Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Verkeer, auto's en weggebruikers Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2017 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Maar goed waar 't in dit topic eigenlijk over gaat is dat dat autorijden 'n knap gevaarlijke activiteit is, terwijl daar ook van overheidswege veel te weinig op gewezen wordt.
Eigenlijk zou op elke auto 'n indringende waarschuwing moeten staan, net zoals nu al op pakjes sigaretten staat.

Dan moet die indringende waarschuwing ook op de gereedschappen van werkmensen staan. En op de werkplekken in een productieomgeving en op alle geluidsbronnen en op de grote vervuilende schoorstenen van de petrochemische-industrie en zo kan ik nog wel even doorgaan. Iemand met universitair-denkniveau, zoals je zelf aangeeft, hoef ik toch niet uit te leggen dat je zo geen bewustwording creëert? De enige manier om sigaretten te verbannen is door een algeheel rookverbod in te stellen. Alleen gebeurt dat niet omdat teveel partijen meeëten uit die ruif waaronder vadertje staat.

Quote:
Verder zouden er dagelijks uitzendingen van de overheid moeten zijn waarin beelden van auto-ongevallen en hun gevolgen vertoond worden.

Nog meer?

Quote:
Dat zou geleidelijk aan ervoor kunnen zorgen dat men dat ding echt niet meer gebruikt wanneer 't niet absoluut onvermijdelijk is.
Het gevolg zou zijn dat ook het risico voor voetgangers en fietsers om huns weegs te gaan over de rijweg stukken minder groot zou zijn dan nu.
-

Een druppel op een gloeiende plaat. De meesten die ik ken hebben de auto nodig voor het werk. Daar ga je al.

Mensen hebben de neiging om symptomen te bestrijden; pak het probleem nu eens bij de bron aan!! Leg Europese aanbestedingen aan banden en maak werkvoorziening binnen provincies interessant. Om geld te genereren kunnen zakelijke kilometers extra belast worden zodat je van beiden kanten een stimulans hebt. Rijden moet onaantrekkelijk worden vooraleer je bewustwording kun creëren.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2017 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Cliox schreef:
Inderdaad. En als mensen niet hoefde te werken bleven zij vitaal en vielen geen gewonden en doden. Helaas praten we dan niet over de wereld waar wij wonen.

Nou ja, pas is er in Frankrijk nog maar weer 'ns bevestigd dat zowat alle regeringsleiders ter wereld ervan overtuigd zijn dat 't afgelopen moet zijn met fossiele brandstoffen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1424242/macron-bezig-klimaatstrijd-te-verliezen
http://www.greenpeace.nl/2016/Persberichten/Rapport-Klimaatakkoord-Parijs-betekent-einde-fossiele-brandstoffen-in-2035/

Dat betekent niets minder dan dat we ook naar 'n heel andere maatschappij toe moeten waarin zelfs het werk zodanig geregeld wordt dat het overgrote deel van de huidige benzine slurpende voertuigen niet meer gebruikt hoeft te worden.
De trein rijdt (althans in Nederland) inmiddels voor 100% op windstroom.
Maar om alle auto's, motors, scooters en brommers ook op groene stroom te laten rijden, dat gaat niet lukken.
't Is nog maar de vraag of dat wel gaat lukken met alle inpandig gebruikte stroom.
En anders zouden de ernstige consequenties voor het milieu van de productie der dan benodigde gigantische hoeveelheid batterijen er wel 'n stokje voor steken.

Er zal dus (godzijdank) toch niet veel anders op zitten dan terug te keren naar meer regionale en vooral ook lokale economieën.

Verder is dezerzijds al wel 'ns gedacht over de vraag in hoeverre lange-afstandstransporten van niet te zware (bijvoorbeeld e-tech) artikelen zou kunnen plaatsvinden per estafette-vervoer met door menselijke lichaamskracht aangedreven voertuigen.
Lijkt op zich niet te betalen, maar wanneer er geen andere mogelijkheden meer zijn en de overheid het subsidieert, zou 't 'n uitkomst kunnen bieden.
(Waarom dan niet terug naar het paard? Omdat er dan alweer zoveel meer broeikasgassen-uitstotend vee bij zou komen).

Volgens mij hebben wij het over aanrijdgevaar? De manier waarop een voertuig wordt aangedreven staat daar los van.

Ik wil overigens best ingaan op het bovenstaande. Het elektrisch rijden vind ik bedrog in optima forma. Sinds het bestaan van hybride- en volledig elektrische auto's wordt aangetoond dat elektrisch rijden belastender voor het milieu is dan de traditionele auto. Het produceren van accus is zo slecht voor het klimaat, dat elektrisch rijden pas na jaren voordeliger wordt voor het milieu, zonder dat rekening is gehouden met de milieubelasting als gevolg van het opwekken van stroom. Hieronder heb ik een artikel die onderzoeksresultaten bevat. Elektrisch rijden is een druppel op een gloeiende plaat.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25/elektrische-autos-belasten-het-klimaat-11270679-a1564478

Quote:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/157229/China-wil-miljoenen-smogvrije-fietsen-van-Rotterdamse-ontwerper

Van dit soort berichten zakt mij de broek van mijn kont.
Neem jij dit nu écht serieus?
BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2017 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Rijden moet onaantrekkelijk worden vooraleer je bewustwording kun creëren.

Dat kan door dezelfde bedragen aan accijnzen te heffen op vliegtuigbrandstof zoals die voor auto's .
Maar nee, benzineaccijnzen houden vlieggetuig in de lucht, dat moet globaal - ene de grootste vervuilers China en Amerika doen nooit mee !
BerichtGeplaatst: Wo Dec 20, 2017 15:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:
De enige manier om sigaretten te verbannen is door een algeheel rookverbod in te stellen. Alleen gebeurt dat niet omdat teveel partijen meeëten uit die ruif waaronder vadertje staat.

Import, productie en verkoop verbieden, dus eigenlijk. Tja, dat is ooit geprobeerd met alcoholica, maar zoiets wordt dan 'n gouden handel voor de onderwereld. Net als nu nog de drugs dus.
Het probleem zal wel zijn dat veel mensen toch iets nodig hebben dat hen tot op zekere hoogte verdooft, zodat de niet zo leuke realiteit wat beter draagbaar wordt. Ze weten heus wel dat zoiets nadelig kan zijn voor hun gezondheid, maar dat nemen ze dan maar op de koop toe, om op het moment ergens verlichting in te vinden.

Maar goed dat er inmiddels 'n levensleer is volgens welke al dit soort hedendaagse problemen en dus ook het vele mensenlevens kostende autorijden, kunnen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Wanneer op de allereerste plaats komt dat men alle vormen van leven wil respecteren, (en men kan hier zelf over beslissen) dan begint men met het niet meer opeten van dieren.
Uiteraard kan dat wat moeilijk vallen, zeker wanneer men al helemaal vergroeid is met dat spul. Dan kan 't eventueel beter wat geleidelijker aan.
Maar men zal toch wel gaan merken dat 't 'n zekere verlichting brengt, waardoor ook de behoefte aan verdoving achteraf (met tabak, alcohol, drugs), of aan 'n vlucht naar elders (met auto of vliegtuig) evenredig minder wordt, omdat men niet meer zo heel zwaar tegen de natuur in is gegaan qua voeding.

En zo kan men daarna nog 'n hele rits verdere stadia doorlopen op weg naar 'n voedings- en overig gedragspatroon waarbij men nagenoeg niets meer doet dat andere wezens hun leven of hun welzijn kost.

Omdat men dan geen straf meer verdient gaat men die dan ook in evenredig mindere mate krijgen (al kan 't zijn dat men dan nog niet alles heeft uitgeboet van wat men voordien allemaal in dit opzicht misdaan heeft).
In elk geval wordt 't niet alsmaar erger, zoals het geval is wanneer men stug door blijft gaan met vele andere wezens zowel direct als indirect de dood in te jagen.
Wanneer men overigens al van jongs af aan met dit vivistische principe wordt grootgebracht, dan valt er ook later niets uit te boeten en zit men helemaal op rozen.

Inderdaad niet iets dat iedereen zo maar zal aannemen van 'n ander die stelt een en ander uit eigen ervaring te kunnen melden, maar 't lijkt geen kwaad te kunnen wanneer telkens op deze beweerdelijke fundamentele oplossing gewezen wordt, wanneer 't gaat over alledaagse problemen die in de praktijk niet te elimineren lijken en integendeel alsmaar verder om zich heen blijken te grijpen.
-
BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2018 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Natubico schreef:
Maar goed waar 't in dit topic eigenlijk over gaat is dat dat autorijden 'n knap gevaarlijke activiteit is, terwijl daar ook van overheidswege veel te weinig op gewezen wordt.
Eigenlijk zou op elke auto 'n indringende waarschuwing moeten staan, net zoals nu al op pakjes sigaretten staat.
Precies, men zou de geluids-en stofoverlast veroorzakende auto's en motoren ook moeten verbieden. Lijkt wel of iedereen vergeten is dat door de voortdurende geluidsoverlast de jongeren vergeten wat zij op school geleerd hebben. Schijnbaar vind men dat niet asociaal genoeg om het auto- en motorrijden te verbieden.
BerichtGeplaatst: Wo Sep 26, 2018 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

https://nos.nl/artikel/2252047-of-je-nou-appt-belt-of-gamet-mobiel-vasthouden-op-de-fiets-wordt-verboden.html

Eindelijk goed nieuws! Het werd tijd dat hier iets aan gedaan werd.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 26, 2018 16:47 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Dat is inderdaad goed nieuws.
De zelfmoordpogingen van fietsers moeten ingedamd worden.
Echter zijn er onder automobilisten nog grotere klootzakken.
Handhaving wordt een steeds groter probleem doordat onder alle 3 Rutte horror kabinetten de capaciteit van de politie tot minimum is gedaald.

https://www.telegraaf.nl/video/2594078/krankzinnige-vertoning-op-de-a7-gefilmd

.
BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2018 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik snap die frustratie wel. Een uur lang stilstaan omdat een vrachtwagen band lek is geraakt is overdreven. De Rijkswaterstaat sluit soms 2 rijbanen af. Daar sta je dan.
BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2018 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
https://nos.nl/artikel/2252047-of-je-nou-appt-belt-of-gamet-mobiel-vasthouden-op-de-fiets-wordt-verboden.html

Eindelijk goed nieuws! Het werd tijd dat hier iets aan gedaan werd.

Een halfbakken maatregel. Het kabinet zoomt in op het gebruik van een telefoon maar faciliteert eerstens al niet in handhaven. Punt twee kun je wel je iPod bedienen op de fiets, een sigaret draaien op de fiets of in de auto en muziek selecteren of berichten lezen op je infotainment. In mijn optiek moet het kabinet afspreken dat een verkeersdeelnemer (bestuurder van een voertuig, fiets of step) niets doet wat er direct mee te maken heeft. Of dat nu een appel eten is of een SMS sturen maakt niets uit.
BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2018 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het mag dan halfbakken zijn en handhaving mag dan misschien een probleem zijn, juridisch is dit toch wel een stap vooruit: als je brokken maakt terwijl je op de fiets met je telefoon zit te klooien ben je schuldig en dus aansprakelijk.

Maar het mag van mij nog veel verder gaan. Ook die achterlijke oortjes en hoofdtelefoons op de fiets moeten verboden worden. Om tijdens het deelnemen aan het verkeer je gehoor uit te schakelen is levensgevaarlijk en te achterlijk voor woorden dat fietsers dat niet begrijpen.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2018 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Het mag dan halfbakken zijn en handhaving mag dan misschien een probleem zijn, juridisch is dit toch wel een stap vooruit: als je brokken maakt terwijl je op de fiets met je telefoon zit te klooien ben je schuldig en dus aansprakelijk.

Zo ver is het nog lang niet. En zonder handhaving heb je er geen bal aan. Het vertrekpunt van een afspraak is faciliteren in handhaving. Dat is een begin van een goed beleid. Als daar niet in wordt geïnvesteerd, stop er dan mee. Kost een boel geld en voegt niets toe.

Quote:
Maar het mag van mij nog veel verder gaan. Ook die achterlijke oortjes en hoofdtelefoons op de fiets moeten verboden worden. Om tijdens het deelnemen aan het verkeer je gehoor uit te schakelen is levensgevaarlijk en te achterlijk voor woorden dat fietsers dat niet begrijpen.

En harde muziek in de auto? Of roken, drinken, eten in een auto? En wat te denken van een iPod en iPad? En het bedienen / spelen met je infotainment?

In mijn optiek wordt de plank volledig misgeslagen. Kom eerst met een goed Plan van Aanpak, investeer in handhaving en instructie en trek één lijn. Wees helder en eenduidig.
BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2018 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik ben het met je eens dat het beter had gekund, maar wat wil je in dit laffe polderlandje? In ieder geval vind ik dit is al een hoopgevend begin.

Quote:
En harde muziek in de auto? Of roken, drinken, eten in een auto?

In Zweden, bijvoorbeeld, mag je in de auto niet roken (niet vanwege de stank maar vanwege het gevaar).
Het kan dus wel.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 03, 2018 23:45 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Ik heb een middenklasser als voorbeeld genomen. De echt duurdere auto,s kunnen in Nederland tienduizenden euros of
meer duurder zijn dan bij onze oosterburen. Wat leven we toch in een fijn Dievenland in Verenigd Europa.
Waar een prijsverschil 7000 euro op een middenklasser mogelijk is.

.
BerichtGeplaatst: Do Okt 04, 2018 9:21 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Het totaal plaatje.

BPM
Torenhoge accijns
Dure wegenbelasting
Peperdure boetes

En het houdt niet op, niet vanzelf.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2635179/nieuw-devies-groenste-kabinet-deel-uw-auto

.
verkeer
BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
gielklaas

Inderdaad heb je tegenwoordig een tomtom nodig. Een afslag missen heb je zelf in de hand.
Als je goed de borden leest dan kun je er echt wel komen. Te zacht rijden is inderdaad gevaarlijk. Maar als het kan en je rijd een beetje door word je direct weer op de bon geslingerd
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2018 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Boosoog
Het totaal plaatje.
BPM
Torenhoge accijns
Dure wegenbelasting
Peperdure boetes

Totaal plaatje bij iedereen elektrisch .

Ter stimulering voor het halen van klimaatdoelstellingen - vervalt voor elektrisch BPM .
Belasting op schoon strookt niet met klimaatdoelen dus belastingvrij voor vieze oldtimers wordt overgeheveld naar elektrisch schoon .
Alle accijns + BTW op benzine vervalt voor elektrisch - die geen benzine verbruiken.
Mare, als min. v financiën geen miljarden belastingen uit autorijden kan melken, zullen met 0 % economische groei, boeven met hoge hoeden (el. belastingontwijkers) smeken om terug te keren naar de pomp !
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2018 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Let op mijn woorden: als er een moment komt dat de elektrische auto de overhand krijgt komt er op die auto een belasting.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2018 15:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Let op mijn woorden: als je zorgt dat je altijd vóór die tijd wel meedoet met de innovatie, profiteer je er enorm van.

Let op mijn woorden numero due: als je maar lang genoeg wantrouwend bent, komt je wantrouwen altijd wel een keer uit. Helaas heb je dan 10-20 jaar voordeel gemist.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2018 15:18 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Let op mijn woorden: omdat de gemiddelde prijs van een elektrische auto +/- 2x hoger is dan van een conventioneel aangedreven auto,
zal het jaren duren voor je iets van enig financieel voordeel merkt.
Tegen die tijd is je wagen rijp voor de sloop.

.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2018 15:51 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Er zijn ook minder rijdende mensen dan dieselende km/vreters, dievoordat zij springen eerst wantrouwend inschatten waar zij terecht kunnen komen, voordat zij zomaar binnen 11 jaar 50000 aan waardevermindering armer zijn, bij minder dan 10000 km/jaar blijven de totaal kosten lager dan gokkers die niet met dezelfde portemonnee afschrijven dan massa rijden .
Let op mijn woorden : alle innovatie subsidie betaalt de massa met terugwerkende kracht op langere termijn terug !
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2018 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

10 miljoenste schreef:
Let op mijn woorden : alle innovatie subsidie betaalt de massa met terugwerkende kracht op langere termijn terug !

Juist! Wij domme schapen betalen voor allemaal die elektrische oplichters!

BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2018 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Boosoog schreef:
Let op mijn woorden: omdat de gemiddelde prijs van een elektrische auto +/- 2x hoger is dan van een conventioneel aangedreven auto

Dat valt reuze mee nu... Renault Zoë of Fluence, Nissan Leaf, etc. zijn allemaal vrij goedkope auto's. Ook tweedehands goed verkrijgbaar.

BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2018 11:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een Nissan Leaf kost 37.000 euro, een Nissan Pulsar (is ongeveer even groot) kost 27.000 euro. Dat is nogal een slok op een borrel.
Voor 37.000 euro koop je een hele mooie auto op benzine die heel wat meer ruimte en comfort biedt dan de Leaf.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 28, 2018 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En de Renaults?

Het is maar wat je wilt zien hè. Die benzineauto's kosten je weer behoorlijk in de wegenbelasting. Neem je diesel, dan ben je helemaal de lul. Ik betaal al 150 euro per maand aan wegenbelasting.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 28, 2018 13:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
En de Renaults?

De Zoë begint bij 30.000 euro, de Clio start bij 16.000 euro. Groot verschil. De actieradius houdt niet over. Renault kon mij zelfs niet garanderen dat ik van mijn woonplaats mijn werkplek kan bereiken, zonder tussentijds aan de laadpaal te moeten. Slaat nergens op.

Quote:
Het is maar wat je wilt zien hè. Die benzineauto's kosten je weer behoorlijk in de wegenbelasting. Neem je diesel, dan ben je helemaal de lul. Ik betaal al 150 euro per maand aan wegenbelasting.

Geen idee wat de leasemaatschappij betaalt. Very Happy Ik moet zeggen dat het omslagpunt behoorlijk opgerekt is door werkgevers. Voorheen moest ik vanaf 30.000 kilometer dieselen, dat ligt nu 5.000 kilometer hoger. Gisteren wezen proefrijden in de nieuwe A-klasse. Heerlijke auto. Het wordt mijn eerste benzineauto sinds jaren.
Verkeer, auto's en weggebruikers
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu