten Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2018 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het maakt niks uit hoeveel een koe drinkt in NL. Hij pist het allemaal op hetzelfde bedrijf weer uit en daarna wordt het land ermee bemest.

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2018 12:52 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

De toename van regelgeving in de landbouw lijkt mij noodzakelijk omdat de technologieên de landbouw grondig veranderd hebben: anders dan vroeger hebben we hormonen, antibiotica, bestrijdingsmiddelen, kunstmest tot onze beschikking, en als die niet op de juiste wijze gebruikt worden veroorzaken zij schade aan het milieu, verslechteren de kwaliteit van het product of, schaden de gezondheid van de eindconsumen in het geval van sommige bestrijdingsmiddelen , antibiotica en hormonen.

Zonder regelgeving gaat niet meer, en trouwens ook vroeger niet: ook toen moestern de uiers goed schoongemaakt worden alvorens te melken, en was melk met teveel colibacterieên ongeschikt om kaas of boter van te maken.

Er worden ook belachelijke regels gemaakt, mest mag niet meer gewoon uitgereden worden over het land in Nederland (zou stankoverlast veroorzaken) en dus moet er een nogal prijzige injectietechniek toegepast worden. Thuisslachten mag in Nederland niet meer is mij verteld. De kleinere boer die elders ter wereld juist zijn inkomen haalt door zelf slachten en uitventen van vlees of tot vleeswaren verwerken, zijn melk, aardappelen, groenten direct verkoopt aan de eindconsument, wordt in Nederland weggeregeld. Hij kan als boer slechts overleven door schaalvergroting en meer produceren. Daarnaast is er verregaande standaardisering gaande: alles wordt eenvormiger: dezelfde groenterassen overal, dezelfde aardappelrassen, de verscheidenheid verdwijnt een beetje. Dat zien.

Er is een belachelijk soort overgevoeligheid in Nedrland die lastig is voor de boer, en de kleine boer kapotmaakt.

In de ogen van die overgevoelige burger is de boer misschien een harteloze dierenbeul en stankveroorzaker, maar ik krijg niet de indruk dat de meerderheid zo denkt.

De angst voor bnestrijdingsmiddelen en kunstmest is denk ik wel verdwenen nu de regelgeving op dat gebied aangepast en streng is. En, los daarvan, veel boeren zijn zich wel degelijk bewust van hun verantwoordelijkheid voor milieu en volksgezondheid..
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2018 5:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Willem schreef:
Er worden ook belachelijke regels gemaakt, mest mag niet meer gewoon uitgereden worden over het land in Nederland (zou stankoverlast veroorzaken) en dus moet er een nogal prijzige injectietechniek toegepast worden. .

Nee hoor, die regeling is niet gemaakt om stankoverlast te verminderen maar om ammoniakuitstoot te verminderen.

https://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Achtergrond/2018/6/Bovengronds-mest-uitrijden-blijft-discutabel-293068E/

-
BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2018 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Boeren en boeren zijn eigenlijk twee.
Er zijn veeboeren, akkerbouwboeren, fruitboeren, en boeren die zo'n beetje van alles tegelijk doen (gemengd bedrijf).
Wanneer 't erover gaat of zij waardering verdienen dan zal er niet aan ontkomen kunnen worden om na te gaan in hoeverre hun activiteiten (ook in moreel opzicht) als positief beschouwd kunnen worden.

Zo moeten de activiteiten van veeboeren volgens velen beschouwd worden als wel erg dieronvriendelijk, in die zin dat zij dieren gevangen houden, hun voortplanting (op veelal kunstmatige wijze) bepalen, de mannelijke exemplaren veelal maar enkele dagen tot enkele maanden oud laten worden, de vrouwelijke exemplaren dientengevolge dwingen hun iets langer durende leven te slijten met enkel andere vrouwelijke exemplaren in hun nabijheid en deze vervolgens eveneens lang voordat hun leven compleet is de dood in jagen.

Akkerbouw is in ethisch opzicht 'n stuk minder bezwaarlijk.
Ook deze activiteit is echter in zoverre dieronvriendelijk dat er veelal gebruik gemaakt wordt van chemische bestrijdingsmiddelen om ongewenste insecten uit te schakelen.
Verder heeft ze nogal wat plantonvriendelijke aspecten; de van nature op de desbetreffende grond groeiende planten worden (onder de noemer "onkruid") eerst rücksichtsloss verwijderd, alvorens de grond verder wordt geprepareerd voor het inzaaien.
Dat prepareren impliceert het ploegen, waarbij de bovenste laag van de grond ondersteboven wordt geworpen, hetgeen veel van het rijkelijk in die bovenlaag aanwezige bodemleven vernietigt dan wel overhoop haalt.
Vervolgens wordt er dan gezaaid, hetgeen impliceert dat de natuurlijke zeer gevarieerde begroeiing vervangen wordt door 'n zeer tegennatuurlijke monocultuur.

Fruitteelt lijkt het meest natuurvriendelijk, maar aan de heden ten dage meest gangbare methode kleven toch ook nogal wat ethische bezwaren.
Ook hier veelal tegennatuurlijke monocultuur, en verder verminking van bomen en andere planten door middel van snoeien, enten en anderszins afzagen van takken. Verder komt 't nogal 'ns voor dat nog gezonde en vitale bomen om economische redenen gekapt worden. Dan nog de van de natuur uit bezien gruwelijke insectenbestrijding.

Weliswaar is er inmiddels de zogenaamde biologische variant van de diverse activiteiten, maar het kan niet gezegd worden dat 't daarbij meer dan voor slechts 'n klein deel natuurvriendelijker aan toe gaat.
Er wordt iets meer gedaan aan goede verzorging van de dieren en in plaats van chemische kunstmest en bestrijdingsmiddelen worden niet-chemische alternatieven aangewend. Maar het zal qua natuurvriendelijkheid al bij al hooguit 10% schelen.

Desondanks is er dezerzijds bij het zien van de aanduiding Biologisch bedrijf in elk geval 'n greintje van waardering voor het feit dat dit in elk geval enigszins de goede kant uit gaat.
Bij niet-biologisch is er dezerzijds van waardering geen enkele sprake; 't zijn gewoon bedrijven waarmee de ondernemers in kwestie zo veel mogelijk winst beogen te behalen, net zoals het geval is bij andere bedrijven zoals pakweg chemische industrieën of luchtvaartmaatschappijen.

Gezegd zou nog kunnen worden dat in het boerenbedrijf ons voedsel wordt geproduceerd, maar dat is slechts ten dele zo, want eer dat voedsel in de winkel te koop is, komen er veelal nog heel wat andere bedrijven ook aan te pas (zoals melkfabrieken, kaasmakerijen, slachterijen, enzovoort.).
Verder is 't zo dat 't uiteindelijk de natuur zelf is die het voedsel produceert, terwijl de boeren dit proces eigenlijk alleen maar exploiteren.

Wat de veeteelt betreft is er dan ook nog het milieu-aspect van methaan-uitstoot, oftewel de veruit grootste bijdrage aan het broeikaseffect.

Al bij al lijkt het dan ook niet onbegrijpelijk dat zelfmoord in het boerenbedrijf meer voorkomt dan in de meeste, zo niet alle andere bedrijfstakken.
Evenmin wordt 't derhalve dezerzijds als onbegrijpelijk beschouwd dat vele mannelijke beoefenaars van het boerenbedrijf inmiddels 'n televisieprogramma nodig blijken te hebben om nog aan 'n levensgezellin te kunnen geraken. Heb dat zelf al van den beginne af aan als 'n regelrechte blamage gezien van de boerenstand.

Maar goed dat inmiddels al veel vorderingen zijn gemaakt met de studie welke zich bezighoudt met onder andere de voedselvoorziening waaraan niet dergelijke grote ethische bezwaren kleven, te weten de Vivistische methode.

https://aboutvivism.wordpress.com/life-friendly-agriculture/ .
-

Laatst aangepast door Natubico op Zo Okt 07, 2018 19:57, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2018 19:56 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Mijn idee was al een tijd om een veeboer tot hooguit 50 koeien te laten profiteren van eventuele subsidies. en belasting voordelen. Met al het vee boven die 50 moet alle subsidie helemaal stoppen
Om toch rond te komen moet men dan al het voer zelf verbouwen. Zodat het uit kan.
Zelf slachten en uitventen moet worden aangemoedigd.
Voor varkens eenzelfde soort oplossing met ander aantal dieren.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2018 20:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Er wordt nogal wat aan gedaan om het slachten in abattoirs zo pijnloos mogelijk te laten verlopen.
De voorzieningen die daarvoor nodig zijn zullen wel niet te realiseren zijn bij elke veeboer afzonderlijk.
Verder komt bij het zelf uitventen al gauw de hygiëne in het gedrang.
-
BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2018 8:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Er wordt nogal wat aan gedaan om het slachten in abattoirs zo pijnloos mogelijk te laten verlopen.
De voorzieningen die daarvoor nodig zijn zullen wel niet te realiseren zijn bij elke veeboer afzonderlijk.
Verder komt bij het zelf uitventen al gauw de hygiëne in het gedrang.
-

Kleinschalig slachten wordt meestal veel diervriendelijker gedaan. Men kan de dieren eerst aan de slachtplaats laten wennen.
Ik zag eens een reportage van een slagertje ergens in de Achterhoek, die hield zijn slachtvarkens eerst een paar dagen naast de slachterij om aan hem te wennen. Dan lokte hij ze naar de slachtplaats met mais, daar werden ze verdoofd met een elecktrisch apparaat, waarna ze werden gestoken en leegbloeden. Het volgende varken had niks in de gaten en volgde nieuwsgierig de slager
Ikzelf moest in mijn jeugd elke vrijdag een stuk of 5/10 konijnen, hoenders of ganzen slachten. Ik zette een hakblok in het hok tussen de beesten, sloeg een kop eraf, waarna ik de volgende pakte. De rest scharrelde gewoon verder tussen het voer.
Als het vee met vrachtwagens tegelijk worden aangevoerd vanuit hun vertrouwde omgeving naar een abattoir zijn ze allemaal volkomen gestrest als ze worden geslacht.

BerichtGeplaatst: Di Okt 09, 2018 6:36 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Zonnebloem schreef:
Soms snap ik sommige mensen ook absoluut niet. Zo hoorde ik laatst de opmerking 'Dan doet de boer toch gewoon zoveel koeien weg? Dan is het hele probleem opgelost!' Denken deze mensen dan niet aan het bestaan van de boer? Waar moet de boer van rondkomen als er een deel van zijn inkomsten mist? Er zijn altijd zoveel constante kosten die betaald moeten worden of onverwachte reperaties die er ook nog eens bij komen kijken. Er wordt dan ook nooit eens in het belang van de boer gedacht... Tenminste, zo lijkt het voor mij.
Boeren hebben toch eigen land om wat ze nodig hebben te verbouwen? Hebben dus niemand nodig. Want kijk maar eens naar de klanten van supermarkten, dat zijn voornamelijk geen boeren.
BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2018 19:09 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Als het vee met vrachtwagens tegelijk worden aangevoerd vanuit hun vertrouwde omgeving naar een abattoir zijn ze allemaal volkomen gestrest als ze worden geslacht.

Daar zit ook wel weer wat in.

Uiteindelijk is 't dan ook pas goed als er geen vee meer gehouden wordt en het gebied waar runderen e.d.op volkomen natuurlijke wijze met hun volledige kudde kunnen rondtrekken groot genoeg is, c.q.weer groot genoeg gemaakt wordt.

De mens mag er dan naar kijken, maar aankomen niet.

Dus geen hoorns meer afzagen, waardoor die dieren zichzelf niet kunnen verdedigen en er ook voor mekaar onooglijk uitzien, geen pasgeboren kalfjes meer bij de moeder weghalen en in 'n donkere stal opsluiten, geen gewroet van 'n mensenarm met lange plastic handschoen in de dieren hun geslachtsorgaan, geen kunstmatige bevruchting meer met zaad van een der weinige mannelijke exemplaren die in leven mochten blijven, maar dan wel zowat continu afgetapt worden en zodoende zonder er ooit zelf bij te zijn duizenden nakomelingen verwekken, waarvan ze er zo ongeveer nooit ook maar één te zien krijgen.

Afijn, wanneer houden die lui nou 'ns eindelijk op met deze godvergeten waanzin?

Ongetwijfeld, wanneer niemand meer dat soort producten koopt en eet.
Maar ja, de meeste kopers weten helemaal niet wat ze daar eigenlijk kopen en opeten.

De veeboeren zelf weten 't wel; ze zouden heel wat meer gewaardeerd gaan worden, wanneer ze hun grond uitsluitend nog zouden gebruiken voor de productie van (biologisch geteeld) plantaardig voedsel.

Zekers te weten.
-
BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Blens schreef:

Née hoor Blens, dat zijn Olifanten Very Happy

Al zijn het olifanten. Die pissen ook gewoon in een weiland of bos
Alleen gier die via een zuivering rechtstreeks in een rivier of zee terecht komt, dat water vult onze watervoorraad niet meer aan en zijn we kwijt.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu