Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Chinese politiek en de Olympische spelen 2008
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Chinese politiek en de Olympische spelen 2008
BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2001 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

China is de gelukkige winnaar geworden van de race om de olympische spelen van 2008.
Ik heb hier wat gemengde gedachten bij.

Aan de ene zijde vind ik de keuze niet echt lekker vanwege de politieke situatie, met name de mensenrechten, in China. Men hoopt met dit besluit een aanzet te hebben gegeven aan China zich te verplichten de rechten van burgers te verbeteren, en meer persvrijheid te krijgen, omdat de wereld de komende 7 jaar nauw het land China zal volgen. Ik hoop dat deze voorspelling uitkomt voor de Chinezen.

Anderzijds heb ik de gedachte dat de keuze wel normaal is, vanuit de veronderstelling dat men wil dat sport en politiek strikt gescheiden van elkaar blijven. Bovendien was Aziƫ gewoon aan de beurt en had China natuurlijk financieel en organisatorisch de beste papieren.

Op newspoll.net (Engelstalig) heb ik daar een enquete over geplaatst. De stelling is dat het een schande is dat de spelen van 2008 naar China gaan in het licht van de mensenrechtensituatie.
Mee eens of oneens, je kunt het ook daar laten weten.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Jury op 15 Juli 2001 om 14:05 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2001 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik heb daar al oneens gestemd. Ben geen voorstander van culturele boycotten. Ook niet van economische trouwens.

Overigens vind ik ook dat de mensenrechten in China moeten verbeteren.
BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2001 15:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Alle rechten van alle mensen in de wereld zouden nu en dan wel eens wat beter kunnen.

Ik zie de toewijzing van de OS 2008 aan China als een steuntje aan dit land dat de rest van de wereld ze in elk geval voor vol aanziet.

Dergelijke steun kan normaal gesproken alleen maar in het voordeel van een land en de wereld werken.
Er is een voorbeeld dat het juist mis ging maar die periode uit de qwereldgeschiedenis is met geen mogelijkheid te vergelijken met de huidige tijd.

Als dit mis gaat is het weer een pleidooi om de Spelen voortaan elke vier jaar in moederland Griekenland te houden.
Dan kan ieder land elke vier jaar daar een nieuw complex neerzetten of een oud complex vernieuwbouwen!

En als de 'kolonels' weer terugkomen kunnen we nog uitwijken naar het bos voor het vredespaleis in Den Haag...

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie