Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Gasrekening fors duurder
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Gasrekening fors duurder
BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2004 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Van onze correspondent

AMSTERDAM, vrijdag
Nu iedereen de broekriem moet aanhalen door de bezuinigingsmaatregelen van het kabinet, komt daar nog eens financiële strop bij. Huishoudens zullen volgend jaar naar verwachting gemiddeld 100 euro meer moeten betalen voor gas.
Dat hebben bronnen in de energiewereld berekend. Een gezin betaalt nu gemiddeld 1000 euro aan energiekosten per jaar. Van dat bedrag liggen 300 euro aan energiebelasting en 200 euro aan transportkosten vast.

De kale gasprijs, dus 500 euro, wordt voor de consument naar verwachting fors hoger. De verwachting is dat de gasrekening zelf tot 30 procent meer kan oplopen als de olieprijs op het huidige hoge niveau blijft.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2004 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Heeft iemand enig idee waarom het gas duurder wordt als de olieprijs stijgt?
Ik dacht dat gas hoofdzakelijk uit eigen bodem kwam Confused
BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2004 21:18 Plaats reactie Reageer met quote
Rik Klaver

Lieve jongen, lees nou die link naar de Groene die ik gepost heb in het verhaal over Iran & de A-bom. Ik weet zo gauw niet of ook Iran gas exporteert, maar ik weet wel dat olieproducerende landen als Saudi-Arabië, Koeweit, Noorwegen en Canada ook over gas ('natural gas') voorraden beschikken.
Hier twee links naar interessante informatie:
Quote:
.

Dus het lijkt me eigenlijk heel normaal dat, wanneer de olieprijzen stijgen, de gasprijs volgt.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2004 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
Rik Klaver

Ik zie trouwens - bij twijfel altijd de startpagina raadplegen - dat er nog een iets betere site: http://gas.pagina.nl/.
Er is er nog een, http://www.naturalgas.org/overview/resources.asp, die linkt direct naar een pagina met een supply-overzicht.
Quote:
The EIA, in conjunction with the Oil and Gas Journal and World Oil publications, estimates world proved natural gas reserves to be around 5,210.8 Tcf. As can be seen from the graph, most of these reserves are located in the Middle East with 1,836.2 Tcf, or 34 percent of the world total, and Europe and the Former U.S.S.R. with 2158.7, or 42 percent of total world reserves. The United States, by this calculation, possesses 3 percent of the world total natural gas reserves.

Tcf: trillion cubic feet

BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2004 22:13 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Ai ai, je zadelt me op met vele lappen tekst en dat vind ik niet lief Crying or Very sad
Kun je me niet in een, twee zinnetjes vertellen hoe het zit?
Volkomen in de olie...
BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2004 0:11 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

"Jorden schreef:
Heeft iemand enig idee waarom het gas duurder wordt als de olieprijs stijgt?

Gasprijs is aan olieprijs gekoppeld...
Jorden schreef:
Ik dacht dat gas hoofdzakelijk uit eigen bodem kwam.
Nee...!!
't Wordt vanuit Iran ingevoerd alwaar het in geheime kerncentrales wordt opgewekt als bijprodukt van de atoomwapenindustrie.

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2004 0:14 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

De gasprijs is gelieerd aan de olieprijs. Maar wel goed voor onze concurrentiepositie dat wij nog veel gas hebben, en er steeds meer gevonden wordt in de Noordzee. Nu nog de Waddenzee... Wink

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2004 7:20 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Dat het aan de olieprijs gekoppeld is kon ik zelf ook wel uitdokteren, slimmert! Wie koppelt dat dan aan de olieprijs en waarom?
Is het gas niet gewoon van ons en kunnen we daarom zelf de prijs niet bepalen? Het zou juist goedkoper moeten worden om de economie op te peppen!
Oliedom...
BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2004 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Jorden schreef:
Dat het aan de olieprijs gekoppeld is kon ik zelf ook wel uitdokteren, slimmert!

Nou zo'n slimmerd ben je anders niet...
Waarom stel je dan eerst onderstaande olie-domme vraag: :
Quote:
Wie koppelt dat dan aan de olieprijs en waarom?

Zoals je weet worden van illegaal in Nederland verblijvende buitenlanders en van allochtonen de gegevens gekoppeld dus ik denk dat zij dat doen...
Jorden schreef:
Is het gas niet gewoon van ons en kunnen we daarom zelf de prijs niet bepalen?

Nee; het gas is van Bush aan wie deze regering zich heeft uitgeleverd en die komt het straks halen.
Daarom is het van het grootst mogelijk belang dat wij in Nederland zo spoedig mogelijk een atoombom ontwikkelen of gaan samenwerken met Iran dat reeds 'in-het-geheim' zo'n wapen heeft....

Kun je het nog een beetje volgen.... Confused ??

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2004 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Koekoeksjong,

probeer a.u.b. wel een béétje serieus te blijven. Rolling Eyes
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2004 11:13 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

jorden schreef:
Wie koppelt dat dan aan de olieprijs en waarom?

Dat doet de almachtige en heilige leer van de economie.
Waarom? Om van ons steeds meer geld te kunnen plukken.

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2004 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Het is een kwestie van vraag en aanbod, waarbij het verband een beetje is zoekgeraakt.

Ik heb al eens voorspeld dat er in de toekomst, vanaf je geboorte, een zuurstof belasting zal worden geheven. Op basis van je voorspelde verbruik.

Als je het goed bekijkt is het systeem van 'horigen' eigenlijk altijd in stand gehouden.

De overheid heeft geld nodig om zichzelf te kunnen financieren. De eerst volgende revolutie in de westerse beschaving zal dan ook de Grote Belasting Opstand worden. Die is in feite al gaande. Iedereen probeert zoveel mogelijk te ontduiken.

En de overheid probeert zelfs penningen via dierenartsen te innen. In feite niet meer dan een failliet verklaring.

En absurd, want de kans om niet te trappen in een hondendrol wordt daarmee niet verkleind. Maar wel betaalt.

Uiteindelijk komt het neer op de vraag hoeveel overheid een burger kan verdragen.

Het verband is nog net zover zoek als honderd jaar geleden.

Tedje, de barricaden! Afgelopen met die onzin.

BerichtGeplaatst: Do Sep 23, 2004 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

In België schijnt het gas maar half zo duur te zijn als in Nederland terwijl ze geen eigen voorraad hebben? Confused
Fijne overheid hebben we hier dat ons uitknijpt om allerlei pepredure en onnodige prestigeprojecten te bekostigen.
Gas
BerichtGeplaatst: Do Sep 23, 2004 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Jorden schreef:
In België schijnt het gas maar half zo duur te zijn als in Nederland...

Asiel aanvragen Jorden... Razz !!!

BerichtGeplaatst: Do Sep 23, 2004 17:34 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

koekoeksjong schreef:

Asiel aanvragen Jorden... Razz !!!

Ik begin er wel over na te denken. Idea
BerichtGeplaatst: Wo Feb 22, 2017 1:44 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2018 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2018 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Kooltjes de lucht in gaan stoken door middel van een houtkachel gaat lonen.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2018 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Gas, water en licht duurder door afgeschafte belasting

VANDAAG, 05:59 AANGEPAST OM 10:22
ECONOMIE

HENRIK-WILLEM HOFS

Voor verreweg de meeste huishoudens gaat dit jaar de rekening voor gas, water en elektra omhoog. Dat komt doordat de zogenoemde precariobelasting dit jaar met gemiddeld 33 procent stijgt, blijkt uit een berekening van de lokale lasten door onderzoekscentrum Coelo van de Rijksuniversiteit Groningen.

Elektriciteits- en drinkwaterbedrijven betalen de precariobelasting aan de gemeente voor het gebruik van de grond waar ze hun leidingen door laten lopen. Deze belasting is vorig jaar weliswaar afgeschaft, maar gemeenten die in februari 2016 al precariobelasting hieven, mogen dat tot 2022 blijven doen. Veel gemeenten voerden de precariobelasting op de valreep nog in.

Doordat de bedrijven de precariobelasting verhalen op al hun klanten, zijn mensen dit jaar gemiddeld 26 euro kwijt. Er zijn ook uitschieters. Zo zijn de huishoudens in de gemeente Lingewaard dit jaar 142 euro kwijt vanwege deze gemeenteheffing, berekende Coelo. Een woordvoerder van de gemeente zei vanochtend dat de burgers dit bedrag weer terugkrijgen via de gemeentebelasting.

Quote:
Precariobelasting is een heffing die gemeenten opleggen aan bedrijven zoals drinkwater- en netwerkbedrijven. De belasting wordt geheven omdat de bedrijven leidingen gebruiken die door gemeentegrond gaan.

Afgeschaft
"Er zijn zo'n 20 à 30 gemeenten die net voor februari 2016 precariobelasting hadden ingevoerd en daarom voelen huishoudens de stijging nu pas", zegt onderzoekster Corine Hoeben van Coelo. Zij verwacht dat de rekening voor gas, water en elektra ook volgend jaar weer zal stijgen.

Hoeben zegt dat sommige gemeenten miljoenen ophalen met deze belasting. Het is volgens haar dan ook afwachten wat ze gaan doen als ze die na 2022 niet meer kunnen heffen. "Als gemeenten niet langzaam gaan afbouwen, krijgen ze straks een gat in de begroting. Veel ruimte hebben gemeenten niet om zo'n gat te vullen. Hoogstwaarschijnlijk verhogen ze dan de ozb die weer door de inwoners wordt betaald", waarschuwt Corine Hoeben.

https://nos.nl/artikel/2225001-gas-water-en-licht-duurder-door-afgeschafte-belasting.html

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2018 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Van wie is de gemeente? Van de burgers? De burgers betalen toch gemeentelijke belastingen om de gemeente te laten draaien? Waarom moet dit dan bubbel betaald worden?

Weerwoord forum index » Actualiteiten