Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Discriminatie, racisme of haat? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
racisme
BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 13:51 Plaats reactie Reageer met quote
sharon

Het is niet meteen haat of racisme, als je ergens niet mee eens bent of als je je beter voelt dan de rest. Je hebt een stofje in je lichaam die dan tot uiting komt. Je voelt je iets beter dan de rest, maar dat heeft niet gelijk met racisme te maken. Je bent racistisch als je iemand op huidskleur beoordeeld of op de kleding die iemand draagt.

Het kan niet zo zijn dat iemand al racistisch is, terwijl je alleen voor je mening op komt of je iets beter voelt dan de rest.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
honniepionnie2

racisme is als je bijvoorbeeld tegen mensen met een andere huidskleur kwetsende dingen roept of opmerkingen maakt hierover, dat is een voorbeeld van racisme. niet direct als iemand tegen iemand iets zegt wat kwetsend over kan komen
BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 14:08 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Jesse Jackson liep s'nachts over straat en hoorde voetstappen achter zich.
Hij was opgelucht toen hij omkeek en een blanke man zag en geen zwarte man.
Jesse Jackson is een zwarte man en lid van de Democratische partij.
Als ik iemand in het donker zie staan met een hoody op dan ben ik op mijn kivive.
Niet als die zelfde man overdag daar staat met een pak aan.
Is dat racistisch of discriminerend of streetwise?

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

S1m0n3 schreef:
De definitie van Racisme is: Racisme is een groep om raciale redenen minderwaardig behandelen of daarover vernederende uitspraken doen. Misschien is dit niet direct haat maar het is nog steeds belachelijk dat mensen dit doen! Het is ook heel denegrerend tegen mensen en geeft mensen net zo goed het gevoel dat ze hier niet welkom zijn. Dus maakt het niet uit dat het geen haat is want met racisme geef je wel de zelfde signalen af en voelen mensen zich hoe dan ook rot, buitengesloten of onwelkom.

Bij dit soort zaken kan in de eerste plaats gekeken worden naar het stelsel van de natuur.
In dat stelsel heeft elk ras zo'n beetje z'n eigen plek, waar het optimaal harmonieert met klimaat en biotoop.
In principe moet elk ras 't dan ook doen met die plek en de plekken die in genoemd stelsel zijn toebedeeld aan andere rassen als zodanig respecteren, zonder daar dus inbreuk op te maken.
Wanneer leden van bepaalde rassen desondanks massaal naar andere plekken toe trekken, dan schenden ze hiermee het principe van de natuur en hebben degenen wiens natuurlijke territorium dientengevolge geschonden wordt van nature het recht en mogelijk zelfs de plicht om zich daartegen te weer te stellen teneinde het stelsel van de natuur zoveel mogelijk intact te houden.
Wanneer zij dus datgene doen wat nodig blijkt om de indringers weer tot vertrekken te bewegen, dan is dat van de natuur uit bezien geen racisme, maar ras- en natuurbewustheid.

-
BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 22:59 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Elisabeth schreef:
Jesse Jackson liep s'nachts over straat en hoorde voetstappen achter zich.
Hij was opgelucht toen hij omkeek en een blanke man zag en geen zwarte man.
Jesse Jackson is een zwarte man en lid van de Democratische partij.
Als ik iemand in het donker zie staan met een hoody op dan ben ik op mijn kivive.
Niet als die zelfde man overdag daar staat met een pak aan.
Is dat racistisch of discriminerend of streetwise?

Dat is geen racisme, dat is een vooroordeel. En het is maar goed ook dat elke soort, in dit geval de mens, vooroordelen heeft. Want soorten zonder vooroordelen zullen snel uitsterven.

Als je als oermens in een bos zit, en er komt een groot beest met scherpe tanden op je af, dan kun je maar beter vooroordelen hebben. 'Praktijkervaring', heet zoiets tegenwoordig. Door schade en schande wordt men wijs.

Ook schelden op iemand met een donkere huidskleur is op zich geen racisme. In mijn schooltijd had ik een vriend met rood haar. Daar heb ik nooit een opmerking over gemaakt, totdat ik 'n keer ruzie met 'm had en hem 'stomme rooie' noemde. Was hij dik geweest, dan had ik 'stomme dikke' gezegd.

Niemand die mij dan zou veroordelen. Maar als mijn vriend zwart was geweest, en ik noemde hem tijdens een ruzie 'stomme zwarte', dan zou ik ineens een slecht mens zijn en een racist...........

99% van alle mensen kan het totaal niet boeien welke huidskleur iemand heeft. Als er conflicten ontstaan gaat dat zelden over huidskleur, maar bijna altijd over cultuurverschillen, taalverschillen en dergelijke.

Minder dan 1% van de bevolking is echt racist. Dat zijn mensen die er rare theorieën op nahouden dat je rassen niet mag vermengen en dergelijke.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 12, 2018 2:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Moppersmurf schreef:
99% van alle mensen kan het totaal niet boeien welke huidskleur iemand heeft. Als er conflicten ontstaan gaat dat zelden over huidskleur, maar bijna altijd over cultuurverschillen, taalverschillen en dergelijke.
Minder dan 1% van de bevolking is echt racist. Dat zijn mensen die er rare theorieën op nahouden dat je rassen niet mag vermengen en dergelijke.

"Rare theorieën"?
Wat te denken van het feit dat het Noord-Europide ras (waar de autochtone Nederlanders toe behoren) doende is uit te sterven ten gevolge van met name ook de aanwezigheid in Noordelijk-Europa van grote aantallen niet tot het Noord-Europide ras behorenden?
Vrijwel steeds wanneer dit tot gemengde voortplanting leidt is 't het niet-Noord-Europide gen (oftewel het zwart-harige en veelal bruinogige) dat domineert, waardoor het autochtone ras alweer 'n stukje verder van de aardbodem verdreven is.
Ervan uitgaande dat elk ras z'n eigen specifieke functie heeft in het mondiale geheel, kan gesteld dat 't in aller belang is dat de uitsterving van een ervan wordt stopgezet en de natuurlijke verhoudingen in dit opzicht hersteld worden.
Anders gaat er 'n schakel in de menselijke rassenketen ontbreken en kan de hele verdere keten niet meer naar behoren functioneren.

Zou niet weten wat er "raar" aan is om aan dit soort problemen de aandacht te besteden die eraan besteed behoort te worden.

Wel is 't zo dat inderdaad nog niet zo velen zich van dit probleem bewust lijken te zijn en daarom meehobbelen in de grote stroom die van welke zijde dan ook ingeprent heeft gekregen dat 't allemaal niets uitmaakt tot welk ras iemand behoort.

Maar daar zal hoognodig verandering in moeten komen.
De ras-verschillen zijn er niet zonder reden.
Appels zijn ook niet allemaal maar appels, ondanks dat hun uiterlijk en smaak vaak hemelsbreed verschillen.
Zo ook honden. Met het ene ras moet je goed uitkijken, terwijl het andere hoogst mensvriendelijk is.
Daarom gaat 't niet aan om te stellen dat die verschillen er niet toe doen en dat 't gewoon allemaal honden zijn, waar op gelijke wijze mee omgesprongen behoort te worden.

-
BerichtGeplaatst: Za Okt 13, 2018 4:45 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Moppersmurf schreef:
Dat is geen racisme, dat is een vooroordeel. En het is maar goed ook dat elke soort, in dit geval de mens, vooroordelen heeft. Want soorten zonder vooroordelen zullen snel uitsterven.
Als je als oermens in een bos zit, en er komt een groot beest met scherpe tanden op je af, dan kun je maar beter vooroordelen hebben. 'Praktijkervaring', heet zoiets tegenwoordig. Door schade en schande wordt men wijs..

'n Vooroordeel is 't niet echt, want dat woord betekent "ongegronde mening". In de genoemde gevallen is de mening dat er iets fout kan gaan wel degelijk gegrond. "Voorgevoel" komt al meer in de richting.

Moppersmurf schreef:
In mijn schooltijd had ik een vriend met rood haar. Daar heb ik nooit een opmerking over gemaakt, .

Waarom zou daar 'n opmerking over gemaakt kunnen zijn? Goud-blond is een van de varianten van blond en daar is niets mis mee toch.
Moppersmurf schreef:
totdat ik 'n keer ruzie met 'm had en hem 'stomme rooie' noemde. Was hij dik geweest, dan had ik 'stomme dikke' gezegd. .
En wat zei hij toen? "Stomme grauwe"?
Maar bij dat schelden kan er toch wel sprake zijn van 'n belediging hoor. Zo zijn Afroïden veelal niet zwart, maar bruin. Wanneer zo iemand zwarte genoemd wordt dan wordt er iets beweerd over hem wat niet juist is en dat kan als beledigend ervaren worden. Met zogenaamd rood haar hetzelfde; rood haar bestaat niet (met uitzondering van Ronald Macdonald dan, maar dat is fictie). De kleur van dat haar is veel meer oranje- tot goud-achtig. Wat zou iemand met zwart haar zeggen wanneer hij "blauwe" genoemd wordt? Tien tegen een dat hij dat niet leuk vindt, omdat 't nu eenmaal niet klopt.

Moppersmurf schreef:
99% van alle mensen kan het totaal niet boeien welke huidskleur iemand heeft. Als er conflicten ontstaan gaat dat zelden over huidskleur, maar bijna altijd over cultuurverschillen, taalverschillen en dergelijke..

Toch zijn er al vaak rassenonlusten zijn geweest en lange tijd apartheid. En wat te denken van de kreet "Black lives matter"?
Als er conflicten zijn gaat 't niet over enkel de huidskleur nee, maar wel over alles wat daarmee samenhangt, waaronder met name ook het andere temperament.

Maar 't komt allemaal doordat de diverse rassen zich nog niet voldoende ervan bewust zijn dat ze in hun eigen natuurlijke territorium thuishoren en daar moeten blijven, terwijl ze in plaats daarvan met uitermate tegennatuurlijke transportmiddelen als vliegtuigen, auto's en schepen naar andere gebieden trekken, waar ze van nature nooit of te nimmer zouden kúnnen komen.
De onnatuurlijke transportmiddelen spelen 'n heel grote en kwalijke rol bij de teloorgang van de natuurzuivere mensenrassen..
-
BerichtGeplaatst: Za Okt 13, 2018 8:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik hoor een Tamil of Papoea nooit over racisme klagen. Toch kunnen ook die mensen ongeschminkt voor Zwarte Piet spelen, want ze zijn net zo zwart als die bewuste neger. Mogen alleen negers over hun huidskleur inzitten.
Er zit wel degelijk verschil in mensen per soort. Kijk maar eens wie er vooraan staan op een schoolplein als daar een TV ploeg zich meld. De Chineesjes en Indo,s staan altijd bescheiden achteraan.

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie